Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget
Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg
Jesse Joensuu kanske? fast KHL lär ju dra i honom!
Bara för att målet inte var att gå upp så behöver man väl inte fortsätta den planen nu när vi har gått upp och signa allsvenska spelare. Sedan kan jag köpa att man tar in Jacobsson till en rimlig peng för tredje backpar om man fått indikationer att Holm, Englund och Norell försvinner.Andy skrev:Min bedömning är att Jacobsson liksom Högström var värvningar som både skulle passa oavsett om det var HA eller SHL. Värvningar tänkta att gå in i första/andra backpar i Allsvenskan och kanske andra/tredje i SHL. Det var också min förklaring till längden på Högströms avtal.android skrev:Robin Jacobsson måste väl också vara en värvning vi skulle rott hem om vi blivit kvar i HA va?
Vi måste komma ihåg att målsättningen i år inte var att gå upp. Därför har huvuddelen av planeringen lagts på ett Allsvenskt scenario. Parallellt med detta har Challe letat spelare som kan passa även i SHL.
Alternativt att man bedömer att dessa spelare inte håller i Elitserien. I så fall håller jag inte med men det är i alla fall en förklaring.
Född till sportchef.
En värvning som Jacobsson visar att man inte tror på våra egna spelare. Tycker ambitionsnivån är helt sjukt låg om det här stämmer.
Låt Leksand fortsätta värva skit så kan vi satsa på få spetsspelare istället. Jag litar på våra backar vi hade förra säsongen. 2-3 ersättare för Timmy, Arnesson, Sam och Falk. Lidström är på gränsen också.
Låt Leksand fortsätta värva skit så kan vi satsa på få spetsspelare istället. Jag litar på våra backar vi hade förra säsongen. 2-3 ersättare för Timmy, Arnesson, Sam och Falk. Lidström är på gränsen också.
Snackas om Challe är på gång till USA just nu. Semester säger han. Men som sportchef måste det fan vara olagligt med semester under årets mest aktiva period.
Hoppas han är där för hitta vassa ahl-spelare!
Hoppas han är där för hitta vassa ahl-spelare!
Jag fattar inte varför vi skulle lägga pengar på mediokra backar. Vi har tre stycken BRA backar som ryktas hit (Ahnelöv, Fernholm, Urbom) och vi har redan Högström, Norell, Nils, Arnesson, Holm och Englund. Lyckas vi få två av den trion så är jag relativt nöjd med backuppsättningen och resterande pengar kan satsas på starka offensiva kort.
Om Jacobsson är på väg att lämna Brynäs förutsätter jag att det beror på att den klubben inte menar att han platsar hos dem.
Att plocka in en spelare utifrån som inte ens platsar i ett medelmåttigt SHL-lag låter totalt hjärndött.
Skall vi plocka in spelare utifrån och då inte minst backar skall det väl verkligen vara spetsbackar annars kan vi lika gärna behålla våra nuvarande.
Våra unga backar behöver lite spets att luta sig emot helt enkelt. Dessutom att värva en "SHL-spelare" av Jacobssons typ inbillar jag mig kan bli en ganska dyr affär om man ser till kostnaden kontra spelarkvalité.
Hoppas vårt namn dykt upp i sammanhanget utifrån principen "DIF är nykomling måste värva".
Att plocka in en spelare utifrån som inte ens platsar i ett medelmåttigt SHL-lag låter totalt hjärndött.
Skall vi plocka in spelare utifrån och då inte minst backar skall det väl verkligen vara spetsbackar annars kan vi lika gärna behålla våra nuvarande.
Våra unga backar behöver lite spets att luta sig emot helt enkelt. Dessutom att värva en "SHL-spelare" av Jacobssons typ inbillar jag mig kan bli en ganska dyr affär om man ser till kostnaden kontra spelarkvalité.
Hoppas vårt namn dykt upp i sammanhanget utifrån principen "DIF är nykomling måste värva".
Fan vad vi skulle behöva en spelare som honom! Men lär aldrig hända. Skulle gärna se en riktigt duktig powerforward som skjuter, tacklas och gör mycket mål. En riktigt jobbig jävel att möta.Sushi skrev:Jesse Joensuu kanske? fast KHL lär ju dra i honom!
