Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

DIF#1 skrev:
android skrev:
25 001 kr – 35 000 kr

Andreas Lindh, VIK Hockey - Lucas Sandström, Björklöven - Gustav Hjalmarsson, Björklöven - Teemu Lassila, Växjö Lakers – Daniel Wessner, BIK Karlskoga - Jesper Jensen, Rögle BK
Fan, tjänade Lassila så lite?!
Det betvivlar jag enormt. Måste blivit något fel i ekvationen pga att Lassila inte spelade hela säsongen eller något.
Expert.
macin

Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in

Inlägg av macin »

ciirree skrev:
macin skrev:Om man kollar på SHL förra året så var det bara 4 spelare som snittade över en poäng per match. Man får nog inte stirra sig helt blind på att vi MÅSTE ha en leadingline som alla snittar 1ppg.
Det är intressant det där.
Linköping hade ju 3 av 5 spelare i Topp-5 poängligan, Kolarik, Hjalmarsson och Arlbrandt varav de två sistnämnda snittade över 1p/match. Och trots det så slutade Linköping 9a, (nu kom de ju endå ganska långt men bara pga av de dåliga systemet).
Det är viktigare att ha ett väl samspelat lag tror jag sen någon skyttekung och några spelare som kan göra andra bättre.
En del av sanningen ligger i att Linköping hade 25.68% i PP, d.v.s bäst av alla lag. De spelade även FLEST powerplay, 222 mot Skellefteås 216 som kom tvåa.

Men faktum kvarstår att du kommer bra långt i SHL om du har 4 kedjor som kan producera.

år 2009/2010 så hade Marcus Nilson 51 poäng på 53 matcher. Utöver det så hade vi ett relativt jämnt lag.
Vet ej hur våra linor såg ut, men kan tänka mig något åt det här hållet:

Nilson - Ottosson - Ölvestad = 108 poäng, 140 matcher.
Danielsson - Kruger - Engqvist = 77 poäng, 148 matcher.
Tjärnvist - Falk - Josefsson = 46 poäng, 114 matcher.
Cehlin - Zigomanis - Eklund = 33 poäng, 133 matcher.

Extra: Brodin, Hank, Eriksson, Gustafsson, Norman, Honk, Hannula (bara 7 matcher)

Ragnarsson - Kyle = 51 poäng, 92 matcher.
Holmqvist - Pettersson = 48 poäng, 106 matcher.
Printz - Eklund = obetydligt.
Deilert

Med det här laget kom vi tvåa i Elitserien, och torskade snöpligt i finalen mot HV71.

Om jag ska leka sportchef och dra slutsatser så hade vi typ detta i laget:

* 6 smarta centrar, de flesta skickliga tvåvägs: Kruger, Engqvist, Ottosson, Falk, Josefson, Zigomanis.

* En grym mix av juniorer med olika attribut: Brodin (jobbig att möta) Kruger (smartness) Cehlin (mycket skott, mycket skridskor).

* Vi hade egentligen bara två riktiga snipers (Nilson, Danielsson).

* Vår backbesättning bestod av 2 offensiva kort i Honken & Kyle, och två defensiva kort i Ragnarsson & Timmy.

* Vårt tredje backpar med Prints och Eklund var stabila bakåt.

* Vi hade ett målvaktspar med Ridderwall & Wesslau som var jämna. 2.29 GAA på 32 matcher och 2.30 GAA på 26 matcher.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

KS - Hemmamatch 5 skrev:
pulverapa skrev:Blotta tanken på att betala 250k/mån för en spelare som Johner ger mig rysningar.
Sen vill du Behålla Honken, Hank, Ahlén, Guter, Sörensen, Ljungh, Högström, Englund, Norell, Holm. Resten är inte intressant i SHL. Juniorer som knappt spelat räknar jag med att de stannar.

Vart får du siffran 250.000:- ifrån? Och hur skulle du resonera kring ett framtida lag? Du vill behålla en bråkdel av laget som spelade upp oss, men vad ska vi fylla på med? Du vill behålla i princip två kedjor och fyra backar. Vi ska alltså in med två kedjor till och tre backar till? Ska vi plocka hungriga spelare från Div.1 med den budgeten vi har eller hur resonerar du?
Jag var en av få som var positiv till att vi inte signade någon av våra bärande spelare förra säsongen. Det gick ju nästan för bra i slutändan.

Jag gissar att Johner ligger närmare 100k/mån nu i DIF vilket ger en enormt hög lön i SHL. Han känns inte värd de pengarna.

Att värva 5-6 forwards och 2-3 backar kan väl inte vara så svårt med ett tiotal miljoner extra i budgeten?
macin

Inlägg av macin »

På tal om budget. Halverade vi våran spelarbudget första året vi åkte ner i HA? För första året i HA hade vi ca 17 miljoner. Då borde den ha legat runt 35 i SHL. Andra året i HA så gick den ner ytterligare till ca 12.

Vad borde vi kunna komma upp i nu? 35?
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

macin skrev:På tal om budget. Halverade vi våran spelarbudget första året vi åkte ner i HA? För första året i HA hade vi ca 17 miljoner. Då borde den ha legat runt 35 i SHL. Andra året i HA så gick den ner ytterligare till ca 12.

