Lassila!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

smurf02 skrev:Lassila ska vara kvar han och larsson e stabila. låna ut larsson så att han får mer rutin och ta upp Ridderwall

Kontraktera också thörn och löfberg och ribbenstrand = lovande spelare i frammtiden.
Hmmm man undrar mer och mer om du sett några matcher alls denna säsong? Ribben och Löfberg har inte varit direkt bra och jag ser då ingen framtid för dem i DIF. Thörn ligger väl i gränslandet, men bör nog få en säsong till. Varför skulle vi låna ut vår bästa målvakt Larsson för? Skall vi låna utnågon målvakt är det Riddarn så han får mer rutin av seniorspel.

Skall man plocka in någon annan målvakt tycker nog jag att det skall vara underförstått att han kommer fungera som back-up till Larsson.
Användarvisningsbild
Håkan Södergren
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Håkan Södergren »

Har man inte en helt given förstamålis av hög klass är nyckeln till framgång på målvaktssidan = konkurrens om förstaplatsen. Detta är läget i DIF just nu och det har funkat bra. Båda två är bra målvakter men ingen av dem är någon Tellqvist eller Lundqvist (ännu). Slutsatsen är alltså att behålla både Lassilla och Larsson.

Har f ö svårt att se den kritik vissa riktar mot Lassilla - för mycket fokus på några enskilda misstag som han gjort. Totalt sett har han i mina ögon varit en mycket bra målvakt, vilket som mycket riktigt påpekats, framförallt visade sig när han fick en bättre omgivning.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Håkan Södergren skrev:Har man inte en helt given förstamålis av hög klass är nyckeln till framgång på målvaktssidan = konkurrens om förstaplatsen. Detta är läget i DIF just nu och det har funkat bra. Båda två är bra målvakter men ingen av dem är någon Tellqvist eller Lundqvist (ännu). Slutsatsen är alltså att behålla både Lassilla och Larsson.

Har f ö svårt att se den kritik vissa riktar mot Lassilla - för mycket fokus på några enskilda misstag som han gjort. Totalt sett har han i mina ögon varit en mycket bra målvakt, vilket som mycket riktigt påpekats, framförallt visade sig när han fick en bättre omgivning.
Snarast så att lite för mycket folk härinne lider av "Dembo-syndromet" dvs att man bländas av lite godisräddningar och väljer sedan medvetet eller omedvetet att förtränga bort alla korkade misstag som målvakten ifråga gör sig skyldig till.
Användarvisningsbild
Diffe89
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Lassila är på väg att göra "en Thoresen" han med, och lånas ut till något schweiziskt Liga B-lag för att förlänga säsongen. Helt okej, då DIF får ersättning för det också.
Användarvisningsbild
Strömberg=power

Inlägg av Strömberg=power »

Kall-El skrev:
Strömberg=power skrev:
Kall-El skrev:Finns ingen anledning att behålla Lassila en säsong till. Han och Larsson är just nu jämna, men Larssons potential är betydligt större än finnens och nästa säsong är det dags att ge Larsson det förtroende som krävs för att göra honom till en riktigt bra målvakt. Inget ont om Lassila, men killen är lite för ojämn, släpper på tok för mycket returer samt överdriver vissa typer av räddningar. En bra målvakt stoppar puckarna med små medel. Lassila tendera att showa till det i onödan med sk tv-räddningar.

De pengar som Lassila kostar i lön bör läggas på att förstärka truppen med någon annan spelare istället, gärna då en klasscenter eller en riktigt bra back.
Klasscenter framför en målvaktsprofil på väg uppåt?? En målvakt är ungefär halva laget om han har bra backar framför sig. Nej, Lassila borde vara kvar minst 1 år till, det funkar inte att köpa in nya målvakter och spelare hit och dit, var glad för att spelare som Lassila vill spela i DIF.