Har ändå saknats senaste säsongerna. Här snackar vi alltså en topp6 forward.
Challe måste ju få ta semester, tidpunkten kanske inte är den bästa direkt. Vi har tre-fyra spelare som har själva vill till Djurgården händer inget kan dessa spelare se sig om efter andra klubbar då de är snabbare i kontakt och sedan i förhandling. Ska väl sägas att bara för att de vill hit betyder det inte att det blir så gällande alla, kanske inte någon men om Challe och ledningen är sugna på några av dessa så får man vara snabbare, sen kanske han har kontakt med dom via mail eller mobil ingen som vet. Något måste dock hända i såfall innan spelarna går förlorade till andra klubbar.
mb81 skrev:Fan vad vi skulle behöva en spelare som honom! Men lär aldrig hända. Skulle gärna se en riktigt duktig powerforward som skjuter, tacklas och gör mycket mål. En riktigt jobbig jävel att möta.Sushi skrev:Jesse Joensuu kanske? fast KHL lär ju dra i honom!
Det sista vi skall lägga pengar på är powerforwards.
Det vi behöver är bra backar, centrar och en målvakt. Detta är nyckelpositionerna enligt mig.
Har man t ex inte rätt centrar spelar det ingen större roll vilka forwards du har om dessa inte får rätt passningar/understöd.
Har du inte rätt backbesättning kommer du som lag att läcka som ett såll och vad skall du då med några flashiga forwards till?
Har du inte rätt målvakt kan du lika gärna packa ner hela säsongen så avgörande torde den positionen vara.
Forwards däremot vill jag ju mena att man kan klara sig ganska bra på en grå massa hårt arbetande spelare villiga att åka massor av skridskor. De behöver inte vara idiot tuffa eller idiotmålfarliga så länge som de utför det livsnödvändiga arbetet på isen genom att ständigt röra på benen och sätta press på motståndarna. Om man inte sätter upp andra krav en att de skall jobba stenhårt och vara goda skridskoåkare behöver de inte heller bli speciellt dyra och därmed kan man lägga våra mer begränsade resurser på de spelartyper som verkligen behövs dvs målvakt, backar och centrar.
Det året vi åkta ur hade vi t ex enligt mig åt helvete får dåliga centrar och defensiva backar sett till forwards.
Kommande säsong kommer vi tillhöra botten av serien då känns det än viktigare att fokus läggs på just defensiven som dessutom torde vara billigare rent ekonomiskt att få till bra jämfört med forwards.
Och ja jag skulle köpa tanken på att vi behöll forwards som Jakobs, Sörensen, Guter och Saviano om detta borgade för att vi kunde plocka in 3 klassbackar samt två klasscentrar.
Håller med i stort. Men jag skulle väldigt gärna ha en "gris" som också kan spela hockey. Typ Joensuu eller Christian Berglund. Förstår att det inte finns pengar till en sån spelare. Kör gärna på Jakobs, Guter, Sörensen osv. Men då ska centrarna vara av riktigt hög klass som bär laget både offensivt och defensivt.Kall-El skrev:mb81 skrev:Fan vad vi skulle behöva en spelare som honom! Men lär aldrig hända. Skulle gärna se en riktigt duktig powerforward som skjuter, tacklas och gör mycket mål. En riktigt jobbig jävel att möta.Sushi skrev:Jesse Joensuu kanske? fast KHL lär ju dra i honom!
Det sista vi skall lägga pengar på är powerforwards.
Det vi behöver är bra backar, centrar och en målvakt. Detta är nyckelpositionerna enligt mig.
Har man t ex inte rätt centrar spelar det ingen större roll vilka forwards du har om dessa inte får rätt passningar/understöd.
Har du inte rätt backbesättning kommer du som lag att läcka som ett såll och vad skall du då med några flashiga forwards till?
Har du inte rätt målvakt kan du lika gärna packa ner hela säsongen så avgörande torde den positionen vara.
