SHL: Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 11/10 2014
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Re: SHL: Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 11/10 2014
Exakt vad i försvarsspelet är det som är så bra? Vi släpper ju till så enormt mycket chanser. Hade Armalis tappat in två puckar till hade ju ingen snackat om bra försvarsspel.
Lehtonen sköt för övrigt 12 skott på mål bara han idag.
Expert.
Ett skott är inte = En chans. Om så många skott inte hamnar i mål är det ju bevis på att de tas i lägen där målvakten tar skotten eller försvaret plockar pucken eller avsluten tas i pissiga lägen. Det måste vara ett bra defensivt spel. Nackdelen är ju att med många skott trillar något enstaka in. Så blev det ikväll men jag ser inte hur vi ska kunna spela annorlunda mot topplagen..SirDIFalot skrev:Exakt vad i försvarsspelet är det som är så bra? Vi släpper ju till så enormt mycket chanser. Hade Armalis tappat in två puckar till hade ju ingen snackat om bra försvarsspel.
Något att fundera på är hur FAN vi åker på 1-5 mot Brunäs när vi ändå hade spelet i delar av matchen...
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- SirDIFalot
Så, så många skott som möjligt bakåt = bra försvarsspel?Magnutz skrev:Ett skott är inte = En chans. Om så många skott inte hamnar i mål är det ju bevis på att de tas i lägen där målvakten tar skotten eller försvaret plockar pucken eller avsluten tas i pissiga lägen. Det måste vara ett bra defensivt spel. Nackdelen är ju att med många skott trillar något enstaka in. Så blev det ikväll men jag ser inte hur vi ska kunna spela annorlunda mot topplagen..SirDIFalot skrev:Exakt vad i försvarsspelet är det som är så bra? Vi släpper ju till så enormt mycket chanser. Hade Armalis tappat in två puckar till hade ju ingen snackat om bra försvarsspel.
Något att fundera på är hur FAN vi åker på 1-5 mot Brunäs när vi ändå hade spelet i delar av matchen...
Edit: Det finns ju för övrigt statistik på vart skotten kommer ifrån och vilken räddningsprocent målvakterna har på skott från inom skottsektorn. Så det är ju inte jättesvårt att få ett hum om hur många skott som är från farliga lägen och inte.
Expert.
Hehe, nej vart får du det ifrån? Men sett till antal insläppta så, japp. Hell yes.SirDIFalot skrev:Så, så många skott som möjligt bakåt = bra försvarsspel?Magnutz skrev:Ett skott är inte = En chans. Om så många skott inte hamnar i mål är det ju bevis på att de tas i lägen där målvakten tar skotten eller försvaret plockar pucken eller avsluten tas i pissiga lägen. Det måste vara ett bra defensivt spel. Nackdelen är ju att med många skott trillar något enstaka in. Så blev det ikväll men jag ser inte hur vi ska kunna spela annorlunda mot topplagen..SirDIFalot skrev:Exakt vad i försvarsspelet är det som är så bra? Vi släpper ju till så enormt mycket chanser. Hade Armalis tappat in två puckar till hade ju ingen snackat om bra försvarsspel.
Edit: Det finns ju för övrigt statistik på vart skotten kommer ifrån och vilken räddningsprocent målvakterna har på skott från inom skottsektorn. Så det är ju inte jättesvårt att få ett hum om hur många skott som är från farliga lägen och inte.
Bra försvarsspel (utespelare+målvakt) = man pressar ut motståndarna så att de får till skott från dåliga lägen.SirDIFalot skrev:Så, så många skott som möjligt bakåt = bra försvarsspel?Magnutz skrev:Ett skott är inte = En chans. Om så många skott inte hamnar i mål är det ju bevis på att de tas i lägen där målvakten tar skotten eller försvaret plockar pucken eller avsluten tas i pissiga lägen. Det måste vara ett bra defensivt spel. Nackdelen är ju att med många skott trillar något enstaka in. Så blev det ikväll men jag ser inte hur vi ska kunna spela annorlunda mot topplagen..SirDIFalot skrev:Exakt vad i försvarsspelet är det som är så bra? Vi släpper ju till så enormt mycket chanser. Hade Armalis tappat in två puckar till hade ju ingen snackat om bra försvarsspel.
