Manijock skrev:Tittar på Linköping - Färjestad förövrigt. Känner igen mig lite i Fbks spel, med den lilla skillnaden som stavas effektivitet. Tur eller inte, vi sätter nästa alla chanser vi har. Även Färjestad är oerhört beroende på sin målvakt. Pettersson-Wentzel har storspelat men bytts ändå ut efter 2-0. Två helt otagbara skott! I första perioden är han helt jävla otroligt bra. Lider med grabben!
Fruktansvärt tufft att vara kaffesump just nu. En förening som knappast är vana vid motgångar...
Luktar det liiiiiite DIF anno 11/12? Dom har varit på nedgång i några år och är inte samma maskin som tidigare. Tror nog dom är bättre än vad dom är och inser förhoppningsvis inte allvaret innan det är för sent? Förmodligen drömmer jag bara dock, dom har ju redan gjort sin Tyler Plante värvning i Salmela, och det redan i oktober.
Visst är det så. Helt obegripligt när man tittar på deras trupp. Precis som för oss 11/12. Tror att det kommer att släppa för dem. Väldigt självförtroendestukade, det syns så oerhört väl. De har några byten varje period där de visar hur vassa de kan vara. Då går det fan undan! Något jag önskar att DIF kunde göra också. Några byten där man ser vilken uppsida vi har offensivt. Nu känns det som om våra mål kommer som en chock varje gång.
Thomas Johansson var inne på det i cmores podcast. Han sa att Djurgården känns som det enda laget i SHL som inte klarar av att etablera tryck i motståndarnas zon fler byten i rad. Någon kedja kan göra det då och då. Men inte på samma sätt som andra lag som kan göra det i 2-3 minuter och byta flera gånger om och ändå fortsätta att mala på.
Precis så. Frågan är ju hur man ska komma till bukt med det? Hur ska vi tackla det? Faktum är ju att vi har ett HA-lag på pappret. En värvning vänder ju knappast på det. Murray kan mycket väl komma att ge självförtroende i försvarsspelet vilket i sin tur ger anfallsspelet den grundtrygghet som krävs. Ett långskott dock! Tror det är så illa att många av spelarna inte har grundkunnandet att kunna etablera ett malande anfallsspel på den här nivån.... Än!
OM vi vill att trenden med att plocka pinnar skall hålla i sig måste vi dock bli bättre i PP.
Något som inte kommer bli enkelt då vi saknar rätt offensiv hjärna att föra in pucken samt inte minst rätt back på blå. Man kan ju bara undra vad man tänkte på när spelare som Nordmark och Deilert värvades. Var tanken att dessa skulle vara våra spelare att luta sig emot i PP?
Kanske hade varit läge att skippa båda dessa signingar och istället gå för en back som kan spela PP med bravur.
En defensiv taktik behöver verkligen kryddas med två toppspelare som "kan göra ett PP".
Är för övrigt också helt övertygad om att Murray skulle göra det bättre på blå i PP jämfört med samtliga våra nu tillgängliga backar.
Sån ofattbar tur att alla andra lag konsekvent varit så dåliga att vi ligger femma i serien efter femton omgångar! Hade det varit efter fem hade jag nog tyckt det var skickligt gjort, men nu när alla lag mött varandra minst en gång - då är det verkligen solklart för mig hur turen satt sig i system för vårt lag!
--
Spelar ju förvisso ingen roll att vi ligger femma nu, och det vet jag också, utan det är efter femtifem det betyder något men ändock!
Tycker vi förtjänar lite tur också. Den säsongen vi åkte ur hade vi ju många problem i laget, men en himla massa otur också. Skönt att få ha lite tur med sig ibland också, det förtjänar vi faktiskt.
Trist att jag inte kunde närvara på denna match, första på tre säsonger jag missar.
Även om jag tycker alla är skitkul med sin bonde kvalitet på humor ang tur hit och tur dit, så ska det bli vansinnigt intressant att höra dessa muntra gossar framöver... Jag säger inte att jag hoppas det kommer gå dåligt (god please no!), men är rätt övertygad att de flesta kommer sätta sina uttjatade "lol tur haha funny"-kommentarer i halsen. Vi har haft marginalerna på vår sida, så enkelt är det och det spelar ingen roll hur mkt sand ni kan trycka ner huvudet i.. men by all means, grats för det verkar få folk att må bra... precis som denial också funkar.. ett tag.
Idag var en av få matcher vi INTE var utspelade och det kändes riktigt skönt, upp ett par snäpp så kommer nog bottom2-problemet att lösa sig. Bonus om förlust-tyngda Kaffe BK och Kommunen IF får kvala mot toktaggade HA-lag med win-streaks i ryggen!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).