SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
crike
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2014-15

Inlägg av crike »

Även om vi inte hade varit drabbade av "fallskärmen" är jag inte säker på att vi hade fyllt på truppen med 4 klasspelare.
Jag tror att många lag, som Wennerholm skriver, väljer att sanera sina ekonomier den här säsongen. De flesta lag för att dom tror att dom är säkra ändå medan vi nog gör det för att vi måste.
I den ekonomiska situation som råder just nu tycker jag att det är bättre att vi gör en Örebro i slutet av säsongen om vi märker att det barkar helt åt helvete än att vi redan från början satsar på ett lag som med "säkerhet" ska ta oss till topp 10.
ciirree

Inlägg av ciirree »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 9203209.ab

Mark Owuya avstängd 1 år för doping. Didnt see that one coming!
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Nja, om jag tolkar artikeln rätt så stängs han av för att han har missat/avstått en kontroll. Det är alltså inte konstaterat att det finns något otillåtet.

Han är alltså avstängd för att man inte har lyckats konstatera att han inte är dopad.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

sensei skrev:Nja, om jag tolkar artikeln rätt så stängs han av för att han har missat/avstått en kontroll. Det är alltså inte konstaterat att det finns något otillåtet.

Han är alltså avstängd för att man inte har lyckats konstatera att han inte är dopad.
Jo men jävligt puckat att inte låta sig testas. Det anses väl lika hårt att hoppa dopingtest som att faktiskt tagit nåt.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Blir så trött på allt vad gäller doping. Blir man kallad till ett test och "skippar" det så får man väl för fan skylla sig själv.

Nu vet jag väldigt lite om regelverket, men konsekvensen av att man inte utför de tester som krävs borde väl vara en fundamental kunskap som alla elitidrottsmän ska känna till, eller?
Jag är inte arg, och inte besviken.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

mb81 skrev:
sensei skrev:Nja, om jag tolkar artikeln rätt så stängs han av för att han har missat/avstått en kontroll. Det är alltså inte konstaterat att det finns något otillåtet.

Jo men jävligt puckat att inte låta sig testas. Det anses väl lika hårt att hoppa dopingtest som att faktiskt tagit nåt.
Haha, ja det kan man ju diskutera under en skön aw någon gång. Det var under liknande omständigheter Irak blev invaderat av USA och England 2003, dvs de vägrade låta sig undersökas trots att de var skyldiga till det. Skillnaden var att det fanns fog för misstankarna i det fallet. Avd. tankeställare och extrema jämförelser.

Personligen tycker jag inte att det är lika allvarligt, men visst är frågan jäkligt knepig.
mb81

Inlägg av mb81 »

sensei skrev:
mb81 skrev:

Haha, ja det kan man ju diskutera under en skön aw någon gång. Det var under liknande omständigheter Irak blev invaderat av USA och England 2003, dvs de vägrade låta sig undersökas trots att de var skyldiga till det. Skillnaden var att det fanns fog för misstankarna i det fallet. Avd. tankeställare och extrema jämförelser.

Personligen tycker jag inte att det är lika allvarligt, men visst är frågan jäkligt knepig.
Jo men hur skulle det se ut om det var ok att skita i dopingtest?
Min känsla är faktiskt att han är ren men väldigt klantig. Otroligt synd om det är så.
Användarvisningsbild
Stulle

Inlägg av Stulle »

Att skippa ett test ska naturligtvis dömas hårt om man inte har legitima skäl för det. Annars skulle ju alla som håller på med skiten strunta i testen.
Senast redigerad av Stulle den 2014-07-10 13:28:59, redigerad totalt 1 gånger.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Stulle skrev:Att skippa ett test ska naturligtvis dömas hårt om man inte har legitima själ för det. Annars skulle ju alla som håller på med skiten strunta i testen.
Själva principen känns skrämmande men reglerna på RF säger ju att det är så, ja. Sen blir det en bedömningsfråga vad som är legitima skäl och vad som är systematiskt försvårande av den som skall kontrolleras.

