Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av John Terry »

Att man signar Guter är väl inte jättekonstigt egentligen, men vill försöka skapa någon stomme av spelare som kan stanna i ett antal år framöver.

Erik Nyström-värvningen är nog något man kanske ångrar (nåja det kanske inte Challe gör iofs) precis som Reideborn ångrar sitt tidiga val av Modo. Alltså en värvning för Allsvenskan som nu får åka med på tåget. Hade vi legat i Hockeyallsvenskan så hade den ändå varit halvintressant den värvningen. Men det är så här det funkar, man måste oftast dra snabbt och det är som vanligt alltid svårast för lagen som ligger på gränsen till att gå upp eller åka ur. Jag vet inte hur vanligt det är att man skriver kontrakt som bara gäller Allsvenskan som per automatik bryts om man går upp, tvärtom är ju vanligare såklart.

Säcken har spelat med tre tämligen snarlika kedjor under hela sin tid i DIF. Eller för att vara petig så var det inte han som satte ihop dom, det gjorde Zabel. Säcken ändrade ingenting utan bibehöll bara formationerna hela tiden. Han tvingades bara till ett fåtal ändringar pga skador. Lite kuriosa är att formationen Jakobs - Jocke - Hagelin spelar samtliga 21 matcher ihop under Säcken. Spelade ett gäng matcher ihop även före det.

Jakobs - Jocke - Hagelin
Guter/Emil - Johner - Sörensen
Heinerö/Nyberg - Ljungh - Saviano

Sen då "brunkarlinan" såklart som spelat i princip hela säsongen tillsammans. De tre ovanstående formationerna har spelat tillsammans nästan hela tiden under Säckens tid där Nyberg och Emil ersatte Guter och Heinerö vid deras skadór. Tittar man spelare för spelare så är dom väldigt jämna får man ändå säga och jag tror att det är nog vad vi får ha i bakhuvudet i den här sillyn. Alltså det är långt ifrån säkert att man kommer försöka skapa en direkt topplina eller två. På slutet i KS var det även ganska tydligt att han spelade med en mer gnuggare i varje formation (Emil, Hagelin och Nyberg). Det här kan dock varit lite tillfälligheter då Emil och Nyberg ersatte Guter och Heinerö rakt av fick man känslan av.

Men det som Nyström innebär är ju först och främst en fara för våra juniorforwards vilket är trist. I andra hand för kanske en sån spelare som Jakobs. Jag tror å andra sidan att platserna som Emil, Nyberg och Hagelin har hänger kanske lösats. Sen ska man komma ihåg att kastar Honken in handduken så är brunkarlinan spräckt och då blir frågan hur man ersätter honom om man går på samma linje eller ej med en checkingline.

PS. Säckens poängsnitt var 2,24 poäng/match. Helt okej.. DS

PS2. Zabel hade 1,61 poäng/match. DS2

PS3. Vändningen kom två omgångar före Säcken tog över då man vann två matcher klart, Troja borta och Malmö hemma. Det var nämligen från och med de här matcherna som kedjorna sattes som sen körde hela säsongen ut som nämnts ovan. Inte ens brunkalinan var intakt i de fyra matcherna före där när man bara tog tre poäng. DS3
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Inlägg av pulverapa »

Jim Morrison skrev:Ante har inte fått lön sedan årsskiftet...

http://www.expressen.se/sport/hockey/kh ... e-problem/
Underbar läsning! Det här öppnar upp för oss! Ante lär kunna bryta med Atlant om han vill.
Staten

Inlägg av Staten »

Urbom, Ahnelöv och Fernholm hade varit en dröm i försvaret. Har vi råd med detta?
DIFÖrebro
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIFÖrebro »

Lee Harvey Oswald skrev: alla läser ju de nyheterna iaf.
Jag gör faktiskt inte det, orkar inte bläddra igenom kvällsblaskorna p.g.a. alla rubriker och reklam. Däremot uppskattar jag när folk länkar till någonting åtminstone i närheten av konkret, istället för vilda spekulationer och elite prospects.

Men eftersom jag tror många gillar att spekulera vilt och "EP", samt att läsa de inläggen, kommer jag inte att kritisera dom. Det kostar mig inte mycket att skumma förbi de inläggen.

Trevlig helg så småningom!
ciirree

Inlägg av ciirree »

Hur härligt är det inte att vakna upp och se på Sportbladet att spelare själva har hört av sig till DIF ledningen! Så jävla skönt :)
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Staten skrev:Urbom, Ahnelöv och Fernholm hade varit en dröm i försvaret. Har vi råd med detta?
Hänger på hur lagbygget prioriteras naturligtvis.

Kombinerat då med vilka lönekrav spelarna kan tänkas ha.

Om en spelare redan flyttat med familj till Stockholm har jag svårt att se honom kunna ställa gigantiska krav då vi är enda elitklubb i område t ex.

