SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Djurgårn »

Jag tror inte att det upplägget skulle fungera i Sverige. Det blir ju lite som Wennerholm ville ha det, typ liknande SuperBowl men jag har svårt att se hur det skulle fungera här. Intresset kanske skulle bli en aningen större men att en final mellan t.ex Växjö och Modo skulle få hela svenska folket att helt plötsligt börja titta har jag otroligt svårt att se. Alla är dessutom inte sportintresserade heller. Nej jag tror nog mer på andra lösningar i så fall.
Användarvisningsbild
mforce
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mforce »

Förstår inte riktigt varför. Det vanligaste argumentet för de lagom intresserade är att det är för många matcher som inte gäller något.
Bandyfinalen brukar ha uppåt 400000 tittare.
Användarvisningsbild
minalman
Säsongskort: Ja

Inlägg av minalman »

Bäst av tre, torsdag , lördag, söndag i Globen. Det kallar jag ett riktigt bra SM-upplägg som kunde växa till en fantastisk tradition.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

minalman skrev:Bäst av tre, torsdag , lördag, söndag i Globen. Det kallar jag ett riktigt bra SM-upplägg som kunde växa till en fantastisk tradition.
Då skulle ju bondesupportrarna börja skrika halsen av sig att Stockholmslagen gynnas i allting...fastän det inte finns någon som helst logik bakom det.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Vikas skrev:
minalman skrev:Bäst av tre, torsdag , lördag, söndag i Globen. Det kallar jag ett riktigt bra SM-upplägg som kunde växa till en fantastisk tradition.
Då skulle ju bondesupportrarna börja skrika halsen av sig att Stockholmslagen gynnas i allting...fastän det inte finns någon som helst logik bakom det.
Hälften av bondesupportrarna bor redan i Stockholm.
Och de som inte gör det längtar alltid efter en anledning att åka till Stockholm en helg.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... amodellen/

Gillar faktiskt det Madhawk skrev i sin blogg nyss:
”Skellefteåmodellen”
"Fem-sex spelare tjänar riktigt bra. I den absoluta toppen av SHL:s löneliga.
Fem-sex spelare tjänar också rätt skapligt. Dock inte i närheten av SHL:s topplöner.
Resten? Tjänar en bra bit under medel i SHL, och därmed jämnar man ut det på det sättet, vilket gör att Skellefteå har en trupp som inte sticker ut lönemässigt."
Avskaffa tre mot tre.
Rix

Inlägg av Rix »

Skellefteå är ju sjukt överlägsna i år, undra hur bra det kommer bli nästa säsong. Antagligen tappar det ett par spelare men vi får se om de lyckas behålla stommen. Kommer helt klart bli intressant att möta de lag som för tillfället är dominanta i SHL.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

FBK är ju helt jäkla värdelösa, så jag ställer mig inte in i ledet som superhypar saik, dock så är de riktigt bra. MEN FBK kan ju inte slå en pass rätt, plus att det sett ut såhär stora delar av deras säsong. Fanns en anledning till att Loob fick panik.
2014-04-07, vad hände?
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

De (SAIK) hade fått det svettigare mot Frölunda eller Lakers. Tyvärr inte svettigt nog.

Nu är det upp till bevis för hockeysverige inför s14/15. Fart-hockey är det som gäller. Stora, tunga och tröga spelare kommer att tappa i marknadsvärde och snabba, tekniska kommer att skjuta i höjden.

Bygg för fart!

För SAIKs del handlar det mest om att klara av att behålla sitt lag samt täppa igen hålrummen som blir efter att Storpotäter till spelare lämnar... Klurigt som fan kan jag tro.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Skotte

Inlägg av Skotte »

Mattias_87 skrev:http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... amodellen/

Gillar faktiskt det Madhawk skrev i sin blogg nyss:
”Skellefteåmodellen”
"Fem-sex spelare tjänar riktigt bra. I den absoluta toppen av SHL:s löneliga.
Fem-sex spelare tjänar också rätt skapligt. Dock inte i närheten av SHL:s topplöner.
Resten? Tjänar en bra bit under medel i SHL, och därmed jämnar man ut det på det sättet, vilket gör att Skellefteå har en trupp som inte sticker ut lönemässigt."
Kanske är Challes plan med lagbygget? SAIK-light. Snart släpper han ett par feta bomber.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Vi har ju redan en hel del speedy players, som dessutom inte kan gå på särskilt dyr penning (vad jag som amatör/lekman kan se iallafall).

Bomben, eller bomberna, kommer. Det har jag sagt länge. Och det står jag för.

Jag tror att vi värvar ett ganska komplett lag för "framtidens hockey". Fart och fläkt, och mycket teknik. Är man tillräckligt snabba och duktiga i "hastighetsmoment" behöver man inte oroa sig för att de stora, tunga spelarna i motståndarlaget kommer ta de små i ens eget. Där ligger framtidens hockey tror jag, iallafall den som kommer till "nästa storhetstid".
25/4-2025
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

Skellefteåmodellen? Ursäkta men nu försöker den gode Höken mynta något som inte finns.

Skellefteå är bra för att de har ett genomarbetat spelsystem som hela föreningen kör, vilket gör det lätt att flytta upp egna spelare. Man har stor kontinuitet på ledarna. Sen har man haft tur med att få behålla sina absolut bästa spelare i några år. Inte svårare än så.

Det här med exakt hur dom spelar är jag ganska säker på är sekundärt.

Nu är det ett tag sedan med det var exakt det här som gjorde Djurgården så dominanta förut.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

John Terry skrev:Skellefteåmodellen? Ursäkta men nu försöker den gode Höken mynta något som inte finns.

Skellefteå är bra för att de har ett genomarbetat spelsystem som hela föreningen kör, vilket gör det lätt att flytta upp egna spelare. Man har stor kontinuitet på ledarna. Sen har man haft tur med att få behålla sina absolut bästa spelare i några år. Inte svårare än så.

Nu är det ett tag sedan med det var exakt det här som gjorde Djurgården så dominanta förut.
Det är modellen enligt hur man fördelar sin spelarbudget som avses. Att lägga stor andel av spelarbudget på några få riktigt bra spelare och finansiera det genom en väldigt billig tredje/fjärdekedja. Just därför Challe inte inte ska betala så mkt mer i ES för spelare som var med förra säsongen
Som ska förlänga.

Även om man inte gillar Kåberg så hade det varit moneyball att köpa checkingline-spets och rutin om han gick billigt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
S. Skuggan

Inlägg av S. Skuggan »

+1
Rooban

Inlägg av Rooban »

Fricke skrev:
John Terry skrev:Skellefteåmodellen? Ursäkta men nu försöker den gode Höken mynta något som inte finns.

Det är modellen enligt hur man fördelar sin spelarbudget som avses. Att lägga stor andel av spelarbudget på några få riktigt bra spelare och finansiera det genom en väldigt billig tredje/fjärdekedja. Just därför Challe inte inte ska betala så mkt mer i ES för spelare som var med förra säsongen
Som ska förlänga.

Även om man inte gillar Kåberg så hade det varit moneyball att köpa checkingline-spets och rutin om han gick billigt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag kan ju känna att Skellefteå är där dom är idag, för att väldigt få av deras bärande spelare sticker någonstans, därav kontinuteten.
Lindström, Möller, Ericsson, Holloway,Bellemare, Forsell, Lindgren.
Har säkert glömt någon men det är ju ett gäng spelare som kunde ha dragit för flera år sedan.
Men dom väljer att stanna av någon anledning, och det skall SAIK ha cred för.
Låst