SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
ciirree
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2014-15

Inlägg av ciirree »

När och var kontrollanten kommer hör egentligen inte hit. Kommer dem när du precis ska ut på isen så är det så liksom. Kommer dem när han sitter och skiter så är det ju också så.
Att han "missar" detta pga att kontrollanten kom fel tid? Då är han själv en pajas, inte kontrollanten.

Oavsett så har man ju en skyldighet som proffesionell idrotsman att kunna hålla tider och faktiskt komma ihåg viktiga ärenden, detta är en sådan sak.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

sensei skrev:
Stulle skrev: Jag hänger inte riktigt med i vad du menar. Tycker du det är skrämmande att folk som skippar tester får hårda straff?
Precis, det tycker jag inte är någon bra princip alls såtillvida det inte finns skäl att verkligen misstänka brott (doping i det här fallet).

Finns risk att vi tappar fokus på vad som skall bekämpas om brottet att inte vara tillgänglig vid kontroll anses allvarligare än själva brottet i sig.

Tror det är få som innerst inne tycker det är lika allvarligt att utebli från en kontroll som att dra i sig 25 ryssfemmor när man tänker efter. Men vi är besatta av reglementen i det här landet, tyvärr. De som inte ställer sig i ledet bestraffas hårt.

Men det är mer min åsikt, reglerna för idrottare är som dom är och ska man vara med får man väl acceptera det antar jag.
Klart att det måste vara ett hårt straff på missat test så det inte blir en liten vana. Kan bli jäkligt lätt att råka missa något annars.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Jim Morrison skrev:
sensei skrev:
Stulle skrev: Jag hänger inte riktigt med i vad du menar. Tycker du det är skrämmande att folk som skippar tester får hårda straff?
Precis, det tycker jag inte är någon bra princip alls såtillvida det inte finns skäl att verkligen misstänka brott (doping i det här fallet).

Finns risk att vi tappar fokus på vad som skall bekämpas om brottet att inte vara tillgänglig vid kontroll anses allvarligare än själva brottet i sig.

Tror det är få som innerst inne tycker det är lika allvarligt att utebli från en kontroll som att dra i sig 25 ryssfemmor när man tänker efter. Men vi är besatta av reglementen i det här landet, tyvärr. De som inte ställer sig i ledet bestraffas hårt.

Men det är mer min åsikt, reglerna för idrottare är som dom är och ska man vara med får man väl acceptera det antar jag.
Klart att det måste vara ett hårt straff på missat test så det inte blir en liten vana. Kan bli jäkligt lätt att råka missa något annars.
Det måste absolut finnas konsekvenser, men att konsekvenserna för att missa en kontroll är värre en själva brottets konsekvenser känns på något sätt typiskt svenskt.

Kontentan blir ju att det är viktigare att följa ett visst reglemente än att inte dopa sig, dvs fokus har tagits bort från det som vi från början ville bekämpa. Hur skall man tolka det?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

sensei skrev:
Jim Morrison skrev:
sensei skrev:

Det måste absolut finnas konsekvenser, men att konsekvenserna för att missa en kontroll är värre en själva brottets konsekvenser känns på något sätt typiskt svenskt.

Kontentan blir ju att det är viktigare att följa ett visst reglemente än att inte dopa sig, dvs fokus har tagits bort från det som vi från början ville bekämpa. Hur skall man tolka det?
Robin Rahm stängdes väl av 2 år för positivt dopingtest?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

sensei skrev:Tror det är få som innerst inne tycker det är lika allvarligt att utebli från en kontroll som att dra i sig 25 ryssfemmor när man tänker efter. Men vi är besatta av reglementen i det här landet, tyvärr. De som inte ställer sig i ledet bestraffas hårt.
Jag tycker det är en ganska dålig jämförelse eftersom du redan har beskrivit facit på de förutsättningar som finns och utgången av dom. Naturligtvis är det som du skriver OM det är så det ligger till, det förstår ju vem som helst.

Om man går ett steg till och säger att det är ytterst få som inte tycker det är lika allvarligt att utebli från en kontroll på grund av att man tagit ett otillåtet preparat (vad som helst) som att dra i sig 25 ryssfemmor, så blir ju min jämförelse lika självklar.

Jag hoppas jag inte snurrade till det för mycket :)

Ehrm...det jag ville få fram var att generellt så måste den fakta som finns (missad dopingkontroll) backas upp med ett motiv (orsak till missad dopingkontroll), och skulle man börja tumma på dessa regler så skulle det missbrukas i längden, det är jag övertygad om.
Senast redigerad av Stulle den 2014-07-10 14:55:24, redigerad totalt 1 gånger.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

– Om han inte ville bli testad, då är det vägran, det finns det skäl för avstängningen och då kan man undra vad du har för motiv, säger Espwall.

Det är ytterst ovanligt att elitidrottare vägrar att bli testade.

– Jag har jobbat med det här i många år, jag har varit med om detta en gång på runt 300 tester. Det är väldigt ovanligt.
Kan bli värre straff.
Mark Owuya säger att han kommer överklaga.

