Schweiz mot Sverige, träningslandskamp bara. Ahnelöv trampade in några skär från blå och tryckte upp den i nättaket.pulverapa skrev:Nu hänger jag inte med?Mattebo skrev:Vilken balja av Ahnelöv. Hoppas Challe sitter och tittar!
Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget
Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in
Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg
Låter på många som att det behövs rejäla förstärkningar inför nästa år men är det verkligen så? Några naturligtvis men att det gått så bra som det gjort i år beror ju mycket på att man fått ihop gruppen på ett helt fantastiskt sätt.
Hur många trodde innerst inne på att vi skulle ta steget upp i år? Det var ju heller inte en uttalad målsättning utan först till nästa år. Här tycker jag att Challe gjorde ett fantastiskt jobb, att hitta rätt spelare och de som blev fel bytte han ut under seriens gång.
Under kvalserien så hade vi problem med ett av SHL lagen men jag tycker det ligger mycket i det Säcken sade, det lag örebro hade var egentligen ett lag för kvalserien. De lyckades få in fantastiska förstärkningar till kvalserien och i slutet på SHL så vann de bl.a. mot frölunda med 6-0 om jag inte misstar mig när dessa toppspelare hade anslutit. Se där vad bara ett par tre stycken klasspelare kan göra. Problemen mot örebro tycker jag låg i att dessa klasspelare hade en enorm precision i sina skott samt att de effektivt stängde våra uppspelsvägar när vi väl erövrade pucken men trots det så gjorde vi våra baljor vilket känns mycket positivt.
Jag tror helt klart på att behålla så mycket av stommen som möjligt vilken förutom att känna varandra bra och fungera ihop dessutom borde ta ytterligare ett steg till nästa säsong. Krydda det sedan med ett par klasspelare, plus en riktigt bra målvakt som Tellan, från början och spara en slant till att kunna förändra under seriens gång precis som Challe gjort i år, bytt ut de som inte fungerar i gruppen.
Hur många trodde innerst inne på att vi skulle ta steget upp i år? Det var ju heller inte en uttalad målsättning utan först till nästa år. Här tycker jag att Challe gjorde ett fantastiskt jobb, att hitta rätt spelare och de som blev fel bytte han ut under seriens gång.
Under kvalserien så hade vi problem med ett av SHL lagen men jag tycker det ligger mycket i det Säcken sade, det lag örebro hade var egentligen ett lag för kvalserien. De lyckades få in fantastiska förstärkningar till kvalserien och i slutet på SHL så vann de bl.a. mot frölunda med 6-0 om jag inte misstar mig när dessa toppspelare hade anslutit. Se där vad bara ett par tre stycken klasspelare kan göra. Problemen mot örebro tycker jag låg i att dessa klasspelare hade en enorm precision i sina skott samt att de effektivt stängde våra uppspelsvägar när vi väl erövrade pucken men trots det så gjorde vi våra baljor vilket känns mycket positivt.
Jag tror helt klart på att behålla så mycket av stommen som möjligt vilken förutom att känna varandra bra och fungera ihop dessutom borde ta ytterligare ett steg till nästa säsong. Krydda det sedan med ett par klasspelare, plus en riktigt bra målvakt som Tellan, från början och spara en slant till att kunna förändra under seriens gång precis som Challe gjort i år, bytt ut de som inte fungerar i gruppen.
adamvest skrev:Jag har en giiiiiiiiiven värvning, det är så konstigt att ingen pratat om honom.
Andreas Holmqvist!!!!!! hans kontrakt verkar gå ut denna säsong.
Tjabba har pratat med Andreas på FB... frågademom han har ett år kvar, och han bekräftar det, men det visste vi redan , men jag sa att han ska komma hem med familjen nästa säsong då kontraktet är slut, så skrev han "Skulle vara en ära" så hoppas till nästa säsong då

Måste dock säga att det inte klagas ens nära nog mycket över att vi ensamma ska stå för hela kostnaden för "fallskärmen" till AIK.
Hur blir det nästa år? 2 av lagen som går upp kommer få hela TV-pengen medans de som eventuellt går upp mot SHL-motstånd kommer vara handikappade följande säsong.
Sportsligt rättvist? Det här är ruttet.
Hur blir det nästa år? 2 av lagen som går upp kommer få hela TV-pengen medans de som eventuellt går upp mot SHL-motstånd kommer vara handikappade följande säsong.
SM guld om vi signar denna backen: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7546
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Eftersom vi inte kan göra något åt det. Vi kan ju hoppas att styrelsen kollar på detta, men SHL bestämmer ju själva och skyddar sina egna pengar. Skulle väl vara om hockeyförbundet går in.Vikas skrev:Måste dock säga att det inte klagas ens nära nog mycket över att vi ensamma ska stå för hela kostnaden för "fallskärmen" till AIK.
Avskaffa tre mot tre.
