SHL 2014-15
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: SHL 2014-15
I princip är detta som om SHL beslöt att vi skulle ha 2,5 minuts utvisningstid, när alla andra har två.
Fortsätt protestera!
Fortsätt protestera!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Bojkotta C+ Sport
I och med beslutet att fördela TV-pengarna nästa år så att alla får lika mycket, förutom DIF, så ser jag ingen annan utväg än att utlysa en bojkott mot C+.
Det ofattbart osportsliga beslutet som saknar motstycke inom svensk idrott måste få konsekvenser. Att bojkotta matcherna drabbar bara DIF, om alla Djurgårdare däremot skulle säga upp sina Cmore-abonnemang och inte teckna nya för att följa SHL så kommer det att märkas.
DIF är en av klubbarna som följs av flest supportrar via TV och får kampanjen stort genomslag kommer C+ garanterat tvinga SHL-pamparna att ta sitt förnuft till fånga, den ekonomiska förlusten kommer att bli alldeles för stor.
Det ofattbart osportsliga beslutet som saknar motstycke inom svensk idrott måste få konsekvenser. Att bojkotta matcherna drabbar bara DIF, om alla Djurgårdare däremot skulle säga upp sina Cmore-abonnemang och inte teckna nya för att följa SHL så kommer det att märkas.
DIF är en av klubbarna som följs av flest supportrar via TV och får kampanjen stort genomslag kommer C+ garanterat tvinga SHL-pamparna att ta sitt förnuft till fånga, den ekonomiska förlusten kommer att bli alldeles för stor.
Ang de som inte tror att en bojkott av C+ skulle få effekt, självklart skulle den det! både direkt och indirekt.
C+ kommer självklart stöta shl när de märker att de tappar abonnenter. Värdet på shl som tv-produktion minskar dessutom inför nästa förhandling om bojkotten blir framgångsrik.
Indirekt skulle dessutom en lyckad bojkott få betydligt större genomslag i övrig media än mail till Konkurrensverket.
C+ kommer självklart stöta shl när de märker att de tappar abonnenter. Värdet på shl som tv-produktion minskar dessutom inför nästa förhandling om bojkotten blir framgångsrik.
Indirekt skulle dessutom en lyckad bojkott få betydligt större genomslag i övrig media än mail till Konkurrensverket.
Om värdet minskar inför nästa förhandling så kommer ju den totala summan som utdelas till lagen bli mindre. Därmed skjuter vi oss själva samt alla andra lag i foten. Jag tror inte att en bojkott av Cmore är rätt väg att gå. De kan inte styra vart pengarna går. Däremot kan man be dem om hjälp att sätta press, men de är inte bovarna här.puttedif2 skrev:Ang de som inte tror att en bojkott av C+ skulle få effekt, självklart skulle den det! både direkt och indirekt.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
- minalman
40 brev till kkv gav en hel del uppmärksamhet i media. Hur många behöver bojkotta CMore för att det ska märkas över huvud taget? Säkert flera hundra. Tror tyvärr inte vi får ihop så många eldsjälar.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
-
De är inte bovarna men vill inte heller sätta press.seppuko skrev:Om värdet minskar inför nästa förhandling så kommer ju den totala summan som utdelas till lagen bli mindre. Därmed skjuter vi oss själva samt alla andra lag i foten. Jag tror inte att en bojkott av Cmore är rätt väg att gå. De kan inte styra vart pengarna går. Däremot kan man be dem om hjälp att sätta press, men de är inte bovarna här.puttedif2 skrev:Ang de som inte tror att en bojkott av C+ skulle få effekt, självklart skulle den det! både direkt och indirekt.
Så tills jag iaf hör ett uttalande ifrån dem om tv-pengarna så kommer jag inte skaffa cmore
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Någonstans har Cmore svarat någon om att de just inte kan göra något. Det är gällande avtal som gäller helt enkelt. Om det var här på forumet eller på twitter, någonstans har någon från Cmore svarat.medu82 skrev:De är inte bovarna men vill inte heller sätta press.seppuko skrev:Om värdet minskar inför nästa förhandling så kommer ju den totala summan som utdelas till lagen bli mindre. Därmed skjuter vi oss själva samt alla andra lag i foten. Jag tror inte att en bojkott av Cmore är rätt väg att gå. De kan inte styra vart pengarna går. Däremot kan man be dem om hjälp att sätta press, men de är inte bovarna här.puttedif2 skrev:Ang de som inte tror att en bojkott av C+ skulle få effekt, självklart skulle den det! både direkt och indirekt.
