ciirree skrev:Lustigt att du nämner detta och inte alla som förlängde sina säsongskort året vi åkte ur och fick spela matcher i Ljungby, Karlskoga och Tingsryd.
Där snackar vi trogna supportrar.
Sen kan du inte heller dra slutsatsen att de 806 st inte förlängde pga mätthet eller kräsenhet.
Vissa kanske fick det där efterlängtade tredje barnet och insåg att det inte fanns tid just denna säsong. Andra fick ett nytt jobb på en annan plats, eller så kanske man förlorade sitt jobb och inte hade råd.
Men när man berättar i media att vissa hörde av sig och tackade nej pga att en viss spelare lämnat, då spyr jag. Absolut.
Fast nu spydde ni inte över SAIKs tapp vid degradering - där har ni stortapp på riktigt - utan ni spydde över SAIKs siffror efter två års sm-guld och stordominans. Alltså faller det sig naturligt att jämföra med våra två guldår, efter vilka vi tappade 806 personer. Smått otroliga 10%.
Om du sen vill attribuera dessa 806 tappade personer till förklaringar likt att de i ren glädjeyra efter guldet knullade fram så många barn att de inte hade tid att gå på nästa säsongs matcher får du göra det. Själv väljer jag att tillämpa ockhams rakkniv och lägga mina pengar på att det snarare handlar om det väletablerade socialpsykologiska fenomenet "habituation" i kombination med klassiskt medgångeri. En tendens vi ser gå igenom i andra hockeydynastier på 00-talet - Färjestad, Frölunda och nu Skellefteå. Det faktum att vi sett det här publiktappet för alla guldlag de senaste 5 säsongerna jag kollade upp gör att jag tycker synd om era stackars magmunnar. Magsaftens saltsyra kring ph 1.5 är trots allt inte helt harmlös.
ciirree skrev:Lustigt att du nämner detta och inte alla som förlängde sina säsongskort året vi åkte ur och fick spela matcher i Ljungby, Karlskoga och Tingsryd.
Där snackar vi trogna supportrar.
Sen kan du inte heller dra slutsatsen att de 806 st inte förlängde pga mätthet eller kräsenhet.
Vissa kanske fick det där efterlängtade tredje barnet och insåg att det inte fanns tid just denna säsong. Andra fick ett nytt jobb på en annan plats, eller så kanske man förlorade sitt jobb och inte hade råd.
Men när man berättar i media att vissa hörde av sig och tackade nej pga att en viss spelare lämnat, då spyr jag. Absolut.
Fast nu spydde ni inte över SAIKs tapp vid degradering - där har ni stortapp på riktigt - utan ni spydde över SAIKs siffror efter två års sm-guld och stordominans. Alltså faller det sig naturligt att jämföra med våra två guldår, efter vilka vi tappade 806 personer. Smått otroliga 10%.
Om du sen vill attribuera dessa 806 tappade personer till förklaringar likt att de i ren glädjeyra efter guldet knullade fram så många barn att de inte hade tid att gå på nästa säsongs matcher får du göra det. Själv väljer jag att tillämpa ockhams rakkniv och lägga mina pengar på att det snarare handlar om det väletablerade socialpsykologiska fenomenet "habituation" i kombination med klassiskt medgångeri. En tendens vi ser gå igenom i andra hockeydynastier på 00-talet - Färjestad, Frölunda och nu Skellefteå. Det faktum att vi sett det här publiktappet för alla guldlag de senaste 5 säsongerna jag kollade upp gör att jag tycker synd om era stackars magmunnar. Magsaftens saltsyra kring ph 1.5 är trots allt inte helt harmlös.
Du har ingen familj du eller hur?
Jag menade inte allihopa, givetvis.
Men det finns viktigare saker i livet.
"Nej jag kan inte ta det där chefsjobbet för jag måste gå på varenda hemmamatch DIF har"
Ge dig nu för bövelen! Allvarligt så kan du inte sitta och påstå att du VET att alla 806 pers inte förlängde pga av kräsenhet och mättnad.
Du måste inse att det finns förhinder för många, sen om det är första eller sista barnet är inte min poäng, va bara ett exempel.
EDIT: Knullade fram SÅ MÅNGA BARN (?!) Jag har ETT barn och redan där får man ändra på rutiner så det heter duga. De som inte har barn kan omöjligt påstå att tiden räcker till lika mycket som innan.