Sen är inte lätt för en målvakt att få så mycket skit på sig om det går dåligt, och sedan försöka gå vidare. Men jag tycker Lassila har gjort det bra och visat en otrolig potential efter uppehållet. Tycker faktiskt att han är en av de spelare som har legat bakom DIF's framgångar i år.

Framgångar och framgångar, vi missade ju slutspel, men ändå, 76 poäng - det är mycket för att bara räcka till en 10:de plats.
Lassila en profil? Lassila på väg uppåt? Tycker nog Lassila hållit ungefär samma ojämna nivå under de säsonger han varit här. Enda skillnaden är att han denna säsong har haft lite hjälp av bättre backar. Bättre målvakt eller jämnare tycker jag inte han blivit. Däremot har Larsson utvecklats bra och han måste få chansen som förstamålis nästa säsong. Visst om Lassila kan tänka sig att vara reserv och ha lön därefter kan han få vara kvar, men jag tvivlar på att detta är ett acceptabelt alternativ för honom och tja ha två målvakter som båda anser sig borde vara förstamålis är inte direkt lyckat. Bättre då att göra sig av med den med minst potential, Lassila, och lägga dessa pengar på en bättre utespelare.

Just eftersom målvakten är så viktig vill jag ha en jämn stabil kille som sista utpost, jag vill inte ha en osäker, ojämn och ständigt retursläppande finne längst bak.
Tror du verkligen att vi hade kommit så långt som vi gjorde om han hade varit lika osäker som han var förra året?? Nej, skulle inte tro det. Men ni kanske vill att en så orutinerad målvakt som Larsson ska spela ungefär 40 matcher/ säsong? Han skulle inte klara det nu, men om ett par år.

Tror knappast att Challe och Säcken skulle låta Lassila stå om han var så "osäker" som du påstår. I år har han varit otroligt säker efter uppehållet. Och ja, Lassila är en profil och som bara blir bättre och bättre. Men sen vet vi ju inte om hans nerver pallar slutspel. Så det inte blir som Björn Bjurling, nästan överlägsen bäst statistik under säsongen, men när slutspelet kommer så rasade han ihop helt.
Djurgården-Ett lag i med och motvind
Användarvisningsbild
Strömberg=power

kungK2 , Boråsaren , Håkan Södergren:

Håller verkligen med er. Förstår inte kritiken mot Lassila, fattar ni nu vad jag menar med "var glad att spelare som Lassila vill spela för DIF"?. Fattar ni hur mycket kritik ni slänger på han nu?? Tror ni verkligen att han skulle tycka det var roligt att spela hockey om alla slängde kritik mot han som ni gör nu? Men visst, vi kan väl alltid skicka iväg Lassila och ta upp Ridderwall, då lär ju inte experterna ta fel på att vi hamnar i kvalserien.
pekka21

Inlägg av pekka21 »

Ja, Djurgårn kom verkligen långt i år, en 10:e plats en klar förbättring sen förra året då vi kom, ja just det då kom vi också 10:a det är ju verkligen en förbättring.

Var är ambitionen hos oss supportrar egentligen? Verkar som en del är nöjda med det vi har, jag kanske har fel men det är den känslan jag har när jag läser här och i andra trådar.

Det verkar som att när en spelare gör något framsteg så ska han vara kvar till varje pris, varför kan ni inte se att han släpper allt för många returer rakt ut eller vill ni inte se det?
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Användarvisningsbild
Strömberg=power

pekka21 skrev:Ja, Djurgårn kom verkligen långt i år, en 10:e plats en klar förbättring sen förra året då vi kom, ja just det då kom vi också 10:a det är ju verkligen en förbättring.

Var är ambitionen hos oss supportrar egentligen? Verkar som en del är nöjda med det vi har, jag kanske har fel men det är den känslan jag har när jag läser här och i andra trådar.