Så tills jag iaf hör ett uttalande ifrån dem om tv-pengarna så kommer jag inte skaffa cmore
Var på mitt mail jag fick svar.seppuko skrev:Någonstans har Cmore svarat någon om att de just inte kan göra något. Det är gällande avtal som gäller helt enkelt. Om det var här på forumet eller på twitter, någonstans har någon från Cmore svarat.medu82 skrev:De är inte bovarna men vill inte heller sätta press.seppuko skrev:Om värdet minskar inför nästa förhandling så kommer ju den totala summan som utdelas till lagen bli mindre. Därmed skjuter vi oss själva samt alla andra lag i foten. Jag tror inte att en bojkott av Cmore är rätt väg att gå. De kan inte styra vart pengarna går. Däremot kan man be dem om hjälp att sätta press, men de är inte bovarna här.puttedif2 skrev:Ang de som inte tror att en bojkott av C+ skulle få effekt, självklart skulle den det! både direkt och indirekt.
"Hej Anton,
Tack för ditt mejl.
Vi strävar alltid efter att ha en så nära dialog med SHL som möjligt och påverka SHL så mycket vi kan. Detta lyckas vi ibland med när det gäller speltider men också i viss mån hur serien utformas. Det område som vi inte kan påverka (även om jag iofs som Djurgårdare kan dela din frustration i detta fall) är hur klubbarna delar på olika intäkter. Vi förhandlar direkt med SHL och sedan är det SHL och klubbarna som hanterar sin ekonomi.
Detta gäller inte bara för SHL utan för samtliga stora sporträttigheter som tillämpar en centraliserad modell (dvs att alla medierättigheterna säljs centralt istället för att klubbarna säljer sina hemmamatcher själva). I Europa är det i dagsläget egentligen bara den spanska klubbfotbollen som använder klubbmodellen. I Danmark har Bröndby försökt göra detta men så sent som igår valde de också att sälja centralt.
Så när det gäller fördelningen av pengar är det klubbarna ihop med SHL som förhandlar. Olika modeller används över hela Europa som alltid är resultatet av hårda förhandlingar mellan klubbarna.
Så kortsiktigt bör du rikta din ilska mot klubbarna och SHL. Om du är mån om den långsiktiga ekonomin för SHL-klubbarna bestäms ju givetvis värdet av TV-rättigheterna av hur många som är villiga att betala för att titta på SHL.
Mvh
Johan"
Tack.
Sista stycket är det jag menade ett par inlägg upp. Dissar vi och fler Cmore och därmed sänker värdet på SHL skjuter vi oss själva i foten ändå. Mindre pengar till hela SHL vid nästa tv-förhandling som sedermera leder till sämre serie.
Sista stycket är det jag menade ett par inlägg upp. Dissar vi och fler Cmore och därmed sänker värdet på SHL skjuter vi oss själva i foten ändå. Mindre pengar till hela SHL vid nästa tv-förhandling som sedermera leder till sämre serie.
Helt obegriplig inställning, syftet med bojkotten är självklart att shl ska ändra sig innan serien börjar. Och om vi förlorar 0.5mkr i nästa tv-peng för att kunna tjäna 7mkr nu så anser jag att det är värt det. Ett stort problem nu är att externa finansiärer inte vill stötta DIF då förutsättningarna är dödsdömda redan från början med 7mkr tappet.seppuko skrev:Tack.
Att tro att en C+ bojkott inte skulle kunna få effekt för att de själva inte tar beslutet är naivt. TV-bolagen styr över pengarna och därmed produkten, se bara på fotbollen där de helt styr tv-tiderna.