Problemet med dessa stormakter i svensk hockey är att deras publik är vidrigt kräsen. Det passar att se derbyn mot Luleå, avgörande semifinaler och finaler. Resten är bara transportsträcka, och att Skellefteå inte har fullt hus varje match i slutspelet är inget annat än ett skämt så bra som dom spelar. Fansen kräver succé, annars är det inte längre intressant. Samma sak med Färjestad, även om dom nu efter ett par år börjar inse att dom inte är bättre.
Godnoken skrev:Men ciirree. Du kan ju omöjligt tro att majoriteten av de 806 st var tvungna att prioritera annat efter två SM-Guld.
Nej precis, för; "Två SM guld - vafan, nu räcker det. Jag förlänger inte" låter ju mer troligt? Jo tjena.
Dessutom sa jag aldrig majoriteten. Jag sa att man kan inte sitta och säga att man VET att alla dessa 806 st inte förlängde p.g.a av mättnad.
Alla här inne som har barn kan backa upp mig på att tiden blir mer knapp och att man måste prioritera om. Med detta menar jag inte att man skiter i hockeyn totalt, nej. Jag menar att man kanske inte längre kan ta säsongskort, man går helt enkelt på de matcher man hinner.
Sen va ju inte att man får barn, min största poäng. Utan att man överhuvudtaget har annat att göra va mitt argument.
Godnoken skrev:Men ciirree. Du kan ju omöjligt tro att majoriteten av de 806 st var tvungna att prioritera annat efter två SM-Guld.
Nej precis, för; "Två SM guld - vafan, nu räcker det. Jag förlänger inte" låter ju mer troligt? Jo tjena.
Dessutom sa jag aldrig majoriteten. Jag sa att man kan inte sitta och säga att man VET att alla dessa 806 st inte förlängde p.g.a av mättnad.
Alla här inne som har barn kan backa upp mig på att tiden blir mer knapp och att man måste prioritera om. Med detta menar jag inte att man skiter i hockeyn totalt, nej. Jag menar att man kanske inte längre kan ta säsongskort, man går helt enkelt på de matcher man hinner.
Sen va ju inte att man får barn, min största poäng. Utan att man överhuvudtaget har annat att göra va mitt argument.
Snark.
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Möjligen kan det finnas ett samband att det är mer drag i sängkammaren då det går bra för det lokala hockeylaget, men det känns lite långsökt.
Det absolut viktigaste är att den enskilda personen kontinuerligt måste prioritera hockeyn framför allt annat, och det kräver i sin tur en rejäl dos av underhållning och bekvämligheter av arrangören. Så enkelt är det, och där har våra svenska hockeyklubbar rejäl utmaning framöver med vårt arv av föreningshistoria och sosseritänk.
sensei skrev:Möjligen kan det finnas ett samband att det är mer drag i sängkammaren då det går bra för det lokala hockeylaget, men det känns lite långsökt.
Det absolut viktigaste är att den enskilda personen kontinuerligt måste prioritera hockeyn framför allt annat, och det kräver i sin tur en rejäl dos av underhållning och bekvämligheter av arrangören. Så enkelt är det, och där har våra svenska hockeyklubbar rejäl utmaning framöver med vårt arv av föreningshistoria och sosseritänk.
Att publiksiffrorna faller har knappast att göra med "sosseritänk".
Det har snarast att göra med att för många idioter alltför kåta på plastiga NHL har fått för mycket makt och omvandlat en het och spännande serie till en enda lång sömnig transportsträcka. Varför skulle gemeneman man bry sig om att masa sig till en arena för att se 30 hemmamatcher varje år när samtliga lag tar sig till slutspel utom två som hamnar i nedflyttningsmatcher istället.
Nerv och spänning saknas helt och detta tillsammans med stämning krävs för att locka folk. Just nu finns inte mycket av den varan i SHL och därför ser publiksiffrorna ut som de gör. Det värsta här är dock att idioterna i maktställning inte inser vad som är roten till det onda utan istället försöker de håva in förlorade intäkter genom att öka på antalet matcher vilket enbart kommer föra med sig än mindre nerv och spänning vilket i sin tur leder till än större publikfall.
Och ja jag tänker allra främst på Mike Helber som för hockeyns bästa borde kastas ut ur Sverige.
Lägg då till detta alltbättre tv-produktioner vilket gör att många personer helt enkelt väljer att följa de allra flesta hockeymatcher från TV-soffan för på detta sätt sparar man tid samtidigt som man ger sig själv möjligheten att se så många matcher som möjligt.
