SHL: Djurgårdens IF - SAIK 20/11

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL: Djurgårdens IF - SAIK 20/11

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:VÄGRAR SÄGA ATT VARKEN NORELL ELLER ENGLUND ÄR DÅLIGA. DET ÄR LEDNINGEN SOM GER FÖR UNGA SPELARE FÖR STORA ROLLER FÖR TIDIGT I SINA KARRIÄRER. SPECIELLT PÅ BACKSIDAN! BÅDA KOMMER SÄKERT ATT BLI SKICKLIGA BACKAR PÅ DENNA NIVÅN I FRAMTIDEN MEN DE ÄR INTE RIKTIGT DÄR ÄN.
Lex Fredrik Claesson, Erik Gustafsson, Alexander Falk ifjol... The list goes on. Men det kanske är något som behövs för unga backar. Man får ta ett dålig år helt enkelt.
Absolut, visst är det så. Men hur många kan man ha samtidigt på en säsong? Englund och Norell just nu. Räknar med att Ollas också kommer att dippa rätt kraftigt framöver.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev:
SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:VÄGRAR SÄGA ATT VARKEN NORELL ELLER ENGLUND ÄR DÅLIGA. DET ÄR LEDNINGEN SOM GER FÖR UNGA SPELARE FÖR STORA ROLLER FÖR TIDIGT I SINA KARRIÄRER. SPECIELLT PÅ BACKSIDAN! BÅDA KOMMER SÄKERT ATT BLI SKICKLIGA BACKAR PÅ DENNA NIVÅN I FRAMTIDEN MEN DE ÄR INTE RIKTIGT DÄR ÄN.
Lex Fredrik Claesson, Erik Gustafsson, Alexander Falk ifjol... The list goes on. Men det kanske är något som behövs för unga backar. Man får ta ett dålig år helt enkelt.
Absolut, visst är det så. Men hur många kan man ha samtidigt på en säsong? Englund och Norell just nu. Räknar med att Ollas också kommer att dippa rätt kraftigt framöver.
Ollas klarar sig nog om han får en mindre roll. Idag spelade han bara 5 minuter. Vi har ju haft osunt med skador på backsidan. Dom yngre kan jag ha större förståelse för än typ Deilert.
Expert.
Användarvisningsbild
minalman

SHL: Djurgårdens IF - SAIK 20/11

Inlägg av minalman »

Många av våra svajiga spelare förra säsongen gjorde det som behövdes när det verkligen gällde. Tror inte de hade gjort det om de aldrig fått chansen, och ibland fått misslyckats och förlåtits, tidigare under säsongen.
Gnagets nya tränare, Peter Nordström heter han väl, värmlänningen, predikade i P4 Stockholm att han ville få in glädje i laget igen, att alla skulle få känna att hockey är roligt och att man får göra misstag. Sedan slog de Vita Hästen borta. Jag tror inte att ledningen sätter ut våra unga backar helt omedvetna om att de kan knäckas, men de gör det medvetet för att härda dem inför kommande livsviktiga bragdmatcher.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Manijock

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:
SirDIFalot skrev:
Ollas klarar sig nog om han får en mindre roll. Idag spelade han bara 5 minuter. Vi har ju haft osunt med skador på backsidan. Dom yngre kan jag ha större förståelse för än typ Deilert.
Deilert är ju bara en katastrofvärvning. Den klart värsta på förhand om man frågar mig. Inte direkt hans fel heller, utan det får Challe ta på sig.

Blir väldigt frustrerande när vi blir nertryckta i egen zon och man ser att både Norell och Englund lyckats vara på isen samtidigt. Blir vansinnigt läskigt och där måste Nyman se till att det inte händer. Dessutom bär Norell tid i Bp vilket jag även där är starkt frågande till. Vi måste ha in en defensiv pjäs på backen, det blir mer och mer solklart såsom säsongen har utvecklat sig. Inte minst för dessa skadebekymmer!
Senast redigerad av Manijock den 2014-11-21 00:15:44, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev:
Deilert är ju bara en katastrofvärvning. Den klart värsta på förhand om man frågar mig. Inte direkt hans fel heller, utan det får Challe ta på sig.

