SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av minalman »

Man kan ha ett SM på hösten och ett på våren. Då ökar spänningen! Eller?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Kall-El skrev: ...svårt att locka publik till en meningslös lång serielunk där matcherna inte gäller direkt mycket.

Tillgänglig data talar ett ganska tydligt språk som säger att besökare av hockey och för all del även fotboll vill ha stämning och spänning för att lösa biljett. Spänning och stämning torde knappast öka genom antalet matcher ökas kombinerat med att antalet avgörande streck minskas ner.

fler matcher torde snarast betyda det motsatta dvs mindre spänning.

Fler matcher borde dessutom rimligtvis innebär att varje individuell matchs betydelse sjunker.
Tror att man måste bena ut "meningen" ngt här. Min egen upplevelse är att just kunna gå och se DIF spela hockey, och att göra det i en så bra kontext som möjligt så ofta som möjligt. Så för för mig blir aldrig matcherna meningslösa, tvärtom. Varje match är "spänning" i sig, inte tabellen efter 3x20min hockey. Därför kommer inte matchernas betydelse att devalveras för mig iaf.

Nu vet jag inte vad det är för data du har, men det är väl klart att fler åskådare lockas till mer avgörande matcher och teman/jippon - vilket är både utmärkt och viktigt - och det är väl lika klart att fler matcher inte nödvändigtvis genererar mer av den varan.
Om man går på hockey med enda meningen att se DIF vinna SM-guld, då blir så klart serien rätt "tom" för att avslutas i en cup på steroider. Som i mitt tycke bara blir löjlig med fler streck av olika betydelse.

Sedan måste jag säga att fotbollen håller lika lågt tempo på plan som i "serielunken", det är lätt att glömma bort att det spelas fotboll mellan omgångarna. Men det är ju uppenbart fler som är nöjda med, så det är väl ngt fel på mig...

A11
Using Tapatalk
ciirree

Inlägg av ciirree »

Sitter och kollar gamla klipp. Den här ger mig rysningar varje gång.

Äntligen tillbaka, så jävla skönt så det finns inte!
macin

Inlägg av macin »

Tycker faktiskt att det finns kvalité och intresse för 16 lag i SHL.

Västerås, Malmö, Björklöven, Timrå, Rögle, Södertälje, Mora, Karlskrona m.f skulle absolut kunna bygga konkurrenskraftiga lag i SHL. Jag gillar mycket matcher. Det är klart att en längre serie innebär mindre kniven på strupen, och således "betyder" inte matcherna kanske lika mycket. Men en lång serie behövs för ekonomin, och för att få fram de bästa lagen i ett slutspel.

16 lag med 4 möten mot varje lag skulle ge oss 60 omgångar, det kommer säkert folk tycka är för mycket, men jag ser inga stora problem med dagens 55 omgångar. Det gör det hela mer rättvist också än att få en extra hemmamatch, få spela mot ett lag i ens region någon gång extra etc.

Ett upplägg skulle kunna vara att lag 1-4 går till semifinal. Rejäl bonus till det laget som vinner serien.

Lag 5-8 får hemmafördel mot lag 9-12.

5 möter 12
6 möter 11
7 möter 10
8 möter 9

Efter det börjar semifinalerna.

Lag 13-16 går till en kvalserie där man kan vinkla det åt hur många håll som helst hur denna skall se ut. Hur många lag som skall få tävla underifrån (HA) och om det ska vara seriespel eller raka kvalserier mot ett lag. Det skulle betyda att samtliga lag skulle få 60 matcher + ett x antal slutspelsmatcher/kvalseriematcher och på så sätt ha chans att boosta sin ekonomi. Ser gärna att HA också har 16 lag så de också kan köra 60 matcher likt SHL.

Nu var ovanstående ett scenario man skulle kunna ha det på, så ni behöver inte såga fotknölarna av mig ;)

Tycker bara det är viktigt att ha en intressant liga där man oavsett position har något att kämpa för i varje match.
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Mats Bäcklin officiellt klar för Leksand.

Fas 2 av operation skadedjurs-utrensning.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Think if... skrev:
Kall-El skrev: ...svårt att locka publik till en meningslös lång serielunk där matcherna inte gäller direkt mycket.

