SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av -daniel- »

Har försökt fundera kring hur man resonerar från SHL-håll och kommit fram till följande:

Tror helt enkelt man anser att klubben som tar klivet upp av ren natur har en bantad organisation med lägre omkostnader, och att man stegvis kan "trappa upp" i högsta serien rent ekonomiskt. Således påverkas inte det laget som tar steget upp lika mycket av den här sänkta ersättningen eftersom organisationen som sådan ännu inte anpassat sig till SHL-kostymen. Sen spelar förmodligen det Wikegård säger också in.

Nu inser förmodligen de som styr att det skulle vara sent att ändra sitt beslut om pengafördelningen; de är helt enkelt rädda för ett ramaskri från de andra klubbarna som såklart satt sina budgetar att de skulle bli tvingade att vara med och betala fallskärmen. "Det är bara för att det är DIF som tagit steget upp som ni ändrar reglerna!".

Tror det är lönlöst att få till en förändring den här säsongen. Hoppas jag har fel.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

-daniel- skrev:Har försökt fundera kring hur man resonerar från SHL-håll och kommit fram till följande:

Tror helt enkelt man anser att klubben som tar klivet upp av ren natur har en bantad organisation med lägre omkostnader, och att man stegvis kan "trappa upp" i högsta serien rent ekonomiskt. Således påverkas inte det laget som tar steget upp lika mycket av den här sänkta ersättningen eftersom organisationen som sådan ännu inte anpassat sig till SHL-kostymen. Sen spelar förmodligen det Wikegård säger också in.

Nu inser förmodligen de som styr att det skulle vara sent att ändra sitt beslut om pengafördelningen; de är helt enkelt rädda för ett ramaskri från de andra klubbarna som såklart satt sina budgetar att de skulle bli tvingade att vara med och betala fallskärmen. "Det är bara för att det är DIF som tagit steget upp som ni ändrar reglerna!".

Tror det är lönlöst att få till en förändring den här säsongen. Hoppas jag har fel.
De gjorde helt enkelt en Facebook. Introducerade ett skandalöst förslag (Wild card) som alla var emot. De tog emot "kritiken" och tog bort förslaget. I smyg lanserar de sedan detta och vi som var kritiska förra gången har ju redan fått vad vi velat en gång tidigare.

Jag hoppas dock innerligt att -daniels- resonemang är mer närmre sanningen än den Wikan talar om. För tittar man tillbaka är det väl bara möjligtvis Växjö när de kom upp som värvade friskt. Gnaget gjorde det inte, Leksand inte, Örebro inte.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
Lucky Luke

Inlägg av Lucky Luke »

minalman skrev:Skickat följande till konkurrensverket@kkv.se

Anmälan av Svenska Hockeyligan

Jag vill att ni tittar på om SHL (Svenska Hockeyligan) verkligen kan besluta att den "fallskärm" om 7 miljoner kronor till nedflyttade AIK, skall betalas enbart av nykomlingen Djurgården? Samtliga SHL- lag som spelade i SHL förra året får 27 miljoner var av pengarna från CMore för TV-rättigheterna, men de drar pengar (7 miljoner som går till AIK) från Djurgården som bara får 20 miljoner, men i övrigt förväntas ska konkurrera på lika villkor(?) med de andra elva lagen.

Det rimliga vore väl att alla tolv lagen i SHL tar varsin tolftedel av de 7 miljonerna om SHL vill ge nedflyttade lag fallskärmar?

Ditt namn &
Telefonnummer (du kan inte vara anonym)

Skicka ni också! Ju fler desto mer chans att de tittar på detta.
Mycket bra initiativ minalman. :D Skrivit under och skickat till konkurrensverket.
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

Om det här beslutet kvarstår föreslår jag att vi alla som brukar gå på bortamatcher undviker det nästa säsong för att det ska bli ekonomiskt kännbart för de andra skitklubbarna. Jag som bor i Örebro hade tänkte att gå på Örebro - DIF och fbk - DIF som jag inte kommer göra nu för att sponsra de andra jävlarna.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

-daniel- skrev:Har försökt fundera kring hur man resonerar från SHL-håll och kommit fram till följande:

DIFs styrelse borde ta enhälliga beslut. Jag föreslår att följande regler röstas igenom på nästa styrelsemöte:

* Platserna framför Cmores överblickskamera höjs med någon meter och görs om till ståplats.
* Bortafans ink ledare som inte står i båset är inte välkomna på hovet
* Hacka sönder isen efter varje match på bortaplan.