Som jag ser det är en storskalig kampanj från JK och övriga DIF organisationer nödvändigt för att få shl att ändra beslutet så fort som möjligt. 1000 uppsagda abonnemang borde gå att ordna och det blir ganska mycket pengar.
Alternativet är att vi finner oss i beslutet och därmed hamnar toksist i shl och sedan förmodligen åker ut. Se bara igår när vi spetsvärvade en spelare som Malmö kanske kunde tänka sig i en andrakedja... Läget är allvarligt och kräver desperata metoder.
Många tänker ganska enkelspårigt i den här frågan. Det är väl ingen som tror att ett enstaka mail eller bojkott kommer göra någon skillnad, oavsett om det gäller SHL, C More, sponsorer, eller liknande. Det handlar inte om det.
Det är väl ganska självklart att C More svarar sådär. De vill ju naturligtvis behålla sina kunder, och självklart hävdar de att de inte har något med det att göra - vilket de heller inte har. Däremot skulle exempelvis en större bojkott ge en massmedial effekt, vilket ju även 40 mail till KKV gjorde. Ju mer utrymme den här frågan får i media, desto fler kommer haka på. Trycket mot SHL kommer på så sätt att växa, "Vi mot dem"-känslan kommer att växa, och intresset för den kommande DH-kampanjen kommer att öka.
Jag tror inte att C More skulle bry sig ett skvatt om några hundra djurgårdssupportrar skulle bojkotta dem, men om alla dessa skulle skriva ett mail och förklara varför de säger upp sitt abonnemang och samtidigt ta en kopia till kvällstidningarna, så tror inte jag att det skulle dröja länge innan media nappar på det.
Vi som supportrar har två alternativ. Antingen accepterar vi läget och sitter tysta, eller också försöker vi göra något åt det. För mig är det ganska självklart att välja det sistnämnda alternativet, och för mig är det också ganska självklart att det är bättre att försöka sprida det här runt alla aktörer som har minsta lilla med SHL att göra, än att enbart vända sig till SHL.
Det är väl ganska självklart att C More svarar sådär. De vill ju naturligtvis behålla sina kunder, och självklart hävdar de att de inte har något med det att göra - vilket de heller inte har. Däremot skulle exempelvis en större bojkott ge en massmedial effekt, vilket ju även 40 mail till KKV gjorde. Ju mer utrymme den här frågan får i media, desto fler kommer haka på. Trycket mot SHL kommer på så sätt att växa, "Vi mot dem"-känslan kommer att växa, och intresset för den kommande DH-kampanjen kommer att öka.
Jag tror inte att C More skulle bry sig ett skvatt om några hundra djurgårdssupportrar skulle bojkotta dem, men om alla dessa skulle skriva ett mail och förklara varför de säger upp sitt abonnemang och samtidigt ta en kopia till kvällstidningarna, så tror inte jag att det skulle dröja länge innan media nappar på det.
Vi som supportrar har två alternativ. Antingen accepterar vi läget och sitter tysta, eller också försöker vi göra något åt det. För mig är det ganska självklart att välja det sistnämnda alternativet, och för mig är det också ganska självklart att det är bättre att försöka sprida det här runt alla aktörer som har minsta lilla med SHL att göra, än att enbart vända sig till SHL.
Men ett avtal är fortfarande det som gäller. Vi pratar om två saker här. Cmore kan inte förändra gällande avtal, det är SHL som enhälligt beslutar vad som sker med pengarna enligt gällande avtal. Vi straffar budbäraren i och med detta. Jag är fortfarande för det faktum att man kan få Cmore att sätta press på besluten som tas, men de kan inte ändra på något som de själva varit med att skriva under på.
Det som sker om alla bojkottar och det blir medialt är att Cmore kanske drar sig för att vara med i förhandlingen till nästa tv-licens och gör således att SHL blir en mindre attraktiv produkt (det försvinner en budande konkurrent i upphandlingen). I slutändan förlorar vi troligen lika mycket på det som vi gör detta år. Man ska respektera avtal, men förakta hur det behandlas av andra part, speciellt i detta fall. Jag anser inte det vara naivt, för jag ser inte att Cmore har något med denna affär att göra, på något sätt.