Det är något jag tycker vi haft hela säsongen (förutom Brynäsmatchen), vi har förlorat fem matcher borta med uddamålet det är inte 100% tur. Visst, vi har haft mycket tur också men saken är att vi har mer tur framåt än bakåt. Vi har hög skicklighet i försvarsspelet (helst med Nordlund på isen) men låg skicklighet i anfallsspelet.
Och visst, tredje målet skulle inte Mantas släppt in men det andra målet tänker jag inte lasta på honom. Vi hade TVÅ backar på spelaren som gjorde mål, båda backarna gick bort sig (Högström och Englund), situationen ska inte ens få uppstå för Mantas. Visst, han kanske skulle ha tagit den, men jag lastar kanske 20% på Mantas vid det målet. Vid tredje målet var det 100% Mantas.
Jag försöker inte höja Mantas till skyarna precis, men han har imponerat stort på mig. Vem här hade trott att han skulle prestera som han gör? Han har 93.90% på 82 skott, han har stått två matcher. Visst, han har släppt in 2 respektive 3 mål i dessa matcher men han har fått 82 skott på sig. Nihlstorp har stått i 6 matcher och fått 134 skott på sig varav 12 gått in.
Peta Englund när Nordlund är tillbaka, låt AOM få Englunds plats istället.
- SirDIFalot
Att du skrev "Om så många skott inte hamnar i mål är det ju bevis på att de tas i lägen där målvakten tar skotten eller försvaret plockar pucken eller avsluten tas i pissiga lägen. Det måste vara ett bra defensivt spel."Magnutz skrev:Hehe, nej vart får du det ifrån? Men sett till antal insläppta så, japp. Hell yes.SirDIFalot skrev:Så, så många skott som möjligt bakåt = bra försvarsspel?Magnutz skrev:Ett skott är inte = En chans. Om så många skott inte hamnar i mål är det ju bevis på att de tas i lägen där målvakten tar skotten eller försvaret plockar pucken eller avsluten tas i pissiga lägen. Det måste vara ett bra defensivt spel. Nackdelen är ju att med många skott trillar något enstaka in. Så blev det ikväll men jag ser inte hur vi ska kunna spela annorlunda mot topplagen..SirDIFalot skrev:Exakt vad i försvarsspelet är det som är så bra? Vi släpper ju till så enormt mycket chanser. Hade Armalis tappat in två puckar till hade ju ingen snackat om bra försvarsspel.
Expert.
- Lee Harvey Oswald
Det som stör med att vara så nära men ändå kamma noll i alla bortamatcher är ju att vi skulle verkligen behövt tagit några oförtjänta poäng till.
Nykomlingar tar nästan alltid flest poäng i säsongstarten, du slår lite ur underläge fortfarande och de bra lagen har inte riktigt hostat igång maskineriet.
Det kommer komma kvällar i november-december då precis ingenting studsar vår väg, sviter på 7-8 poänglösa matcher.
Då hade dessa nu uteblivna "flyt-bonuspoäng" varit guld värda att redan ha på kontot
Mentalt är jag redan inställd på Play-off kval.
Allt annat skulle kunna få mig att tappa besinningen helt och i rent vansinnes-lyckorus råka beställa en operationstid för könsbyte....... och genomföra den innan jag återfått förståndet.
För går vi till Play-In med chans till slutspel med detta lag så är det en otroligt mycket större bragd än då vi gick upp i våras.
För dagens SHL-DIF är knappt märkbart bättre än förra säsongens HA-DIF
Nykomlingar tar nästan alltid flest poäng i säsongstarten, du slår lite ur underläge fortfarande och de bra lagen har inte riktigt hostat igång maskineriet.
Det kommer komma kvällar i november-december då precis ingenting studsar vår väg, sviter på 7-8 poänglösa matcher.
Då hade dessa nu uteblivna "flyt-bonuspoäng" varit guld värda att redan ha på kontot
Mentalt är jag redan inställd på Play-off kval.
Allt annat skulle kunna få mig att tappa besinningen helt och i rent vansinnes-lyckorus råka beställa en operationstid för könsbyte....... och genomföra den innan jag återfått förståndet.
För går vi till Play-In med chans till slutspel med detta lag så är det en otroligt mycket större bragd än då vi gick upp i våras.
