SHL: Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 11/10 2014
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: SHL: Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 11/10 2014
Englund slarvar och kladdar alldeles för mycket med pucken, framför allt i egen zon, spelar heller inte så fysiskt som han borde, det borde ingen ha missat.
Passar dock bra att AOM då kommit in och gjort det stabilt, bör ersätta rakt av tillsvidare.
Holm kommer nog agera extraback allt som oftast, vilket är helt rätt. Norell hamnar nog också utanför laget så småningom, sen är allt som det ska.
Passar dock bra att AOM då kommit in och gjort det stabilt, bör ersätta rakt av tillsvidare.
Holm kommer nog agera extraback allt som oftast, vilket är helt rätt. Norell hamnar nog också utanför laget så småningom, sen är allt som det ska.
Spela fult
Precis det som jag skrev, att vi från att ha försvarat oss bra under inledningen av säsongen så har vi nu utvecklat det till att vi nu också får in mål framåt, 4 mot modo och 2 på bortaplan mot saik som många sade att vi skulle torska stort mot. Det tycker jag är ett klart fall framåt!Jim Morrison skrev:Att släppa 50 skott på mål under tre perioder skulle jag se som utklassning om jag inte heller sett matchen.BigJ skrev:Missade tyvärr matchen idag och lyssnar man på forumet så var det fullständig utklassning vilket låter konstigt då det blev en uddamålsförlust än en gång. Widing säger dessutom att DIF hade ett mycket bra försvar och att de inte kom till ordentligt pga det.
För mig låter det som att vi gjorde en mycket bra match än en gång med våra mycket mindre resurser. Självklart kommer det att se ut på detta sätt de flesta matcherna, ett tight försvar och inte så mycket eget spel men att vi då och då sticker upp och det börjar ju faktiskt se bättre ut offensivt sett till att vi lyckas få in fler puckar, bra.
Säcken sade efter förra matchen att det fortfarande är början på en utbildning för vårt lag. Jag tycker det var klockrent sagt och att vi tar små steg i rätt riktning. Jag tycker även att det som många kritiserat här, att få ut pucken ur egen zon, såg bättre ut under den korta stunden jag tittade i period 3
Utveckla riktningen du tycker vi tar små steg mot?
Flera har här ovan förklarat vårt försvar som bygger på man mot man där ingen förivrar sig och attackerar för hårt med risken för att gå bort sig. Naturligtvis innebär detta att motståndarna får mycket mer tid i anfallszon och att man även får många skott utifrån men som inte ska vara något problem för våra mycket duktiga målvakter. Därför tycker inte jag att antalet skott på mål är så intressant utan det är antalet heta chanser och skott i bra lägen våra motståndare får som är det som är viktigt.
Vi har förlorat en match, tror jag, med lite större siffror och det var mot brynäs, då måste vi ju göra saker jävligt bra med tanke på att så få i vårt lag spelat på denna nivå tidigare. Att vi då också leder mot saik på bortaplan med mindre än en period kvar är ruskigt strongt.
Det handlar inte om resultat. Det handlar om hur stor chans vi har att vinna matcher när vi är totalt utspelade. Vi har haft flyt hittills och har säkerligen tagit 6-7p mer än vad man normalt får ut av detta spel.
Våra junisbackar kommer vara upp och ner under säsongen, inget konstigt med et alls. De bör egentligen bara fortsätta få "lagom med speltid" för att utvecklas.
Problemet är väl snarast att de backar som inte kan räknas som juniorer:
Deilert
Holm
Högström
Nordlund
Fernholm
tyvärr inte klarar av att hålla en tillräckligt hög och jämn nivå för att fungera i Elitserien. Spelarna gör det i vissa matcher men deras prestationer är tyvärr på tok för ojämna. ( Lite grand som juniorerna, fast dessa spelare inte har "lyxen" att kunna vara ojämna. )
Vill man se riktigt krasst och elakt på saken borde fyra av de där fem backarna bytas ut och ersättas med en riktigt bra defensiv back samt en riktigt bra PP-back.
Vem av de fem som borde behållas kan självfallet diskuteras, men om man bortser från löner hade jag valt att satsa på Fernholm som i alla fall kan spela rejält i försvaret. Att han sedan antagligen har för mycket lön sitt till prestation är en helt annan historia.
Skall man även plocka in faktorn lönenivå och utvecklingsmöjlighet/framtid är jag nog mer för att behålla Högström.
