Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Fricke

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Fricke »

B.I.B.A skrev:
Fricke skrev:
SirDIFalot skrev: Japp, hans fyra sista aktioner på säsongen tog upp oss till SHL. Säcken, Jakobs, Högström och Lundberg. Grymt bra gjort.

Men summerar man hela hans sportchefssejour, vävning för värvning ur ett lite större perspektiv så har jag svårt att få något större förtroende för honom som sportchef. Framför allt inför en sån tung uppgift som den här.
Inget större förtroende för Challe?

Vad var det du sa om Högström igen i den där podcasten?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Så en briljant värvning väger upp för precis vad som helst?
Säg en direkt dålig price/performance värvning den här säsongen.

Challe kanske skulle fixat en NHL plats för att få förtroende?

BigJ

Inlägg av BigJ »

B.I.B.A skrev:
BigJ skrev:
B.I.B.A skrev:
Fricke skrev:
SirDIFalot skrev: Japp, hans fyra sista aktioner på säsongen tog upp oss till SHL. Säcken, Jakobs, Högström och Lundberg. Grymt bra gjort.

Men summerar man hela hans sportchefssejour, vävning för värvning ur ett lite större perspektiv så har jag svårt att få något större förtroende för honom som sportchef. Framför allt inför en sån tung uppgift som den här.
Inget större förtroende för Challe?

Vad var det du sa om Högström igen i den där podcasten?

Så en briljant värvning väger upp för precis vad som helst?
Vadå precis vad som helst, laget Challe satte ihop tog oss till SHL! Jesus
Med en hel drös spelare underpresterande under två säsonger. Tacka Säcken för hans grymma jobb istället.
Säcken gjorde ett bra jobb med en bra sammansatt grupp. Det är självklart inte antingen ett bra sportchefsjobb eller ett bra tränarjobb, bägge rollerna är lika viktiga.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Det är i sedvanlig ordning inte enkom en persons fel eller förtjänst att ett lag går uselt eller bra. Tycker Challe gjort ett OK jobb i det stora hela, han räddade åtminstone upp situationen genom att värva klokt under säsongen.

Vad jag däremot inte tycker om är situationen när man vet att Challe kommer avsluta sitt uppdrag i DIF och lämna över till någon. Istället för att gnälla över uteblivna nyförvärv skulle jag istället säga att prio ett borde vara att få den nya sportchefen (Garpen förmodligen) presenterad officiellt så han får vara med och bygga upp laget. Vill inte se en Rudslätt-situation där en sportchef kommer in när i praktiken allt redan är klart... Gillar inte alls detta.
ciirree

Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in

Inlägg av ciirree »

BigJ skrev:Lite fascinerande också hur i stort sett alla här inne sagt att t.ex. Lidström inte duger och ska bort, nu är han borta och Dragskott skriver så här: "Lidström sticker ut mest och känns väldigt underskattad. Västerås-bekantingen skulle förmodligen klara av SHL-spel på ett hyfsat sätt och är en toppback i HockeyAllsvenskan sett till defensiven, samtidigt som den offensiva kapaciteten är rätt så hög."
Man måste också skilja på vem som skriver vad.
Toppback i HA skulle jag inte hålla med om iaf. Dessutom har han bara gjort EN stark säsong poängmässigt i HA. Nej jag håller inte med Dragskott på den infon!

Lidström är en helt ok Allsvensk back om han spelar som han gjorde i DIF de sista 15-20 matcherna.
BigJ

Inlägg av BigJ »

ciirree skrev:
BigJ skrev:Lite fascinerande också hur i stort sett alla här inne sagt att t.ex. Lidström inte duger och ska bort, nu är han borta och Dragskott skriver så här: "Lidström sticker ut mest och känns väldigt underskattad. Västerås-bekantingen skulle förmodligen klara av SHL-spel på ett hyfsat sätt och är en toppback i HockeyAllsvenskan sett till defensiven, samtidigt som den offensiva kapaciteten är rätt så hög."
Vadå så du går på allt som Dragskott säger?
Toppback i HA skulle jag inte hålla med om iaf. Dessutom har han bara gjort EN stark säsong poängmässigt i HA. Nej jag håller inte med Dragskott på den infon!
Lidström var ETT exempel, jag nämnde två till och kan räkna upp flera men uppenbarligen ser andra storhet i spelare som fått mycket kritik här, det var det jag ville förmedla.

I just Lidströms fall så gjorde han mycket bra men syntes kanske inte så mycket, minsta misstag kritiserades ju också omedelbart medan juniorernas misstag förläts med ålderns rätt.