Skämt å sido så hoppas jag att allaa väljer att bojkotta bortamatcherna hela säsong om detta står sig. Självklart tråkigast för landsorspubliken men det borde kännas en del ekonomiskt.

Sedan borde såklart DIF spela på detta mot sin publik. Bättre läge att få till en "vi mot dom" känsla kommer inte att komma.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
cCat

Inlägg av cCat »

Vad tror ni?

http://www.skrivunder.com/riv_upp_beslu ... allskarmen

Bra/Anus?

Ge det en vecka? Sprida så hårt det går?
Rött för blodet genom hjärta och ven,
Gult för solens värmande sken,
Blått för himmel, regn och hav,
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

cCat skrev:Vad tror ni?

Bra/Anus?

Finns väl redan en namnlista.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
cCat

Inlägg av cCat »

android skrev:
cCat skrev:Vad tror ni?

Bra/Anus?

Finns väl redan en namnlista.
Okej, missat det.
Rött för blodet genom hjärta och ven,
Gult för solens värmande sken,
Blått för himmel, regn och hav,
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
skinza

Inlägg av skinza »

Användarvisningsbild
_Skogis

Inlägg av _Skogis »

Vad är minimum antal platser för borta publik?
Sätt det som standard, förbjud bortalags publik med halsdukar, kepsar, tröjor eller annat som kan härledas till bortalaget på övriga sektioner.
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
skinza

Inlägg av skinza »

_Skogis skrev:Vad är minimum antal platser för borta publik?
Sätt det som standard, förbjud bortalags publik med halsdukar, kepsar, tröjor eller annat som kan härledas till bortalaget på övriga sektioner.
Finns det några regler för vilka priser man får sätta på biljetterna till bortastå.
Annars höjer vi väl bara priset till en 400-500kr och säger att det är för att kompensera fallskärmen.
skinza

Inlägg av skinza »

medu82 skrev:Mailade precis den dära Johan på CMORE
Hej!
Jag som Djurgårdare hade planer på att investera mina surt förvalta slantar i ett paket ifrån CMORE för att kunna se mitt kära Djurgården nu i vinter(hockeyn dvs), ser redan hemma matcherna på plats men bortamatcherna skulle vara trevligt att se, MEN efter att jag har fått veta att vi i Djurgården FÖRLORAR 25% utav tv-pengarna ifrån er denna säsong så kommer jag INTE skaffa CMORE för att se Djurgården, inte i framtiden heller förns dessa 7mkr har tillkommit klubben i mitt hjärta.

Jag vill se att ni OFFICIELLT sätter press på SHL att dessa pengar för fallskärmen ska vara delad lika på ALLA lagen, annars så kommer jag aldrig att skaffa erat abonnemang för att se mitt lags BORTAmatcher bara... (skulle vara villig att betala för +700kr i månaden för att se dessa matcher som det kostar).

Skulle detta bli ordnat så skulle jag skaffa CMORE, på direkten.
Är INTE intresserad av annat i erat utbud än just Djurgården.

O är GANSKA säker på att ni JUBLADE när vi gick upp eftersom ni vet att vi är ett starkt publiklag... MEN vet MÅNGA som inte kommer skaffa CMORE/säga upp sitt så länge ni inte visar erat missnöje emot detta och det blir en ändring.
Får se om man får något svar...

MEN sålänge som vi inte får dessa 7 millar eller får tillbaka dem retroaktivt så kommer jag ALDRIG skaffa CMORE och ser hellre fulstreams :p
Vad har han för mail?
medu82

Inlägg av medu82 »

skinza skrev:
Hej!
Jag som Djurgårdare hade planer på att investera mina surt förvalta slantar i ett paket ifrån CMORE för att kunna se mitt kära Djurgården nu i vinter(hockeyn dvs), ser redan hemma matcherna på plats men bortamatcherna skulle vara trevligt att se, MEN efter att jag har fått veta att vi i Djurgården FÖRLORAR 25% utav tv-pengarna ifrån er denna säsong så kommer jag INTE skaffa CMORE för att se Djurgården, inte i framtiden heller förns dessa 7mkr har tillkommit klubben i mitt hjärta.

