Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg
Känns spontant som att folk tror att vi har oändligt med pengar nu bara för att vi är i SHL. Jag ser hellre ett långsiktigt bygge och ett nedre halvan lag än att vi lägger alla pengar på stjärnspelare som vi inte ens vet hur de levererar med skölden på bröstet, och riskerar att gå ytterligare en sportslig kräftgång tillmötes och dessutom ha en tjarvlig ekonomi..
25/4-2025
Guter kan säkert fungera med sin starka skridskoåkning i en tredjekedja och därmed blir ju inte kraven på poäng så höga.
Däremot blir jag mer oroad om det skrivs fler långa kontrakt med fler spelare av samma typ....
Däremot blir jag mer oroad om det skrivs fler långa kontrakt med fler spelare av samma typ....
Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in
"Som vi inte ens vet hur de levererar" - ja men Guter då? Han imponerade ju knappast ju HA och nu 3 år i SHL.förevigtdjurgården skrev:Känns spontant som att folk tror att vi har oändligt med pengar nu bara för att vi är i SHL. Jag ser hellre ett långsiktigt bygge och ett nedre halvan lag än att vi lägger alla pengar på stjärnspelare som vi inte ens vet hur de levererar med skölden på bröstet, och riskerar att gå ytterligare en sportslig kräftgång tillmötes och dessutom ha en tjarvlig ekonomi..
Man ska komma ihåg att spelare som Himelfarb, Aulin och McGrath som alla trodde skulle bli stjärnor i SHL alla floppade. Det är stor skillnad på HA och SHL.
-
Guter blir en tredjeliner. Inte en första, inte en andra. Han hamnar i en tredjekedja, levererar 15-20p per säsong och är billig. Ja tack.ciirree skrev:"Som vi inte ens vet hur de levererar" - ja men Guter då? Han imponerade ju knappast ju HA och nu 3 år i SHL.förevigtdjurgården skrev:Känns spontant som att folk tror att vi har oändligt med pengar nu bara för att vi är i SHL. Jag ser hellre ett långsiktigt bygge och ett nedre halvan lag än att vi lägger alla pengar på stjärnspelare som vi inte ens vet hur de levererar med skölden på bröstet, och riskerar att gå ytterligare en sportslig kräftgång tillmötes och dessutom ha en tjarvlig ekonomi..
Man ska komma ihåg att spelare som Himelfarb, Aulin och McGrath som alla trodde skulle bli stjärnor i SHL alla floppade. Det är stor skillnad på HA och SHL.
25/4-2025
Nyström verkar ju också vara signad före vi visste att vi skulle gå upp.
Om någon har signat innan vi visste vilken serie vi skulle spela i så är det bland det mest inkompetenta sportchefsarbete jag någonsin skådat. Vem fan gör något sånt?
Samtidigt finns det många spelare som inte varit jättedominanta i HA för att sedan bli riktigt bra SHL-spelare typ som Joakim Hillding som gjorde 38 poäng för Växjo 2010/2011 för att sedan göra 13, 20 och nu senaste säsongen i Färjestad, 41 poäng! Tror Guter kan få en liknande utveckling.ciirree skrev:"Som vi inte ens vet hur de levererar" - ja men Guter då? Han imponerade ju knappast ju HA och nu 3 år i SHL.förevigtdjurgården skrev:Känns spontant som att folk tror att vi har oändligt med pengar nu bara för att vi är i SHL. Jag ser hellre ett långsiktigt bygge och ett nedre halvan lag än att vi lägger alla pengar på stjärnspelare som vi inte ens vet hur de levererar med skölden på bröstet, och riskerar att gå ytterligare en sportslig kräftgång tillmötes och dessutom ha en tjarvlig ekonomi..
- SirDIFalot
Alla lag? Spelare signas ju redan i januari/februari. Ska man inte hamna efter och gå miste om potentiella bra spelare så gäller det att vara ute i tid på dagens hockeymarknad.Vikas skrev:Om någon har signat innan vi visste vilken serie vi skulle spela i så är det bland det mest inkompetenta sportchefsarbete jag någonsin skådat. Vem fan gör något sånt?
Expert.
-
Är ju glasklart att Guter och Nyström signade allsvenska kontrakt. De har varit klara länge.
Laget 2014/2015:
Mv: (Tellan), Reideborn/Mattson
Backar:
(Ahnelöv?)-Nils Andersson
(Fernholm?)-Högström
Norell-Arnesson
Extra: Holm, Englund, Ollas-Mattsson
Kedjor:
(Calle Ridderwall-Andreas Falk/Patrik Zackrisson-Peppe Lundh)
Sörensen-Johner-Jakobs
Guter-Ljungh-Nyström
Ahlén-Holmqvist-Henrik Eriksson
Extra: Emil Lundberg, Heinerö
Tuffast offra Lidström och Saviano. Gillar Saviano, men han får ju inte ut mycket av sitt spel och i och med att vi redan signat Guter och Nyström samt har kontrakt med Heinerö får jag inte plats med honom.
Jocke Eriksson tror jag lägger av.
Laget 2014/2015:
Mv: (Tellan), Reideborn/Mattson
Backar:
(Ahnelöv?)-Nils Andersson
(Fernholm?)-Högström
Norell-Arnesson
Extra: Holm, Englund, Ollas-Mattsson
Kedjor:
(Calle Ridderwall-Andreas Falk/Patrik Zackrisson-Peppe Lundh)
Sörensen-Johner-Jakobs
Guter-Ljungh-Nyström
Ahlén-Holmqvist-Henrik Eriksson
Extra: Emil Lundberg, Heinerö
Tuffast offra Lidström och Saviano. Gillar Saviano, men han får ju inte ut mycket av sitt spel och i och med att vi redan signat Guter och Nyström samt har kontrakt med Heinerö får jag inte plats med honom.