För dagens SHL-DIF är knappt märkbart bättre än förra säsongens HA-DIF
Senast redigerad av Lee Harvey Oswald den 2014-10-11 19:17:12, redigerad totalt 2 gång.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Visserligen.SirDIFalot skrev:Så, så många skott som möjligt bakåt = bra försvarsspel?Magnutz skrev:Ett skott är inte = En chans. Om så många skott inte hamnar i mål är det ju bevis på att de tas i lägen där målvakten tar skotten eller försvaret plockar pucken eller avsluten tas i pissiga lägen. Det måste vara ett bra defensivt spel. Nackdelen är ju att med många skott trillar något enstaka in. Så blev det ikväll men jag ser inte hur vi ska kunna spela annorlunda mot topplagen..SirDIFalot skrev:Exakt vad i försvarsspelet är det som är så bra? Vi släpper ju till så enormt mycket chanser. Hade Armalis tappat in två puckar till hade ju ingen snackat om bra försvarsspel.
Men som du kanske noterat så kör vi ett ganska strikt man man försvarsspel, vi sätter inte den pressen med 2-3 spelare mot puck som många andra lag gör. Nackdelen med detta är att vi blir extremt tillbakapressade stundtals då en ensam back på vardera sida får ta lång skär ut mot puckhållare för att försöka ta puck alternativt styra passningsriktning. Stannar pucken kvar i vår defensiva zon länge blir först och främst de två backarna extremt trötta. Fördelen med detta system hittills i SHL är att skotten just kommer där vi vill att de ska komma. Resterande försvarande spelare går inte bort sig i pressen utan håller sin triangel vilket ger målvakterna större chans att veta vart skotten kommer ifrån.
I HA fungerade man man försvaret klart bättre då vi fick tag på pucken utan att behöva slå ut den och kunde således gå på kontring ganska fort då våra främsta forwards i triangeln redan var redo.
Jag har lagt märke till det flera gånger att även om tex #17 är närmst pucken så väntar han kvar där uppe på att tex #6 ska ut och gå mot puck i hörnet. Det ser väldigt konstigt ut men jag är helt 100 på att sådan är taktiken.
Det jag kan tänka mig att man kan förändra är att låta de övre spelarna i triangeln faktiskt gå på dessa "klara" lägen där de faktiskt kommer hinna först. För vi kan inte ha toktrötta backar i varenda defensivt läge, då kommer en rensning (som tyvärr så många gånger hittills kantats av trötthet och oförmåga att få ut) som inte ger oss en offensiv möjlighet. Och så startar allt om på nytt igen.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Ja, ok, men det är ju sant så.. Hade vi tillåtit saik att ta skotten där de hade velat så skulle vi förlorat med 2siffrigt. Nu fick de panga på från lägen där Mantas/utespelarna kunde avstyra.SirDIFalot skrev:Att du skrev "Om så många skott inte hamnar i mål är det ju bevis på att de tas i lägen där målvakten tar skotten eller försvaret plockar pucken eller avsluten tas i pissiga lägen. Det måste vara ett bra defensivt spel."Magnutz skrev:Hehe, nej vart får du det ifrån? Men sett till antal insläppta så, japp. Hell yes.SirDIFalot skrev:Så, så många skott som möjligt bakåt = bra försvarsspel?Magnutz skrev:Ett skott är inte = En chans. Om så många skott inte hamnar i mål är det ju bevis på att de tas i lägen där målvakten tar skotten eller försvaret plockar pucken eller avsluten tas i pissiga lägen. Det måste vara ett bra defensivt spel. Nackdelen är ju att med många skott trillar något enstaka in. Så blev det ikväll men jag ser inte hur vi ska kunna spela annorlunda mot topplagen..SirDIFalot skrev:Exakt vad i försvarsspelet är det som är så bra? Vi släpper ju till så enormt mycket chanser. Hade Armalis tappat in två puckar till hade ju ingen snackat om bra försvarsspel.