När det här var på tapeten år 2012 (exakt samma upplägg) så var det en massa klubbar som fördömde det totalt i media etc. Nu är det helt knäpptyst och inte ens våran egen styrelse vågar kritisera det. Hotar SHL med omedelbar degradering om man pratar om det eller vad är det frågan om?Mattias_87 skrev:Eftersom vi inte kan göra något åt det. Vi kan ju hoppas att styrelsen kollar på detta, men SHL bestämmer ju själva och skyddar sina egna pengar. Skulle väl vara om hockeyförbundet går in.Vikas skrev:Måste dock säga att det inte klagas ens nära nog mycket över att vi ensamma ska stå för hela kostnaden för "fallskärmen" till AIK.
Han ochCeles skrev:SM guld om vi signar denna backen: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7546

Lassila kommer nu lämna Växjö.
Ser honom gärna här.
Ser honom gärna här.
Han verkar dock vara rätt hetlevrad. Har stöten och plocken uppe i ansikte på motspelare då och då. Han var väl avstängd 5 matcher för en sådan grej. Rätt mycket dumma utvisningar.ciirree skrev:Lassila kommer nu lämna Växjö.
Ser honom gärna här.
7/4-2014
Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in
Jo det är ju hans nackdel dock.Tobbe350 skrev:Han verkar dock vara rätt hetlevrad. Har stöten och plocken uppe i ansikte på motspelare då och då. Han var väl avstängd 5 matcher för en sådan grej. Rätt mycket dumma utvisningar.ciirree skrev:Lassila kommer nu lämna Växjö.
Ser honom gärna här.
Under slutspelet var han Växjös 3e mest utvisade, haha sjukt.
Men han är fortfarande i riktigt bra form. Kan han bara hålla handskarna nere så.
- SirDIFalot
Hoffman - Olver - Lehtonen
Sörensen - Miele - Zaar
Saviano - Ljungh - Guter
Hank - Honken - Ahlén
Extra: Nyström, Heinerö
Ahnelöv - Holm
Urbom - Nils
Högström - Englund
Norell - AOM
Tellqvist
Mattsson
Målvaktssidan
Tellqvist, beprövat och rutinerat målvaktskort. Behöver väl inte säga så mycket. Bättre back up än Mattsson? Absolut. Men ingen prio.
Backsidan
Tror vi får nöja oss med två backar utifrån. Mest för att vår backsidan inte är i behov av lika mycket förstärkning som vår topp 6. Jonas Ahnelöv ser jag som klockren värvning. Urbom väljer jag före Fernholm. Är mån om att behålla dom sex andra.
Forwardssidan
Kan börja bakifrån.. Nyström och Heinerö får väl agera extraforwards, övriga fjunisar med kontrakt kan lånas ut. Har fått acceptera att Hank-Honken-Ahlén blir en kedja nästa år också. Nog inget jag gillar. Men det kommer bli så. Saviano, Ljungh och Guter vill jag bygga en tredjeline med. Tre BRA spelare helt enkelt. Alla är bra på att transportera puck och solid tvåvägsspelare. Sörensen går in i topp 6.
Nu till det intressanta. De fem spelarna utifrån...
Mikko Lehtonen, skyttekungen från Skellefteås lag för ett par år sedan. Haft det tyngre sedan dess. Men över karriären en spelare som skjuter extremt mycket och jag tror att han med rätt istid skulle vara god för 20 mål.
Daniel Zaar, det skulle vara som att ersätta det stora tappet av Pontus Åberg om vi fick in Daniel Zaar. Tyvärr skulle vi knappast vara ensamma om att rycka i honom. Men helt klart en spelare som visade i playoff och KS att han är redo för SHL.
Andy Miele, extremt spelskicklig center som varit på gång till Sverige förut. Bör inte vara svår att locka med ett bra bud med tanke på att hans årslön i AHL den här säsongen var $115,000.
Mark Olver, jag gillar Mark väldigt mycket. Han är bra på skridskorna, kan skjuta och passa. Men har framför allt rätt attityd. Han ger sig in där det gör ont och spelar väldigt fysiskt trots sin storlek. Han är kanske mest orealistisk eftersom att han hade ett envägskontrakt den här säsongen och en årslön på $650,000, han lär inte få det igen, men lär fortfarande bli svår att locka. Men det är min drömvärvning.
Mike Hoffman, egentligen bara EP-scoutad. Kanske blir för dyr med övriga truppen som jag tagit ut? Vet inte. Tjänade väldigt dåligt i AHL i år men lär få bättre bud nästa säsong. Har läst att han är snabb vilket man gillar när han ska spela på stor rink. Men vet egentligen inte så mycket om den här spelaren utan behövde bara ett namn att fylla den sista positionen med också.
Sörensen - Miele - Zaar
Saviano - Ljungh - Guter
Hank - Honken - Ahlén
Extra: Nyström, Heinerö
Ahnelöv - Holm
Urbom - Nils
Högström - Englund
Norell - AOM
Tellqvist
Mattsson
Målvaktssidan
Tellqvist, beprövat och rutinerat målvaktskort. Behöver väl inte säga så mycket. Bättre back up än Mattsson? Absolut. Men ingen prio.