Blir väldigt frustrerande när vi blir nertryckta i egen zon och man ser att både Norell och Englund lyckats vara på isen samtidigt. Blir vansinnigt läskigt och där måste Nyman se till att det inte händer. Dessutom bär Norell tid i Bp vilket jag även där är starkt frågande till. Vi måste ha in en defensiv pjäs på backen, det blir mer och mer solklart såsom säsongen har utvecklat sig. Inte minst för dessa skadebekymmer!
Jag tycker inte det är särskilt akut faktiskt. Vi klarar oss rätt bra. Misstag i egen zon kommer alltid göras helt enkelt. OM jag skulle ta in en back skulle det vara något med spetsegenskaper i PP. Högström gör det väl OK där men fortfarande inte såld på den grabben.
Expert.
Manijock

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:

Jag tycker inte det är särskilt akut faktiskt. Vi klarar oss rätt bra. Misstag i egen zon kommer alltid göras helt enkelt. OM jag skulle ta in en back skulle det vara något med spetsegenskaper i PP. Högström gör det väl OK där men fortfarande inte såld på den grabben.
Positivt är att vi fått tillbaka Nordlund och Falk igen dock. Bägge gör en fullt skaplig match, och när man sen får tillbaka Arnesson blir undertecknad lite lugnare åtminstone. Även om de säkert kommer gå sönder igen.

MEN njaa, i det långa loppet kommer det inte att hålla att vara så klena kring kassen som vi är. Halv autostrada där emellanåt, och då är det uteslutande våra yngre backar tyvärr som inte riktigt orkar med. En spelare med lite kilon som kan stå pall kring egna buren, plus lira boxplay tror jag skulle lyfta detta lag mer än något annat. Murray är drömmen, men går inte det att lösa så skulle jag inte spotta på en import.

Vill helst att Englund för ett tag framöver lyfts bort från A-truppen helt. Utlåning till HA skulle göra underverk för honom, det är jag säker på.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Manijock skrev:
SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:
SirDIFalot skrev:

Ber om ursäkt för att jag kallade dig byfåne. Men du gnäller på ett lag som presterar väldigt väldigt mycket över sin spelarbudget. Det är helt enkelt bara negativitet. Det sänker stämningen och jag hoppas verkligen inte att våra unga backar läser detta forumet när du uttalar dig. Vi har en ansträngd ekonomi och behöver våra unga backtalanger för att ha råd med spets som Samuelsson. Hur ska våra backar bli duktiga SHL-spelare om de inte får mkt SHL-speltid?
Mash

Inlägg av Mash »

Magnutz skrev:
Mash skrev:Djurgården är som November; Majoriteten av tiden grått och trist, men när det väl lyser så njuter man.

Tror nog Säcken tog efter Al Pacino i timeouten; "We heal, as a team, and we gonna come. Inch by inch, play by play, til we finish. We are in hell now, gentlemen, believe me. And, we can stay here, get the shit kicked out of us. Or we can fight our way back, into the light. We can climb out of hell. One inch at a time."

Skiter i att vi var fullständigt utspelade och förnedrade av ett utav Sveriges skickligaste hockeylag i 58 minuter. Två pinnar och vi visade en jävla moral. Keep fighting!

Idioten som skrek "visa hjärta Djurgården" kan ta både en och två funderare. Nötskal.

Alla till Götet!
Mjee.. tror det där faller på sin egen orimlighet. Idioten kommer inte att klara av bedriften att fundera. Det ligger utanför idiotens kompetensområde.
:lol: Tänkte inte på det.

Mycket att öva på i klacken när det gäller motgång. Visst att det fanns toppar i "Kämpa-Djurgården" men majoriteten var pinsamma.. We must improve! Fast för en mörk november och totalt utspelade får det väl ses som hyfsat godkänt.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Highwind skrev:
Ber om ursäkt för att jag kallade dig byfåne. Men du gnäller på ett lag som presterar väldigt väldigt mycket över sin spelarbudget. Det är helt enkelt bara negativitet. Det sänker stämningen och jag hoppas verkligen inte att våra unga backar läser detta forumet när du uttalar dig. Vi har en ansträngd ekonomi och behöver våra unga backtalanger för att ha råd med spets som Samuelsson. Hur ska våra backar bli duktiga SHL-spelare om de inte får mkt SHL-speltid?
Men orka, sluta gnäll på att ”det gnälls” :wink:

Men hela idén med ett forum är ju att alla får vädra sina åsikter, så länge vi inte kör ”Din-mamma-racet”.
-Tänk om spelarna går in och läser här på forumet, då kanske dom blir både lessna och knäckta.
Sånt faller under samma kategori som:
-Tänk om barnen ser på TV och upptäcker att det finns krig och svält i världen, hur kul blir det att leva då?

