SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
ciirree
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2014-15

Inlägg av ciirree »

Klubbarna i SHL får väl inte förhandla om eget avtal? Inte i HA heller dessutom för det ville ju DIF göra!
Användarvisningsbild
minalman
Säsongskort: Ja

SHL 2014-15

Inlägg av minalman »

Men att vi (och andra hockeylag i högsta serien) måste vara med i SHL (alltså inte hockeyserien) utan kartellbildningen, kan väl inte gälla i all framtid? Vi måste ju vid något tillfälle ha rätt att ensidigt säga upp affärsavtalet utan att måsta lämna högsta ligan sportmässigt?
Jag är säker att Viasat skulle ge oss mer än 28 miljoner för rättigheterna till våra hemmamatcher.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
knaZen

Inlägg av knaZen »

Marie Hallman levererar på twitter:

En tanke som inte slagit SHL (som det verkar) men väl mig är ju om inte den här fallskärmen öppnar för en annan typ av TV-avtal? --->

Det har ju framförts propåer tidigare om att lag som har många tittare ska ha mer av C-more pengarna och när man nu frångår principen om -->

att dela lika blir det ju svårt att hävda den om nu något lag vill ha mer på andras bekostnad. Eller? Vad säger ni @SHLse ?
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Tyvärr går det inte att förhandla fram något eget avtal. Då får vi i så fall starta en egen liga.

Red. Sen på bollen.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

knaZen skrev:Marie Hallman levererar på twitter:

En tanke som inte slagit SHL (som det verkar) men väl mig är ju om inte den här fallskärmen öppnar för en annan typ av TV-avtal? --->

Det har ju framförts propåer tidigare om att lag som har många tittare ska ha mer av C-more pengarna och när man nu frångår principen om -->

att dela lika blir det ju svårt att hävda den om nu något lag vill ha mer på andras bekostnad. Eller? Vad säger ni @SHLse ?
Hon är väl typ 100ade på den pucken dock...
2014-04-07, vad hände?
macin

Inlägg av macin »

Det är det här som är det vidriga i det hela.

SHL får pengar av Cmore för TV-avtal. Ingenstans i deras stadgar står det (det är här vi behöver en jurist av rang) att pengarna måste fördelas lika. Det gör det hela till en vidrig kartell. Logiskt så är detta extremt skumt. Antingen så måste ju Cmore, som vunnit upphandlingen av TV-avtalet skriva kontrakt där en liga får alla pengar - för att sen fördela fritt eller jämnbördigt, eller så måste samtliga klubbar skriva inviduella avtal direkt med Cmore.

När man blir medlem i SHL så måste det någonstans stå att man tackar ja och skriver under på hur pengar för matcherna skall fördelas. Annars så skulle DIF få ordna eget avtal.

Det jag menar är att samtliga klubbar som är med, eller på sikt blir medlem i SHL måste få veta hur fördelningen av tv pengarna kommer att fördelas. Har vi redan godkänt detta? Det är ju ingen fråga som man kan "glömma bort" då det är den i särklass viktigaste frågan av alla, om man ser ekonomiskt.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

ciirree skrev:Klubbarna i SHL får väl inte förhandla om eget avtal? Inte i HA heller dessutom för det ville ju DIF göra!
Ställer mig frågande till om inte den typen av regler strider mot EU-rätten så det bara visslar om det.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Frågan är om inte avtalet mellan SHL och Svenska Hockeyförbundet är på väg att kollapsa?
Det kan ju inte vara på det viset att Svenska Hockeyförbundet på evig tid gett monopol till SHL att sköta högsta ligan? SHL måste ju ha ett avtal som omförhandlas och då borde DIF och andra lag med stor TV-publik kunna komma med egna TV-avtal, säga att de har sportslig rätt att spela i högsta ligan, men inte tvångsanslutas till SHL.
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

Kall-El skrev:
ciirree skrev:Klubbarna i SHL får väl inte förhandla om eget avtal? Inte i HA heller dessutom för det ville ju DIF göra!
Ställer mig frågande till om inte den typen av regler strider mot EU-rätten så det bara visslar om det.
SHL är ju en intresseorganisation som delegerats viss makt från förbundet att besluta och påverka kring frågor som rör Sveriges högstaliga, inget tvingar oss formellt att vara med i SHL. Det finns inga sådana regler i tävlingsbestämmelserna från förbundet.

Däremot är vi ju i praktiken tvingade att vara med. Man ska komma ihåg att ingen klubb förfogar fullt ut över medie- och sponsorsrättigheterna kring sina matcher, de rättigheterna äger förbundet. I Tävlingsbestämmelserna vi:
TB 2:1 skrev:Förening har rätt att efter skriftligt tillstånd från rättighetsinnehavaren SIF träffa avtal med tredje man om sändning av rörliga bilder och ljud från
eget matcharrangemang i alla nu befintliga samt i framtiden utvecklade former av media såsom TV, radio och internet.

Om SIF:s godkännande ska avse mer än ett matcharrangemang i senior- och juniorserier ska det
ha formen av avtal mellan SIF och den arrangerande föreningen eller organisationen som
företräder föreningen.

SIF ska innan godkännande enligt ovan beakta
eventuella konsekvenser för närliggande
föreningar och SDF.
Efter förbundets godkännande upplåts alltså åt varje förening rätten att exploatera de tv-rättigheter som är knutna till klubbens matcharrangemang. Varje klubb som är med i SHL upplåter i sin tur sina rättigheter vidare till SHL AB, för gemensam och central försäljning till tv-bolagen varefter intäkterna delas.