Jag gör ju inte samma koppling som du mellan spänning och nerv och dra folk till arenan. Det finns många olika typer av event som drar folk utan seriespänning.
Är det kul och bekvämt så tenderar man att gå, och nu pratar jag om gemene man.
Självklart - ju fler matcher, desto "bättre" måste arrangemanget vara för att behålla publiken.
Det är ingen hemlighet att jag gärna vill ha mer av det som kallas plast, men det är ju för att jag vill ha större publik och allt annat bra i den positiva spiral som det innebär.
Å andra sidan så är det otroligt viktigt att behålla våra kultur av hängivna fans som skapar stämning. Balansen är och kommer förbli svår.
Däremot vill jag personligen se omedelbara regeländringar där vi går mot NHL-reglemente och en tydlig insikt i hockeyligan som präglas av att elithockey i grund och botten är helt beroende av publikintäkter -- därför skall publikens intressen sättas först.
sensei skrev:Jag gör ju inte samma koppling som du mellan spänning och nerv och dra folk till arenan. Det finns många olika typer av event som drar folk utan seriespänning.
Är det kul och bekvämt så tenderar man att gå, och nu pratar jag om gemene man.
Självklart - ju fler matcher, desto "bättre" måste arrangemanget vara för att behålla publiken.
Det är ingen hemlighet att jag gärna vill ha mer av det som kallas plast, men det är ju för att jag vill ha större publik och allt annat bra i den positiva spiral som det innebär.
Å andra sidan så är det otroligt viktigt att behålla våra kultur av hängivna fans som skapar stämning. Balansen är och kommer förbli svår.
Däremot vill jag personligen se omedelbara regeländringar där vi går mot NHL-reglemente och en tydlig insikt i hockeyligan som präglas av att elithockey i grund och botten är helt beroende av publikintäkter -- därför skall publikens intressen sättas först.
Olika event drar olika folk ja, men jag har svårt att komma på något idrottsevent som drar folk om spänningsmomentet är väldigt lågt eller helt saknas. ( Svenskt tänker jag på här alltså. ) Annars har vi faktiskt en hel del att lära från NHL, men då tänker jag mer på de rent regelmässiga planet och där verkar vi ju faktiskt lyckligtvis verka ta efter den nya icing-regeln även om jag helst hade velat gå tillbaka till den gamla.
Däremot ser jag det som en direkt fara om produkten hockey skulle utveckals mot att saker runt omkring matchen blir minst lika viktiga som matchen i sig. Saker som musik, cheer-leaders och möjligheten att få sitta bekvämt och kunna beställa superstor cola får inte bli lika viktigt som det idrottsliga. Tyvärr får jag känslan av att så ofta kan vara fallet i just Normamerika och allra främst USA.
Är det inte lite kasta sten i glashus att prata om detta i Djurgårdens forum. Djurgården som kanske har om inte flest supportrar i landet inkl i sthlm där 2,3 miljoner bor så topp tre iaf och ändå kan vi inte fylla Hovet varje gång det är match.
Det bor för övrigt 71k i Skellefteå kommun.
Visst, nu var det argumenten en del hade som var grejen. Men tycker ändå det blir fel att vi här inne pratar och kritiserar andra lags publiksiffror och dess kräsenhet.
sparwen skrev:Är det inte lite kasta sten i glashus att prata om detta i Djurgårdens forum. Djurgården som kanske har om inte flest supportrar i landet inkl i sthlm där 2,3 miljoner bor så topp tre iaf och ändå kan vi inte fylla Hovet varje gång det är match.
Det bor för övrigt 71k i Skellefteå kommun.
Visst, nu var det argumenten en del hade som var grejen. Men tycker ändå det blir fel att vi här inne pratar och kritiserar andra lags publiksiffror och dess kräsenhet.
Jag tycker det låter som en mycket enklare uppgift att sälja fullt hus varje match i Skellefteå än att göra det med Djurgården och Stockholm.
Finns en hel del att göra för att förbättra upplevelsen. En grej kan vara att sälja mat som är god istället för den som säljs nu. En annan kan vara att ha fler barer. Så man slipper trängas och köa.
Highwind skrev:En annan kan vara att ha fler barer. Så man slipper trängas och köa.
En annan kan vara att på vissa sektioner tillåta starköl vid sin plats. Precis som några få ställen har i Globen där kungafamiljen och andra brukar sitta. Borde ju kunna utöka såna platser till en del av långsidan med åldersgräns på den sektionen.