Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget
Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg
Nu i KS har Jakobs visat vad han går för och han börjar verkligen få utdelning. Dessutom hyllar han gång på gång våran fantastiska hemmapublik.
Får han inget högre anbud eller förlängning hos Leksand samt att DIF vill, så finns det nog en ganska stor chans att lånet från Leksand blir en värvning.
Jag ser det gärna.
Bara han inte fintar bort sig själv utan skjuter som han gjort de senaste matcherna istället.
Får han inget högre anbud eller förlängning hos Leksand samt att DIF vill, så finns det nog en ganska stor chans att lånet från Leksand blir en värvning.
Jag ser det gärna.
Bara han inte fintar bort sig själv utan skjuter som han gjort de senaste matcherna istället.
Stämmer 7 mille i budget till nästa säsong verkligen?
Tyckte det sas innan denna säsong att detta var något av ett mellanår och ett bygge för framtiden, låter väl då konstigt att budgeten nästan ska halveras till nästa sässe?
Och vet man hur stor budget tex Malmö och Västerås hade i år?

Intressant synpunkt från dig när det gäller våra backar. Det har ändå gått rätt bra så här långt eller? Håller med dig att det slarvas överlag, men inte är det väl bara en av alla som slarvar?Debacle skrev:seppuko skrev:Rutin håller jag med om, han borde ha kommit in i DIF-dressen lite snabbare i och med rutinen. Men, han har förändrat sitt spel enormt detta år och slår knappt icing längre. Kyligare med puck, motar bort motståndare hårt framför mål och är placeringssäker. Poängen hänger däremot ihop med att han matchats in väldigt defensivt varvid i BIK sista året kanske han fick spela PP mer än här. Kika lite på hans poängproduktion så ser du att han ligger där han förväntas. Däremot kan jag tycka det är lite synd om han just framåt sett, han har inget självförtroende men vill så gärna göra mål. Tyvärr pga självförtroendet saknas nog kylan och därför har han skjutit ett par gånger i fel vinkel (Lex Åberg) så att pucken gått runt.Vinicus skrev:Lidström kostar mindre än han smakar? Han tjänar tredje bäst i laget efter Timmy och Honken, enligt plus. Då är iofs inte nyförven med på listan. Men han tjänar 400k/år, då borde man kunna kräva mer.Praetori skrev:Det är ju udda situationer och knappast säsongsbetonat. Lidström skall vi definitivt hålla kvar i eftersom han har potential att bli riktigt grym. Bra spelsinne och passningarna är det inte heller något fel på, behöver dock mer rutin på denna nivå men kostar förmodligen mindre än han smakar.bastis7 skrev:Två killar som måste bort nästa säsong är Falk och Lidström. Tycker de är för jävla dåliga, Falk kladdar med pucken tills nån tar den ifrån honom och Lidström vet jag faktiskt inte vad han har på en is och göra. Får fan gråa hår av dem fast jag bara är 20...
Mer rutin? Han har gjort drygt 400 matcher i HA och är 26 år. Tror dessvärre inte att det är där problemet ligger. Sen är 15 poäng på drygt 110 matcher i Djurgården för dåligt av en spelare med hans spelstil.
För mig är det helt otroligt hur folk kan försvara Lidström. Katastrof i offensiv zoon där det enda killen gör är att slå ner den i runden igen. Tänk ikväll när ni sitter på hovet, studera Lidström lite extra och kom tillbaka imorgon och säg att killen är duktig i antingen offensiv eller defensiv zoon. Killen har spelat väldigt mycket PP senaste månaderna när vi har haft bortfall, dessvärre har varken produktionen eller en glimt av förbättring förkommit.
Jag låter säkert jätte gnällig, men det skär verkligen i hockeyhjärtat när folk kommer in och hävdar att vår absolut största säkehetsrisk ska bli resignad inför nästa säsong.
Tror att det vore bra om några av dessa fick fortsatt företroende ett par år till med Nyman för han gör dom gott. Nyman är på god väg att få till det. Mest fundersam är jag på vad som händer med Sam Lofquist? Kontarkt fortsättning på Nisse? Tveksamt då han är rätt skadebenägen och inte alls håller allsvensk klass just nu. För dålig på skridskorna är min mening men väldigt bra speluppfattning.
Förhållandevis ja, men fortfarande så har vi en defensiv som allt annat än skrämmer bort motståndarna. Håller helt med dig angående Nisse, glansdagarna runt jul verkar längre bort än någonsin. Sam kommer nog med största sannolikhet försvinna, vilket är både bra och dåligt i min mening. Han var trots allt väldigt tongivande och bra nu under de sista 15 matcherna, all heder åt honom där. Men han verkar tyvärr ha en rätt risig attityd gent emot medspelarna och tränarna, läser man lite mellan raderna efter Örebro-incidenten så var det inte bara tränarna som var missnöjda med hans agerande.Intressant synpunkt från dig när det gäller våra backar. Det har ändå gått rätt bra så här långt eller? Håller med dig att det slarvas överlag, men inte är det väl bara en av alla som slarvar?