– Det kommer säkert att överklagas, men jag tror han kommer få två år då. Det är praxis för andra idrotter när du vägrar, har jag för mig. Men jag vet inte hur det fungerar i just det här fallet.
Förövrigt, angående ironi;

”Jag mejlade till dem efteråt och sa att deras kontrollant var den största pajasen jag träffat. De betedde sig inte professionellt”
Användarvisningsbild
Godnoken

Inlägg av Godnoken »

Jim Morrison skrev:
– Om han inte ville bli testad, då är det vägran, det finns det skäl för avstängningen och då kan man undra vad du har för motiv, säger Espwall.

– Jag har jobbat med det här i många år, jag har varit med om detta en gång på runt 300 tester. Det är väldigt ovanligt.
Kan bli värre straff.

– Det kommer säkert att överklagas, men jag tror han kommer få två år då. Det är praxis för andra idrotter när du vägrar, har jag för mig. Men jag vet inte hur det fungerar i just det här fallet.

”Jag mejlade till dem efteråt och sa att deras kontrollant var den största pajasen jag träffat. De betedde sig inte professionellt”
Men lol.

Vad vet du om hur det gick till? Kontrollanten kan mycket väl ha varit en pajas och Owuya kan ha gjort allt rätt. Sluta döma.
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
ciirree

Re: Sv: SHL 2014-15

Inlägg av ciirree »

Godnoken skrev:
Jim Morrison skrev:

Kan bli värre straff.

Men lol.

Vad vet du om hur det gick till? Kontrollanten kan mycket väl ha varit en pajas och Owuya kan ha gjort allt rätt. Sluta döma.
Det finns regler att följa.
Varför blir så många upprörda på kontrollanten?

Senaste artikeln säger kontrollanten att hon väntade med tränaren att ta testerna. Sen valde hon 4 st. Mark följde inte som han blev tillsagd utan gick på toa och fortsatte sedan träna.
Står också att lagkamraterna försökte stoppa honom.

Varför skulle kontrollanten vara en pajas. Om hon har regler att följa som alla ishockeyspelare vet om. Då tycker jag det känns jävligt märkligt att han ska börja gå på toa och såna grejer. De andra 3 fullföljde ju testerna korrekt.

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... ten-innan/

Avd: Följ reglerna pajas
Användarvisningsbild
Godnoken

Inlägg av Godnoken »

Ingen som blir upprörd av kontrollanten då vi omöjligt kan veta precis hur det gick till när ingen av oss var närvarande. Därav bör ingen döma.
Det är allmänt känt att Owuya ofta tränar mer efter träningarna.
Han lämnade dessutom provet efter han var klar. Om något så är det ju upp till kontrollanten att se till att det inte fuskas med proverna, right?
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
ciirree

Re: Sv: SHL 2014-15

Inlägg av ciirree »

Godnoken skrev:Ingen som blir upprörd av kontrollanten då vi omöjligt kan veta precis hur det gick till när ingen av oss var närvarande. Därav bör ingen döma.
Det är allmänt känt att Owuya ofta tränar mer efter träningarna.
Han lämnade dessutom provet efter han var klar. Om något så är det ju upp till kontrollanten att se till att det inte fuskas med proverna, right?
Hur kan hon se till att det inte fuskas när han låser in sig på toa? Det är ju PRECIS vad detta handlar om. Han följer inte reglerna genom att gå på toa och då kan inte kontrollanten se vad han gör.

Krävs inte mycket för att begripa vilken misstänksamhet du visar genom att gå på toa precis innan ett prov, sen ignorera för att fortsätta träna.

Återigen; Det finns regler att följa. Om Owuya vill träna mer än vad själva träningen håller på, då kan han ta det efter testet.
Hon hade ju väntat till lagets träning va slut. Dessutom så genomfördes ju testerna korrekt med de andra 3.

Om det nu är så att kontrollanten ljuger så tar jag tillbaka allt jag skrivit. Men man är totalt 4 kontrollanter och 4 spelare där. Jag väljer att tro på kontrollanten.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Men snälla, Mark kan ha gjort som han gjorde av 10000 olika anledningar. Han kanske hade världens fralla och ville vara en gentleman och dölja det för den kvinnliga kontrollanten?

En testad ren kille stängs alltså av i ett år för att han inte följde en regel som inte har ett skit med doping att göra. Samtidigt får bevisligen dopade idrottare halva detta straff.

Välkommen till svensk logik där man helst inte skall dopa sig, men absolut viktigast är att ställa sig i ledet och göra exakt som man blir tillsagd.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
vr6power

Inlägg av vr6power »

Problemet med mark i det här fallet var att när ordinarie träningen var slut och han fick tillåtelse träna själv en stund till gick på toaletten där emellan och utförde vad han nu gjorde utan att ha med sig kontrollanten och gick tillbaka och tränade iställe för att göra testet direkt när han lika var på toa och däremellan kan han ha pissat druckit vatten och fått bort ev spår av doping till nästa pisstillfälle då provet togs.
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Inlägg av pulverapa »

Det blev lite skit där, Mark...
Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Djurgårn »

Jag måste hålla med ciirree här. Följ reglerna eller ta konsekvenserna. De andra klarade ju uppenbarligen att genomföra testerna utan problem så att särbehandla Mark skulle ju bli helt galet. Nej han får nog ta straffet och tänka sig för nästa gång.
Användarvisningsbild
Salas
Säsongskort: Ja

Inlägg av Salas »

Shit happens...
Låst