Backsidan
Tror vi får nöja oss med två backar utifrån. Mest för att vår backsidan inte är i behov av lika mycket förstärkning som vår topp 6. Jonas Ahnelöv ser jag som klockren värvning. Urbom väljer jag före Fernholm. Är mån om att behålla dom sex andra.
Forwardssidan
Kan börja bakifrån.. Nyström och Heinerö får väl agera extraforwards, övriga fjunisar med kontrakt kan lånas ut. Har fått acceptera att Hank-Honken-Ahlén blir en kedja nästa år också. Nog inget jag gillar. Men det kommer bli så. Saviano, Ljungh och Guter vill jag bygga en tredjeline med. Tre BRA spelare helt enkelt. Alla är bra på att transportera puck och solid tvåvägsspelare. Sörensen går in i topp 6.
Nu till det intressanta. De fem spelarna utifrån...
Mikko Lehtonen, skyttekungen från Skellefteås lag för ett par år sedan. Haft det tyngre sedan dess. Men över karriären en spelare som skjuter extremt mycket och jag tror att han med rätt istid skulle vara god för 20 mål.
Daniel Zaar, det skulle vara som att ersätta det stora tappet av Pontus Åberg om vi fick in Daniel Zaar. Tyvärr skulle vi knappast vara ensamma om att rycka i honom. Men helt klart en spelare som visade i playoff och KS att han är redo för SHL.
Andy Miele, extremt spelskicklig center som varit på gång till Sverige förut. Bör inte vara svår att locka med ett bra bud med tanke på att hans årslön i AHL den här säsongen var $115,000.
Mark Olver, jag gillar Mark väldigt mycket. Han är bra på skridskorna, kan skjuta och passa. Men har framför allt rätt attityd. Han ger sig in där det gör ont och spelar väldigt fysiskt trots sin storlek. Han är kanske mest orealistisk eftersom att han hade ett envägskontrakt den här säsongen och en årslön på $650,000, han lär inte få det igen, men lär fortfarande bli svår att locka. Men det är min drömvärvning.
Mike Hoffman, egentligen bara EP-scoutad. Kanske blir för dyr med övriga truppen som jag tagit ut? Vet inte. Tjänade väldigt dåligt i AHL i år men lär få bättre bud nästa säsong. Har läst att han är snabb vilket man gillar när han ska spela på stor rink. Men vet egentligen inte så mycket om den här spelaren utan behövde bara ett namn att fylla den sista positionen med också.
Expert.
Ny-Ny-Ny
Sörensen-Ny-Ny
Jakobs-Ljungh-Guter
Hank-Honken-Ahlen
Ahnelöv-Högström
Fernholm-Nisse
Holm-Norell
Ny(Tellan, Lassila?)
Ny
Möjliga utlåningar/backupspelare: Heinerö, Nyström, Nyberg, Kalin, Lundberg, Kruger, Englund, AOM
Lämnar: Arnesson, Falk, Hagelin, Johner, Saviano, Sundberg, Jocke, Lidström, Timmy, Sam
Är detta för optimistiskt med antalet nyförvärv tror ni? Kanske får peta in någon av mina utlånade/extra spelare in någon av de fyra kedjorna. Men en hel första lina och en extra center måste man väl ändå kunna begära med vår budget?
Nvm, glöm mitt inlägg. Tänkte väl ungefär som DIFalot bara att han uttryckte sig bättre
Skulle förövrigt kunna tänka mig Nyberg istället för Ahlen med Hank och Honken
Sörensen-Ny-Ny
Jakobs-Ljungh-Guter
Hank-Honken-Ahlen
Ahnelöv-Högström
Fernholm-Nisse
Holm-Norell
Ny(Tellan, Lassila?)
Ny
Möjliga utlåningar/backupspelare: Heinerö, Nyström, Nyberg, Kalin, Lundberg, Kruger, Englund, AOM
Lämnar: Arnesson, Falk, Hagelin, Johner, Saviano, Sundberg, Jocke, Lidström, Timmy, Sam
Är detta för optimistiskt med antalet nyförvärv tror ni? Kanske får peta in någon av mina utlånade/extra spelare in någon av de fyra kedjorna. Men en hel första lina och en extra center måste man väl ändå kunna begära med vår budget?
Nvm, glöm mitt inlägg. Tänkte väl ungefär som DIFalot bara att han uttryckte sig bättre

-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Haha, jag tror dig när du säger EP-scoutad på Hoffman

- SirDIFalot
Ok? Han har ju spelat en del matcher i Sens utan att göra något större avtryck. Men har ingen direkt koll på honom till skillnad från de andra jag nämnde.Skidlöparn skrev:Haha, jag tror dig när du säger EP-scoutad på HoffmanDu har inte sett Sens senaste matcher väl? Han har varit grym där och spelar inte ordinarie där pga lönetaket, lite som Nyquist tidigare under året
Skulle vi få honom kan man börja drömma om SM-final igen! Annars ser det riktigt spännande ut, om vi har råd? Det är väl den största frågan.
Expert.