Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag

Inlägg av Stulle »

Kan Thor Lei vara något för DIF? ;)
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Tobias Lindberg draftad av Oshawa Generals. Hintar nog om han lämnar.
Expert.
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av android »

J20 värvar Christian Blomqvist från Gnaget. Bra värvning hockeymässigt. Var klar för DIF redan till hockeygymnasiet men ändrade sig sent och valde aik istället.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

johan garpenlöv ?@jgarpenlov

Har sett Dif j-20 i två matcher, kan konstatera att det finns massor att jobba på. Är förvånad över hur få spelare som har spelförståelse.
Ouch
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Staten

Inlägg av Staten »

Låter inte som ett uttalande en blivande sportchef för samma klubb skulle säga. Eller?
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Han menar sin son.
Född till sportchef.
Staten

Inlägg av Staten »

android skrev:Han menar sin son.
Det var ju inte så snällt.
Användarvisningsbild
Godnoken

Inlägg av Godnoken »

android skrev:Han menar sin son.
Skönt hint isåfall hehe
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Jag skojade. Dock så skriver väl Garpen sådär varje säsong och det stämmer väl. Spelförståelsen har väl blivit lite sämre senaste åren generellt. Samtidigt är ju inte det en egenskap som garanterar framgång. Måns Kruger och Fredric Weigel är väl två stycken som legat väldigt högt upp gällande speluppfattning bland juniorerna senaste 5-10 åren. Båda lirar i ettan nu.

Jag tycker att det är synd att vi har så svårt att behålla våra sistaårsjuniorer varje år. Det gäller väl de flesta lag men jag tycker att DIF är väldigt hårt drabbade. I år är det väl tresistaårsjuniorer i truppen? Garpenlöv, Eriksson och Kokkonen. Vi tappar alltså Liljendahl, Lindberg, Andrén, Bergkvist och Ahnelöv.
Detta kan ju även ses med positiva ögon då våran juniorutbildning fungerar. Många av dessa har erbjudis a-lagskontrakt i de två högsta divisionerna och vi kan självklart inte erbjuda alla våra juniorer ett a-lagskontrakt. Samtidigt så utbildar vi spelarna under fyra år vilket kostar en del och sedan kan andra seniorlag plocka upp dessa.

Nu kan kanske Nyström och Rundqvist överasska mig men jag hade gärna sett någon av Liljendahl, Lindberg, Andrén eller Bergkvist istället.

Nåja, spännande lag ändå. Både J20 och J18.
I J20 kommer våran fina 96-kull upp ordentligt. Englund lär ju lira med A-laget men vi har även AOM som kan vara en stabil backpjäs där. Framåt så hoppas jag att Lukas Löfquist får vara hel en hel säsong nu, då kan han ta ett rejält steg i sin utveckling. Det ska även bli kul att se om Fällström kan ta en plats i J20 redan i år. J18 har som vanligt ett spännande lag med en del oprövade kort.

J18 spelar för övrigt mot Hv71 nu på lördag 15.00 på hovet.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

android skrev:Jag skojade. Dock så skriver väl Garpen sådär varje säsong och det stämmer väl. Spelförståelsen har väl blivit lite sämre senaste åren generellt. Samtidigt är ju inte det en egenskap som garanterar framgång. Måns Kruger och Fredric Weigel är väl två stycken som legat väldigt högt upp gällande speluppfattning bland juniorerna senaste 5-10 åren. Båda lirar i ettan nu.

Jag tycker att det är synd att vi har så svårt att behålla våra sistaårsjuniorer varje år. Det gäller väl de flesta lag men jag tycker att DIF är väldigt hårt drabbade. I år är det väl tresistaårsjuniorer i truppen? Garpenlöv, Eriksson och Kokkonen. Vi tappar alltså Liljendahl, Lindberg, Andrén, Bergkvist och Ahnelöv.
Detta kan ju även ses med positiva ögon då våran juniorutbildning fungerar. Många av dessa har erbjudis a-lagskontrakt i de två högsta divisionerna och vi kan självklart inte erbjuda alla våra juniorer ett a-lagskontrakt. Samtidigt så utbildar vi spelarna under fyra år vilket kostar en del och sedan kan andra seniorlag plocka upp dessa.

Nu kan kanske Nyström och Rundqvist överasska mig men jag hade gärna sett någon av Liljendahl, Lindberg, Andrén eller Bergkvist istället.