Forwards däremot vill jag ju mena att man kan klara sig ganska bra på en grå massa hårt arbetande spelare villiga att åka massor av skridskor. De behöver inte vara idiot tuffa eller idiotmålfarliga så länge som de utför det livsnödvändiga arbetet på isen genom att ständigt röra på benen och sätta press på motståndarna. Om man inte sätter upp andra krav en att de skall jobba stenhårt och vara goda skridskoåkare behöver de inte heller bli speciellt dyra och därmed kan man lägga våra mer begränsade resurser på de spelartyper som verkligen behövs dvs målvakt, backar och centrar.
Det året vi åkta ur hade vi t ex enligt mig åt helvete får dåliga centrar och defensiva backar sett till forwards.
Kommande säsong kommer vi tillhöra botten av serien då känns det än viktigare att fokus läggs på just defensiven som dessutom torde vara billigare rent ekonomiskt att få till bra jämfört med forwards.
Och ja jag skulle köpa tanken på att vi behöll forwards som Jakobs, Sörensen, Guter och Saviano om detta borgade för att vi kunde plocka in 3 klassbackar samt två klasscentrar.
Absolut inte. Tillgång/efterfrågan. Vissa spelar hellre i elitserien till sämre lön andra betalas premium av AS-klubbar för att gå ner en division.pulverapa skrev:Alla spelare får bättre lön i SHL. Tvärtom när man åker ur.Fricke skrev:Det finns ju inget som säger att t.ex. Johner skulle få mer betalt i SHL än i Allsvenskan. Snarare konkurrensen med andra lag som bestämmer kostnad.pulverapa skrev:Jag var en av få som var positiv till att vi inte signade någon av våra bärande spelare förra säsongen. Det gick ju nästan för bra i slutändan.KS - Hemmamatch 5 skrev:Sen vill du Behålla Honken, Hank, Ahlén, Guter, Sörensen, Ljungh, Högström, Englund, Norell, Holm. Resten är inte intressant i SHL. Juniorer som knappt spelat räknar jag med att de stannar.pulverapa skrev:Blotta tanken på att betala 250k/mån för en spelare som Johner ger mig rysningar.
Vart får du siffran 250.000:- ifrån? Och hur skulle du resonera kring ett framtida lag? Du vill behålla en bråkdel av laget som spelade upp oss, men vad ska vi fylla på med? Du vill behålla i princip två kedjor och fyra backar. Vi ska alltså in med två kedjor till och tre backar till? Ska vi plocka hungriga spelare från Div.1 med den budgeten vi har eller hur resonerar du?
Jag gissar att Johner ligger närmare 100k/mån nu i DIF vilket ger en enormt hög lön i SHL. Han känns inte värd de pengarna.
Att värva 5-6 forwards och 2-3 backar kan väl inte vara så svårt med ett tiotal miljoner extra i budgeten?
Generellt absolut högre lön i AS men inget säger att man måste dubbla Joehners lön bara för att nya avtalet ska gälla ES.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Jag vill behålla sex backar från dagens trupp. Ta in två eller tre starka namn utifrån. Ser inte vart Robin Jacobsson skulle passa in. Vill inte värva någon back som är sämre än de vi redan har.
Expert.
här är några förslag på värvningar vars kontrakt går ut:
1. Niclas Bergfors http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2045
2. Linus Videll http://www.eliteprospects.com/player.php?player=604 njaaaaa
3. Patrik Zackrisson http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2020
14/15
1. Andreas Engqvist http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6626
1. Niclas Bergfors http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2045
2. Linus Videll http://www.eliteprospects.com/player.php?player=604 njaaaaa
3. Patrik Zackrisson http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2020
14/15
1. Andreas Engqvist http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6626
- Fiskmaesen
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Lasch lämnar Växjö - Undra vart karln är påväg(!?), gillar hans yviga och irrationella spelstil.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8725719.ab
Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in
Tänkte också på det.Fiskmaesen skrev:Lasch lämnar Växjö - Undra vart karln är påväg(!?), gillar hans yviga och irrationella spelstil.
Står dock att han bara va på lån från Anaheim/Toronto så det beror på om han spelar kvar i Europa eller ska hem.