Kvalserien 2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Bocas
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av Bocas »

applebay skrev:Bästa är att bara köra över vik hovet style och se hur långt det räcker.
Håller med. Försöka med nåt konstigt avvaktande för att lura råttan tror jag inte alls på.

Full fart framåt!
applebay

Inlägg av applebay »

Många konstiga situationer kan uppstå där det är i båda lagens intresse att ta ut målvakten.

Rent sportsligt gör västerås mest rätt i att försöka vända/vinna matchen eller hålla siffrorna nere om de ligger under?
coden

Inlägg av coden »

applebay skrev:Många konstiga situationer kan uppstå där det är i båda lagens intresse att ta ut målvakten.

Rent sportsligt gör västerås mest rätt i att försöka vända/vinna matchen eller hålla siffrorna nere om de ligger under?
Om Dif behöver göra t.ex ett mål till men redan leder med 1-2 tycker jag att den sportsliga saken att göra för VIK är att försvara sig. Men visst, det är knivigt.
applebay

Inlägg av applebay »

Jag kan tycka att målet borde vara för varje enskilt lag att få bästa resultat i KS och de kan trots allt komma 4a eller 5a vid vinst. De borde inte anpassa sitt spel för andras intressen.
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Det är väl möjligen på marginalen insatsen kan svikta hos spelare i avhängda lag, jag gissar att man kanske inte vill gå in i dom där extremt uppoffrande lägena och riskera skador. Men annars kör man garanterat fullt.

Skickas från min iPad via Tapatalk
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
jool08

Inlägg av jool08 »

Det mest sportsliga måste vara att spela precis så som man skulle gjort i omgång 1. Dvs ligger vik under med 2-1 så är det naturliga att ta ut målvakten. Eftersom de skulle ha agerat så i motsvarande match mot rögle i förra omgången så ska de göra det nu också.
Den mest kniviga situationen är om det står lika mellan rögle och aik i slutet. Aik kan då (med viss rätt) ta ut målvakten eftersom de måste vinna med 2 puckar för att gå förbi rögle. På så sätt kan rögle skänkas segern och aik motivera det som ett desperat försök att vinna tillbaka sin shl-plats.
Känns som att vi måste gå ut stenhårt för att försöka vinna med 4-5 puckar, men tror att det blir jäkligt svårt. Vik visade upp en yrkesheder i förra matchen och kommer göra sitt yttersta även mot oss. Visst att vi slagit dem med 5-0 tidigare under säsongen, men blir nog svårare nu. Vid ett underläge med 3 mål hade vik kanske gett upp i normala fall, men vetskapen om att varje mål påverkar kvalserien tror jag medför att de kommer fortsätta kämpa trots underläge. Fördel rögle, tyvärr.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Man kan ju se det såhär också: Asplöven ställde upp med nästan halva J20 och vi slog dem med 2-0.
Tror Västerås matchen endå blir något annorlunda för man borde ha lärt sig en läxa men man borde endå vara försiktig med att säga hur "lätt" denna matchen kommer bli.
Jag tror dessvärre vi får se nåt liknande resultat, 2-0 kanske 3-1.
applebay

Inlägg av applebay »

Som tur är så har AIK både anledning och kvaliteten som krävs för att slå rögle. Rögles målvakt är inte den stabilaste heller.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8670310.ab

Vet inte om denna varit uppe, men vad fan hände med att man ska veta om förutsättningarna innan säsongen startar?

"Fallskärmen är på hela sju miljoner kronor, 25 procent av ligabidraget. Pengar som hade landat i Djurgårdens plånbok om det inte vore för att SHL, i smyg, gjort förändringen."
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Mattias_87 skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8670310.ab

Vet inte om denna varit uppe, men vad fan hände med att man ska veta om förutsättningarna innan säsongen startar?

"Fallskärmen är på hela sju miljoner kronor, 25 procent av ligabidraget. Pengar som hade landat i Djurgårdens plånbok om det inte vore för att SHL, i smyg, gjort förändringen."
Ingen dum ändring egentligen. Förutom att det är dålig tajming för oss Djurgårdare :)

Skulle hellre se att alla 14 lag fick ge upp 500.000 kr till laget som åker ut än att nykomligen ska ge upp hela 7 millar.
Expert.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Det var dit jag ville komma. Att ett enda lag ska dela med sig av pengarna är bara sjukt, lite av varje så märks det inte istället.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Det är ju ett uttänkt system av de etablerade SHL-laget att skapa en "ond cirkel", dvs att de lagen som kommer upp har mycket svårare att etablera sig och därför inte hotar lagen ovanför.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Självklart skulle summan ha tagit från samtliga lag, ren idioti att det är som det är nu.

Även om jag förstår grundtanken är jag lite frågande till själva grejen i sig. Det kan ju inte vara så att dessa 7 miljoner ska användas till att bibehålla en så stark trupp som möjligt utan tanken måste ju självklart vara att främst den administrativa delen och allt kring laget inte ska drabbas fullt ut.

Nu vet vi dock alla att detta oavkortat går till truppen, det är ju så det fungerar. Då ställer jag mig frågande till varför laget som åker ned ska få bidrag för att kunna ha en bättre trupp än dom förtjänar? Nej, detta borde dom ta bort om dom inte kommer på något sätt att säkerställa att pengarna går till rätt ändamål.
Praetori

Inlägg av Praetori »

crike skrev: Nu vet vi dock alla att detta oavkortat går till truppen, det är ju så det fungerar. Då ställer jag mig frågande till varför laget som åker ned ska få bidrag för att kunna ha en bättre trupp än dom förtjänar? Nej, detta borde dom ta bort om dom inte kommer på något sätt att säkerställa att pengarna går till rätt ändamål.
Spelarnas fack har garanterat varit med i diskussionerna. Klubbar som åker ner kan tvingas bryta kontrakt av ekonomiska anledningar och då råkar spelarna illa ut.
Hockeymiljonärerna på plan har fått ett mycket större inflytande i Svensk hockey sedan konkurrensen om Svenskt spelarmaterial från utländska ligor blivit större så att lag som ramlar ner från och med nu inte hamnar ute i kylan ekonomiskt är kanske inte så konstigt.

Det sura i kråksången är att vi inte fick några bonusmiljoner säsongen vi åkte ner och att OM vi mot förmodan skulle trassla oss upp då går miste om samma summa (dubbelt straffade).

Spelar vi och gnaget i AS nästa år blir det inte jättekul att möta ett lag som fått 7 gratismillar och ett par andra storsatsande klubbar som vill jaga de extra platserna till SHL medan vi skär ner.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
applebay

Inlägg av applebay »

Det värsta med beslutet är att det drabbar ett lag som inte var med och bestämde om det. Det är därmed även ett beslut som är givet att klubba genom, det kan aldrig skada någon utav de klubbar som var med och bestämde om det.
Skriv svar