Bara för att vi har överlägset sämst trupp på pappret betyder inte det att vi kan unna oss lyxen att starta matcher i halvtempo (leksand, SAIK).
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Vad roliga ni är på detta forum. Alla har sina åsikter och alla kan ju inte anse att den ena har rätt eller fel. Man ser saker på sina egna sätt efter sina egna förutsättningar och förväntningar.

Angående backarna och spelet där bak har jag påpekat ett antal gånger att jag tror att det är ungefär såhär man vill att det ska se ut. Dock vill man såklart ha fast pucken eller få ut den snabbare än vad som sker emellanåt mot skickliga motståndare. Vi spelar ett man-man försvar där de två forwards vid blålinjen knappt hjälper till i försvaret (kika noga nästa match så förstår ni) vilket ger backarna ett hästjobb att nästintill ensamma ta fast pucken.

Nackdelen är ju att när de inte lyckas blir vi trötta och tillbakapressade. Men visar alla god moral och håller sin disciplin så kommer det gå bra. Hur många mål har vi egentligen släppt till i denna situation, kontra situationer som uppstår efter dålig pass i mitt eller offensiv zon? Jag har ingen fakta på det men kan tro att det är vid det senare alternativet vi släpper in mest mål och då har alltså anfallarna en stor del i det.

Det som märks på orutinen på backarna i det fallet är ju att de går upp och stöter vid felaktiga lägen som ger motståndarna mer fart alternativt överläge (2-1, 3-2) mot vårat mål och därigenom gör mål.

Man märker ganska tydligt när Högström, Arnesson eller nu Nordlund är inne att de har en enorm kyla när de får tag på pucken att de vet vart de ska ta vägen efter det. Våra mindre rutinerade backar går efter gammal hederlig vana att försöka stöta eller lyfta ur pucken. Och det fungerar ju sällan.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
sparwen
Kontakt:

Inlägg av sparwen »

Alltså, i början av säsongen tippade de flesta här oss som sist.
Det är enligt mig ett tecken på låga förväntningar.

Det jag då inte kopplar är hur en del av er kan klaga.

Förväntningarna var låga, laget presterar bättre än förväntningarna. Vad finns då att klaga på?
Självklart finns det saker som kan bli bättre. Men jag tror en del skulle må bättre under matcherna om de innan matcherna tänker tillbaka på sina förväntningar.
Using Tapatalk
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tror faktiskt Fernholm saknas en hel del med sina tyngd och defensiva styrka.

Vi har många unga och väldigt lovande backar, men tyvärr ges de lite för mycket istid just nu pga av skador mm.

Får de rätt mängd med istid tror jag det kommer lossna för dem allihopa faktiskt.

Dock skulle vi fortsatt må väldigt bra av att få in en rutinerad och pålitligt back till, inte minst eftersom Deilert inte riktigt verkar fungera på SHL-nivå.

Antagligen är dock behovet av en center större.

Stulna poäng som de igår smakar för övrigt alltid sötast!

Skall mycket intressant att se hur vi står upp borta mot Frölunda.

Magkänslan säger dundertorsk då jag kan tänka mig att vårt lag är relativt tröttkört både fysiskt och mentalt...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Vi inledde uruselt för att åtminstone höja oss något varteftersom matchen led. I det stora hela gör vi en OK insats men inte så mycket mer.

Roligt att jag satt och gnällde på både Samuelsson (som jag tycker varit rent ut sagt bedrövlig på slutet. Han går inte ens in med mer än 50% av sin kapacitet i de flesta moment) samt Alvarez och naturligtvis avgjorde dessa bägge herrar. Jag var helt inne på att bänka Samme i andra perioden eftersom jag tycker han ger riktigt dåliga signaler till övriga laget så som han spelar nu. Hans mål räddar naturligtvis hans anseende men i övrigt...njaeeee.
Praetori

Inlägg av Praetori »

seppuko skrev: Angående backarna och spelet där bak har jag påpekat ett antal gånger att jag tror att det är ungefär såhär man vill att det ska se ut. Dock vill man såklart ha fast pucken eller få ut den snabbare än vad som sker emellanåt mot skickliga motståndare. Vi spelar ett man-man försvar där de två forwards vid blålinjen knappt hjälper till i försvaret (kika noga nästa match så förstår ni) vilket ger backarna ett hästjobb att nästintill ensamma ta fast pucken.

