AIK fotboll hade ett kraftigt överskott i kassan när säsongen var över. Jag har källor inom AIK som har berättat att AIK fotboll gav pengar till AIK hockey. Detta tycker jag är smart för är man en förening ska man agera som en. Jag kan ingen historik inom ämnet och frågar då andra här inne om fotbollen eller hockeyn någon gång historiskt har donerat pengar till varandra. Detta vore önskvärt, och jag hoppas i så fall att fotbollen gör en bra säsong och skänker lite till kollegan DIF hockey.
MVH
Fotboll+Hockey=sant eller falskt
Det är inte korrekt!
Aik Fotboll och Hockey höll på med det där för 10 år sedan! sen när finnen tog över Aik ändrades det till att Aik Hockey & Aik Fotboll har inga mellanhavanden
oswä0216 skrev:Men Fotbollen gav hockeyn pengar, det vet jag, det berättade en tränare för mig i AIKs ungdomslag.
AIK var förut en stor förening där fotbollen mer eller mindre tvingades ta ansvar även för vad hockeyn pysslade med. Föga förvånande fick man till en ändring av detta efter det att fotbollsdelen räddat hockeyn med miljontals kronor.
DIF är inte upplagt på samma sätt tack och lov utan här är sektionerna fristående och ensamt ansvariga för sin ekonomi. Om så inte hade varit fallet hade fotbollen och kanske även hockeyn blivit tvungna att bekosta handbollen t ex.
Hockeyn måste lära sig att överleva på egen hand svårare än så är det inte. Fotbollen har insett det avgörande i att ha egen arena samt ta ut pengar för spelare som blir proffs. Så länge som hockeyn inte ordnar detta är sporten mer eller mindre dömd att leva en mer undanskymd tillvaro. För hockeyns framtid är det helt avgörande att få antingen kontrollen över arenan man spelar på eller få ner antalet matcher i elitserien. Då alternativ två är tvärkört återfinns bara alternativ ett alltså ordna egen arena.
Dessutom blir det nog svårare att få riskkapitalister intresserade av att gå in med pengar i hockeyn då man i denna idrott inte har möjlighet att sälja lovande spelare. Jag menar hade marknadsmässig prissättning rått på hockeyspelare hade DIF tillhört elitseriens topp 3 i rikaste klubbar med lätthet. ( Antagligen hade MoDo och DIF varit helt överlägsna. ) Så absolut viktigast är egentligen att få till ett avtal som tvingar NHL att göra rätt för sig ekonomiskt...