SHL: Färjestad BK - Djurgårdens IF 24/10 2014
Re: SHL: Färjestad BK - Djurgårdens IF 24/10 2014
Jag förstår vad du säger men jag ser faktiskt inte matcherna så... kanske har jag en allt för kritisk syn på försvarsspel men just nu får jag lite känslan att om en enkel puck studsar in bakom oss i början av matcherna, då kommer det rinna iväg.
Det är inte alltid given tur om man vinner en match trots skott-underläge, men om man upprepade gånger gör det så är det nog tyvärr så att vi är "i zonen" just nu och alla vet att sånt är färskvara. Det spelar ingen roll om vi låter motståndarna ta dåliga skott (vilket deras 40+ absolut inte är), puckar kommer studsa in. Jag är vettskrämd för vad som kommer hända om vi åker på 3-4st utskåpningar i rad... pallar laget resa sig då och skaka av det? Hur långt in i säsongen orkar man hålla fokusen när man får 40 skott mot sig hela tiden? När börjar målisarna se i kors och tappa in nån lätt puck var 20:e skott (vilket med dagens verklighet är 2-3 gratismål mot oss per match).... Det är lite så jag funderar...
Och "läs igenom trådar från säsongen".. jo, men asså, det är kanske en 3poängare som vi verkligen spelat bra denna säsong, de övriga kunde precis lika gärna slutat med 0p. Så det kanske är den bistra verkligheten att vi inte har spelat bra och att många ser det... trots poäng här och där? :/
Hur som, unvika bottom2 som sagt.. resten är skit sak samma... dock måste vi komma upp mer i banan och inte bli så tillbakapressade och bombarderade som vi bli idag... annars blir november ca 5 månader lång.
Det är inte alltid given tur om man vinner en match trots skott-underläge, men om man upprepade gånger gör det så är det nog tyvärr så att vi är "i zonen" just nu och alla vet att sånt är färskvara. Det spelar ingen roll om vi låter motståndarna ta dåliga skott (vilket deras 40+ absolut inte är), puckar kommer studsa in. Jag är vettskrämd för vad som kommer hända om vi åker på 3-4st utskåpningar i rad... pallar laget resa sig då och skaka av det? Hur långt in i säsongen orkar man hålla fokusen när man får 40 skott mot sig hela tiden? När börjar målisarna se i kors och tappa in nån lätt puck var 20:e skott (vilket med dagens verklighet är 2-3 gratismål mot oss per match).... Det är lite så jag funderar...
Och "läs igenom trådar från säsongen".. jo, men asså, det är kanske en 3poängare som vi verkligen spelat bra denna säsong, de övriga kunde precis lika gärna slutat med 0p. Så det kanske är den bistra verkligheten att vi inte har spelat bra och att många ser det... trots poäng här och där? :/
Hur som, unvika bottom2 som sagt.. resten är skit sak samma... dock måste vi komma upp mer i banan och inte bli så tillbakapressade och bombarderade som vi bli idag... annars blir november ca 5 månader lång.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Tycker laget visar enorm styrka att resa sig som de gjorde idag efter utskåpningen senast.captcash skrev:Jag förstår vad du säger men jag ser faktiskt inte matcherna så... kanske har jag en allt för kritisk syn på försvarsspel men just nu får jag lite känslan att om en enkel puck studsar in bakom oss i början av matcherna, då kommer det rinna iväg.
Det är inte alltid given tur att man vinner en match trots skott-underläge, men om man upprepade gånger gör det så är det nog tyvärr så att vi är "i zonen" just nu och alla vet att sånt är färskvara. Det spelar ingen roll om vi låter motståndarna ta dåliga skott (vilket deras 40+ absolut inte är), puckar kommer studsa in. Jag är vettskrämd för vad som kommer hända om vi åker på 3-4st utskåpningar i rad... pallar laget resa sig då och skaka av det? Hur långt in i säsongen orkar man hålla fokusen när man får 40 skott mot sig hela tiden? När börjar målisarna se i kors och tappa in nån lätt puck var 20:e skott (vilket med dagens verklighet är 2-3 gratismål mot oss per match).... Det är lite så jag funderar...
-
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Skön seger, nu kör mot nya poäng imorgon. Hoppas klacken är taggade, vi fd blue brigade kommer vara på tårna.
Vila i frid Blue Brigade STHLM 08-13
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Imponerande att komma igen och vinna i Kallestad två dagar efter man blivit överkörda.
Luleå borta började jag skönja ett bättre spel. Finns fortfarande mer att utveckla och det kommer vi fortsätta jobba med. Men Shl-kostymen blir allt mindre.
Hur länge ska turen hålla i sig.
Luleå borta började jag skönja ett bättre spel. Finns fortfarande mer att utveckla och det kommer vi fortsätta jobba med. Men Shl-kostymen blir allt mindre.

– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Med denna beryktade turen som tycks rädda oss om vi så sägs spela som ett div 3-lag, kan jag personligen undra om vi inte ändå har onödigt bra backar? Här kan vi skära i spelarbudgeten och lägga pengarna på den efterlängtade centern istället!