I J20 kommer våran fina 96-kull upp ordentligt. Englund lär ju lira med A-laget men vi har även AOM som kan vara en stabil backpjäs där. Framåt så hoppas jag att Lukas Löfquist får vara hel en hel säsong nu, då kan han ta ett rejält steg i sin utveckling. Det ska även bli kul att se om Fällström kan ta en plats i J20 redan i år. J18 har som vanligt ett spännande lag med en del oprövade kort.

android skrev:Jag skojade. Dock så skriver väl Garpen sådär varje säsong och det stämmer väl. Spelförståelsen har väl blivit lite sämre senaste åren generellt. Samtidigt är ju inte det en egenskap som garanterar framgång. Måns Kruger och Fredric Weigel är väl två stycken som legat väldigt högt upp gällande speluppfattning bland juniorerna senaste 5-10 åren. Båda lirar i ettan nu.

Ja, har väl snackats mycket om det här med spelförståelsen ett antal år nu. Har spekulerats i antalet isytor och möjligheter till spontanidrottande som en anledning till detta. Men även det mer "individuella" fokuset bland yngre spelare där mer insatser har riktats mot teknik och dylikt.
Sam Boni

Inlägg av Sam Boni »

Var kan man läsa mer om J20 och J18 lagen och deras matcher? Finns det någon juniorbloggare eller liknande? Någon på twitter man borde följa?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

I Aftonbladets (eller var det Expressens?) SHL-bilaga riktar Fbk ´s unga stjärnskott Oliver Kylington rätt hård kritik mot vår juniorverksamhet. Kommer inte ihåg exakt fras men det handlade om att han inte kände att de satsade fullt ut och att det var en av orsakerna till att han valde FBK istället. (Han hade ju dessutom redan varit där innan på någon hockeyskola och lärt känna lite folk).

Visserligen bara en persons åsikt och man ska inte dra några klara slutsatser utifrån det.
Men Android eller någon annan kanske vet mer om detta och vad som ligger bakom kritiken?
Obefogad eller ligger något i det han säger?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

BOMBOM BOUCHARD skrev:I Aftonbladets (eller var det Expressens?) SHL-bilaga riktar Fbk ´s unga stjärnskott Oliver Kylington rätt hård kritik mot vår juniorverksamhet. Kommer inte ihåg exakt fras men det handlade om att han inte kände att de satsade fullt ut och att det var en av orsakerna till att han valde FBK istället. (Han hade ju dessutom redan varit där innan på någon hockeyskola och lärt känna lite folk).

Visserligen bara en persons åsikt och man ska inte dra några klara slutsatser utifrån det.
Men Android eller någon annan kanske vet mer om detta och vad som ligger bakom kritiken?
Han (nån i hans närhet) ställde väl en massa krav på DIF som i sin tur vägrade gå ifrån sina principer. Detta gillades inte så Oliver valde att lämna.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

BOMBOM BOUCHARD skrev:I Aftonbladets (eller var det Expressens?) SHL-bilaga riktar Fbk ´s unga stjärnskott Oliver Kylington rätt hård kritik mot vår juniorverksamhet. Kommer inte ihåg exakt fras men det handlade om att han inte kände att de satsade fullt ut och att det var en av orsakerna till att han valde FBK istället. (Han hade ju dessutom redan varit där innan på någon hockeyskola och lärt känna lite folk).

Jag har ju ingen direkt insyn i den dagliga verksamheten och har inte läst Kylingtons kritik så är svårt att ge något svar. Men i träningsmängd tvivlar jag på att DIF ligger bakom någon annan förening, våra instruktörer är utbildade och duktiga. Våra spelare utvecklas bra (ett flertal som inte varit landslagsspelare i U16 och U17 får spela med J20 landslaget etc) och vi levererar spelare till A-laget, NHL och AHL (samt andra SHL och Allsvenska-klubbar).

Sedan kan man ju alltid fråga sig hur bra dessa spelare hade blivit i andra klubbar. Norell kanske hade varit i NHL om han spelat i FBK. Sedan har väl inte DIF lika mycket pengar att lägga på juniorerna även om procentuellt sätt lägger rätt mycket redan nu.

Om någon har hans kritik så skulle det vara intressant att läsa. Han kan säkert ha rätt.

Som sagt, inget svar och bara nonsens.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Ur Expressen SHL-bilaga s52-53:

"Kylington är uppvuxen i Stockholm, och har spelat ungdomshockey i AIK, Djurgården och Södertälje - men valde att flytta till Färjestad förra sommaren.
- Det var många i min årskull som flyttade från Stockholm när de skulle börja gymnasiet. Jag provade på hockeygymnasiet i Djurgården, men det kändes som att de inte riktigt ville satsa på sina talanger, jag tyckte det var mycket tomma ord."
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Skriv svar