Jag tycker dessutom rent generellt att det gnälls alldeles för mycket på våra spelare, ge cred till de som gör något bra istället. :P
Senast redigerad av BigJ den 2014-04-29 19:53:18, redigerad totalt 1 gånger.
ciirree

Inlägg av ciirree »

-daniel- skrev:Det är i sedvanlig ordning inte enkom en persons fel eller förtjänst att ett lag går uselt eller bra. Tycker Challe gjort ett OK jobb i det stora hela, han räddade åtminstone upp situationen genom att värva klokt under säsongen.

Vad jag däremot inte tycker om är situationen när man vet att Challe kommer avsluta sitt uppdrag i DIF och lämna över till någon. Istället för att gnälla över uteblivna nyförvärv skulle jag istället säga att prio ett borde vara att få den nya sportchefen (Garpen förmodligen) presenterad officiellt så han får vara med och bygga upp laget. Vill inte se en Rudslätt-situation där en sportchef kommer in när i praktiken allt redan är klart... Gillar inte alls detta.
Håller med.
Hade varit mycket tryggare med en klar sportchef och sedan värva!
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

Fricke skrev:
John Terry skrev:
Fricke skrev:1, Challe är i Florida på sponsorrresa och kommer inte se någon AHL hockey. I varje fall inte där. (det var för övrigt Näslund också tills i fredags...)

2. Challe har en mobiltelefon. Glöm att Ahnelöv föll igenom pga resan.

3. Fortsätt hålla i slantarna Challe. Ahnelöv är bra men i tr oumbärlig.

4. Alla Challes ifrågasatta värvningar fick rätt till slut i KS (Jakobs, Lidström, Ljungh och Adam). Ha lite tro i Challe.

5. Det är fortfarande april. De stora älgarna brukar fällas juni/juli. Ta det lugnt och bygg smart.

Det är alldeles för lite vi vet om hur det går till, vad som hänt och inte händer för att egentligen bedöma saker och ting rättvist.

Men att säga att Challe fick rätt gällande de här fyra ifrågasatta spelarna är att göra det lätt för sig. Glöm inte att Challe även värvade Timmy och Sam Lofquist tex till troligtvis bra löner som floppade.
Äsch.

Så för att få godkänt ska man som sportchef vara 100%? Säg den som protesterade mot Timmy-värvningen... Och även om Sam var sämre än väntat så slutade han 12:a i backarnas poängliga.

Är väl du som raljerar över 100%/vara felfri när du pratar om att ALLA Challes ifrågasatta värvningar till slut blev lyckade i KS?
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

John Terry skrev:
Fricke skrev:
John Terry skrev:
Fricke skrev:1, Challe är i Florida på sponsorrresa och kommer inte se någon AHL hockey. I varje fall inte där. (det var för övrigt Näslund också tills i fredags...)

2. Challe har en mobiltelefon. Glöm att Ahnelöv föll igenom pga resan.

3. Fortsätt hålla i slantarna Challe. Ahnelöv är bra men i tr oumbärlig.

4. Alla Challes ifrågasatta värvningar fick rätt till slut i KS (Jakobs, Lidström, Ljungh och Adam). Ha lite tro i Challe.

5. Det är fortfarande april. De stora älgarna brukar fällas juni/juli. Ta det lugnt och bygg smart.

Det är alldeles för lite vi vet om hur det går till, vad som hänt och inte händer för att egentligen bedöma saker och ting rättvist.

Men att säga att Challe fick rätt gällande de här fyra ifrågasatta spelarna är att göra det lätt för sig. Glöm inte att Challe även värvade Timmy och Sam Lofquist tex till troligtvis bra löner som floppade.
Äsch.

Så för att få godkänt ska man som sportchef vara 100%? Säg den som protesterade mot Timmy-värvningen... Och även om Sam var sämre än väntat så slutade han 12:a i backarnas poängliga.

Är väl du som raljerar över 100%/vara felfri när du pratar om att ALLA Challes ifrågasatta värvningar till slut blev lyckade i KS?
Att man ska behöva sitta här och bli förbannad dag innan halvdag.

Du har, självklart, helt rätt.
Rix

Inlägg av Rix »

Någon som har bättre koll än mig på hur bra klass finska ligan håller generellt mot SHL? Ser att många av våra konkurrenter plockar in spelare därifrån, kanske något vi också bör kika på, även om AHL och alla de ligorna också finns.

Gjorde lite EP scouting på spelare där och hittade två, nu säger jag inte att dessa spelare kommer spela i DIF eller att jag vill ha dem, men hur bra tror ni exempelvis att dessa två skulle stå sig i SHL spel?

