ciirree skrev:Kommer vi få veta nya sportchefsrollen idag tror ni? Eller ska dem vänta till 23:59 på söndag. Tror ni ens någon är klar?
Helt ärligt har du tourettes?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Man börjar ju undra, ser hans nick precis överallt, drömmer till och med om det på nätterna.
Lite väl hårt sagt, ibland vet jag inte vad jag ska tycka om några som sitter på forumet.
Vad spelar det för roll om jag skriver dem? Ni fattar ändå vad jag menar. Det är inte direkt som att många här inne vinner pris för bästa stavning/grammatik.
Om du syftar på att jag frågar om sportschefsrollen så är det mycket enkelt. Allt går VÄLDIGT segt på difhockey och man drar ut på det mesta, då har man rätt att tjata lite. Jag glömde att jag postade i två olika trådar dock vilket jag märkte efteråt. Dem och de skiter jag fullständigt i att skriva korrekt på ett forum. Ni förstår ändå vad jag menar.
ciirree skrev:Kommer vi få veta nya sportchefsrollen idag tror ni? Eller ska dem vänta till 23:59 på söndag. Tror ni ens någon är klar?
Man börjar ju undra, ser hans nick precis överallt, drömmer till och med om det på nätterna.
Lite väl hårt sagt, ibland vet jag inte vad jag ska tycka om några som sitter på forumet.
Vad spelar det för roll om jag skriver dem? Ni fattar ändå vad jag menar. Det är inte direkt som att många här inne vinner pris för bästa stavning/grammatik.
Om du syftar på att jag frågar om sportschefsrollen så är det mycket enkelt. Allt går VÄLDIGT segt på difhockey och man drar ut på det mesta, då har man rätt att tjata lite. Jag glömde att jag postade i två olika trådar dock vilket jag märkte efteråt. Dem och de skiter jag fullständigt i att skriva korrekt på ett forum. Ni förstår ändå vad jag menar.
Ett tips: Skriv "Dom" istället för de båda andra alternativen.
Det ska jag göra.
Dock så tyckte jag det var ett onödigt påhopp istället för att enkelt bara skriva så som du gjorde nu!
Ska vi va riktigt petiga så heter det DE eller DEM i skriftligt språk och DOM är från början ett talspråk och rekommenderas aldrig i skrift trots att det står med i vissa ordböcker. Så sluta gnäll på andra om du inte själv kan skilja på DE, DEM eller DOM!
pulverapa skrev:Vi= de, oss= dem. Prova sätta in vi eller oss i en mening och du har svaret på om du ska skriva de eller dem.
Här snackar vi verkligen objekts och subjektsform =) Oftast när folk skriver dom så används dom både subjekt och objektsform och därav missförståelsen i skrift många gånger och just därför ska man använda sig av dem eller de i skrift och är man osäker på vilken av dom man ska använda så använd de för det missuppfattas mindre än dem i skrift.
Känns ändå bra att man får lite tips istället för fler hån, tackarrr!
Dem och de är något jag alltid haft problem med men jag var en som inte brydde mig så mycket på svenskalektionerna, då kommer det ifatt en senare i livet, som här på forumet
Tuzzen skrev:Ska vi va riktigt petiga så heter det DE eller DEM i skriftligt språk och DOM är från början ett talspråk och rekommenderas aldrig i skrift trots att det står med i vissa ordböcker. Så sluta gnäll på andra om du inte själv kan skilja på DE, DEM eller DOM!
När vi ändå är inne på ämnet. Allt fler har problem med att urskilja detta. Därför förespråkar vissa att man borde gå över till endast "de" och slopa objektsformen "dem".
En forskare skrev en debattartikel om det och avslutade den med att slå hål på argumentet att man då förvirrar texten. Hen hade nämligen hållit sig konsekvent till "de" genom hela artikeln.
Nåja, over and out.
It's easier to be an asshole to words than to people
ciirree skrev:Känns ändå bra att man får lite tips istället för fler hån, tackarrr!
Dem och de är något jag alltid haft problem med men jag var en som inte brydde mig så mycket på svenskalektionerna, då kommer det ifatt en senare i livet, som här på forumet
Tuzzen skrev:Ska vi va riktigt petiga så heter det DE eller DEM i skriftligt språk och DOM är från början ett talspråk och rekommenderas aldrig i skrift trots att det står med i vissa ordböcker. Så sluta gnäll på andra om du inte själv kan skilja på DE, DEM eller DOM!
När vi ändå är inne på ämnet. Allt fler har problem med att urskilja detta. Därför förespråkar vissa att man borde gå över till endast "de" och slopa objektsformen "dem".
En forskare skrev en debattartikel om det och avslutade den med att slå hål på argumentet att man då förvirrar texten. Hen hade nämligen hållit sig konsekvent till "de" genom hela artikeln.
Nåja, over and out.
Att dom har det beror stor del på svensklärarna som inte bryr sig om att lära ut det på rätt sätt också, är man osäker så kan man alltid sätta in jag och mig så får man veta om det är det eller dem som passar =)
Kan va så att forskaren är osäker på när han ska använda dem och därför skämt o sido så förstår jag honom på ett sätt.
JohanPez skrev:Jag har försökt hinta om det utan framgång. Ciirree, kan du inte chilla lite med inläggen?
Blir ofta lite "är vi framme snart?" över det hela.
När har du försökt hinta om det?
Okej, absolut!
Jag kommenterade ditt stora antal inlägg och räknade ut ett snitt per dag för ett par månader sen och min främsta orsak var att du skulle slippa ett inlägg som det från Fricke. Hoppas att du inte tar illa upp, verkligen inte meningen men det blir lite mycket ibland.
Med det sagt, ingen kan någonsin tvivla på ditt engagemang för DIF och du verkar ju trevlig så jag hoppas inte du gräver ner dig i det för mycket.