Frågan om SHL kan hindra oss från att själva sälja rättigheterna tar således lite fel utgångspunkt, SHL AB kan inte av egen makt göra ett skit för att tvinga in oss i deras kartell. Däremot kan förbundet det, såtillvida att de kan med hänsyn till sina riktlinjer om att "beakta eventuella konsekvenser för närliggande föreningar" avstå att upplåta sina tv-rättigheter gällande våra matcher till oss sålänge vi väljer att stå utanför. Någon kontraheringsplikt kan jag inte se föreligga å förbundets vägar, även om jag skall erkänna att det inte är mitt område direkt och att det finns vissa skrivelser om monopol- och konkurrenssituationer.

I EU-rätten, eftersom du tog upp den, har ju idrottsliga frågor prövats ett flertal gånger ur olika konkurrensperspektiv - Bosmandomen är ju förmodligen den mest kända. Det finns en viss doktrin om att idrotten har en särställning gentemot övriga samhället/näringslivet i det att idrotten har rätt till ett antal extraordinära bestämmelser om de går att motivera utifrån behovet av "sportslig rättvisa". Just det var vad SHL stödde mycket av sina argument på i tvisten i marknadsdomstolen förra året kring korttidskontrakt.

Rent praktiskt är ju frågan till vilken grad SIF kan tänka sig att decentralisera rättighetsförhandlingarna. Det har ju släppts upp lite små testballonger i media av lag som tror de skulle gynnas av att förhandla själva. I grund och botten tror jag inte SIF är så pigga på det, eftersom vi genom vår traditionella svenska föreningsbaserade öppna ligamodell har rätt stor spridning inom varje liga för vilken inkomst lagen skulle kunna göra på sina rättigheter. Sen ser man förmodligen stordriftsfördelar med en central förhandling, eftersom man garanteras att alla lags matcher sänds och att man lättare kan styra det till en aktör än t.ex. det kluster av abonnemang vi tittare behöver just nu i HA.

Mot det skall ställas att SHL blir allt starkare och att det trots allt har varit en nästan öppen maktkamp mellan SIF och SHL kring "utvecklingsarbetet" av svensk ishockey sista tiden, visst intresse har ju SIF av att vi skulle ställa oss utanför. Men, jag tvivlar på att det skulle väga upp deras intresse av att vara allmänt svensk mot småklubbarna.
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

minalman skrev:Frågan är om inte avtalet mellan SHL och Svenska Hockeyförbundet är på väg att kollapsa?
Det kan ju inte vara på det viset att Svenska Hockeyförbundet på evig tid gett monopol till SHL att sköta högsta ligan? SHL måste ju ha ett avtal som omförhandlas och då borde DIF och andra lag med stor TV-publik kunna komma med egna TV-avtal, säga att de har sportslig rätt att spela i högsta ligan, men inte tvångsanslutas till SHL.
Visst är det så, förbundet har ingen skyldighet att fortsätta avtala med SHL. Det blir ju bara naturligt när alla lag valt att gå under SHLs flagg.

Däremot tror jag inte på SHLs förestående kollaps. De hade rejält mycket värre splittringsrisk med KKV, marknadsdomstolen och illojala klubbar/agenter som bröt deras beslut och drog dem inför rätta i turerna kring lockoutkontrakt. SHL är relativt starka nu, om än att deras varumärke tagit mycket stryk bland vanlig publik och supportrar.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Jag menade inte att SHL skulle kollapsa, utan avtalet mellan SIF och SHL. Bland annat för att SHL blivit styva i korken och orsakat mycket badwill senaste åren.
Användarvisningsbild
Ohddan

Inlägg av Ohddan »

mforce skrev:Då får vi i så fall starta en egen liga.
Perfekt! Bjud in aih, Björklöven, gurkorna, miffona, ett par norska, danska och finska lag. Självfallet ska ju Asplöven och Kenttä ha evigt wildcard.
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Ohddan skrev:
mforce skrev:Då får vi i så fall starta en egen liga.
Perfekt! Bjud in aih, Björklöven, gurkorna, miffona, ett par norska, danska och finska lag. Självfallet ska ju Asplöven och Kenttä ha evigt wildcard.
Nordic Hockey League! Eller : NHL! :lol:
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Pogue Mahone

Inlägg av Pogue Mahone »

Är det fortfarande ingen som fått ett svar ifrån SHL? helt seriöst nu. ALLA skriver till sponsorerna KRÄVER att dem tar upp detta annars slutar du/vi använda/köpa deras produkter. Mitt hat emot SHL just nu är på en jobbig nivå... tappar fan all lust till hockey och dras in i mörka tankar.
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
Neeskens

Inlägg av Neeskens »

Pogue Mahone skrev:Är det fortfarande ingen som fått ett svar ifrån SHL? helt seriöst nu. ALLA skriver till sponsorerna KRÄVER att dem tar upp detta annars slutar du/vi använda/köpa deras produkter. Mitt hat emot SHL just nu är på en jobbig nivå... tappar fan all lust till hockey och dras in i mörka tankar.
Vem mailar jag på SHL? Posta en adress så ska jag ligga på lite jag med.
Låst