Exakt!seppuko skrev:Visserligen.SirDIFalot skrev:Så, så många skott som möjligt bakåt = bra försvMagnutz skrev:Ett skott är inte = En chans. Om så många skott inte hamnar i mål är det ju bevis på att de tas i lägen där målvakten tar skotten eller försvaret plockar pucken eller avsluten tas i pissiga lägen. Det måste vara ett bra defensivt spel. Nackdelen är ju att med många skott trillar något enstaka in. Så blev det ikväll men jag ser inte hur vi ska kunna spela annorlunda mot topplagen..SirDIFalot skrev:Exakt vad i försvarsspelet är det som är så bra? Vi släpper ju till så enormt mycket chanser. Hade Armalis tappat in två puckar till hade ju ingen snackat om bra försvarsspel.
Men som du kanske noterat så kör vi ett ganska strikt man man försvarsspel, vi sätter inte den pressen med 2-3 spelare mot puck som många andra lag gör. Nackdelen med detta är att vi blir extremt tillbakapressade stundtals då en ensam back på vardera sida får ta lång skär ut mot puckhållare för att försöka ta puck alternativt styra passningsriktning. Stannar pucken kvar i vår defensiva zon länge blir först och främst de två backarna extremt trötta. Fördelen med detta system hittills i SHL är att skotten just kommer där vi vill att de ska komma. Resterande försvarande spelare går inte bort sig i pressen utan håller sin triangel vilket ger målvakterna större chans att veta vart skotten kommer ifrån.
I HA fungerade man man försvaret klart bättre då vi fick tag på pucken utan att behöva slå ut den och kunde således gå på kontring ganska fort då våra främsta forwards i triangeln redan var redo.
Jag har lagt märke till det flera gånger att även om tex #17 är närmst pucken så väntar han kvar där uppe på att tex #6 ska ut och gå mot puck i hörnet. Det ser väldigt konstigt ut men jag är helt 100 på att sådan är taktiken.
Det jag kan tänka mig att man kan förändra är att låta de övre spelarna i triangeln faktiskt gå på dessa "klara" lägen där de faktiskt kommer hinna först. För vi kan inte ha toktrötta backar i varenda defensivt läge, då kommer en rensning (som tyvärr så många gånger hittills kantats av trötthet och oförmåga att få ut) som inte ger oss en offensiv möjlighet. Och så startar allt om på nytt igen.
Tänk om allt blir som en tänkt sig. Som tur är blir det sällan så. 

Using Tapatalk
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Synd att det ska skilja så mycket på passningskvaliten. Vi gjorde ett flertal felpass utan att vara satta under press. Det ledde till ett ökat tryck från skajk.
Visst, de har skickligare spelare. Men att sätta pucken på bladet lärde jag mig relativt tidigt. Och alla i vårt lag har ändå detta som sitt yrke.
Hade vi inte slarvat så förbannat tror jag vi hade tagit alla poäng ikväll. Inte rättvist, men grymt viktigt.
Surt.....
Till sist, vilken patetiskt dålig klack de har. Inget ont om småbarn, men över hälften som står i deras klack är under tio år. Övriga kör enformiga ramsor till ett evigt trummande. Våra 20 pers på bortastå var klart bättre, och hördes mer långa stunder.
Visst, de har skickligare spelare. Men att sätta pucken på bladet lärde jag mig relativt tidigt. Och alla i vårt lag har ändå detta som sitt yrke.
Hade vi inte slarvat så förbannat tror jag vi hade tagit alla poäng ikväll. Inte rättvist, men grymt viktigt.
Surt.....
Till sist, vilken patetiskt dålig klack de har. Inget ont om småbarn, men över hälften som står i deras klack är under tio år. Övriga kör enformiga ramsor till ett evigt trummande. Våra 20 pers på bortastå var klart bättre, och hördes mer långa stunder.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Kvällens bästa!Eriksson skrev:Att inte skjuta på mål är lite som att hoppas att vinna på triss utan att köpa en lott

Ny matchtråd
Skickat från min LG Gpad via Tapatalk
Skickat från min LG Gpad via Tapatalk
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,
One man does not simply "dömma ut Djurgården"
Brase yourself - The Djurgården fans is coming
One man does not simply "dömma ut Djurgården"
Brase yourself - The Djurgården fans is coming
Lite sämre målis så hade skeå vunnit med 8-3, totalt värdelösa backar som blev rundade gång på gång matchen igenom fanns endast en person som förhindrade siffrorna och det var målisen.