Tror att det vore bra om några av dessa fick fortsatt företroende ett par år till med Nyman för han gör dom gott. Nyman är på god väg att få till det. Mest fundersam är jag på vad som händer med Sam Lofquist? Kontarkt fortsättning på Nisse? Tveksamt då han är rätt skadebenägen och inte alls håller allsvensk klass just nu. För dålig på skridskorna är min mening men väldigt bra speluppfattning.
Arneson känns lite 50/50 om han drar over seas. Norell blir en viktig kugge nästa år. Englund med lite mer rutin och lägg extra mycket vikt på passningsträningen så duger han. Högström är typ bäst i världen. Lidström kan vi skänka till välgörenhet. Timmy får inte förlängt. Falk, trots sin värdelösa insats igår, gjort en bra säsong, behåll. Alltså behöver vi minst 3 nya backar inför nästa säsong.
Pessimist som jag är så är inlägget anpassat för ännu en säsong i HA.
Lidström har bra skridskoåkning, bra första pass och bra spelsinne. Tycker han utnyttjas helt fel. Men det är tränarens uppgift att se vad spelarna är bra på. Lidström får väldigt lite speltid i PP. Han skulle passa perfekt i ett andra PP.
Västerås har en budget på ca 9 mille i år! Från källa nära klubben och deras sportchef.Glory1 skrev:Stämmer 7 mille i budget till nästa säsong verkligen?Tyckte det sas innan denna säsong att detta var något av ett mellanår och ett bygge för framtiden, låter väl då konstigt att budgeten nästan ska halveras till nästa sässe?
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Jag tror initialt de kan ha haft en liknande budget, men de har nog med allra största sannolikhet gått över den med X antal extrakulor.Megaman skrev:Västerås har en budget på ca 9 mille i år! Från källa nära klubben och deras sportchef.Glory1 skrev:Stämmer 7 mille i budget till nästa säsong verkligen?Tyckte det sas innan denna säsong att detta var något av ett mellanår och ett bygge för framtiden, låter väl då konstigt att budgeten nästan ska halveras till nästa sässe?
Gibbs skrev:Lidström har bra skridskoåkning, bra första pass och bra spelsinne. Tycker han utnyttjas helt fel. Men det är tränarens uppgift att se vad spelarna är bra på. Lidström får väldigt lite speltid i PP. Han skulle passa perfekt i ett andra PP.
Han har fått chanser både i år och förra året i pp utan att prestera killen träffar bara första bästa motspelare. Slarvar mkt i passningsspelet gör han också!
Om jag inte minns fel så sa Västerås sportchef i Viasat att dom hade en spelarbudget på 8 mille (detta var i början av säsongen). På min direkta fråga till min källa "hur fan har ni råd att värva till höger och vänster" så blev svaret att dom har haft många på tryout kontrakt samt att dom Amerikanska importerna kostar mindre än dom flesta tror. Sedan är tydligen deras sportchef grönjävlig på att förhandla till sig dyra spelare typ Fornataro till skit pengar då klubbarna som sitter med deras kontrakt i detta fall Leksand vill bli av med lönekostnaden och alternativet är betala spelaren allt själv kontraktet ut, alternativt lösa ut spelaren eller som i detta fall få hjälp av Västerås som tar en lite del av kostnaden, sedan hur stor denna del är vet ju bara klubbarna.-daniel- skrev:Jag tror initialt de kan ha haft en liknande budget, men de har nog med allra största sannolikhet gått över den med X antal extrakulor.Megaman skrev:Västerås har en budget på ca 9 mille i år! Från källa nära klubben och deras sportchef.Glory1 skrev:Stämmer 7 mille i budget till nästa säsong verkligen?Tyckte det sas innan denna säsong att detta var något av ett mellanår och ett bygge för framtiden, låter väl då konstigt att budgeten nästan ska halveras till nästa sässe?
Västerås är tydligen väldigt öppna mot sina medlemmar och sponsorer gällande dessa saker gällande spelarbudgetar och vart pengarna går efter deras konkurs 2000.
Vid spel i HA:
D: Holm, Norell, Andersson, Högström, Englund, Ollas-Mattsson
Tveksam till: Falk, Lidström
Bort: Lofquist
Annan roll/byter klubb: Arnesson, Timmy (stäm av om det finns intresse för en ledarroll i juniorlag eller liknande).
