Hovet

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
fullfartframaat

Inlägg av fullfartframaat »

Kall-El skrev:skall man behöva förklara varför fotbollsarenor behöver byggas i STHLM, men inte hockeyrinkar?

1. De båda allsvenska stockholmslagen spelar på arenor som INTE håller måttet, vare sig svensk polis eller UEFA godkänner dem för spel i sk högriskmatcher.

2. Stadion stod färdig 1912 och jag misstänker att SÖS har många år på nacken också. Stadion har inte ens värmeslingor under mattan detta torde väl säga det mesta i hur illa ställt det är med arenor i stan. DIF fotboll har t e x vid flertalet tillfällen tvingas träna i parker och liknande för att få tillgång till gräs. Hockeyn kanske inte har det jättebra, men jämfört med fotbollen är det som natt och dag.

Inomhushallen är inte byggd i STHLM utan på Lidingö och tja det råkar vara idrottshögskolan som varit mest verksam för att detta skulle uppföras. Förövrigt patetiskt hur vissa kan sura över att det finns pengar för att bygga en inomhushall för fotboll och inte en arena till för hockey. Till att börja med är en inomhushall för fotboll rejält mycket billigare och för det andra kanske det skall finnas möjlighet för största sporten i stan att kunna utöva träning även under vintern och våren kanske?

Jämför sedan detta med hockeyn där det finns 2 arenor som håller godkänd standard och orsakerna till varför det måste satsa på just fotbollen blir solklar.

Problemet för hockeyn är ju snrast att man inte har kontrollen över sin egen arena, inte brist på arenor.

När de gäller arenasituationen i stan måste styrelsen få tummen ur och försöka se om det går att köpa loss Hovet. Känns som att bollen här mer ligger hos vår styrelse än hos politikerna. Få fram ett pris på Hovet och se sedan om det är gneomförbart eller inte att köpa. Innan man gjort detta skall man inte klaga på politikerna.

Sedan kan man tycka vad man vill om mindre kommuner som hjälper till rejält med uppförande av arenor åt ortens stolthet. I fallet edbsyn måste man dock inse att markkostnaden antagligen inte är 1/1000 jämfört med i STHLM vilket givetvis för med sig att de totalakostanderna blir ruggigt mycket lägre.
Hear yea, Hear yea! Bra inlägg!
Användarvisningsbild
grandstoff

Inlägg av grandstoff »

Kall-El skrev:skall man behöva förklara varför fotbollsarenor behöver byggas i STHLM, men inte hockeyrinkar?

1. De båda allsvenska stockholmslagen spelar på arenor som INTE håller måttet, vare sig svensk polis eller UEFA godkänner dem för spel i sk högriskmatcher.

2. Stadion stod färdig 1912 och jag misstänker att SÖS har många år på nacken också. Stadion har inte ens värmeslingor under mattan detta torde väl säga det mesta i hur illa ställt det är med arenor i stan. DIF fotboll har t e x vid flertalet tillfällen tvingas träna i parker och liknande för att få tillgång till gräs. Hockeyn kanske inte har det jättebra, men jämfört med fotbollen är det som natt och dag.

Inomhushallen är inte byggd i STHLM utan på Lidingö och tja det råkar vara idrottshögskolan som varit mest verksam för att detta skulle uppföras. Förövrigt patetiskt hur vissa kan sura över att det finns pengar för att bygga en inomhushall för fotboll och inte en arena till för hockey. Till att börja med är en inomhushall för fotboll rejält mycket billigare och för det andra kanske det skall finnas möjlighet för största sporten i stan att kunna utöva träning även under vintern och våren kanske?

Jämför sedan detta med hockeyn där det finns 2 arenor som håller godkänd standard och orsakerna till varför det måste satsa på just fotbollen blir solklar.

Problemet för hockeyn är ju snrast att man inte har kontrollen över sin egen arena, inte brist på arenor.

När de gäller arenasituationen i stan måste styrelsen få tummen ur och försöka se om det går att köpa loss Hovet. Känns som att bollen här mer ligger hos vår styrelse än hos politikerna. Få fram ett pris på Hovet och se sedan om det är gneomförbart eller inte att köpa. Innan man gjort detta skall man inte klaga på politikerna.