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=16456 - Michael Keränen

&

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9337 - Ben Maxwell
Framför allt Ben har ju även haft fina säsonger i AHL och med sina i runda slängar 40 NHL matcher hade ju rubriken på sportbladet varit "DIF värvar NHL stjärna" :lol:
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9414 - Robbie Earl

Kör en Rocky här nu. Intressant spelare, dock.
Spela fult
Användarvisningsbild
Rocky3000

Inlägg av Rocky3000 »

diftobbe89 skrev:http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9414 - Robbie Earl

Kör en Rocky här nu. Intressant spelare, dock.
Han surrades det om flitigt i förra silly-tråden efter det att Petr Kalus drog..

Men Michael Keränen i DIF skulle vara mumma! Bild
Bild
Schonis

Inlägg av Schonis »

Jag ska inte jämföra det lagbygge vi håller på att bygga just nu med det lag som vann silver 2010, då vi hade flera stommespelare i Jimmie, Otto, Fimpen, Holmqvist, Tjärnqvist och inte minst Ragge. Men det var många spelare som klev fram den säsongen också jag tror ingen kan säga att de trodde spelare som Krüger, Josefson, Cehlin, Brodin säkert någon mer skulle prestera så bra som de gjorde den säsongen. Men man måste ge spelare en chans innan man dömer ut dem.

Visst suktar även jag efter stora namn, men någonstans måste vi inse att Djurgården inte kommer ställa massa etablerade stjärnor på isen denna säsong, det är dessutom ingen vinstgaranti se bara på truppen som spelade DIF ur Elitserien, den trodde man skulle vinna SM-Guld. (i alla fall jag.)
Jag tycker vi ska göra en "moneyball" satsning värva smart och se till att få mycket pengarna.

Kan även vara bra att ha lite kvar på banken i februari om för att plocka in förstärkningar likt Örebro gjorde inför kvalserien i år eller slutspelet, det får vi ju se!
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Schonis skrev:Jag ska inte jämföra det lagbygge vi håller på att bygga just nu med det lag som vann silver 2010, då vi hade flera stommespelare i Jimmie, Otto, Fimpen, Holmqvist, Tjärnqvist och inte minst Ragge. Men det var många spelare som klev fram den säsongen också jag tror ingen kan säga att de trodde spelare som Krüger, Josefson, Cehlin, Brodin säkert någon mer skulle prestera så bra som de gjorde den säsongen. Men man måste ge spelare en chans innan man dömer ut dem.

Visst suktar även jag efter stora namn, men någonstans måste vi inse att Djurgården inte kommer ställa massa etablerade stjärnor på isen denna säsong, det är dessutom ingen vinstgaranti se bara på truppen som spelade DIF ur Elitserien, den trodde man skulle vinna SM-Guld. (i alla fall jag.)
Jag tycker vi ska göra en "moneyball" satsning värva smart och se till att få mycket pengarna.

Kan även vara bra att ha lite kvar på banken i februari om för att plocka in förstärkningar likt Örebro gjorde inför kvalserien i år eller slutspelet, det får vi ju se!
Bra skrivet!
Det är om de idag okända hjältarna framtidens sagor ska handla om!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
BigJ

Inlägg av BigJ »

minalman skrev:
Schonis skrev:Jag ska inte jämföra det lagbygge vi håller på att bygga just nu med det lag som vann silver 2010, då vi hade flera stommespelare i Jimmie, Otto, Fimpen, Holmqvist, Tjärnqvist och inte minst Ragge. Men det var många spelare som klev fram den säsongen också jag tror ingen kan säga att de trodde spelare som Krüger, Josefson, Cehlin, Brodin säkert någon mer skulle prestera så bra som de gjorde den säsongen. Men man måste ge spelare en chans innan man dömer ut dem.

Bra skrivet!
Det är om de idag okända hjältarna framtidens sagor ska handla om!
+1
Användarvisningsbild
_Skogis

Inlägg av _Skogis »

Håller med fullständigt! Vi ska inte köpa oss kortsiktig framgång. Bygga på sikt är lösningen.
Hävdar dock, med en dåres envishet, att missa en som Ahnelöv är skit.
Det är en Sthlm kille. Tillräckligt bra för landslaget men för dålig för NHL (troligen även för KHL) är precis vad vi behöver, tänk han är 26 bast och har minst 6-8 bra år kvar.
Det är på sådana spelare man ska lägga de "stora" pengarna på!
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Låst