Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blåränderna går aldrig ur

Inlägg av Blåränderna går aldrig ur »

smurf02 skrev:I dagens läge ser spelartruppen ut såhär l
v

Målvakter
01 Daniel Larsson
30 Stefan Ridderwall
35 Teemu Lassila

Backar
04 Martin Lindman
06 Ronnie Pettersson
07 Alexander Ribbenstrand
15 Jiri Marusak
18 Thomas Johansson
33 Timmy Pettersson
38 Fredrik Ericson
55 Daniel Fernholm

Forwards
09 Kristofer Ottosson
10 Patric Hörnqvist
14 Christian Sjögren
16 Nichlas Falk
17 Christofer Löfberg
19 Jimmie Ölvestad
20 Christian Eklund
21 Andreas Engqvist
23 Fredrik Bremberg
24 Pär Bäcker
26 Morten Ask
34 Christopher Thörn
44 Nicklas Danielsson
84 Dragan Umicevic

Dessa spelare ska då bort i mina ögon:

Christian Eklund : Tycker killen har underpresterat och begär mer av honnom = Bort.

Morten Ask : Killen e bra men det fins e del spelare som kan ta denna plats = Bort

Christian Sjögren : han e kanske en bra och ruttinerad spelare men även här fins bättre = Bort.

Kristoffer ottosson : En toppspelare men. skulle vara roligt att se någt nytt men det gör inget om han stannar heller = Bort/kvar.

Thomas Johansson : jag förväntar mig mer av han poängmässigt och nu känner jag att vi kan sattsa pengar på någn annan som "Timmy P" därför sätter jag = bort.

Jonas Liwing : allsvenskan bör duga ett år = bort.

Fredrick Ericson : han ska bort tycker att han är helt kass = Bort.

Daniel Larsson : Lassila är stabilare i mål änn vad larsson är ... tror att ett allsvenskt år skulle vara bra för Larsson = Bort/Lån.

om vi tar bort alla dessa ser truppen ut som följande:

Målvakt:
30 Stefan Ridderwall
35 Teemu Lassila

Backar:
04 Martin Lindman
06 Ronnie Pettersson
15 Jiri Marusak
33 Timmy Pettersson
55 Daniel Fernholm

Forwards:
10 Patric Hörnqvist
16 Nichlas Falk
17 Christofer Löfberg
19 Jimmie Ölvestad
21 Andreas Engqvist
23 Fredrik Bremberg
24 Pär Bäcker
34 Christopher Thörn
44 Nicklas Danielsson
84 Dragan Umicevic

Nu kommer vi till dom som ska Lånas ut:
Andreas Engqvist
Christofer Löfberg

Nu e det dax att pressentera Nyförvärven som jag ser det:

Forwards:
Tony Mårtensson:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=59

Esa Pirnes:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2713

Jesper Matsson:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=208

Patrik Elias:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8698

Backar:
Mikko Luoma:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2702

Sanny Lindström:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=725

Christoffer From-Björk:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2280

Målvakt:
Mark Owoya:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=5763

Denna trupp Lyder då under dessa namn:

Målvakt:
?? Mark Owoya 3 Målvakt
30 Stefan Ridderwall 2 Målvakt
35 Teemu Lassila 1 Målvakt

Backar:
04 Martin Lindman
06 Ronnie Pettersson
15 Jiri Marusak
33 Timmy Pettersson
55 Daniel Fernholm
?? Mikko Luoma
?? Sanny Lindström
?? Christoffer From-Björk

Forwards
10 Patric Hörnqvist
16 Nichlas Falk
17 Christofer Löfberg = Lån
19 Jimmie Ölvestad
21 Andreas Engqvist = Lån
23 Fredrik Bremberg
24 Pär Bäcker
34 Christopher Thörn
44 Nicklas Danielsson
84 Dragan Umicevic
?? Patrik Elias
?? Tony Mårtensson
?? Jesper Matsson
?? Esa Pirnes

Detta e min laguppställning för kommande sässong .. men säger inte att jag e lysande me detta

Det här är inte nhl 06 där man kan ta dit vilka spelare man vill till sitt lag :shock:

Hur f*n tror du vi ska få Patrik Elias?? eller sa Pirnes
En råtta svart och gul fy fan va han e ful
diffarn1
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av diffarn1 »

Eller Tony mårtensson??
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Smurf02,
Ingen av de spelare du rabblar upp är inte ens i närheten av att passa in i DIFs ekonomimall. Tycker du borde koncentrera dig på lite efterforskningar inom ämnet "tänkbara lagbyggen" innan du yttrar dig.
Väl mött (se det som konstruktiv kritik)
Säg den glädje som varar
Don Corleone

Inlägg av Don Corleone »

Kastar in mina tankar om nästa säsongs lag (för första men garanterat inte sista gången under Silly Season)

Del 1: Målvakter

Från nyår och fram t.o.m. förra fredagen spelade Lassila sin bästa hockey i DIF-tröjan vilket har fått mig att börja vackla i min tidigare under säsongen så bestämda åsikt om att finländaren inte ska få vara kvar. Nu skulle jag nästan vara beredd att köpa en förlängning av kontraktet.