Nackdelen är ju att när de inte lyckas blir vi trötta och tillbakapressade. Men visar alla god moral och håller sin disciplin så kommer det gå bra. Hur många mål har vi egentligen släppt till i denna situation, kontra situationer som uppstår efter dålig pass i mitt eller offensiv zon? Jag har ingen fakta på det men kan tro att det är vid det senare alternativet vi släpper in mest mål och då har alltså anfallarna en stor del i det.

Det som märks på orutinen på backarna i det fallet är ju att de går upp och stöter vid felaktiga lägen som ger motståndarna mer fart alternativt överläge (2-1, 3-2) mot vårat mål och därigenom gör mål.

Man märker ganska tydligt när Högström, Arnesson eller nu Nordlund är inne att de har en enorm kyla när de får tag på pucken att de vet vart de ska ta vägen efter det. Våra mindre rutinerade backar går efter gammal hederlig vana att försöka stöta eller lyfta ur pucken. Och det fungerar ju sällan.
Helt korrekt observerat. Så länge motståndarna är ute vid sargen och snurrar så kan de i princip få göra det. Det är meningen att vi skall kunna klara av att spela defensivt tråkig hockey i bra många minuter den här säsongen utan att våra unga backar blir räddhågsna av sig eller att moralen sviker. Låt motståndarnas powerforwards flytta puck fram och tillbaka längs sargkanterna och håll zonspelet man-man, svårt som fan man det är "lättare" ur ett lagperspektiv eftersom du har ett område att bevaka istället för att försöka hänga på en enskild spelare (som vi inte har skridskotempot eller rutinen för). Det är i gränserna mellan spelarna som det ibland brister när det tar någon sekund extra för våra juniorer att fatta ett beslut om vems ansvaret är men annars är det inte jätteofta som vi får in motståndare framför kassen.

Apropå rensningar så är det lika mycket våra forwards och centrar som syndar med dåligt tajmade sådana. Jocke E har lag pucken på motståndare på våran blå ett stort antal gånger så här långt i säsongen och det är en gubbe med ett hockeyöga som är svårmatchat ändå.

Folk som gnäller på att våra backar låter sig bli fastlåsta med pucken i egen zon måste totalt sakna hockeyerfarenhet, speciellt om man jämför med indianarna som annars förekommer. Grundregel 1A är att aldrig någonsin försöka lägga en passning till någon som kommer hamna i samma situation som dig själv eller värre. Dvs gör det aldrig värre för att slippa puck. Om du blir övermannad av en forward vid sargen bakom förlängda mållinjen finns det noll och ingen anledning att slänga iväg en chanspuck eftersom där pucken finns NU intill dig så kommer det inte bli mål och då har du fattat ett korrekt defensivt beslut, lägger du däremot bort den så har forwarden fått dig att göra precis vad han vill, nämligen att slå en farlig passning samtidigt som dina lagkamrater aldrig kan veta vart pucken kommer hamna.
Att vi sedan har unga och relativt oerfarna backar gör att vi hamnar i de situationerna oftare än vad man kanske skulle vilja men att gnälla på ett korrekt agerande i de situationerna är bara korkat. Alla kan inte vara Kenny Jönsson som ser en defensiv situation innan den inträffat och sedan hittat ett enkelt sätt att få ut pucken innan den ens hamnat på bladet. De flesta vill försöka vara kreativa och Djurgården som lag behöver hålla lite i pucken också och inte bara gå på kontringar.

Vi kan vända på steken och kolla på Skellefteå med sina otroligt duktiga backar, begick de några misstag? Ja minsann och det kostade dem 3p.
Vi spelar BRA i två perioder, inte fantastiskt men BRA, hade vi spelat i första som vi spelar i andra och avslutar som i tredje så hade vi kanske till och med bärgat 3p. Hockey avgörs under 60min, inte i ett par mördande sekvenser där man har tokpress i 5min och det är precis vad det här laget fattat.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Blev länkad en artikel i någon lokaltidning i Skellefteå. ->http://norran.se/sport/skelleftea-aik/305811-305811

Dom kallar verkligen sig själva för AIK alltså? :lol:
Skriv svar