Säsongen 14/15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
rikkard

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av rikkard »

Lagbygget blev tyvärr ett hafsverk, vilket inte är så konstigt med tanke på att vi hade ont om både tid och pengar. Challe satsade på spelare som skulle kunna blomma ut, billiga. Satsade på många hästar för att hoppas att någon vinner. Som det ser ut nu verkar ingen av chansvärvningarna vara en vinnare. Alvarez, Trunken, Rundqvist, Nyström m.fl. kommer antagligen inte att leverera. Vi har redan ett antal "egna" spelare som står inför samma utmaning Guter, Ljung, Heinerö...

DIF hockey är en för snäll arbetsgivare, klubbar som FBK, HV, LIF m.fl är betydligt tuffare och sparkar spelare som inte levererar fortare, framförallt utländska spelare som Trunken. Klubben måste vara viktigare än enskilda spelare.
Axel_K
Säsongskort: Ja

Inlägg av Axel_K »

FBK, HV och LIF har RÅD att sparka spelare hit och dit då de har deras kommuner köper en vägg för sjutton miljoner av dem och SHL stal inte 6 miljoner av dem.

Det är skillnaden!
Jag lovar att Trunken hade blivit kickad för veckor sedan ifall vi haft råd att ersätta honom samtidigt som vi betalar hans lön.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Axel_K skrev:FBK, HV och LIF har RÅD att sparka spelare hit och dit då de har deras kommuner köper en vägg för sjutton miljoner av dem och SHL stal inte 6 miljoner av dem.

Det är skillnaden!
Jag lovar att Trunken hade blivit kickad för veckor sedan ifall vi haft råd att ersätta honom samtidigt som vi betalar hans lön.
Vi behöver ju inte ens hitta en ersättare direkt. Truppen är ju löjligt bred.
Expert.
Rix

Inlägg av Rix »

Problemet som jag ser med en spelare som Truknho är att han max gör 10-15 poäng i SHL. Bättre än så är han inte, hade han varit typ 4:e center hade detta varit helt okej. Problemet är han ska axla någon sorts 2:a center roll som han inte klarar av på denna nivå. Vi har 5 centrar men ingen 1:a center som kan leda laget.

Jocke Eriksson gör 25-30 poäng och kan vinna mycket tekningar och vara nyttig med sitt ledarskap. Hade varit klockren som andra center.
Ljungh kanske landar runt 20 poäng, men han är ung och passar bra in som 3:e center då han ständigt utvecklas. Skulle bara önska att han sköt mer, han har ju ett jävla skott den mannen. Inte bara skjuta i PP utan i 5 mot 5 också.
Honken är en klockren 4:e center, han kommer göra sina 10-15 poäng i år också, han kan stå framför mål i PP och kanske styra in något, för att sen hoppa in 2 byten senare för att döda 1 minut BP eller få ner pucken i motståndarnas zon och trötta ut dem. En typisk rollspelare som gör det väldigt bra.

Sen har vi Truknho och Rundqvist som helt enkelt är för dåliga för den nivå och inte kan ta plats i någon av våra kedjor som centrar. Men som Axel_K säger är ju ekonomin ett problem, vi är inte HV/FBK/LIF och vi kan inte bara sparka spelare till höger och vänster. Men samtidigt måste man investera i en 1:a center som kan leda ett lag, detta skulle göras innan säsong börja men vi får göra det nu helt enkelt.

Sen håller jag med dig SirDIFalot, vi har en trupp med för mycket bredd spelare och ingen spets, detta syns väldigt tydligt när vi möter de andra lagen och en del av våra spelare får kämpa halvt ihjäl sig bara för att försöka hänga med.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Det som är störande är ju bara att vi hade haft råd med spets, om vi bara hade offrat lite bredd. Jag hade inte klagat om Ollas-Matsson var 7-8:e back istället för 10:e back liksom.
Expert.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Det måste ju finnas ngn baktanke med en stor bredd. Kan det inte vara så att man utgår från en stor bredd dels med förhoppningen att vissa av våra unga spelare ska blomma ut redan nu och dels med tanke på framtiden. Flera av spelarna har ju direkt lånats ut och är uttalat för framtiden. De spelare som inte räcker till lånas ut till HA lag då de klarar den kostnaden.

Med detta tänk så låser man upp spelare man tror på för framtiden, förhoppningsvis kan någon ta steget och man har haft flera månader med låga kostnader så nu när spelare som inte lyckas komma med i NHL, KHL etc.så kan vi komplettera med dessa och på det sättet lösa situationen med en mycket lägre budget.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Finns gott om spelare i vårt lag som har potentialen att bli stabila SHL-spelare på lång sikt. Ofta tar etablerade klubbar in 1-2 såna spelare i sitt lag och låter dem utvecklas tillsammans med mer meriterade spelare vid sin sida. Det vi har gjort är att byggt ett lag nästan helt av såna spelare och sedan kryddat med någon enstaka mer meriterad.

Syftar på spelare som Holm, Högström, Alvarez, Hank, Guter, Ljungh, Heinerö, Rundqvist, Sörensen, Deilert och Falk.

Håller även med om att vi satsat på bredd före spets och att det känns helt fel. Trukhno, Saviano, Jocke, Deilert, Westlund och Rundqvist borde lätt offrats för 1-2 spetsspelare.

Jag gillar Alvarez, tror att han kan göra mycket nytta i SHL tids nog. Synd att han inte tagit för sig mer ännu.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

SirDIFalot skrev:Det som är störande är ju bara att vi hade haft råd med spets, om vi bara hade offrat lite bredd. Jag hade inte klagat om Ollas-Matsson var 7-8:e back istället för 10:e back liksom.
Du, mr 13000 inlägg, det går runt fem breddspelare på en spetsspelare. I extrem fall 6.

Vila lite på tangenterna och börja fundera på CV formuleringar. Du och Putte - vilket sportråd.

Sent from my iPhone using Tapatalk
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Sjöwall skrev:
Haha, du tror verkligen att det är gruppkemi osv som saknas i truppen? Vi saknar BRA spelare i truppen. Det vi har nu är enbart tredje/fjärde-kedjespelare. I dagens läge skulle jag enbart spela Sörensen och Samuelsson i topp-6. Detta är ett problem som vi haft hela säsongen och kommer ha resten av den också
Det här stämmer ju bara inte, du är nog mest kåt på att slänga dig med dina uttryck och excentriska åsikter så ofta som möjligt. Våra toppformationer spelar jämt med motståndet, det är snarare spelare som Saviano som du gillar så mycket på grund av den "pigga" skridskoåkningen som har det allra jobbigast mot SHL-motstånd.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Magnutz »

Lagbygget vi ser i vår klubb nu är inget hafsverk. Challe har haft sina krokar ute länge och jobbade i god tid med att bygga, försöka bygga, laget. Det är tyvärr så att kan du bara erbjuda spelare en torr kanelbulle medan de andra intressenterna dunkar fram prinsesstårtor och Gustav Adolf-bakelser.. då måste spelaren du bjuder vara jävligt sugen på just kanelbulle för att han ska skita i det där andra, mycket godare alternativet. Har vi inte pengar kommer vi att få svårt att plocka topplirare en masse.

Jag tror vi kommer att växa som lag. Bland det viktigaste, förutom en bra utveckling på våra killar, är att publiken/fansen sluter upp så att det blir svårt att komma till Hovet.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Re: Sv: Säsongen 14/15

Inlägg av Sjöwall »

Magnutz skrev:Lagbygget vi ser i vår klubb nu är inget hafsverk. Challe har haft sina krokar ute länge och jobbade i god tid med att bygga, försöka bygga, laget. Det är tyvärr så att kan du bara erbjuda spelare en torr kanelbulle medan de andra intressenterna dunkar fram prinsesstårtor och Gustav Adolf-bakelser.. då måste spelaren du bjuder vara jävligt sugen på just kanelbulle för att han ska skita i det där andra, mycket godare alternativet. Har vi inte pengar kommer vi att få svårt att plocka topplirare en masse.