Den faktor som fäller avgörandet för min del är dock att jag verkligen tror på Daniel Larsson som förstemålvakt. Har själv stått i mål under 10 pojk/juniorsäsonger (vad nu det har med saken att göra?) och tilltalas mer av hans lugna och följsamma spelstil än Teemus. Bra psyke verkar han också ha norrlänningen...

Dessutom fick Larsson en i mina ögon närmast perfekt debutsäsong för att nu vara redo att ta över; strålande spel under säsongsinledningen med landslagsdiskussion som given följd, sedan en svacka precis som övriga laget under november, innan han avslutade säsongen som andrekeeper några riktigt bra insatser efter nyår till trots. Daniel har med andra ord redan hunnit känna på hur det är slå igenom för att sedan hamna i en svacka som man lyckas ta sig ur med karriären i behåll (alltså inte som Bjurling, om man får vara lite orättvis/elak).

Att låta Teemu spela andrafiolen eller att gå in i nästa säsong med ett 50/50-läge är inga bra alternativ. Inte heller att spela med Ridderwall som backup och på det sättet få en i det närmaste omyndig snittålder på målvaktssidan. Nej, in med en rutinerad, billig "målvakts-Yoda" och låna ut Riddarn till allsvenskan. Snart (troligtvis inför 08/09) kommer DIF dessutom att ställas inför det svåra men samtidigt angenäma problemet att välja mellan Ridderwall och Owuya som är på tok för bra och lika på tok för nära varandra i ålder för att man ska kunna få se bägge i a-laget.

Sammanfattningsvis kan man säga att målvakterna i alla fall inte kommer att kännas som någon svag länk inför nästa års Elitserie, det är en omöjlighet med tre av landets mest lovande burväktare i föreningen.

Jag har för avsikt att dela med mig av mina åsikter om de andra lagdelarna också, vare sig folk vill det eller inte, så håll ögonen öppna...
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Don, håller helt med i ditt resonemang. Problemet blir juu som sagt att välja mellan Mark och Riddarn - troligtvis får vi släppa någon av dem då båda förväntar sig få en plats i A-laget.

Vad DIF borde göra är som sagt att köpa in en stabil, rutinerad men ändå inte given förstamålvakt. Jag tror som många andra härinne att Gage är denna. Då har vi en stabil backup till Larsson om han sviktar.

Det är det som varit lite utav ett dilemma i år. Lassila förväntade sig att vara given förstakeeper, vilket skapade lite oharmoni när vi valde att ha Larsson en tid.

Lite synd ändå att DIF har så många bra målvakter, men inte så bra målskyttar. Blir lite överflödigt, och det känns som att Owuya eller Riddarn är för bra för att vara tredjekeepers, och för riskabla att ha som backup till Larsson. Ytterligare ett keeperdilemma som jag hoppas DIF löser på ett bra sätt. I dagsläget känner jag precis som Don. Owuya är snäppet bättre och därför bör Riddarn lånas ut. (åtminståne tolkade jag det att Don tyckte så)
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Höken

Inlägg av Höken »

Är det någon som vet något om Mark "in the park" Ouwaya (sry om stavning inte stämmer) Någon som har någon vettig fakta på killen. Har själv hört att han är en grym talang, men ryktena brukar ju gå...
Sedan skulle det ju alltid vara kul att höra om DIFs juniorer. Finns det några mer talanger? Har hört om någon kille till men kommer ej ihåg vad han hette...
mankan

Re: leif

Inlägg av mankan »

Någon mer än jag som skulle kunna vilja se Hannes Hyvönen i Djurgårds tröjan? Jag menar där har vi en som kan skjuta!
Mankan
Sirrebirre

Inlägg av Sirrebirre »

mankan skrev:Någon mer än jag som skulle kunna vilja se Hannes Hyvönen i Djurgårds tröjan? Jag menar där har vi en som kan skjuta!
vad kan han mer än skjuta?
Djurgår'n tills jag dör !
Don Corleone

Inlägg av Don Corleone »

DIF:s utökade satsning på juniorsidan, som inleddes för några år sedan när J20 tog sig tillbaka till SuperElit, märks om man tittar på de olika årskullarna. 86:orna, med Thörn och Löfberg som "cream of the crop", var de sista kvarlevorna från tiden innan DIF:s "nya" juniorer började byggas. Bland Djurgårdsspelare födda 1987 och framåt ser man en tydlig förbättring i kvaliteten, detta märks inte minst om man tittar på Stockholms TV-puckslag.

