Jag är också med på din linje om ömsesidig respekt. Jag som spelare måste vara skärpt och se till att inte utsätta mig själv och andra för onödiga skador genom att hålla koll på mitt eget spel. Dvs inte vända ryggen mot banan vid sarg. Inte gå in i dueller med huvudet lågt etc.sm910 skrev:Respekt i sig är inget fel på, och vissa spelare skulle behöva höja den. Rent praktiskt däremot har det talats om respekten kontra vårdslösa tacklingar i flera säsonger nu, och hur mycket det än talas om det kommer vissa lallare begå rena överfall ändå. Höj straffen rejält för dessa, det är det enda språk de förstår. Någon genuin faktisk respekt kommer aldrig infinna sig i deras sinnen. Vad mässandet om respekt i praktiken får för konsekvenser, är snarare de att spelarna får ännu en ursäkt till att åka runt utan att skydda sig och därigenom att vara oskyddade hoppas kunna slippa bli tacklade för att motståndarna med sin respekt vet att skaderisken i att tackla en oskyddad spelare är hög. Eftersom tacklingarna somsagt ändå kommer komma ibland, får vi som lika mycket redan sagt en hel del alldeles onödiga allvarliga skador.Magnutz skrev:Äh. Respekten för varandra måste upp en nivå eller två. Oavsett hur just denna händelse såg ut.
SHL 2014-15
Re: SHL 2014-15
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Eller så ska förbundet införa krav på hjälmar som förebygger hjärnskakningar precis som kravet på tandskydd?Magnutz skrev:Ännu en hjärnskakning efter tackling mot huvudet efter kvällens omgång. Vidrigt. Jag vill se en säsongslång avstängning på dessa dårar nu. Återfaller en sådan tappad jävel ska vederbörande mista sin spelarlicens. De har fan ingen rätt att sabba vår sport med sitt efterblivna jävla tacklande mot huvudet.
Vidrigt.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... 9737887.ab
Hade du haft samma åsikt om det var en Djurårdare som gjort samma sak eller är det skillnad?
Fast hur mycket nytta sådana hjälmar faktiskt gör är ju omstritt. Anledningen är ju rätt enkel, vilken avancerad "teknik" tillverkarna än skryter om så kommer man inte ifrån att deaccelerationssträckan i hjälmen aldrig kan vara större än hjälmens tjocklek. Av en snabb överslagsberäkning inses lätt att inte ens med den tjockaste av praktiskt användbara hjämar med en struktur som ger en optimalt jämnt retardation är man skyddad mot tunga tacklingar mmot huvudet. Risken är inte helt försumbar att den falska tryggheten är farligare än det eventuellt faktiska skydd hjälmen ger.Tuzzen skrev:Eller så ska förbundet införa krav på hjälmar som förebygger hjärnskakningar precis som kravet på tandskydd?Magnutz skrev:Ännu en hjärnskakning efter tackling mot huvudet efter kvällens omgång. Vidrigt. Jag vill se en säsongslång avstängning på dessa dårar nu. Återfaller en sådan tappad jävel ska vederbörande mista sin spelarlicens. De har fan ingen rätt att sabba vår sport med sitt efterblivna jävla tacklande mot huvudet.
Vidrigt.
Hade du haft samma åsikt om det var en Djurårdare som gjort samma sak eller är det skillnad?
sm910 skrev:Fast hur mycket nytta sådana hjälmar faktiskt gör är ju omstritt. Anledningen är ju rätt enkel, vilken avancerad "teknik" tillverkarna än skryter om så kommer man inte ifrån att deaccelerationssträckan i hjälmen aldrig kan vara större än hjälmens tjocklek. Av en snabb överslagsberäkning inses lätt att inte ens med den tjockaste av praktiskt användbara hjämar med en struktur som ger en optimalt jämnt retardation är man skyddad mot tunga tacklingar mmot huvudet. Risken är inte helt försumbar att den falska tryggheten är farligare än det eventuellt faktiska skydd hjälmen ger.Tuzzen skrev:Eller så ska förbundet införa krav på hjälmar som förebygger hjärnskakningar precis som kravet på tandskydd?Magnutz skrev:Ännu en hjärnskakning efter tackling mot huvudet efter kvällens omgång. Vidrigt. Jag vill se en säsongslång avstängning på dessa dårar nu. Återfaller en sådan tappad jävel ska vederbörande mista sin spelarlicens. De har fan ingen rätt att sabba vår sport med sitt efterblivna jävla tacklande mot huvudet.
Vidrigt.
jag skrev förebygger! Sen att det ger en falsk trygghet är upp till varje invid att avgöra själv.
http://news.cision.com/se/bauer/r/bauer ... n,c9212563
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... -tackling/
Bra av Sanny om tacklingen på Flanagan.
Bra av Sanny om tacklingen på Flanagan.