Skulle gissa att vi landar på ca 25. Mer om de nu av någon anledning ändrar sig angående fallskärmen.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av -daniel- »

pulverapa skrev:
KS - Hemmamatch 5 skrev:
pulverapa skrev:Blotta tanken på att betala 250k/mån för en spelare som Johner ger mig rysningar.
Sen vill du Behålla Honken, Hank, Ahlén, Guter, Sörensen, Ljungh, Högström, Englund, Norell, Holm. Resten är inte intressant i SHL. Juniorer som knappt spelat räknar jag med att de stannar.

Vart får du siffran 250.000:- ifrån? Och hur skulle du resonera kring ett framtida lag? Du vill behålla en bråkdel av laget som spelade upp oss, men vad ska vi fylla på med? Du vill behålla i princip två kedjor och fyra backar. Vi ska alltså in med två kedjor till och tre backar till? Ska vi plocka hungriga spelare från Div.1 med den budgeten vi har eller hur resonerar du?
Jag var en av få som var positiv till att vi inte signade någon av våra bärande spelare förra säsongen. Det gick ju nästan för bra i slutändan.

Jag gissar att Johner ligger närmare 100k/mån nu i DIF vilket ger en enormt hög lön i SHL. Han känns inte värd de pengarna.

Att värva 5-6 forwards och 2-3 backar kan väl inte vara så svårt med ett tiotal miljoner extra i budgeten?
Jag kan garantera att samtliga spelare som väljer att skriva på ett SHL-kontrakt kommer kräva en högre lön, så man ska inte tro att våra nuvarande spelare kommer acceptera några HA-löner i SHL-sammanhang.

Dock tror jag du överdriver Johners lön, tror han låg på kring 80K (hade 65K i Taif tidigare). Säg att han kanske skulle vilja ha 130-150K / SHL. 250 kan du ju bara glömma han skulle efterfråga.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

macin skrev:På tal om budget. Halverade vi våran spelarbudget första året vi åkte ner i HA? För första året i HA hade vi ca 17 miljoner. Då borde den ha legat runt 35 i SHL. Andra året i HA så gick den ner ytterligare till ca 12.

Tror vi hade kring 39MSEK i budget året vi åkte ut, så runt 19MSEK hade vi första HA-året om det nu blev en halvering.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

-daniel- skrev:

Tror vi hade kring 39MSEK i budget året vi åkte ut, så runt 19MSEK hade vi första HA-året om det nu blev en halvering.
Stämmer nog rätt bra. Har i något minne uppe i huvudet för mig att vi hade 18.5 första året i HA. Så halvering och dina siffror verkar stämma bra.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

seppuko skrev:
-daniel- skrev:

Stämmer nog rätt bra. Har i något minne uppe i huvudet för mig att vi hade 18.5 första året i HA. Så halvering och dina siffror verkar stämma bra.

Mm, rätt absurt att tänka på att vi gick upp med laget som förmodligen hade lite mindre än 1/3 i budget jämfört med laget som åkte ut...
macin

Inlägg av macin »

Finns det något (utöver det helkorkade att vi ev. ensamma skall finansiera fallskärmen till gnaget) som gör att vi inte borde kunna ha en spelarbudget på runt 40 millar?

Vi kanske inte kan budgetera för slutspel är väl en sak. Vad mer?
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

-daniel- skrev:
seppuko skrev:
-daniel- skrev:

Mm, rätt absurt att tänka på att vi gick upp med laget som förmodligen hade lite mindre än 1/3 i budget jämfört med laget som åkte ut...
Och med det laget som hade 4 legendariska ikoner mindre?
Vad var det som kostade då egentligen. Finns många sätt att se på saker och ting men budget är ju inte allt :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
minalman

Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Inlägg av minalman »

En Sportchef som köper beprövade namn (dvs dyra) tar mindre risk än den som satsar på oprövade spelare eller Honken-lirare som tappat marknadsvärde. Hög spelarbudget speglar lika mycket feghet hos en Sportchef som litet hockeykunnande.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Henke95

Inlägg av Henke95 »

Broc Little anser jag är mycket intressant, inte minst eftersom han bevisligen inte riktigt håller NHL-klass men håller hög SHL-klass (ja, jag baserar detta på en säsong).

Har dock för mig att han ryktades till LHC men än så länge verkar ingenting vara klart.
Victory is sweetest when you've known defeat.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Henke95 skrev:Broc Little anser jag är mycket intressant, inte minst eftersom han bevisligen inte riktigt håller NHL-klass men håller hög SHL-klass (ja, jag baserar detta på en säsong).

Har dock för mig att han ryktades till LHC men än så länge verkar ingenting vara klart.
Broc Little vill jag inte ha. Verkar bevisligen enbart producera i rätt omgivning, och hans senaste säsong imponerade inte. En spelare som håller hög klass i SHL ska dominera i finska ligan, och det gjorde Broc Little verkligen inte.
macin

Inlägg av macin »

Kanske skrivits men Zaar är i Skellefteå. Lär väl bli klart inom ett par dagar kan man tänka sig.

Hade kanske inte fått plats hos oss (inte för att han inte platsar, utan för att han hade varit tilltänkt som producerande spelare, och då blir det snabbt jobbigt om han inte kommer igång bra), men jävligt synd. Bra för killens utveckling dock. Kan bli något riktigt bra det där.
Låst