Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag
android:
Har en tanke kring Modos nedgång på juniorsidan.
På 80 och 90-talet var Modo en av 4 rikshockeygymnasier i Sverige. Utan ansträngning sökte sig TV-pucksbriljanter till klubben från hela Norrland och även några söderifrån. Flera av dem hade representerat det yngsta j-landslaget. Även Skellefteå hade riksintag, men de fick finna sig i att ta de som inte ville till Modo som var förstavalet.
De fick fram en uppsjö av juniorer, "boomen" kom med Foppa, Näslund, Svartvadet mfl.
När riksgymnasierna lades ned levde de några år på ryktet att de var Sverigeledande på att ta fram duktiga juniorer.
Sedan efter några felaktiga A-lagssatsningar glömde klubben bort sina juniorer och spiralen pekade nedåt.
Efter det har Modo varit som vilket hockeygymnasium som helst, i stort sett i varje fall.
Deras nuvarande satsning på juniorlagen känns som lite desperata försök att komma tillbaka till där de en gång var.
Har en tanke kring Modos nedgång på juniorsidan.
På 80 och 90-talet var Modo en av 4 rikshockeygymnasier i Sverige. Utan ansträngning sökte sig TV-pucksbriljanter till klubben från hela Norrland och även några söderifrån. Flera av dem hade representerat det yngsta j-landslaget. Även Skellefteå hade riksintag, men de fick finna sig i att ta de som inte ville till Modo som var förstavalet.
De fick fram en uppsjö av juniorer, "boomen" kom med Foppa, Näslund, Svartvadet mfl.
När riksgymnasierna lades ned levde de några år på ryktet att de var Sverigeledande på att ta fram duktiga juniorer.
Sedan efter några felaktiga A-lagssatsningar glömde klubben bort sina juniorer och spiralen pekade nedåt.
Efter det har Modo varit som vilket hockeygymnasium som helst, i stort sett i varje fall.
Deras nuvarande satsning på juniorlagen känns som lite desperata försök att komma tillbaka till där de en gång var.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
-
Att tro att Oscar lämnar för några 1000 lappar mer i månaden är löjligt. Vet att hans pappas företag sponsrar DIF hockey, hoppas han fortsätter med det, vi behöver alla pengar vi kan skrapa ihop.
Har hört att han inte ens vart erbjuden Tryout kontrakt med A-laget, därmed skickar vi en tydlig signal att han inte ingår i våra framtidsplaner. Att precis som ni nämner rekrytera Nyström och ta in juniorer mitt i säsong som osedda efter att året innan lämnat oss erbjud A-lags kontrakt med spel. När våra egna spelare, tex Oscar inte ens får träna med A-laget är signaler som gör att dom väljer att lämna. Oscar har år efter visat han han tillhör toppen av 95 kullen och även vart med landslaget, när man då inte får chansen måste man lämna, alternativet är att göra 1 år till i J20 och sen inte ha andra alternativ en div 1. Tycker personligen att de är skrämmande att han inte fått chansen. Har match efter match visat att han är bättre än flera av de som spelar i A-laget, klart att han lessnar.
Att det sen går illa för en del är självklart, vi lyckas inte heller med långt ifrån alla. Men spelare som Kylington Färjestad, Dahlström Linköping, Kempe och Timashov MODO, Hartman Almtuna är spelare vi tappat som gjort helt okej ifrån sig i SHL och HA, främst tack vare att de fått chansen.
Har hört att han inte ens vart erbjuden Tryout kontrakt med A-laget, därmed skickar vi en tydlig signal att han inte ingår i våra framtidsplaner. Att precis som ni nämner rekrytera Nyström och ta in juniorer mitt i säsong som osedda efter att året innan lämnat oss erbjud A-lags kontrakt med spel. När våra egna spelare, tex Oscar inte ens får träna med A-laget är signaler som gör att dom väljer att lämna. Oscar har år efter visat han han tillhör toppen av 95 kullen och även vart med landslaget, när man då inte får chansen måste man lämna, alternativet är att göra 1 år till i J20 och sen inte ha andra alternativ en div 1. Tycker personligen att de är skrämmande att han inte fått chansen. Har match efter match visat att han är bättre än flera av de som spelar i A-laget, klart att han lessnar.
Att det sen går illa för en del är självklart, vi lyckas inte heller med långt ifrån alla. Men spelare som Kylington Färjestad, Dahlström Linköping, Kempe och Timashov MODO, Hartman Almtuna är spelare vi tappat som gjort helt okej ifrån sig i SHL och HA, främst tack vare att de fått chansen.
Bra post.Niklas Persson skrev:Att tro att Oscar lämnar för några 1000 lappar mer i månaden är löjligt. Vet att hans pappas företag sponsrar DIF hockey, hoppas han fortsätter med det, vi behöver alla pengar vi kan skrapa ihop.