Det är väl trots allt bättre att bara behöva förlita sig på tur (och tellan) i försvaret än både fram och bak som nu?
Det är väl trots allt bättre att bara behöva förlita sig på tur (och tellan) i försvaret än både fram och bak som nu?
- minalman
- Säsongskort: Ja
SHL: Färjestad BK - Djurgårdens IF 24/10 2014
Hur länge ska oturen hålla i sig? Jag spelade på kaffe igår och på skoter idag.BOMBOM BOUCHARD skrev:
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Jag har spelat rätt hårt mot DIF två gånger i vinter.minalman skrev:Hur länge ska oturen hålla i sig? Jag spelade på kaffe igår och på skoter idag.BOMBOM BOUCHARD skrev:
Ena gången Luleå borta. Andra gången igår.
Kan bli en lång och dyr säsong då jag ser detta som en "win-win" samtidigt som jag har inslag av skrockfullhet .
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Såg faktiskt inte matchen mer än fem/sju minuter i första så tänker inte uttala mig om den, men måste säga att jag är förvånad över SirDIFalot. Minns dig som betydligt mera "glaset är halvfullt, inte halvtomt"... MEN jag håller med dig, att tro att detta kommer hålla i längden är inte bara dumdristigt utan rent befängt.
Under de fem minuterna jag såg så var det precis som vanligt. Färjestad lekte med oss, och Tellan storspelade. Vi skulle bara skicka till icing en meter innanför vår egen zon men lyckades utan uppvaktning ändå inte få pucken två meter framför oss. Högström prickade första gubben när han ska skjuta i PP A LOT. Detta som alla vi som sysslar med sådan här typ av bollsport VET är strongt förbjudet. Lägg hellre pucken två meter utanför om du prompt måste skjuta när någon hinner täcka skottbanan. Allt för att inte riskera att tappa ut den, men framförallt för att inte få en kontring på sig.
Tre turpoäng mot ett lag som har haft en fruktansvärd otur hittils. Jag tar det, men är inte det minsta lugnare. Tvärtom! Helt sjukt att vi efter alla dessa matcher ännu inte varit bättre än motståndarna NÅGON GÅNG.
Ber om ursäkt för något låg nivå på inlägg men är bakfull som ett satans kreatur. På med lite bacon så ska jag nog kunna ge en bättre bild av matchen ikväll.
Under de fem minuterna jag såg så var det precis som vanligt. Färjestad lekte med oss, och Tellan storspelade. Vi skulle bara skicka till icing en meter innanför vår egen zon men lyckades utan uppvaktning ändå inte få pucken två meter framför oss. Högström prickade första gubben när han ska skjuta i PP A LOT. Detta som alla vi som sysslar med sådan här typ av bollsport VET är strongt förbjudet. Lägg hellre pucken två meter utanför om du prompt måste skjuta när någon hinner täcka skottbanan. Allt för att inte riskera att tappa ut den, men framförallt för att inte få en kontring på sig.
Tre turpoäng mot ett lag som har haft en fruktansvärd otur hittils. Jag tar det, men är inte det minsta lugnare. Tvärtom! Helt sjukt att vi efter alla dessa matcher ännu inte varit bättre än motståndarna NÅGON GÅNG.
Ber om ursäkt för något låg nivå på inlägg men är bakfull som ett satans kreatur. På med lite bacon så ska jag nog kunna ge en bättre bild av matchen ikväll.
-
Fy fasen vilken härlig seger igår! Färjestad borta har alltid varit och kommer alltid att vara den skönaste bortasegern!
-
Såg mycket positivt igår iaf. Runken (även Heinerö) kommer kunna bli hur bra som helst och har verkligen utvecklats nu på sistone. Trucken passar mycket bättre som wing där han får ligga längre upp i banan och slippa backchecka och driva upp pucken från försvarszonen utan istället kan koncentrera sig på att checka högre upp där jag tycker han varit giftig faktiskt. Han och Alvarez kan med deras fysik inte vara roliga för motståndarnas backar. Särskilt om de utnyttjar den än mer än hittills.
Vår offensiv har blivit MYCKET bättre sista veckan och där snackar vi inte bara tur, utan vi har varit kreativa och drivit stenhårt på mål.
Fortfarande stora problem dock i uppspelsfasen där vi mot högpressande lag tappar puck på eller innan egna blå, gång på gång på gång. I försvarszon är vi kungar framför mål och med tanke på hur många minuter motståndarna tillbringar i vår zon gör vi det grymt bra som orkar stänga dem ute så pass bra ändå.
Vår offensiv har blivit MYCKET bättre sista veckan och där snackar vi inte bara tur, utan vi har varit kreativa och drivit stenhårt på mål.
Fortfarande stora problem dock i uppspelsfasen där vi mot högpressande lag tappar puck på eller innan egna blå, gång på gång på gång. I försvarszon är vi kungar framför mål och med tanke på hur många minuter motståndarna tillbringar i vår zon gör vi det grymt bra som orkar stänga dem ute så pass bra ändå.