Fernholms senaste säsong borde inte göra honom idiotdyr heller.

Urbom tror inte jag vill flytta hem ännu.

Kan ju finnas en baktanke med att signa en spelare som Nyström istället för en lite äldre spelare som var med förra säsongen. Kvalitén du får ut kanske blir något lägre på Nyström, men samtidigt blir lönen du betalar mycket lägre vilket kan öppna upp dörren för att kunna skriva kontrakt med spetsspelare.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Jag har inga problem med länkar, kan tom vara bra. Dock ska det i ingressen stå namnet på spelaren det rör och vad det handlar om. Då kan man helt enkelt välja att inte klicka på länken om man redan läst det.

Gällande signeringarna av spelare som kanske inte kommer räcka till i SHL, det är väl "bara" att vi lånar ut dom. Visst vi kommer ju ta en kostnad men lite gambling är det ju med varje kontrakt som signeras.
Exod35

Inlägg av Exod35 »

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=14863 Matthew Ford, RW, Oklahoma City Barons (A).
En riktig eliteprospects-värvning, jag har aldrig sett snubben spela men han ser intressant ut. Ganska bra size (185 cm/94 kg), och framförallt en högerskytt som kan göra mål. Bra ålder dessutom, 29 år.
Han har aldrig fått chansen i NHL och han kanske är sugen på ett miljöombyte? Känns som en realistisk värvning med tanke på att han inte är 22 längre. Tycker att han verkar vara en spelartyp som vi saknat de senaste åren.
AlltidDIF

Inlägg av AlltidDIF »

Lite tankar :

De börjar bli drag kring DIF igen.
Fernholm,Ahnelöv,Urbom är alla 3 mycket bra, Murray som de snackats om skulle inte göra bort sig alls o SHL. Sätt ett C på hans tröja så kommer han offra precis allt, vilket han nog gör utan C't

Hannula ställer jag mig tveksam till då ja inte vet formen på han? Bara förra året hade han 3 klubbar väll?

Enqvist som inte fått lön är en dröm som förblir en dröm? Annars har vi där ett lagkaptensämne och en första/andra center.

Jakobs förtjänar att få stanna då han varit riktigt bra! Finna mer utveckling hos han.

Känslan är att Honken lägger av och då behöver vi en tuff jävel att stoppa mellan Hank och Ahlén som inte kommer göra bort sig i SHL.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
UltrasDIF

Inlägg av UltrasDIF »

Vet inte om det nämnts men Centern Andreas Falk kan vara på gång till Stockholm igen och då Djurgården.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=642
Highwind

Inlägg av Highwind »

Kall-El skrev:
Highwind skrev:
Kall-El skrev:Ni som har med Jakobs till nästa säsong.

Han har prövats i två olika SHL klubbar och inte lyckats i någon, men samtidigt varit bra i Allsvenskan.

Känns lite grand som den där spelarna vi singnade inför säsongen vi åkte ur ( mattias carlsson(?)) som hade öst in mål i Allsvenskan, men visade sig var allt annat än bra i Elitserien.

Är vi verkligen i position att chansa på en sådan typ av spelare som dessutom antagligen måste spela i lina ett eller två för att utnyttjas på rätt sätt.

En annan liknande spelare att plocka fram som exempel skulle kunna vara Tim Eriksson kanske?
Det är inte många spelare som kan gå in och prestera bra oavsett miljö. Miljö: Alltså förtroende från tränarna, sammanhållning i omklädningsrummet, trivsel i staden osv. Jakobs är en spelare som helt klart presterar bra i DIF-miljö.

Det skiljer sig från Mattias Carlsson som fungerade bra i en annan miljö men inte i DIF. Jakobs fungerar bevisligen bra i DIF-miljö. Snubben har verkligen presterat på max när det verkligen gällde. Han gjorde helt avgörande mål (målen mot AIK, Rögle hemma och sista matchen). Han klev fram när det gällde som allra mest.
Jakobs fungerade väldigt bra i Leksand när laget låg i Allsvenskan om jag kommer ihåg rätt.

Har Carlsson levererat i SHL-miljö? ( Däremot har han levererat i Allsvensk miljö dessutom i olika klubbar om jag inte missminner mig )

Det finns vissa spelare som fungerar i Allsvenskan, men inte högre upp. Har på känn att Jakobs är den typen av spelare tyvärr. Och ja förtroende, spelsätt och miljö spelar in se bara på Bremberg, men det måste finns ett visst mått av kvalité också.

Wesslau vill jag aldrig mer se i DIF för övrigt.

Mycket heller en gammal hjälte som Tellan. ( En spelare som antagligen dessutom skulle bli billigare inte minst om han vill flytta hem för gott. ) Får kräkkänningar bara av att tänka tanken att ta tillbaka en spelare som spelade ner oss för att han nu inte längre kanske platsar i det SHL-lag han valde att lämna oss för.

