puttedif2 skrev:Jag är inte lika optimistisk, jag tror att vi kommer bli solklart sist nästa år, och i och med att de andra lagen i hockeyallsvenskan satsat så är risken ganska stor att vi kommer bland de två sista lagen i kvalserien. En säsong av storstryk och publikmissnöje gör att laget kommer spela utan självförtroende i kvalet.
I och med att vi har helt andra förutsättningar än övriga lag från början så kommer ingen extern part vilja satsa pengar i DIF heller då det enbart är att kasta pengar i sjön, så vi straffas dubbelt. Konsekvensen blir då att vi inte kommer att ha pengar att värva i januari, särskilt då publiken förmodligen kommer svika. Det är bara att se hur dåligt säsongskortsförsäljningen går redan nu, den orättvisa fördelningen suger musten ur allt hockeyintresse för stora delar av oss djurgårdare.
Bland de två sista lagen i kvalserien? Låt mig förklara hur det går till nästa säsong (hoppas jag har rätt nu

). Sedan tänker vi inte på kvalserien utan på hur jävla skoj SHL kommer vara igen.
Och håller oss till lagbygget i den här tråden.
För "förklarandets" skull använder jag förra årets tabeller. DIF ersätter 12:an gnaget i SHL och DIF tar jag bara bort ur hockeyallsvenska tabellen och flyttar upp andra lag.
Malmö (HA1) möter VIK (HA2) i hockeyallsvenska finalen. Malmö vinner och går upp till SHL. VIK får kriga med ett antal lag i HA om att gå till Direktkval. Därefter blir ordningen helt annorlunda men jag går bara efter förra årets HA).
Örebro (11:a SHL), möter sista laget (typ Mora som kom 6:a).
DIF (12:a SHL), möter näst sista laget (typ Karlskrona som kom 5:a).
VIK (2:an i HA-finalen) möter näst bästa laget från HA (typ Karlskoga som kom 4:a).
Bäst av 7. Alla tre vinnare går till SHL. Så av detta är det svårt att komma bland de två sista lagen.
Att möta typ Mora/Karlskrona/Rögle/SSK i en serie bäst av 7 ser jag lugnt på.
Att komma bättre än plats 11-12 i SHL ser jag också lugnt på. Vi har fina chanser.