Däremot kan man hoppas att KVV och andra instanser inser hur regelvidrigt detta är och tar beslut som gör att SHL måste återkalla sina egna beslut, ungefär det som skedde förra året med NHL-importerna vs korttidskontrakt. Det är där vi och alla kan göra störst skillnad.
Men ni kan få resonera precis hur ni vill. Jag kommer se Djurgården på Hovet varje hemmamatch och på Cmore varje bortamatch. För jag personligen anser inte att Cmore har del i denna idioti från SHL.
Det som sker om alla bojkottar och det blir medialt är att Cmore kanske drar sig för att vara med i förhandlingen till nästa tv-licens och gör således att SHL blir en mindre attraktiv produkt (det försvinner en budande konkurrent i upphandlingen). I slutändan förlorar vi troligen lika mycket på det som vi gör detta år. Man ska respektera avtal, men förakta hur det behandlas av andra part, speciellt i detta fall. Jag anser inte det vara naivt, för jag ser inte att Cmore har något med denna affär att göra, på något sätt.
Däremot kan man hoppas att KVV och andra instanser inser hur regelvidrigt detta är och tar beslut som gör att SHL måste återkalla sina egna beslut, ungefär det som skedde förra året med NHL-importerna vs korttidskontrakt. Det är där vi och alla kan göra störst skillnad.
Men ni kan få resonera precis hur ni vill. Jag kommer se Djurgården på Hovet varje hemmamatch och på Cmore varje bortamatch. För jag personligen anser inte att Cmore har del i denna idioti från SHL.
-
Seppuko de kan fortfarande gå ut med ett officiellt statement om vad de tycker om att en klubb får ta smällen för deras fallskärm.
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Låt shl oroa sig över eventuellt minskat värde på serien. Det är en desperat åtgärd men jag tror att de ändrar beslutet snabbt när klubbarna inser att de riskerar att förlora betydligt mer än 0.5mkr.
Att DIF skulle få en mindre shl-peng framöver är ET högst teoretiskt resonemang, med nuvarande trupp och värvningar åker vi nog ur igen.
Att DIF skulle få en mindre shl-peng framöver är ET högst teoretiskt resonemang, med nuvarande trupp och värvningar åker vi nog ur igen.
Underskatta inte TV-bolagens inflytande.
Det är väldigt stort.
Detta är dock en fråga som Cmore inte vill lägga sig i då de inte vill stöta sig med för många olika lag och därmed menar att det minst dåliga för dem är att låta DIF ta smällen.
Cmore skulle om de så önskade kunna sätta en ordentlig press på SHL och tydligt markera att de vill sända en serie med jämna och rättvisa ekonomiska förhållanden, men de verkar inte vara sugna på att göra detta av olika anledningar vilket är skäl nog för mig att inte ge dem ett öre av mina pengar.
Detta är ingen fråga som en stor aktör i sammanhanget bara kan "välja" att avskärma sig ifrån.
Antingen är man med eller emot oss svårare än så är det inte.
I övrigt tar jag hellre 1 miljon mindre i intäkt för alla SHL-lag varje säsong framöver jämfört med att vi skall torska 6-7 miljoner på ett bräde.
Det är väldigt stort.
Detta är dock en fråga som Cmore inte vill lägga sig i då de inte vill stöta sig med för många olika lag och därmed menar att det minst dåliga för dem är att låta DIF ta smällen.
Cmore skulle om de så önskade kunna sätta en ordentlig press på SHL och tydligt markera att de vill sända en serie med jämna och rättvisa ekonomiska förhållanden, men de verkar inte vara sugna på att göra detta av olika anledningar vilket är skäl nog för mig att inte ge dem ett öre av mina pengar.
Detta är ingen fråga som en stor aktör i sammanhanget bara kan "välja" att avskärma sig ifrån.
Antingen är man med eller emot oss svårare än så är det inte.
I övrigt tar jag hellre 1 miljon mindre i intäkt för alla SHL-lag varje säsong framöver jämfört med att vi skall torska 6-7 miljoner på ett bräde.