Expert.
- SirDIFalot
Numerärt Övertag ?@numerartovertag
Efter gårdagens match dippade DIFs shots for% vid lika styrka till 37%. Om ni vill ha en referens, så är Rögles 42% 12/13 sämst i SHL.
Håll tätt Tellan!
Efter gårdagens match dippade DIFs shots for% vid lika styrka till 37%. Om ni vill ha en referens, så är Rögles 42% 12/13 sämst i SHL.
Håll tätt Tellan!
Expert.
Hehe, jag tycker faktiskt att tanken är spännande. Logiken kan jämföras med att man måste ha bälte på sig i bilen.sm910 skrev:Säsongslång avstängning på Flanagan, ja. Han ser tacklingen komma lång väg, men väljer istället för att skydda sig lägga allt fokus på att ta pucken. Hade han inte hukat ner sig och sen glidit rakt in i den med huvudet före hade risken för hjärnskakning varit väsentligt mindre.Magnutz skrev:Ännu en hjärnskakning efter tackling mot huvudet efter kvällens omgång. Vidrigt. Jag vill se en säsongslång avstängning på dessa dårar nu. Återfaller en sådan tappad jävel ska vederbörande mista sin spelarlicens. De har fan ingen rätt att sabba vår sport med sitt efterblivna jävla tacklande mot huvudet.
Vidrigt.
Det får vara slut med spelare som väljer att skydda sig genom att göra sig så fysiskt oskyddade som möjligt och istället låta skyddet utgöras av motståndarnas tänkta "respekt" och rädsla för mediedrev och disciplinstraff vid skada. För ibland kommer faktiskt den där tacklingen ändå, och då har vi ännu en jävligt onödig huvudskada.
Någon hög armbåge som Wennerholm yrar om ser det definitivt inte ut som, bara ett alldeles för lågt huvud.
Ser inget fel alls på den tacklingen annat än att spelaren som tar emot tycks agera väldigt naivt.
Tänk om det är så att våra hysteriska bloggare och DN till och med har förvärrat situationen genom sitt drev och avstängande för helt normala tacklingar? Spelarna vaggas in en mentalt undermedveten falsk trygghet.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- SirDIFalot
Ser heller inget fel med Jensens propp. Anton Hedman borde ligga pyrt till dock.
Expert.
Lite halvrisig fråga men ok. Om en Djurgårdsspelare gör som Forsberg gjorde, då är det naturligtvis ingen skillnad.Tuzzen skrev:Eller så ska förbundet införa krav på hjälmar som förebygger hjärnskakningar precis som kravet på tandskydd?Magnutz skrev:Ännu en hjärnskakning efter tackling mot huvudet efter kvällens omgång. Vidrigt. Jag vill se en säsongslång avstängning på dessa dårar nu. Återfaller en sådan tappad jävel ska vederbörande mista sin spelarlicens. De har fan ingen rätt att sabba vår sport med sitt efterblivna jävla tacklande mot huvudet.
Vidrigt.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- SirDIFalot
Rätt ful tackling av Strömwall som gav ett PP i 5 min som man utnyttjade med tre mål. Leksand har haft otur i säsongsinledning och känns på gång tyvärr.Magnutz skrev:Växjö verkar åka på pisk i dalarna. Inte bra.
Expert.
Re: Sv: SHL 2014-15
sen har dem kommunen och jävla massa bidragsgivare som kanstar in pengar så dem har ju pengar.SirDIFalot skrev:Rätt ful tackling av Strömwall som gav ett PP i 5 min som man utnyttjade med tre mål. Leksand har haft otur i säsongsinledning och känns på gång tyvärr.Magnutz skrev:Växjö verkar åka på pisk i dalarna. Inte bra.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
- SirDIFalot
Ja, det kan vi ju fortsätta älta också.Morwin skrev:sen har dem kommunen och jävla massa bidragsgivare som kanstar in pengar så dem har ju pengar.SirDIFalot skrev:Rätt ful tackling av Strömwall som gav ett PP i 5 min som man utnyttjade med tre mål. Leksand har haft otur i säsongsinledning och känns på gång tyvärr.Magnutz skrev:Växjö verkar åka på pisk i dalarna. Inte bra.
Expert.
Du har rätt oskön attityd, du E jävligt bra på att älta dina egna ståndpunkter, tagga ner för fan!SirDIFalot skrev:Ja, det kan vi ju fortsätta älta också.Morwin skrev:sen har dem kommunen och jävla massa bidragsgivare som kanstar in pengar så dem har ju pengar.SirDIFalot skrev:Rätt ful tackling av Strömwall som gav ett PP i 5 min som man utnyttjade med tre mål. Leksand har haft otur i säsongsinledning och känns på gång tyvärr.Magnutz skrev:Växjö verkar åka på pisk i dalarna. Inte bra.