Det verkar som att när en spelare gör något framsteg så ska han vara kvar till varje pris, varför kan ni inte se att han släpper allt för många returer rakt ut eller vill ni inte se det?
En grej bara, tänk på att Elitserien har aldrig varit så här jämn som den var denna säsongen.
pekka21

Inlägg av pekka21 »

Ja och vad hjälper det Djurgårn när dem ändå inte spelar slutspel...
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

pekka21 skrev:Ja och vad hjälper det Djurgårn när dem ändå inte spelar slutspel...
Man kan inte enbart titta på tabellen, utan måste också se att det var mycket bättre spel nu, mot förra säsongen. Sedan att det var den jämnaste säsongen någonsin så är positionen lite missvisande.

Skillnad hade det däremot varit om det hade varit lika dåligt spel nu, som förra säsongen, då hade jag varit riktigt orolig.

Förra året var det 37 poäng mellan plats 10 och plats 6, i år var skillnaden ynka 7 poäng.

Vi har trots allt en bra grund att stå på. Och nu gäller det att bygga vidare på den.
pekka21

Inlägg av pekka21 »

Remy Lebeau skrev:
pekka21 skrev:Ja och vad hjälper det Djurgårn när dem ändå inte spelar slutspel...
Man kan inte enbart titta på tabellen, utan måste också se att det var mycket bättre spel nu, mot förra säsongen. Sedan att det var den jämnaste säsongen någonsin så är positionen lite missvisande.

Skillnad hade det däremot varit om det hade varit lika dåligt spel nu, som förra säsongen, då hade jag varit riktigt orolig.

Förra året var det 37 poäng mellan plats 10 och plats 6, i år var skillnaden ynka 7 poäng.

Vi har trots allt en bra grund att stå på. Och nu gäller det att bygga vidare på den.

Ja, ett spel utan linjer och tanke det är verkligen en bra grund att stå på.
Sen om spelet blivit bättre är jag tveksam till, det är ganska självklart att med bättre spelare så kan spelet se bättre ut än med lite sämre spelare men det är precis som förra året att det inte finns en idè i spelet.
Steel

Inlägg av Steel »

Självklart ska Lassila vara kvar! Han rankas fortfarande som en av Finlands största talanger, Bara en tidsfråga innan allt lossnar för han.
pekka21

Inlägg av pekka21 »

Steel skrev:Självklart ska Lassila vara kvar! Han rankas fortfarande som en av Finlands största talanger, Bara en tidsfråga innan allt lossnar för han.

Gå och lägg dig Steel.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Steel skrev:Självklart ska Lassila vara kvar! Han rankas fortfarande som en av Finlands största talanger, Bara en tidsfråga innan allt lossnar för han.
Är man talang lika länge i Finland som man är det i Svedala?

Läs: Lassila är en aning för gammal för att rankas som talang i min bok.

Och för att svara på en annan fråga. Jag är helt övertygad om att Larsson skulle kunna klara av att stå 40 matcher nästa säsong. Har fått nog av Lassilas alla grodor och returer rakt ut. Jag kan acceptera att ha en målis som inte kan göra fantommatcher, vad jag däremot inte klarar av är en som blandar och ger... Lassila är tyvärr detta.
Användarvisningsbild
Strömberg=power

pekka21:

Gå och lägg dig, Lassila ska vara kvar. Men, men vi kan väl alltid skicka iväg Lassila och hålla kvar Ridderwall. Då lär ju inte experterna ta fel på kvalspel som sagt.

Kall-El:

Larsson skulle inte klara 40 matcher, än.. Varför tror ni Larsson är bättre än Lassila, skulle det inte vara ganska självklart att det är tvärtom när man kollar på vilken målis som stått mest efter jul? Jo, Lassila.

Larsson är en perfekt back-up för Lassila. Och hur många plattmatcher har Lassila gjort efter jul?? Inte många.

Ni måste hitta lugnet i stormen, Larsson kommer utvecklas och ta över som förstakeeper. Men inte under nästa säsong, låt han utvecklas i sin egen takt!
Skriv svar