Håller med i mycket samtidigt så finns det en hel del jag inte håller med om. Återkommer med ett längre svar idag eller imorgon. Men kort sagt så tror jag inte att ett år till i J20 behöver betyda division 1 året efter. Sedan kan vi inte heller plocka upp alla juniorer som presterar i våra juniorlag. Att spela mycket i J20 eller spela 2-5 minuter per match med A-laget kan också ha inverkan på utvecklingen. Utvecklingen måste gå i första hand för dessa spelare inte i vilket lag/serie man spelar. Samtidigt är detta individuellt och tror Oscar att han får en bättre utveckling i Modo så bör han såklart byta, dock behöver detta inte stämma.
Född till sportchef.
- Jim Morrison
Patrik Klüft ny J20-tränare. Spontant, väldigt överraskande och väldigt bra val. Var eftertraktad i HA. Ung och lovande tränare som har typ lyckats var han än har gått. Framtidsnamn till A-laget?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Hört motsatsen. Finns en anledning att han blivit kortvarig på många ställen. Var omtyckt av spelare eller övriga ledare.Jim Morrison skrev:Patrik Klüft ny J20-tränare. Spontant, väldigt överraskande och väldigt bra val. Var eftertraktad i HA. Ung och lovande tränare som har typ lyckats var han än har gått. Framtidsnamn till A-laget?
Vi får se hur det går.
Expert.
- Think if...
- Kontakt:
Det måste ju vara ngn som man lätt kan kasta åt sidan om Säcken vill tillbaka till sina juniorer... fast vem flyttar inte på sig om Säcken kommer och vill ha stolen man sitter på?
Using Tapatalk
- Jim Morrison
Motsatsen till vad? Tycker ändå han verkar ha lyckats rätt bra med det han gjort. Kallinge/Ronneby och sedan en förvånande bra säsong med Piteå. Sedan om han är omtyckt eller inte vet jag faktiskt inte, men om man ser till sportsliga resultat så känns det bra.SirDIFalot skrev:Hört motsatsen. Finns en anledning att han blivit kortvarig på många ställen. Var omtyckt av spelare eller övriga ledare.Jim Morrison skrev:Patrik Klüft ny J20-tränare. Spontant, väldigt överraskande och väldigt bra val. Var eftertraktad i HA. Ung och lovande tränare som har typ lyckats var han än har gått. Framtidsnamn till A-laget?
Vi får se hur det går.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Det helt avgörande med en junistränare är väl dennes förmåga att utveckla individer, inte så mycket sportsliga resultat med seniorlag eller?
Därmed inte sagt att Klüft är ett dåligt val...
- Jim Morrison
Som sagt, jag vet ingenting om hur han är som människa så det är aningen svårt för mig att förutse hans förmåga att utveckla individer. Det jag har att gå på, går jag på.Kall-El skrev:Det helt avgörande med en junistränare är väl dennes förmåga att utveckla individer, inte så mycket sportsliga resultat med seniorlag eller?
Jag vet inte vem som har kontroll över Djurgården J20 på twitter men skärpning förfan...
Jag är inte arg, och inte besviken.
Re: Sv: Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag
Vad äre som är konstigt?Stulle skrev:Jag vet inte vem som har kontroll över Djurgården J20 på twitter men skärpning förfan...
Måste ju blivit kapat på nått sätt. I beskrivningen stod det helt plötsligt "PARODY account of..." Nu ändrat tillbaka.Stulle skrev:Jag vet inte vem som har kontroll över Djurgården J20 på twitter men skärpning förfan...
2014-04-07, vad hände?
Det kan mycket väl vara så, men då borde det förmedlas. Nu togs ju tweeten bort ganska fort, men hade en sån som Ros sett det så hade det garanterat börjat sprattla i trosorna på honom vilket inte hade resulterat i några bröllopsrubriker direkt.Jepe skrev:Måste ju blivit kapat på nått sätt. I beskrivningen stod det helt plötsligt "PARODY account of..." Nu ändrat tillbaka.Stulle skrev:Jag vet inte vem som har kontroll över Djurgården J20 på twitter men skärpning förfan...
Jag är inte arg, och inte besviken.
Re: Sv: Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag
Jag missade tydligen.Stulle skrev:Det kan mycket väl vara så, men då borde det förmedlas. Nu togs ju tweeten bort ganska fort, men hade en sån som Ros sett det så hade det garanterat börjat sprattla i trosorna på honom vilket inte hade resulterat i några bröllopsrubriker direkt.Jepe skrev:Måste ju blivit kapat på nått sätt. I beskrivningen stod det helt plötsligt "PARODY account of..." Nu ändrat tillbaka.Stulle skrev:Jag vet inte vem som har kontroll över Djurgården J20 på twitter men skärpning förfan...
Vad vare som va fel?
Jag missade också, kan man få veta via PM ifall ni inte vill skriva här (Så att inte Ros får tag i informationen ändå
)?