Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
ciirree
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in

Inlägg av ciirree »

SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:Efter en mindre semester ifrån detta forum(kan minsann vara lite påfrestande att hänga här ibland) så börjar det numera klia i fingrarna gällande kommande hockeysäsong. Hur har då denna silly varit? Förmodligen den tråkigaste som jag kan minnas. Tellan lockade fram ett leende. Alvarez och Rundqvist likaså. Smarta värvningar! Fernholm hade jag inte klagat på om det inte varit för att han är tänkt att vara en ledande back, vilket han inte varit sen han lämnade oss senast. Blek sejour i Linköping och en ännu blekare sådan i HV71. Verkar knappast ha rosat marknaden utomlands heller. Som skaplig tredjeback är han spännande. Som förstaback är han ett smärre skämt!

Värvningen av Mantas Armalis är svår att klaga på. Hade dock gärna lagt dessa pengar på ytterligare en forward då jag är helt säker på att Mattsson inte skulle göra bort sig i SHL som andramålvakt.

Nordlund är helt omöjlig att uttala sig om. Vem vet riktigt? Blir löjligt att ens försöka. Nöjer mig med spännande. I övrigt måste jag erkänna mig besviken. Truhkno? Deilert? Nyström? För att krydda detta så luktar det som att vi kommer landa en medioker skadebenägen Lauritzen? Skulle vi få Samuelsson till råga på det ser det helt plötsligt snuskigt blekt ut. En av dem är jag beredd att chansa på absolut. Den senare lär sälja fler biljetter men har samtidigt inte lika många år kvar om det skulle slå väl ut med Sebastian. Känns som om vi kommer vara väldigt beroende av att åtminstone hälften av våra yngre allsvenska stjärnor såsom Ljungh, Sörensen, Rundqvist, Högström, Norell osv får grava genombrott om vi ska kunna undvika kvalspel med denna trupp.

Det är med en uns rädsla man följer resten av sillyn. Det kanske största orosmålet av alla är att vi fortfarande står utan sportchef...
Den positionen känner jag mig minst orolig för. Känns givet att vi landar en uppgradering mot vad vi har i dagsläget där.
Håller med.

Och Challe jobbar bara till sista Augusti så den positionen måste snart vara klar.
Användarvisningsbild
Throttle
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Throttle »

Violator77 skrev:
Jäkla pricksäker kille får man säga!

http://www.youtube.com/watch?v=02Wljtqutbc
Instämmer. Men vad i h*lvete är detta för ett försvarspel?!

Bild
1891
Manijock

Inlägg av Manijock »

Tight liten box.... Ala Montén-hockey!!!
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

Apropå svag trupp i dagsläget och hur det står sig i förhållande till tidigare nykomlingar.

Jag tog och gick igenom ett par nykomlingstrupper hur de såg ut ungefär vid den här tidpunkten. AIK 2010/11, Örebro 2013/14 och Leksand 2013/14. Sen då såklart vår trupp hur den ser ut nu PLUS Sebastian Lauritzen.

Det jag har kikat på är antal matcher truppen har under bältet indelat i tre kategorier.

Toppmatcher (Topp): Vilket är internationella matcher, NHL och KHL
Förstaligamatcher (Första): Serie-, slutspel- och uppflyttningsmatcher i länders förstaligor. Har dock valt bort "blåbärsnationers" förstaligor, såsom Norge, Frankrike och Italien t.ex. Exempel är då SHL, Liiga, DEL, NLA, AHL (räknade in AHL här trots att de ej är en "förstaliga"), Kvalseriematcher.
SHL (SHL): Elitseriematcher, slutspel och kvalseriematcher.

Jag har även avrundat uppåt till närmaste femtiotal. Givetvis kan det diffa här och där om jag räknat fel och så.

AIK Juli 2010
Topp: 500
Första: 3000
SHL: 2600

Kommentar: I september före seriestart värvade de Pavlikovsky och Mcdonnel som "boostade" laget med en hel del rutin i form av 1050 förstaseriematcher där de spelat tillsammans 400 elitseriematcher. Deras meriterade värvningar innan dess var erfarna ES-spelare i form av backen Peter Nolander, Daniel Rudslätt, Patric Blomdahl och Oscar Steen som vunnit SM-guld med Modo tre år tidigare. Josh MacNevin var ett "stort" backförvärv men hade nästan noll erfarenhet från spel i förstaligor.

Örebro Augusti 2013
Topp: 250
Första: 4400
SHL: 2650

Kommentar: Tomas Skogs var ett tidigt rutinerat backförvärv, även Sondel och Ekbom ett okej backförvärv i fråga om ES-rutin som de tog in i maj. Plastino hade aldrig presterat på bättre liganivå, dock spelat mycket landskamper med Italien. Tim Wallace ett med dessa mått mätt rutinerat nordamerikansk tillskott anslöt 6:e augusti. Ben Walter, en annan forward kom in med över 600 elitmatcher i Nordamerika. Men i stort en trupp med tämligen liten ES-rutin där ett fåtal spelare står för merparten av svensk "elithockey" i Christoffer Norgren, Tomas Skogs, Sondell, Martin Johansson och Emil Kåberg. Inledde säsongen väldigt bra för att sedan falla och räddade upp det med ett par förvärv på slutet i form av Viitalouma och Sallinen t.ex.

Leksand Sensommaren 2013
Topp: 150
Första: 3450
SHL: 2000

Kommentar: En på pappret orutinerad trupp när de gick in i fjolårssäsongen, framförallt på svensk elitnivå. Stora nyförvärv var Mikael Johansson med mångårig rutin från Färjestad, och sen var det två importer i form av backen Lashoff och Ryan Russell. Var stabila hela säsongen med ett bra försvar med trubbigt och ganska risigt anfallsspel. Värvade tidigt under säsongen Fabian Brunnström (ingen succé) och i slutet av säsongen Hannu Pikkarainen.