På målvaktssidan har vi som bekant Daniel Larsson (86:a men har aldrig spelat juniorhockey med DIF), Stefan Ridderwall (född 88) och Mark Owuya (född 89 och rankad som Europas bästa målvakt i den årskullen av "NHL Pre-Draft blaha blaha"). Tyvärr måste vi nog, som jag skrev i ett inlägg ovan, släppa iväg åtminstone en av dem inom en hyfsat snar framtid...

Bland 87:orna, som blir seniorer nästa säsong, hoppas man ju självklart att Patric Hörnqvist låter NHL-drömmen stå på kylning i alla fall över nästa vinter. Andreas Engqvist tror jag också går en mycket ljus framtid till mötes i DIF-tröjan, han blev bara bättre under säsongen som gick och tar inte ett enda felbeslut ute på isen. Sedan ansluter ju Dick Axelsson från Huddinge som bland annat gjorde ett par riktigt vackra mål i Nordic Trophy i höstas. Att döma av det man såg då, samt av hans statistik (http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3778), så är det en utpräglad målskytt till spelsättet. Spelare som ständigt ligger på 70-30 i förhållandet mål-assist är alltid bra att ha i ett lag.

Utöver Riddarn finns en handfull intressanta utespelare bland 88:orna som borde kunna vara med och slåss om en plats i a-laget. Backarna Dennis Persson och Oscar Eklund tror jag t ex mer på än Alexander Ribbenstrand. Sedan knackar även J20-poängkungen Patrik Lundh på dörren, det är dock alltid svårare att slussa in en sådan spelartyp (offensiv, liten playmaker som gärna ska matchas i PP) i a-laget än spelare som Thörn eller Engqvist.

89:orna får vi nog vänta på ytterligare något år, men där finns det också gott om spännande spelare; Mark Owuya, Alexander Deilert, Calle Gustafsson...

Framtiden är det med andra ord inget större fel på!
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

När det gäller målvakterna så blir det inga större problem när det gäller speltid. Fortsätter Daniel Larsson som han har gjort kommer han att plockas över till Detroit som draftade han. Det har Håkan Andersson sagt i en TV-intervju. När det gäller Ridderwall så går Islanders rättigheter ut nästa säsong. Med tanke på att Larsson troligtvis blir 1a målvakt så kan Ridderwall på sin höjd bli 2a målvakt. Islanders kommer då signa han men låna ut han till DIF så han säsongen därpå blir 1a målvakt när Lassila dragit. Då har vi Owuya som andra målvakt. När sedan Ridderwall drar över så tar Owuya över som 1a målvakt. När sedan han sticker över till NHL så har vi Tim Sandberg som tar över. Så vi har det grymt bra ställt på målvaktssidan i många år framöver.

När det gäller Deilert så finns det en överhängande risk att han väljer golf istället för ishockey då han är ganska skicklig på den sporten..
Bild
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Många talanger, men långt ifrån säkert att det blir elitspelare av allihop.

Tror mer På Owuay än Lill-Riddarn. Är lite orolig över Larsson. Varje gång har var på väg att ta över förstaspaden blev han sjuk. Känns inget vidare även om det kan vara en tillfällighet.
mankan

Inlägg av mankan »

när han väl skjuter gör han oftast mål!
Mankan
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hyvönen är en målskytt och mycket bra på skridskorna
difforever

hannes

Inlägg av difforever »

hardrocker35 skrev:Hyvönen är en målskytt och mycket bra på skridskorna
han blev väl ratad i NHL för han var för dålig på skridskorna,? har aldrig sett honom som en bra skridskoåkare..
Djurgårn tills jag dör!!
Användarvisningsbild
Strömberg=power

Re: hannes

Inlägg av Strömberg=power »

difforever skrev:
hardrocker35 skrev:Hyvönen är en målskytt och mycket bra på skridskorna
han blev väl ratad i NHL för han var för dålig på skridskorna,? har aldrig sett honom som en bra skridskoåkare..
Lyckas de få han till DIF så är det inte dåligt, DIF behöver mer målskyttar. Men så kommer det roliga - vem ska betala lönen?
Djurgården-Ett lag i med och motvind
Skriv svar