Jag vill se att ni OFFICIELLT sätter press på SHL att dessa pengar för fallskärmen ska vara delad lika på ALLA lagen, annars så kommer jag aldrig att skaffa erat abonnemang för att se mitt lags BORTAmatcher bara... (skulle vara villig att betala för +700kr i månaden för att se dessa matcher som det kostar).

O är GANSKA säker på att ni JUBLADE när vi gick upp eftersom ni vet att vi är ett starkt publiklag... MEN vet MÅNGA som inte kommer skaffa CMORE/säga upp sitt så länge ni inte visar erat missnöje emot detta och det blir en ändring.

MEN sålänge som vi inte får dessa 7 millar eller får tillbaka dem retroaktivt så kommer jag ALDRIG skaffa CMORE och ser hellre fulstreams :p
Vad har han för mail?
Står några sidor bak, är på jobbet och sitter bara på mobilen så har svårt o kolla
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
skinza

Inlägg av skinza »

medu82 skrev:
skinza skrev:
Hej!

Vad har han för mail?
Står några sidor bak, är på jobbet och sitter bara på mobilen så har svårt o kolla
Grymt, hittade!

Här är inlägget.
"Ok maila följande om fallskärmen. Poängtera det orimliga i att en nykomling ska stå för hela klabbet. Håll en god ton. Uppdatera gärna listan.

Jörgen Lindgren - VD SHL - jorgen.lindgren@shl.se
Erik Strandmark, Medierättigheter - Erik.Strandmark@shl.se ? , tweeta @ErikStrandmark
Johanna Hemming, PR- och kommunikation, Johanna.Hemming@shl.se ? , Tweete @HemmingJohanna
Helene Segerholt, Ekonomi, Helene.Segerholt@shl.se ?
Ulf Rönnmark, Marknad, Ulf.Ronnmark@shl.se ?
Fredrik Aminoff, Marknad, Fredrik.Aminoff@shl.se ?

Klubbarnas representanter:
Brynäs IF – Jan-Erik Silfverberg, hittar ingen mail så maila klubbdirektör hans-goran.karlsson@brynas.se
Frölunda HC – Mats Grauers,
Färjestad BK – Sture Emanuelsson, sture.emanuelsson@prepart.se
HV71 – Hans-Göran Frick
Leksands IF – Sven Rosén, sven.rosen@leksandsif.se
Linköpings HC – Christer Mård,
Luleå Hockey – Curt Johansson, ta VDn stefan.enbom@luleahockey.se,
MODO Hockey – Tomas Byberg
Skellefteå AIK – Pär Nordlund
Växjö Lakers – Michael Marchal
Örebro Hockey – Ulf Gejhammar

Cmore
Johan Kleberg, Ansvarig utgivare, Johan.Kleberg@cmore.se ?, tweeta @johankle"
skinza

Inlägg av skinza »

Fick svar.

"Hej Anton,

Tack för ditt mejl.

Vi strävar alltid efter att ha en så nära dialog med SHL som möjligt och påverka SHL så mycket vi kan. Detta lyckas vi ibland med när det gäller speltider men också i viss mån hur serien utformas. Det område som vi inte kan påverka (även om jag iofs som Djurgårdare kan dela din frustration i detta fall) är hur klubbarna delar på olika intäkter. Vi förhandlar direkt med SHL och sedan är det SHL och klubbarna som hanterar sin ekonomi.

Detta gäller inte bara för SHL utan för samtliga stora sporträttigheter som tillämpar en centraliserad modell (dvs att alla medierättigheterna säljs centralt istället för att klubbarna säljer sina hemmamatcher själva). I Europa är det i dagsläget egentligen bara den spanska klubbfotbollen som använder klubbmodellen. I Danmark har Bröndby försökt göra detta men så sent som igår valde de också att sälja centralt.

Så när det gäller fördelningen av pengar är det klubbarna ihop med SHL som förhandlar. Olika modeller används över hela Europa som alltid är resultatet av hårda förhandlingar mellan klubbarna.

Så kortsiktigt bör du rikta din ilska mot klubbarna och SHL. Om du är mån om den långsiktiga ekonomin för SHL-klubbarna bestäms ju givetvis värdet av TV-rättigheterna av hur många som är villiga att betala för att titta på SHL.

Mvh
Johan"
Låst