Slutspelsformat 2016

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Kall-El

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av Kall-El »

sensei skrev:
Kall-El skrev: Personer som på fullaste allvar vill stänga högsta serien ombedes vänligen men bestämt att flytta till Nordamerika för att få sina önskemål uppfyllda.
Hehe, det var precis vad jag gjorde. Tankade bilen idag, full tank för en femhunka. Helt ok. Enda nackdelen så här långt är att våra matcher går på lite konstig tid.
Kör hårt!
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Kall-El skrev:
sensei skrev:
Kall-El skrev: Personer som på fullaste allvar vill stänga högsta serien ombedes vänligen men bestämt att flytta till Nordamerika för att få sina önskemål uppfyllda.
Hehe, det var precis vad jag gjorde. Tankade bilen idag, full tank för en femhunka. Helt ok. Enda nackdelen så här långt är att våra matcher går på lite konstig tid.
Kör hårt!
Tack! Säg till när du är i krokarna så går vi på NHL och äter popcorn och klappar med klappor
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Bara om du lovar att skaffa plåtar nära någon söt cheerleader.... :)
förevigtdjurgården
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av förevigtdjurgården »

Det tråkiga är att sannolikheten att man öppnar fri väg upp samt fri väg ner för först- och sistplacerade lag i respektive serie har ju minskat markant i och med avvecklandet av kvalserien och de nya kvalmatcherna.

Har annars alltid tyckt det är tragiskt hur exempelvis Södertälje och Timrå i väldigt många år tilläts harva i den absoluta botten av Elitserien innan det till slut kom till ända för de båda. Tycker det är larvigt med fallskärm här och där - både ekonomisk och sportslig.
25/4-2025
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Jepe skrev:1-8 till slutspel
9-12 trevlig sommar
13-14 kval

Räcker nu med pajaseri i SHL!
Så borde det naturligtvis bli. Men shl har sedan länge sålt sin själ. Det sportsliga är åsidosatt och istället ska det mjölkas ur så mycket pengar som möjligt. Löjligt när alla spelar slutspel och övriga kvalar. Play in, vem försöker de lura?

Åsså undrar man varför publiken sviker :shock:
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Varför inte gå tillbaka till det gamla upplägget där de två sämsta lagen får spela i allsvenskan efter jul? Det skulle, minst sagt, sätta fart på november och december, som så många kallar meningslös dvala eller seg lunk.
Jag vet svaret på frågan, men det hade varit ganska häftigt och modigt.
Praetori

Inlägg av Praetori »

minalman skrev:Alla poäng från september borde räknas. Ettan i grundserien ska ha SM-guld.
Edit: alla som tycker ettan i HA bör gå direkt upp i SHL måste ju i princip hålla med att samma ska gälla i förstaligan.
Rent principiellt så är jag böjd att hålla med dig men samtidigt vill man inte få en situation som inom fotbollen där det vissa säsonger är "klart" med flera matcher kvar att spela. Jag skulle gärna se att det var mer prestige i att avsluta som etta i SHL och att SM slutspelet blir en ren mästerskapscup som alltid tar med fjolårets vinnare på ett eller annat sätt för att försvara titeln i någon form.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Detta intressanta ämne kan jag inte sluta fundera på. Som jag skrev i första inlägget så gäller det att ha så många streck som möjligt. Fyra lag som har sommarlov kommer aldrig att accepteras. Vi måste ju ha ett förslag som kan gå igenom.

1-6 slutspel
7-10 play-in
11 Sommarlov
12-13 play-out i bäst av 3, förloraren kvalar
14 kval
Avskaffa tre mot tre.
mb81

Inlägg av mb81 »

1-8 slutspel
9-10 spelat klart
11-12 kvalserie
13-14 allsvenskan.
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

mb81 skrev:1-8 slutspel
9-10 spelat klart
11-12 kvalserie
13-14 allsvenskan.
Fast det där kommer inte att hända. Realistiska alternativ tack :(
Avskaffa tre mot tre.
mb81

Inlägg av mb81 »

Mattias_87 skrev:
9-10 spelat klart
11-12 kvalserie
13-14 allsvenskan.
Nä såklart det inte kommer hända men skulle vara så mycket vettigare. En levande allsvenska och elitserie utan lag som måste satsa så de konkar om de inte går upp.
Åtminstone ettan i allsvenskan borde gå direkt upp!
Henke_F

Inlägg av Henke_F »

Praetori skrev:
minalman skrev:Alla poäng från september borde räknas. Ettan i grundserien ska ha SM-guld.
Edit: alla som tycker ettan i HA bör gå direkt upp i SHL måste ju i princip hålla med att samma ska gälla i förstaligan.
Rent principiellt så är jag böjd att hålla med dig men samtidigt vill man inte få en situation som inom fotbollen där det vissa säsonger är "klart" med flera matcher kvar att spela. Jag skulle gärna se att det var mer prestige i att avsluta som etta i SHL och att SM slutspelet blir en ren mästerskapscup som alltid tar med fjolårets vinnare på ett eller annat sätt för att försvara titeln i någon form.
Enda sättet att premiera att komma etta i ligan måste ju vara högre prispeng. Vad är den på nu, en guldtia och ett varsit äpple?
Senast redigerad av Henke_F den 2014-12-10 11:04:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Arkju

Inlägg av Arkju »

mb81 skrev:
Mattias_87 skrev:
9-10 spelat klart
11-12 kvalserie
13-14 allsvenskan.
Nä såklart det inte kommer hända men skulle vara så mycket vettigare. En levande allsvenska och elitserie utan lag som måste satsa så de konkar om de inte går upp.
Åtminstone ettan i allsvenskan borde gå direkt upp!
Ska det finnas minsta möjlighet att ha kvar direkta upp-/nedflyttningar mellan SHL och HA tror jag att man behöver skulle behöva utöka serierna ytterligare så att det blir 16 lag i varje serie. Långt ifrån en ideal lösning men det är åt det hållet man måste tror jag för att få med sig de lag som idag spelar i SHL och vill stänga så mycket som möjligt. Med ett sånt upplägg skulle mitt förslag se ut så här:

1-8 Slutspel
9-13 Färdigspelat
14-15 Kval i bäst av 7 mot 2-3 i HA
16 Direktnedflytt till HA (byter plats med vinnaren av HA).

Serien spelas med 4 möten mellan lagen (60 omgångar) vilket ger en sportsligt rättvis serie, även lagen som spelat klart när serien är slut får ungefär lika många matcher som med dagens lösning med play-in osv, fler spännande streck och premiering av laget som tar hem HA.

Långt ifrån det ideal som jag skulle vilja se men det är bara att inse att det inte kommer att inträffa och då får man titta på andra lösningar som iaf inte är helt totalkörda att genomföra.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
mb81

Inlägg av mb81 »

Varför pratas det om att stänga serien som ett seriöst alternativ i hockey. I fotbollen skulle man bli helt utskrattad av det alternativet.
ciirree

Inlägg av ciirree »

mb81 skrev:Varför pratas det om att stänga serien som ett seriöst alternativ i hockey. I fotbollen skulle man bli helt utskrattad av det alternativet.
Det löjligaste är ju att vissa tror ju seriöst på uttrycket: "Det funkar ju i NHL så varför inte här"

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar