BigJ skrev:Jag tycker att vi anställer gnällgänget som skriver här som sportchef, då kommer vi kunna värva flera superspelare och vinna serien
Sök dig någon annanstans om du inte klarar av vad ett forum innebär. Såna där inlägg hör inte hemma här.
Alla olika åsikter om spelare och laget är välkommet då, så länge man håller kritiken saklig, på en god nivå och är öppen för diskussion.
Det var ju bra att just du tog åt dig.
Vårt lag har det tufft nog ändå med betydligt mindre resurser än våra motståndare så vad de behöver är inte en massa gnäll över att" spelare si är usel och klarar inte denna nivå" och spelare så är inte snabb nog nuförtiden" o.s.v. Om ni tror att det ni skriver här inte noteras av spelarna i laget så är ni naiva och om ni tror det och ändå skriver som ni gör så är det bara tragiskt.
Du skriver ofta negativt om Challes lagbygge, så även förra året och ändå gick hans "dåliga" lagbygge upp....
I år vet du som alla andra att vi har 7 miljoner mindre i stöd från CMore och rent allmänt en mycket sämre ekonomi än de flesta andra som får stora stöd av sina kommuner utöver stödet från CMore. Trots detta så uttrycker du m.fl. att vi ska värva superspelare annars åker vi ur för de spelare som finns "duger inte". Det måste kännas toppen för våra spelare att få höra att de inte duger...
Det finns något som heter motivation slår klass och det tror i varje fall jag att vi kan komma långt med i år och med lång menar jag att vi undviker kvalspel för det är ju i första hand det som gäller detta år.
Den handlade nog mer om att jag är moderator och inte att jag tog åt mig. Även om du riktat många av dina inlägg mot mig på sistone. Det finns inte en chans i h*lvetet att det här forumet ska bli någon plats där spelarna ska komma in för att uppmuntras och få en klapp på ryggen. Det här är ett forum. Läser spelarna vad som skrivs om dom får dom såklart räkna med att allt inte kommer vara positivt. Dom är professionella idrottsmän.
Grundar du hela din inställning kring det här forumet på vad spelarna inte "ska behöva höra" så tycker jag synd om dig. Allvarligt? "Det måste kännas toppen för våra spelare att få höra att de inte duger..." Vad tror du forumet är till för?
Motivation slår ofta klass, ja. Men det är ett något missvisande uttryck tycker jag. Vad är det som säger att laget med minst klass alltid är mest motiverat? Ungefär som att alla spelare som saknar individuell skicklighet skulle vara bättre "lagspelare" än dom som gör poäng i powerplay och står för "det lilla extra".
Jag var kritisk till mycket av Challes beslut som sportchef. Står fast vid det. Att bedöma honom enbart på resultat känns inte riktigt fair då han bara var här i två år. Inte tillräckligt stor sample size för att betygsätta en sportchef på i min mening.
Du undvek den viktigaste biten i ditt svar, vår budget är troligtvis lägre än hälften jämfört med de flesta andra lag och ändå tror du och många andra att vi ska kunna köpa superspelare, hur ska det gå till?
Om du nu tycker att man kan skriva vad som helst mot spelarna så får du nog svälja att även du får kritik, jag och flera andra håller inte med i det du/ni skriver.
BigJ skrev:
Du undvek den viktigaste biten i ditt svar, vår budget är troligtvis lägre än hälften jämfört med de flesta andra lag och ändå tror du och många andra att vi ska kunna köpa superspelare, hur ska det gå till?
Om du nu tycker att man kan skriva vad som helst mot spelarna så får du nog svälja att även du får kritik, jag och flera andra håller inte med i det du/ni skriver.
Jag tror inte den är lägre än hälften. 28 miljoner hade vi väl? Klart lägst i SHL. Definitivt. Men överdriv inte.
Jag tror inte att det finns pengar för tre toppspelare i dagsläget. Jag tror inte heller att vi utnyttjat hela vår budget. Dom här spelarna kan inte kosta så mycket helt enkelt. Och det vore ett stort tjänstefel av Challe om han inte lämnade kvar en hel del miljoner i budgeten till under säsongen när man just ska täta luckorna på de positionerna där man haft spelare som inte visat sig hålla. För det visste vi att vi skulle ha.
Jag är inte känslig. Det handlade mer om att du skulle lära dig att forumet faktiskt är till för att diskutera laget, negativt som positivt. Men i största mån ska forumet vara till för att diskutera just laget, och inte enkom rikta kritik mot andra forumiter i sina inlägg.
Jag vill inte ta någon sida men SirDIFalot lyfter i det här fallet en fråga/idé på ett sakligt sätt. När jag har surfat runt på diverse Djurgårdshåll så hittar jag verkligen det där gnällgänget som BigJ nämner, och jag håller med. Det är tröttsamt att läsa. Folk som redan verkar ha glömt ångesten de två senaste åren och under den sista VIK-matchen (de såg kanske inte ens matchen ...), och grinar nu som små barn. Perspektiv, tack.
Däremot är det självklart att läget ska och måste analyseras. Det ser alldeles för tungt ut offensivt. Det tar så mycket energi för Djurgården att försvara sig/vinna puck så att anfallen blir lidande. I längden tror jag inte på det här konceptet. Själv sitter jag och hoppas på 1 poäng. Det är en omställning från förra säsongen då allt annat än en seger i varje match egentligen var ett misslyckande.
Inte för att jag är någon expert, men det känns som att vi måste lyckas äga mer puck för att inte bli helt nedtryckta i match efter match. I PP lyckas vi ibland inte ens passa runt pucken i anfallszon, vilket borde ske i varje PP, utan vi åker runt och jagar den förlorade pucken. Många på backsidan känns väldigt fumliga med hanteringen. Det är ändå bakifrån som de flesta uppspelen startar och ger grunden till anfallen.
Hittills har Deilert, Englund och Högström lämnat väldigt mycket att önska med puckhanteringen. Norell, Ferna, Arnesson, Holm och Falk har inte heller övertygat för mig. Egentligen är det bara Nordlund som spelar pucken på ett ... effektivt sätt. Med brasklapp för subjektiva åsikter.
Helst vill jag se att laget tränar in och bemästrar starka uppspel, så att vi slipper dumpa så mycket puck. Känns ändå inte som att vi lyckas komma med kraften för att vinna dessa puckar. Anfallen blir helt enkelt för få. Annars skulle jag gärna vilja se att det gick att lösa med en skridskostark och spelsäker back. Som ett komplement till mindre spelsäkra backar. Men ändå är nog producerande forwards den stora bristvaran och ligger säkert före budgetmässigt.
De ändringarna du vill se Mattebo tror jag skulle vara väldigt positiva. Men tror inte det är rimligt. Det här är Säckens typ av hockey och har alltid varit. Däremot skulle vi ju behöva en Linkan anno 08/09 som faktiskt kan göra så vi gör lite mål i PP. Enda funktionen med PP nu är ju att vi får två minuter paus från att försvara oss genom att spendera tid i mittzon istället.
BigJ skrev:
Jag tror inte den är lägre än hälften. 28 miljoner hade vi väl? Klart lägst i SHL. Definitivt. Men överdriv inte.
Jag tror inte att det finns pengar för tre toppspelare i dagsläget. Jag tror inte heller att vi utnyttjat hela vår budget. Dom här spelarna kan inte kosta så mycket helt enkelt. Och det vore ett stort tjänstefel av Challe om han inte lämnade kvar en hel del miljoner i budgeten till under säsongen när man just ska täta luckorna på de positionerna där man haft spelare som inte visat sig hålla. För det visste vi att vi skulle ha.
Jag är inte känslig. Det handlade mer om att du skulle lära dig att forumet faktiskt är till för att diskutera laget, negativt som positivt. Men i största mån ska forumet vara till för att diskutera just laget, och inte enkom rikta kritik mot andra forumiter i sina inlägg.
Jag kan inte de exakta siffrorna men jag tror inte att jag överdriver om jag säger att vi har mindre än hälften mot DE FLESTA, alltså inte alla övriga lag men det spelar mindre roll, vår budget är mycket lägre än de övriga och då går det inte att trolla. Det finns säkert en reserv för att förstärka under säsongen precis som vi gjorde förra året men det kan ju inte vara rätt att utnyttja det efter 7 matcher.
Vårt lag är ungt och utvecklingsbart som håller på att växa sig in i SHL kostymen och jag tyckte det var ett klart steg framåt igår även om det inte räckte hela vägen. Ett ej fungerande PP är enligt mig den största orsaken till flera av förlusterna på bortais, inte att vissa spelare inte räcker till, det är alldeles för tidigt att säga redan nu. Nyström skrev i Expressen om ngn som skulle vara ledande spelare i växjö men som inte gjort ett enda mål hittills och varit väldigt osynlig. Är det då så att han inte räcker till?
Ja, det är klart att man ska kunna diskutera laget men alltför ofta blir det bara negativa skriverier och då måste man få säga ifrån, en av dina moderatorkollegor brukar också göra det vilket jag tycker är utmärkt.
SirDIFalot skrev:De ändringarna du vill se Mattebo tror jag skulle vara väldigt positiva. Men tror inte det är rimligt. Det här är Säckens typ av hockey och har alltid varit. Däremot skulle vi ju behöva en Linkan anno 08/09 som faktiskt kan göra så vi gör lite mål i PP. Enda funktionen med PP nu är ju att vi får två minuter paus från att försvara oss genom att spendera tid i mittzon istället.
Jo det stämmer säkerligen. Eftersom spelet kommer fortsätta se ut som det gör, blir det ännu viktigare att PP stämmer. Jocke är stundtals den spelfördelaren som behövs, men schabblar för mycket i mitt tycke. Sett till igår i spel fem mot tre, så hade Samuelsson tre riktigt bra skottlägen från samma läge. Två utanför, och en via målvakten som var nära att studsa in. Ska vi ha häng på en vinst måste det bli mål i det läget. Däremot i spel fem mot fyra tycker jag stundtals att vi inte åstadkommer någonting.
Jag står kvar vid att jag vill se Nordlund i PP. När han och Guter började spela lite klapp-klapp kom ett snabbt skott från Nordlund och Guter satte returen (mot FBK). Men spelfördelare i PP är kanske det som vi behöver leta efter på marknaden. Tills dess borde vi testa Lauritzen i den rollen. Men som du sa så är det lite mediokert att se honom som en frälsare.
BigJ skrev:
Jag kan inte de exakta siffrorna men jag tror inte att jag överdriver om jag säger att vi har mindre än hälften mot DE FLESTA, alltså inte alla övriga lag men det spelar mindre roll, vår budget är mycket lägre än de övriga och då går det inte att trolla. Det finns säkert en reserv för att förstärka under säsongen precis som vi gjorde förra året men det kan ju inte vara rätt att utnyttja det efter 7 matcher.
Vårt lag är ungt och utvecklingsbart som håller på att växa sig in i SHL kostymen och jag tyckte det var ett klart steg framåt igår även om det inte räckte hela vägen. Ett ej fungerande PP är enligt mig den största orsaken till flera av förlusterna på bortais, inte att vissa spelare inte räcker till, det är alldeles för tidigt att säga redan nu. Nyström skrev i Expressen om ngn som skulle vara ledande spelare i växjö men som inte gjort ett enda mål hittills och varit väldigt osynlig. Är det då så att han inte räcker till?
Ja, det är klart att man ska kunna diskutera laget men alltför ofta blir det bara negativa skriverier och då måste man få säga ifrån, en av dina moderatorkollegor brukar också göra det vilket jag tycker är utmärkt.
Jag tror inte 56 milj+ är budgeten för majoriteten av lagen i SHL.
Vårt lag är förhållandevis ungt ja, vi har en backsida som drar ner snittet i alla fall. På forwardssidan har jag svårt att se vart vi skulle ha särskilt mycket sparkapital/utvecklingspotential. 7 matcher är förstås ingen vidare sample size. Men känslan är att vi har haft en väldig flyt dom här matcherna snarare än tvärtom.
Det är skillnad på kritik och kritik. Dom inläggen som försvinner i matchtrådarna är inlägg i stil med "avgå era jävla fittor". Kan man hålla en god ton och uttrycka sig sansat och sakligt spelar det ingen roll om inlägget är positivt eller negativt. Vi vill verkligen inte för något bagdad bob forum här där alla negativa åsikter ska tystas ner.
Vi har en lite för bred trupp, men för få toppar. Märktes en tydlig förbättring igår när Heinerö ersattes av Lauritzen. De flesta av våra offensiva spelare är bra, men inte tillräckligt bra för SHL. Putte anställdes för att han vågar ta de svåra besluten. Kanske dags att han söker nya alternativ för Deilert, Rundqvist m.fl. nu. Dessutom bör väl Ollas Mattson lånas ut till allsvensk klubb för att få möjlighet att utvecklas vidare.
Förövrigt är det viktigt att vi förhåller oss ödmjukt till uppgiften. Vi är underdogs. Vår trupp är ung. Vi kämpar för allt vi har, ibland räcker det, ibland inte. Varje spelare försöker verkligen. Skillnaden från säsongen då vi åkte ur är markant. Men även när vi spelar på topp kommer vi att förlora flera fighter.
rikkard skrev:Vi har en lite för bred trupp, men för få toppar. Märktes en tydlig förbättring igår när Heinerö ersattes av Lauritzen. De flesta av våra offensiva spelare är bra, men inte tillräckligt bra för SHL. Putte anställdes för att han vågar ta de svåra besluten. Kanske dags att han söker nya alternativ för Deilert, Rundqvist m.fl. nu. Dessutom bör väl Ollas Mattson lånas ut till allsvensk klubb för att få möjlighet att utvecklas vidare.
Förövrigt är det viktigt att vi förhåller oss ödmjukt till uppgiften. Vi är underdogs. Vår trupp är ung. Vi kämpar för allt vi har, ibland räcker det, ibland inte. Varje spelare försöker verkligen. Skillnaden från säsongen då vi åkte ur är markant. Men även när vi spelar på topp kommer vi att förlora flera fighter.
Det högt satta målet för säsongen måste rimligen vara att undvika plats 11-12, men den rimliga målsättningen att klara ett kval i vår. Således bör man vänta med alla typer av rekryteringar till dess truppen har satt sig för att kunna värva rätt spetts inför ett kval. Lex Örebro
Jag tycker att de flesta är lite väl dystra av det jag läst.
Vi har inte gjort speciellt många mål, men vi har också släppt in minst av alla lag. Vi har snittat 2.14 framåt och snittat 2 bakåt.
I matchen mot Växjö hemma var det jämnt. Mot Leksand i Globen var vi snäppet vassare och mot Färjestad var det jämnt. Tyvärr har jag inte sett alla bortamatcher tillräckligt noga för att analysera hur nära/inte nära vi varit på poäng, men uddamålsförluster måste betyda att man är nära. Vi ligger i mitten när det gäller scoring efficiency (9.49%). Vi skjuter minst, och släpper mot oss mest skott, det är ett problem (verkar ändå som att det på något sett är en del av taktiken, att städa framför egen kasse och lita på att Tellan tar de skott han ser).
Jag kanske är onödigt positiv men jag listar ändå ett par saker som jag tycker är våra styrkor och som jag tror säkrar som sämst en 10:e plats när serien är klar.
* Vi har en av de bästa målvakterna. Topp 3 i Elitserien i min bok, utan att vara färgad.
* Vi är underdogs, och vet om det. Det betyder att vi får spela hur roligt eller tråkigt vi vill för att skrapa ihop poäng.
* Vårat spelsystem gör på något sätt att vi väldigt sällan är uträknade efter 2 perioder. Min känsla (utan att se statistik) är att vi har chans på poäng när tredje perioden startar i nästan varje match.
* Vi har en ung trupp, vilket i min värld innebär att en spelare i regel kommer gå från klarhet till klarhet ju mer speltid han får.
* Vi har seriens bästa publikstöd. Det höjer kämparviljan enormt, och när serielunken efter 15-20 omgångar börjat på allvar så är det här vi kan plocka poäng på ren och skär vilja.
* Tellqvist verkar ha en ganska hög save% i straffar. Våra spelare har också varit i extremt många straffavgöranden (om man räknar in förra året). Känslan är att vi borde vara ganska starka i just straffavgöranden (även om vi förra året sög i den spelformen).
SirDIFalot skrev:
Thomas Johansson ?@Tjomme18
@jgarpenlov Dif lägger enormt med kraft på att vinna tillbaka puck. Svårt att få stopp i spelet=mindre ork till anfall & spelet med puck.
Samma problem som vi hade säsongen när vi åkte ur och handlar i grund och botten om tt vi faktiskt är ett sämre lag än motståndarna.
Vilket innebär att vi måste jobba ännu mer på vårt spel utan puck.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF 1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
macin skrev:Jag tycker att de flesta är lite väl dystra av det jag läst.
Vi har inte gjort speciellt många mål, men vi har också släppt in minst av alla lag. Vi har snittat 2.14 framåt och snittat 2 bakåt.
I matchen mot Växjö hemma var det jämnt. Mot Leksand i Globen var vi snäppet vassare och mot Färjestad var det jämnt. Tyvärr har jag inte sett alla bortamatcher tillräckligt noga för att analysera hur nära/inte nära vi varit på poäng, men uddamålsförluster måste betyda att man är nära. Vi ligger i mitten när det gäller scoring efficiency (9.49%). Vi skjuter minst, och släpper mot oss mest skott, det är ett problem (verkar ändå som att det på något sett är en del av taktiken, att städa framför egen kasse och lita på att Tellan tar de skott han ser).
Jag kanske är onödigt positiv men jag listar ändå ett par saker som jag tycker är våra styrkor och som jag tror säkrar som sämst en 10:e plats när serien är klar.
* Vi har en av de bästa målvakterna. Topp 3 i Elitserien i min bok, utan att vara färgad.
* Vi är underdogs, och vet om det. Det betyder att vi får spela hur roligt eller tråkigt vi vill för att skrapa ihop poäng.
* Vårat spelsystem gör på något sätt att vi väldigt sällan är uträknade efter 2 perioder. Min känsla (utan att se statistik) är att vi har chans på poäng när tredje perioden startar i nästan varje match.
* Vi har en ung trupp, vilket i min värld innebär att en spelare i regel kommer gå från klarhet till klarhet ju mer speltid han får.
* Vi har seriens bästa publikstöd. Det höjer kämparviljan enormt, och när serielunken efter 15-20 omgångar börjat på allvar så är det här vi kan plocka poäng på ren och skär vilja.
* Tellqvist verkar ha en ganska hög save% i straffar. Våra spelare har också varit i extremt många straffavgöranden (om man räknar in förra året). Känslan är att vi borde vara ganska starka i just straffavgöranden (även om vi förra året sög i den spelformen).
Tumme upp på den analysen
Plus att med ett normalt PP hade vi varit relativt högt i tabellen.
Think if... skrev:Det högt satta målet för säsongen måste rimligen vara att undvika plats 11-12, men den rimliga målsättningen att klara ett kval i vår. Således bör man vänta med alla typer av rekryteringar till dess truppen har satt sig för att kunna värva rätt spetts inför ett kval. Lex Örebro
Örebro spelade bra förra säsongen. Även innan nyförvärven kom in vart man ett lag med hög possession. Därför man får bättre iår
macin skrev:Jag tycker att de flesta är lite väl dystra av det jag läst.
Om man lägger ihop S% och Sv% får man något som kallas för PDO. Den verkar alltid ligga runt 100% när säsongen är slut. Ett riktig bra lag kanske har 101 eller 102. Räkna med att vi kommer ligga runt 100% när säsongen är klar och så ser man att vårt spel inte är hållbart i längden.
Aik har typ 90pdo i Ha. Den kommer också gå mot 100