Tillgänglig data talar ett ganska tydligt språk som säger att besökare av hockey och för all del även fotboll vill ha stämning och spänning för att lösa biljett. Spänning och stämning torde knappast öka genom antalet matcher ökas kombinerat med att antalet avgörande streck minskas ner.

fler matcher torde snarast betyda det motsatta dvs mindre spänning.

Fler matcher borde dessutom rimligtvis innebär att varje individuell matchs betydelse sjunker.
Tror att man måste bena ut "meningen" ngt här. Min egen upplevelse är att just kunna gå och se DIF spela hockey, och att göra det i en så bra kontext som möjligt så ofta som möjligt. Så för för mig blir aldrig matcherna meningslösa, tvärtom. Varje match är "spänning" i sig, inte tabellen efter 3x20min hockey. Därför kommer inte matchernas betydelse att devalveras för mig iaf.

Nu vet jag inte vad det är för data du har, men det är väl klart att fler åskådare lockas till mer avgörande matcher och teman/jippon - vilket är både utmärkt och viktigt - och det är väl lika klart att fler matcher inte nödvändigtvis genererar mer av den varan.
Om man går på hockey med enda meningen att se DIF vinna SM-guld, då blir så klart serien rätt "tom" för att avslutas i en cup på steroider. Som i mitt tycke bara blir löjlig med fler streck av olika betydelse.

Sedan måste jag säga att fotbollen håller lika lågt tempo på plan som i "serielunken", det är lätt att glömma bort att det spelas fotboll mellan omgångarna. Men det är ju uppenbart fler som är nöjda med, så det är väl ngt fel på mig...

A11
Jag är helt inne på samma linje. Det är varje match i sig som är behållningen av mitt hockeyintresse. Tabellen kommer i andra hand och nu när vi är i SHL kan vi glömma den och fokusera på hockeyn i stället. I HA har tabellen haft stor betydelse för tabellen har varit enda vägen upp. Men gärna 16 lag och fyra möten!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Håller med er. 55 eller 70 matcher kvittar för mig. Matchdag, match och hovet är heliga dagar före mig. Jag älskar sporten så pass mycket att nu när den vilar vet jag knappt vad jag ska göra :-)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
medu82

Inlägg av medu82 »

seppuko skrev:Håller med er. 55 eller 70 matcher kvittar för mig. Matchdag, match och hovet är heliga dagar före mig. Jag älskar sporten så pass mycket att nu när den vilar vet jag knappt vad jag ska göra :-)
Du får börja gå mera på fotbollen seppuko :)
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

Vikas skrev:Mats Bäcklin officiellt klar för Leksand.

Tänkte fan precis samma sak! Nu har har lyckats ta bort ett äckel från SHL, dax att fixa bort det kommundopade skitlaget också! Go Go Bäcklin!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

http://www.asploven.com/vardia-cup/

Vi ska tydligen delta i denna försäsongsturnering med Luleå och Asplöven.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Jerka skrev:http://www.asploven.com/vardia-cup/

Vi ska tydligen delta i denna försäsongsturnering med Luleå och Asplöven.
Intressant!

Antar att Skellefteå ser sig för bra för att delta i en turnering likt denna, med tanke på hybrisen och ödmjukheten som bara finns i "allmänna idrottsklubbar"! :wink:
Användarvisningsbild
bastis7

Inlägg av bastis7 »

Vi blir inte av med Asplöven nästa säsong heller då...;)
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Vikas skrev:Mats Bäcklin officiellt klar för Leksand.

Jag skulle på bli aningen orolig om jag var dalmas nu. :)
Troligtvis en elak slump, men de lag han härjat i senaste åren har bara tappat i utveckling ju längre säsongen går.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
ciirree

Inlägg av ciirree »

Finns ju ingen Allsvenska tråd längre men iaf: Rögle får två miljoner av kommunen.
Läste det på Twitter nyss.

Alla klubbar kommer verkligen storsatsa alltså. Jag kommer då följa HA vid sidan om SHL nu i höst. Kommer bli en grym serie.
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

ciirree skrev:Finns ju ingen Allsvenska tråd längre men iaf: Rögle får två miljoner av kommunen.
Läste det på Twitter nyss.

Alla klubbar kommer verkligen storsatsa alltså. Jag kommer då följa HA vid sidan om SHL nu i höst. Kommer bli en grym serie.
Skulle gissa på att flera lag i HA kommer ha högre budget än oss. Blir en nagelbitare till säsong.
Låst