Jag tror vi kommer att växa som lag. Bland det viktigaste, förutom en bra utveckling på våra killar, är att publiken/fansen sluter upp så att det blir svårt att komma till Hovet.
Det har du rätt i men nu måste ju budgeten vara långt ifrån slut. Ser inte att vårt lag ska behöva vara speciellt mycket dyraste än förra säsongen. Vi bör alltså ha utrymme för att ta in minst 2 klasspelare som vi kanske struntade i för att se hur laget klarade sig i SHL.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Sjöwall skrev:
Magnutz skrev:Lagbygget vi ser i vår klubb nu är inget hafsverk. Challe har haft sina krokar ute länge och jobbade i god tid med att bygga, försöka bygga, laget. Det är tyvärr så att kan du bara erbjuda spelare en torr kanelbulle medan de andra intressenterna dunkar fram prinsesstårtor och Gustav Adolf-bakelser.. då måste spelaren du bjuder vara jävligt sugen på just kanelbulle för att han ska skita i det där andra, mycket godare alternativet. Har vi inte pengar kommer vi att få svårt att plocka topplirare en masse.

Det har du rätt i men nu måste ju budgeten vara långt ifrån slut. Ser inte att vårt lag ska behöva vara speciellt mycket dyraste än förra säsongen. Vi bör alltså ha utrymme för att ta in minst 2 klasspelare som vi kanske struntade i för att se hur laget klarade sig i SHL.
Tror du underskattar vad det kostar med spelare i SHL kontra HA. Är övertygad om att stora delar av budgeten gått åt till diverse bonusar samt lönehöjningar på flertalet kontrakt. Tror möjligtvis det kan finnas kapital kvar till en värvning, men grymt skeptisk till två.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Sjöwall skrev:

Det finns kanske en buffert för detta men jag är allvarligt oroad för de ekonomiska utmaningar Stockholmshockeyn har att leva med... Det är en brutalt skev situation jämfört med i stort sett resten av hockeysverige och så länge vi sitter fast i ett hyres-läge och inte kan tjäna rejält med pengar på "produkten" samt erbjuda top of the line-anläggningar för både träning och tävling så är det besvärligt.

Med Djurgårdshjälpen och IDH kommer det in resurser och kanske också via privatpersoner som vill vara anonyma och tack vare detta kanske det finns medel att använda till värvningar men vad finns och hur värvar man rätt? Gruppkemi, om den är på topp, är en skör sak kan jag tro. Kommer fel person in i den kan det gå åt helvete.

Min förhoppning är att det tas in en eller två spelare som med personkemi OCH skills på isen kan lyfta varsin femma och leverera.. men det är önskedrömmar och de jag skulle vilja se komma "hem" är inte tillgängliga...
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

sensei skrev:
Sjöwall skrev:
Haha, du tror verkligen att det är gruppkemi osv som saknas i truppen? Vi saknar BRA spelare i truppen. Det vi har nu är enbart tredje/fjärde-kedjespelare. I dagens läge skulle jag enbart spela Sörensen och Samuelsson i topp-6. Detta är ett problem som vi haft hela säsongen och kommer ha resten av den också
Det här stämmer ju bara inte, du är nog mest kåt på att slänga dig med dina uttryck och excentriska åsikter så ofta som möjligt. Våra toppformationer spelar jämt med motståndet, det är snarare spelare som Saviano som du gillar så mycket på grund av den "pigga" skridskoåkningen som har det allra jobbigast mot SHL-motstånd.
Ja Saviano är en riktig medelmåtta på den här nivån, händer inte mycket där, sedan har vi ju Heinerö, Rundqvist, Trukhno och några till som borde hålla till i Allsvenskan.
Spela fult
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Magnutz skrev:
Med Djurgårdshjälpen och IDH kommer det in resurser och kanske också via privatpersoner som vill vara anonyma och tack vare detta kanske det finns medel att använda till värvningar men vad finns och hur värvar man rätt? Gruppkemi, om den är på topp, är en skör sak kan jag tro. Kommer fel person in i den kan det gå åt helvete.

Min förhoppning är att det tas in en eller två spelare som med personkemi OCH skills på isen kan lyfta varsin femma och leverera.. men det är önskedrömmar och de jag skulle vilja se komma "hem" är inte tillgängliga...
Självklart har detta redan skett ett stort antal gånger. Annars hade vi nog redan konkat. Det är väl skillnaden mellan oss och typ Leksand.
Född till sportchef.
Låst