En enda orsaken att ta tillbaka den typen av spelare är om HIV skulle tvingas betala typ 80% av spelarens lön eller liknande.
Jag tänker Jacobs i en tredjelina. Presterar han bättre än så kan han givetvis flyttas upp. En lön därefter. Tänker att det inte blir en "chansning" då.

Gällande Wesslau så förstår jag din oro. Men det enda vi vet är att Wesslau var elitseriens bästa målvakt för några år sedan. Då han spelade i DIF. Han är i bra ålder och lär inte kräva för mycket lön. Det kan bli ett riktigt kap! Årets smartaste värvning.

Tveksam på Tellans ålder och sug.

Vi har en svag ekonomi (-7 miljoner i TV-pengar jämfört med övriga lag). Vi måste tänka utanför boxen för att bli konkurrenskraftiga.
Senast redigerad av Highwind den 2014-04-11 08:51:43, redigerad totalt 2 gång.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Vore jävligt trist om M.Holmqvist lägger av. Han har inte varit så här bra sedan han spelade i NHL. Vi behöver honom i powerplay.
Exod35

Inlägg av Exod35 »

Angående Murray så är jag inte så sugen på honom i DIF. Han spelar med sin storlek och den kommer inte till lika stor nytta i SHL. Han skulle dra på sig mycket utvisningar när han spelar det tuffa spel han är van vid. Större is är inte en fördel för han heller, då han är seg på skridskorna. Är rädd att han skulle göra bort sig totalt i SHL tyvärr. Är dock ett stort fan av han när han spelar i NHL :D
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev: Ja, de kollade väl bara resultaten/placeringarna för när han var här. Glömde väl bort förutsättningarna?

Garpen känns spännande, men han har väl ingen erfarenhet av sportchefsjobbet?

Viktigast att få till en stabil organisation som för en gång skull börjar arbeta långsiktigt. Håller inte att byta spelsätt och sportchef med jämna mellanrum.
Tar emot att säga det, men vi borde verkligen syna Saik i sömmarna. Gillar deras tänk kring alla värvningar av ledare/tränare och spelare. Där känns det som att klubben verkligen håller i verksamheten och hela tiden har en överblick och vision. Man rekryterar människor som passar in i Saik.

Hur vill vi spela?
Vad är rimliga mål 14/15? 15/16?
Vem bestämmer över spelarvärvningarna?
Garpen har ju ändå meriter som Team Manager för Tre Kronor i bagaget så jag tror han skulle vara perfekt i rollen även i nya stora stygga SHL.

Rimliga mål 14/15 är att bygga ett grundspel för SHL, trygga ekonomi och undvika kvalserien.
15/16 måste det vara slutspel som gäller och med rätt utveckling på juniorerna tror jag inte att det är omöjligt att man tar sig väldigt långt.
Att konkurrera med SAIK eller FBK med det spelarmaterial vi har idag låter sig nog inte göras om inget mirakel sker med de grabbar vi nu har.
Undviker vi kvalserien är vi ju i slutspel. :wink:

Vem än det blir hoppas jag vi får se personen under en längre tid (om det inte blir katastrof).
Vi behöver bygga upp en större kontinuitet och långsiktighet i föreningen.

Saik´s framgångar grundar sig helt på det. Personer som varit i föreningen under en väldigt lång tid. De har arbetat utifrån långsiktiga och realistiska mål.
Får inte glömma att det är unikt att kunna behålla alla stomspelare år efter år. Spelare som andra klubbar tappar till KHL/NHL på löpande band. Finns något i föreningen som gör att man faktiskt stannar kvar.

Hoppas det finns personer som vill lägga ned sin själ i DIF på samma sätt under en längre tid. Det har varit alldeles för stor omsättning senaste åren. En del kan man skylla på ekonomin, men det är knappast enda anledningen.

Om jag får önska lite nu så är det att ta in Urbom och Ahnelöv. Sedan behålla alla övriga backar utom Lidström (tyvärr) och Timmy. Då har vi en fullt godkänd uppställning inför kommande säsong. En lösning som knappast äventyrar budgeten heller. Finns ju stora fördelar med att gå upp när det kommer till kontraktsskrivningar och där en hel del dessutom är juniorer eller tidigt in i karriären.

Nej tack till "bäst före datum" spelare med trevliga meriter (ex Hannula).
Fernholm ligger på gränsen till det, men löser det sig inte med Urbom och Ahnelöv så vore det väl dumt att inte ta in Fernholm.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

UltrasDIF skrev:Vet inte om det nämnts men Centern Andreas Falk kan vara på gång till Stockholm igen och då Djurgården.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=642
Han signade just nytt kontrakt med Köln??
Låst