Djurgården Sensommaren 2014
Topp: 500
Första: 3750
SHL: 2300

Kommentar: Har tagit mig friheten att räkna in Sebastian Lauritzen här, dock inte Mikael Samuelsson. Med Samuelsson så ökar antalet "toppmatcher" till 1350 stycken vilket faktiskt bara HV71 skulle toppa i SHL. Men jag skriver lite mer om det innan någon blir upphetsad i slutet av inlägget.

Hur ser då dagens Djurgårdstrupp ut då när man tittar på antal matcher i förhållande till övriga SHL-truppers status till dagens datum? Här ska vi komma ihåg att deras trupper inte är helt klara, precis som vår även om det nog inte tillkommer så värst mycket mer än Samuelsson kanske före seriestart. Skellefteå till exempel lär säkert värva 2 forwards till och kanske någon back, bara för att nämna ett exempel.

LAG-----------TOPP---FÖRSTA---SHL
BRYNÄS--------150----3900----3100
DIF-------------500-----3750----2300
FRÖLUNDA------600----4600----3950
FÄRJESTAD-----900----5050----3050
HV71-----------1800 ----5150----4000
LINKÖPING-----500----6550----3900
LEKSAND-------250----4250----2000
LULEÅ----------350----6600----5200
MODO----------1050----5100----3850
SKELLEFTEÅ---200----4150----3350
VÄXJÖ----------850----5500----2600
ÖREBRO--------550----5050----2100

Luleå är då det lag med mest rutin från förstaligor och även elitserien. Anmärkningsvärt är att Linköping har i sin trupp 2250 matchers rutin från AHL. Skellefteås siffror kommer som sagt garanterat att öka.

Vad innebär då det här? Ja såklart att vi har ett väldigt orutinerat lag på den här nivån, men kommer Samuelsson in så är det inte så farligt på pappret. Men här är då problemet som så många redan påpekat. Den här rutinen i form av Samuelsson och Lauritzen till exempel är ju inget garanterat då båda har drabbats av mycket skador de senaste åren och DIF kan inte förlita sig på deras erfarenhet som kanske Örebro kunde med Tomas Skogs och Tim Wallace eller som AIK kunde med Daniel Rudslätt, Peter Nolander, McDonell och Pavlikovsky. Eller Leksand i form av Mikael Johansson och Ryan Russell.

Såna här siffror säger ju såklart inte allt, långt ifrån då bakom vissa siffror kan det döljas spelare på nedgång, men också spelare på uppgång om man ska se det positivt.

Jag tror att vi inte har mindre chans än till exempel Leksand (som Challe nu tjatat om), Örebro eller AIK hade för ett par år sedan. Vi har en målvakt som förmodligen (förhoppningsvis) kommer vara topp fem i serien och det är värt en hel del. I övrigt är det så otroligt mycket frågetecken i truppen vilket det ofta är för en nykomling. Inget unikt där precis. Men det är väl det här med att två meriterade värvningar även de är frågetecken som oroar extra.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Intressant sammanställning.

Det som den också ger tydligt tecken på är ju att vår "rutin" i detta fall "är skapad" av väldigt få spelare vilket jag inte ser som något positivt. Hade hellre sett lite mer jämn fördelning där. Som du också nämner i ditt inlägg finns ju en klar nackdel i att vår "rutin" till stor del kommer från äldre spelare på klar nedgång spelmässigt.

Kort och gott det saknas kvalité och rutin i det viktiga ålderspannet 25-30.
Användarvisningsbild
knaZen

Inlägg av knaZen »

Mattias Kalin klar för vita hästen.
http://www.vitahasten.se/vitahasten_ala ... djurgarden
Senast redigerad av knaZen den 2014-07-28 16:07:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

"Det enda skvaller jag kan dela med mig av är att jag har lyckats överhöra är att ett nyförvärv ska presenteras i samband med den öppna träningen imorgon. " - Jesper Björck, säsongskortsmailet.
Född till sportchef.
Bengan08

Inlägg av Bengan08 »

Låt mig gissa lauritzen?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Bengan08 skrev:Låt mig gissa lauritzen?
Känns givet.
Expert.
mb81

Inlägg av mb81 »

Krüger står inte med i Jespers laguppställning nu och inte förra mailet heller. Är han borta?
Iofs stod både Kalin och Nyberg med så lär ju inte vara facit!
ciirree

Inlägg av ciirree »

SirDIFalot skrev:
Känns givet.
Eller så har Challe skrattat åt oss när han läst detta forum och presenterar Engqvist!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

ciirree skrev:
SirDIFalot skrev:
Känns givet.
Eller så har Challe skrattat åt oss när han läst detta forum och presenterar Engqvist!
Nä men för fan, se inte till att folk börjar prata om Engqvist igen.
Expert.
ciirree

Inlägg av ciirree »

SirDIFalot skrev:
ciirree skrev:
SirDIFalot skrev:
Känns givet.
Haha jag får hoppas dem flesta vet att jag var ironisk ;)
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

ciirree skrev:
SirDIFalot skrev:
ciirree skrev:
SirDIFalot skrev:
Känns givet.
Haha jag får hoppas dem flesta vet att jag var ironisk ;)
Men för de som fortsatt drömmer om Engqvist kan man ju meddela att han sen en tid tillbaka är i Ryssland och tränar med sitt lag. (Enligt hans twitter), finns ju alltid nån som hugger på sånt här så better safe than sorry...
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Haha, ändå kul hur mycket dom försöker hypa upp spelarförvärvet. Varenda människa förstår väl typ att det är Lauritzen eller?

Så hemligt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Låst