Problemet är väl snarast att de backar som inte kan räknas som juniorer:
Deilert
Holm
Högström
Nordlund
Fernholm
tyvärr inte klarar av att hålla en tillräckligt hög och jämn nivå för att fungera i Elitserien. Spelarna gör det i vissa matcher men deras prestationer är tyvärr på tok för ojämna. ( Lite grand som juniorerna, fast dessa spelare inte har "lyxen" att kunna vara ojämna. )
Vill man se riktigt krasst och elakt på saken borde fyra av de där fem backarna bytas ut och ersättas med en riktigt bra defensiv back samt en riktigt bra PP-back.
Vem av de fem som borde behållas kan självfallet diskuteras, men om man bortser från löner hade jag valt att satsa på Fernholm som i alla fall kan spela rejält i försvaret. Att han sedan antagligen har för mycket lön sitt till prestation är en helt annan historia.
Skall man även plocka in faktorn lönenivå och utvecklingsmöjlighet/framtid är jag nog mer för att behålla Högström.
-
Tycker inte det är så konstigt att vi tagit så pass "mycket" poäng som vi gjort hittills. Bara att kolla på Lyxfällan förra året som spelade på exakt samma sätt som vi gör nu. Dessutom borde vi forumiter lärt oss från HA-åren att destruktivt spel är sjukt jobbigt att möta. Hur många poängtapp har vi inte haft mot typ Troja?
-
Sann lärdom, men då måste vi sätta chanserna.Skidlöparn skrev:Tycker inte det är så konstigt att vi tagit så pass "mycket" poäng som vi gjort hittills. Bara att kolla på Lyxfällan förra året som spelade på exakt samma sätt som vi gör nu. Dessutom borde vi forumiter lärt oss från HA-åren att destruktivt spel är sjukt jobbigt att möta. Hur många poängtapp har vi inte haft mot typ Troja?
Magnutz skrev:Ett skott är inte = En chans. Om så många skott inte hamnar i mål är det ju bevis på att de tas i lägen där målvakten tar skotten eller försvaret plockar pucken eller avsluten tas i pissiga lägen. Det måste vara ett bra defensivt spel. Nackdelen är ju att med många skott trillar något enstaka in. Så blev det ikväll men jag ser inte hur vi ska kunna spela annorlunda mot topplagen..SirDIFalot skrev:Exakt vad i försvarsspelet är det som är så bra? Vi släpper ju till så enormt mycket chanser. Hade Armalis tappat in två puckar till hade ju ingen snackat om bra försvarsspel.
Lehtonen sköt för övrigt 12 skott på mål bara han idag.
Något att fundera på är hur FAN vi åker på 1-5 mot Brunäs när vi ändå hade spelet i delar av matchen...
Första perioden hade vi spelmässigt men första målet vi släppte in så var våra spelare för passiva å bara och stod och tittade och väntade på att någon annan skulle göra jobbet. Hade lätt kunnat vara först på den pucken som låg fri och rensat ur zon sekvensen precis före det målet.
Resten av matchen går vi ned oss för alla utvisningar. Hur många av målen kom inte i PP eller efterdyningar av PP. Så där är domarna svaret som var extra petiga åt vårat håll men tog inte utvisning på gävlarna när dom ibland skulle haft det.
Dock så var ju inte hockeymatchen ren stöld som fotbollsmatchen efter var.
Tack för allt Tellan. https://www.youtube.com/watch?v=VSYY4LB ... &index=109
Och ja spela defensivt är nog vår enda möjlighet.
Dock krävs det att vi får igång ett bra PP annars ser det väldigt mörkt ut.
Dock krävs det att vi får igång ett bra PP annars ser det väldigt mörkt ut.
Englund är en riktig junis, lätt att glömma när han tidvis gör riktigt bra insatser och är stor som ett hus. Är dock rädd att han får ta på tok för mycket ansvar vilket lätt kan knäcka en defensiv ung back mot rutinerat SHL motstånd.diftobbe89 skrev:Englund slarvar och kladdar alldeles för mycket med pucken, framför allt i egen zon, spelar heller inte så fysiskt som han borde, det borde ingen ha missat.
Nog för att de unga behöver speltid för att få in rutinen men samtidigt har vi inte råd att köra sönder dem heller. AOM sitter ju precis i samma sits när det väl kommer till kritan så vi får se hur det går.
Med det sagt är jag inte övertygad om att de extremt många ispassen just nu gynnar vårat försvar i på kort sikt. När till och med rutinerade spelare verkar lite tagna så känns det mer som ett mentalt verktyg som ledningen använder för att stärka laget psykologiskt än som en fysisk och spelmässig träningsmetod och speciellt de unga grabbarna kan nog må bra av taktiska sessioner snarare än stenhårda fysiska ispass.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.