Jocke Eriksson tror jag lägger av.
Senast redigerad av jensa öhling den 2014-04-09 20:01:05, redigerad totalt 2 gång.
- -daniel-
Ja, alltså bägge de här är ju signade på förmodat (för SHL-nivå) billiga kontrakt. Guter kommer få kriga för en plats i 3:e linan, visar det sig att han mäktar med det kan han säkerligen flyttas upp i hierarkin. Nyström har jag ingensomhelst koll på tyvärr.
kommer Nyström sänka Skellefteå nästa säsong? 

Daniel Brodin hade jag supergärna haft i vårat lag, men han kanske har långt kontrakt med brynäs.
-
Det faktum att man signar Guter på 3 år tyder på långsiktighet. Tycker det ska vara slut med 1-årskontrakt nu när vi är i högsta ligan. Signa Nisse på 5 år! Och förläng Sörens redan nu med ytterliggare 4-5 år (utöver nästa).
Apropå målvaktsfrågan:
Jag ser väldigt gärna en duo bestående av Tellqvist och Reideborn, som många varit inne på. För Tellqvist vore det antagligen en dröm att komma tillbaka till DIF, och han har dessutom en oerhört stark säsong bakom sig i KHL och förmodligen ett antal bra år kvar av karriären. Däremot tror jag inte att han behöver vara särskilt billig bara för att han är djurgårdare - men det vore en viktig värvning av flera anledningar. Då vi riskerar att tappa alla veteraner med djurgårdshjärta behövs han både för lagets skull, men även ur ett PR-perspektiv. Men framförallt för att han är en riktigt bra målvakt.
Reideborn skulle må bra av att träna med Tellqvist, och dessutom vara en bra avlastare. Det vore väldigt beklagligt att slänga in honom som en förstemålvakt i SHL redan i år. Titta bara på Tim Sandberg som var Örebros akilleshäl den här säsongen, trots en stark Kvalserie.
Om Reideborn försvinner vill jag dock verkligen inte se Mattsson som backup. Det skulle bli som säsongen när vi åkte ut, då Wesslau fick spela alldeles för mycket. En bra backup kommer att behövas, och i dagsläget ser jag inte Mattsson som en sådan på SHL-nivå. Reideborn vore ultimat med tanke på ålder och utvecklingskurva.
Om det skulle skita sig med Tellqvist så finns det dock flera tänkbara alternativ. Jag ser inte Anders Lindbäck som helt omöjlig för nästa säsong. Han har en katastrofal säsong i år (även om han lyckades spika igen i natt), och sitter på ett utgående och alldeles för dyrt kontrakt. Han var tänkt att utmana om förstaspaden i Lightnings men har blivit en given backup. Om han nu inte gör en helomvändning och avslutar säsongen starkt i Bishops eventuella skadefrånvaro, så tror jag att han kommer få det svårt att få ett nytt kontrakt om han inte accepterar ett tvåvägskontrakt med spel i AHL. Jag är osäker på om han är så sugen på det, efter fyra år i NHL. Då kanske det vore bättre att komma hem till Sverige under en säsong, och visa att han är en bra målvakt. Challe har ju bevisligen haft kontakt med honom sedan deras gemensamma säsong i Timrå (http://difhockey.se/artikel/1764/).
Jag ser väldigt gärna en duo bestående av Tellqvist och Reideborn, som många varit inne på. För Tellqvist vore det antagligen en dröm att komma tillbaka till DIF, och han har dessutom en oerhört stark säsong bakom sig i KHL och förmodligen ett antal bra år kvar av karriären. Däremot tror jag inte att han behöver vara särskilt billig bara för att han är djurgårdare - men det vore en viktig värvning av flera anledningar. Då vi riskerar att tappa alla veteraner med djurgårdshjärta behövs han både för lagets skull, men även ur ett PR-perspektiv. Men framförallt för att han är en riktigt bra målvakt.
Reideborn skulle må bra av att träna med Tellqvist, och dessutom vara en bra avlastare. Det vore väldigt beklagligt att slänga in honom som en förstemålvakt i SHL redan i år. Titta bara på Tim Sandberg som var Örebros akilleshäl den här säsongen, trots en stark Kvalserie.
Om Reideborn försvinner vill jag dock verkligen inte se Mattsson som backup. Det skulle bli som säsongen när vi åkte ut, då Wesslau fick spela alldeles för mycket. En bra backup kommer att behövas, och i dagsläget ser jag inte Mattsson som en sådan på SHL-nivå. Reideborn vore ultimat med tanke på ålder och utvecklingskurva.
Om det skulle skita sig med Tellqvist så finns det dock flera tänkbara alternativ. Jag ser inte Anders Lindbäck som helt omöjlig för nästa säsong. Han har en katastrofal säsong i år (även om han lyckades spika igen i natt), och sitter på ett utgående och alldeles för dyrt kontrakt. Han var tänkt att utmana om förstaspaden i Lightnings men har blivit en given backup. Om han nu inte gör en helomvändning och avslutar säsongen starkt i Bishops eventuella skadefrånvaro, så tror jag att han kommer få det svårt att få ett nytt kontrakt om han inte accepterar ett tvåvägskontrakt med spel i AHL. Jag är osäker på om han är så sugen på det, efter fyra år i NHL. Då kanske det vore bättre att komma hem till Sverige under en säsong, och visa att han är en bra målvakt. Challe har ju bevisligen haft kontakt med honom sedan deras gemensamma säsong i Timrå (http://difhockey.se/artikel/1764/).
Jag tänkte dem kanske har skrivit fel. Det ska vara Eric Nystrom från Nashville.
...
Hehe
...
Hehe