Sedan kan man tycka vad man vill om mindre kommuner som hjälper till rejält med uppförande av arenor åt ortens stolthet. I fallet edbsyn måste man dock inse att markkostnaden antagligen inte är 1/1000 jämfört med i STHLM vilket givetvis för med sig att de totalakostanderna blir ruggigt mycket lägre.
Du har säkert rätt i att de verkligen behövs nya arenor till fotbollen, och jag ville egentligen inte påstå någon motsats i mitt tidigare inlägg, även om jag nu ser att det kan tolkas så. Det jag ville belysa var att när det gäller fotbollen så finns det en enorm good-will inom politiken där närmast ingenting är omöjligt och man bara ser möjligheter. När motsvarande förfrågningar görs inom ishockeyn möts man bara av det problematiska och jag får känslan av att ingen är speciellt vänligt inställd till att ta tag i dessa frågor.

Nu verkar det ju som vår styrelse till sist har börjat ta tag i saker och ting, och det skulle vara mycket intressant att höra hur tongångarna går från politikernas sida. Finns det verkligen en chans att Hovet kan bli "vårt" och att vi en gång för alla slipper stå med mössan i hand och snällt lyda Globe Arena oavsett vad de hittar på?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tja fotbollen har väntat på nya arenor i över 40 år nu. Tror inte att denna fråga varit uppe på tapeten så länge för hockeyns del.

Hockeyn har dock en klar fördel jämfört med fotbollen. Arenan finns ju redan här hänger det ju bara på att få köpa loss / ta över driften densamma...
Pepp91

Inlägg av Pepp91 »

Blivit höjt intresse i Arena-frågan igen, så jag tog på mig ansvaret att leta upp denna tråd igen. Kan vi väl skriva allt som har med Globen/Hovet här i, någon mer som håller med?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Pepp91 skrev:Blivit höjt intresse i Arena-frågan igen, så jag tog på mig ansvaret att leta upp denna tråd igen. Kan vi väl skriva allt som har med Globen/Hovet här i, någon mer som håller med?
Nåväl, vet inte om det hör till "Köpa Hovet", men nog är det en arenafråga.

Hittade en gammal länk från Aftonbladet som antyder att Gnaget kan få ny hockeyarena.

Om så blir fallet och Gnaget får hjälp av kommunen går jag under.
Säg den glädje som varar
Kojak

Inlägg av Kojak »

I så fall får dom hjälp av Solna kommun, vilket jag hoppas att vi aldrig kommer ta hjälp ifrån!
Bodda

Inlägg av Bodda »

Fäll ner pungen och landa, DIF Hockey har inte dom pengarna.
Vi får se till att folk börjar gå på hockey igen, det såg bättre o bättre ut förra året, inte sant?

detta år ser jag fram emot, nu spelar vi på hovet, vi får fram DIF's spel på ett helt annat sätt än i globen, helt klart, och kommer liret ja då kommer publiken såklart, så är dom flesta Djurgårdare, tyvär.
DJURGÅRDENS IF STOCKHOLM
Användarvisningsbild
CrippE

Inlägg av CrippE »

http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/prog ... ogramID=76

Lyssna vad Kristina Axen Olin har att säga om DIF och ett övertagande av hovet.
Klicka på 15:30-16:00 ca 18 min in så får ni höra nått riktig trevlig !!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

CrippE skrev:http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/prog ... ogramID=76

Lyssna vad Kristina Axen Olin har att säga om DIF och ett övertagande av hovet.
Klicka på 15:30-16:00 ca 18 min in så får ni höra nått riktig trevlig !!
Låter väldigt intressant! Men vi ska inte ropa hej än.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Don_T
Säsongskort: Ja

Inlägg av Don_T »

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.as ... &id=930669

Direktlänk till inslaget! 17.53 in startar det
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
ludde-

Inlägg av ludde- »

Äger kungen djurgårn lr vafan sa hon? :o

Årets julklapp lätt...
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Är väl Kungliga Förvaltningen som äger Djurgården, eller? Inte klubben alltså ...
Bigge

Inlägg av Bigge »

Låter ju bra, fast hon ville ju inte direkt svara på om vi skulle få ta över Hovet, utan pratade bara om en permanent lösning, va hon nu menar med det.
Men visst fan detta låter intressant!!!

Ngt att se fram emot i februari vad beskedet blir.

*HOPPAS* *HOPPAS*
There is no I in TEAM!!!!
Användarvisningsbild
Diffe89
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Om det är en lösning som gör så att vi slipper hyran och får en större del av intäkterna är det ovärderligt. Jag har dock en svag men oroande känsla av att den "permanenta lösningen" är för dålig sett från DIF Hockeys perspektiv.

Nåja, vi får helt enkelt vänta och se.
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Hon säger ju i alla fall att vi troligen kommer att få en egen arena. Det kan ju inte betyda något annat?
Skriv svar