Nej, det är inte bra att dessa pengar kommer in i hockeyn. När pengarna kommer från det privata - från dig, mig, företagssponsorer, tv-avtal och rika filantroper, så kommer pengarna ändå in för att de motsvarar ett reellt marknadsvärde. Antingen så gillar man upplevelsen så mycket att man är redo att betala för den eller till och med skänka till den, likt vi fans, eller så kapitaliserar man på oss fans i andraled (TV-avtal, reklamavtal osv.) Vårt marknadsvärde är i harmoni med våra intäkter.Mattias_87 skrev:Varför skulle förbundet ta krafttag mot att kommuner lägger ner pengar på att ishockeyn i Sverige utvecklas och får sponsring? Sen håller jag med om att politiker borde göra något åt det här. Det är i den änden vi måste börja. Men det stora problemet är egentligen inte att kommunerna hjälper sina lag utan det är att vi inte får någon hjälp. Att pengar kommer in i ishockeyn är ju bara bra, annars skulle vi hamna långt efter i utvecklingen jämfört med andra länder i Europa.sm910 skrev:som politiker och förbundet måste börja ta krafttag mot.
Skattepengar däremot är i grund och botten någon annans pengar, skattebetalarnas. En liten andel, de hockeyintresserade, hade förmodligen ändå lagt motsvarande summa pengarna direkt på hockeyn om de inte beskattats, men alla hade verkligen inte gjort det. Det innebär att en stor andel av kommunpengarna in i klubben inte motsvaras av en reell efterfrågan på den produkt klubbarna utgör. Klubbarnas ekonomi blir uppblåsta luftslott, vars omsättning inte motsvaras av dess marknadsvärde, vilket över tid innebär stor risk för instabilitet. Bubblor spricker alltid tillslut. Att kalla det bra är ungefär som att kalla festande finansierat av sms-lån för något bra.
Sen finns det ju såklart alla andra aspekter om vi släpper det meningslösa "svensk hockeys bästa". Jag tror vi är få som är intresserade av att se hockeyn bli en kommunkamp där anrika hockeyfästen slås ut av den lilla ort som för tillfället är redo att lägga mest skattepengar på att bli "satt på kartan" och vinna - oavsett att SHL då skulle stå sig bättre i Europa. Jag tror vi är få som tycker det är moraliskt rätt att skattepengar skall finansiera vår privata lyxhobby - oavsett att SHL då skulle stå sig bättre i Europa. Jag tror vi är få som vill låta klåfingriga kommunpolitiker börja få inflytande över hur vår läktarkultur skall se ut, den som är satt i skuld är inte fri - oavsett att SHL då skulle stå sig bättre i Europa. Ja, också var det ju det där med att ekonomiska luftslott inte ens är en bra metod för att i längden stå sig bra ute i Europa.