Mark kan ju ha råkat ut för en psykopatisk och övernitisk kontrollant som har en dålig dag, t ex.
Användarvisningsbild
Malto

Inlägg av Malto »

Stulle skrev:Blir så trött på allt vad gäller doping. Blir man kallad till ett test och "skippar" det så får man väl för fan skylla sig själv.

Nu vet jag väldigt lite om regelverket, men konsekvensen av att man inte utför de tester som krävs borde väl vara en fundamental kunskap som alla elitidrottsmän ska känna till, eller?
Ja. Enkelt. Och påföljden är väl lägre vid uteblivet test än konstaterad doping. Sen kan man väl diskutera om ett år är rimligt eller inte, men det är nog i förebyggande syfte, för att undvika att folk hoppar testerna. Otroligt klantigt.
Användarvisningsbild
Stulle

Inlägg av Stulle »

sensei skrev:
Stulle skrev:Att skippa ett test ska naturligtvis dömas hårt om man inte har legitima själ för det. Annars skulle ju alla som håller på med skiten strunta i testen.
Själva principen känns skrämmande men reglerna på RF säger ju att det är så, ja. Sen blir det en bedömningsfråga vad som är legitima skäl och vad som är systematiskt försvårande av den som skall kontrolleras.

Mark kan ju ha råkat ut för en psykopatisk och övernitisk kontrollant som har en dålig dag, t ex.
Jag hänger inte riktigt med i vad du menar. Tycker du det är skrämmande att folk som skippar tester får hårda straff?

Nu vet jag inte hur det gått till i Owuyas specifika fall, men är man i en situation där en oannonserad kontrollant kommer och ber en att lämna ett prov och man struntar i det, så ska det ha hårda konsekvenser, oavsett om kontrollanten fick soppatorks på väg till jobbet på morgonen.

Men som sagt, vi vet ju inte vad som har hänt i detta fall mer än det som står i skvallerpressen, så man bör nog avvakta innan man dömer för hårt.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Han påstår att han inte var klar med träningen och att kontrollanten skulle vänta med att testa honom. Det låter som att Owuya var grinig över att kontrollanten kommer och gnäller. Mark hade väl en dålig dag bara. Oerhört klantigt.

Nu kan jag inte reglerna exakt, men det känns som att kontrollanten skulle kunna tänka sig att vänta några minuter på att han blir klar, sedan faktiskt också väntat på honom, och sedan har Mark skitit i honom bara för att Mark inte gillade honom helt enkelt.

ps. "Pajas", ordet Mark använder om kontrollanten, är ett ord jag skulle avråda folk att använda, det är numera tydligen väldigt laddat.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Haha, Owuya, vilken jävla stolle. Så har han mage att totalt förnedra och förolämpa kontrollanten. Man skiter inte i ett dopningsprov. Regler är regler.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Tur att inte Djurgården värvade den där fuskaren och hoppas att han aldrig kommer tillbaka till DIF. Det finns ju en orsak till att man "missar" ett dopingtest.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Stulle skrev: Jag hänger inte riktigt med i vad du menar. Tycker du det är skrämmande att folk som skippar tester får hårda straff?
Precis, det tycker jag inte är någon bra princip alls såtillvida det inte finns skäl att verkligen misstänka brott (doping i det här fallet).

Finns risk att vi tappar fokus på vad som skall bekämpas om brottet att inte vara tillgänglig vid kontroll anses allvarligare än själva brottet i sig.

Tror det är få som innerst inne tycker det är lika allvarligt att utebli från en kontroll som att dra i sig 25 ryssfemmor när man tänker efter. Men vi är besatta av reglementen i det här landet, tyvärr. De som inte ställer sig i ledet bestraffas hårt.

Men det är mer min åsikt, reglerna för idrottare är som dom är och ska man vara med får man väl acceptera det antar jag.
Låst