F: Jocke, Saviano, Hank, Honken, Heinerö, Guter, Ahlen, Ljungh, Jakobs, Sörensen, Lundberg, Johner.
Tveksam till: Kalin, Sundberg, Kruger, Liljendahl, Lindberg <- jag har sett dessa för lite (förutom Kalin då kanske).
Bort: Nyberg, Hagelin
Norell & Högström är nog de vi skall bygga runt. I J20 finns Englund som absolut skall bli uppflyttad. Vi måste få en jämnare nivå på Holm & Nisse. Lofquist känns inte vattentätt. Arnesson ser jag nästan som förlorad, dock kommer han ju aldrig kunna ta en plats i i Bostons megastarka defensiv. Timmy bör kliva åt sidan och istället få någon form av papparoll för Junioer eller liknande.
Jocke inger en nyttig rutin, även om hans spel kraftigt varierar. Saviano, Heinerö är våra jokers. Hank, Honk & Ahlen får stå för fysiken tillsammans med Lundberg (möjligtvis att vi kan få in någon mer sånhär spelartyp, gärna någon som går rakt på mål och inte bara är grym på att buffla). Guter, Sörensen, Jakobs, Johner är våra snipers. Ljungh blandar och ger men hans högstanivå är ju extremt hög med HA-mått mätt. Nyberg och Hagelin har inte överraskat nämnvärt, inte på mig i alla fall. Kalin har väl satt vissa avtryck, tveksam dock. De andra junisarna vi har är alldeles för otestade för mig att ge ett seriöst utlåtande om.
Annan roll/byter klubb: Arnesson, Timmy (stäm av om det finns intresse för en ledarroll i juniorlag eller liknande).
F: Jocke, Saviano, Hank, Honken, Heinerö, Guter, Ahlen, Ljungh, Jakobs, Sörensen, Lundberg, Johner.
Tveksam till: Kalin, Sundberg, Kruger, Liljendahl, Lindberg <- jag har sett dessa för lite (förutom Kalin då kanske).
Norell & Högström är nog de vi skall bygga runt. I J20 finns Englund som absolut skall bli uppflyttad. Vi måste få en jämnare nivå på Holm & Nisse. Lofquist känns inte vattentätt. Arnesson ser jag nästan som förlorad, dock kommer han ju aldrig kunna ta en plats i i Bostons megastarka defensiv. Timmy bör kliva åt sidan och istället få någon form av papparoll för Junioer eller liknande.
Jocke inger en nyttig rutin, även om hans spel kraftigt varierar. Saviano, Heinerö är våra jokers. Hank, Honk & Ahlen får stå för fysiken tillsammans med Lundberg (möjligtvis att vi kan få in någon mer sånhär spelartyp, gärna någon som går rakt på mål och inte bara är grym på att buffla). Guter, Sörensen, Jakobs, Johner är våra snipers. Ljungh blandar och ger men hans högstanivå är ju extremt hög med HA-mått mätt. Nyberg och Hagelin har inte överraskat nämnvärt, inte på mig i alla fall. Kalin har väl satt vissa avtryck, tveksam dock. De andra junisarna vi har är alldeles för otestade för mig att ge ett seriöst utlåtande om.
Vid spel i SHL blir det dock svårare att veta vad jag/vi vill ha kvar och vad som håller och är värt att satsa på.
D: Norell, Englund, Högström. Dessa tre är jag säkra på håller och även kan utvecklas i SHL. Vi kan inte bara ha dyra guldklimpar, utan något långsiktigt att bygga på också. Man BÖR ge Norell massor med förtroende, då kommer han bli så bra som han kan bli.
Resten: Osäker. Håller Nisse i en elitserie? Holm har en elitseriesäsong med 50 matcher på kontot med +4. Timmy håller inte och Falk gör det definitivt inte. Lidström skulle absolut kunna bli en stabil spelare om han slutar skita på sig så fort det kommer publik till matcherna. Nä jag vet inte, det är nog bara 3 stycken jag kan se tydliga tendenser till att hålla just nu.
F: Här är det ju ännu svårare. Ska vi plocka bort spelare som tagit upp oss? Vilka kan utvecklas och vilka håller absolut inte? Spontant skulle Honken och Hank göra okej ifrån sig baserat på rutin och att Hank har en specifik roll. Ahlen skulle nog få det svårare. Saviano har speeden för SHL, 30 poäng på ca 100 SHL matcher skrämmer väl dock inte. Heinerö är den andra jokern som säkert kan utvecklas enormt med mycket förtroende. Det är fan ordentligt svårt att att sia om vilka som skulle växa och vara grymma i SHL till nästa säsong. På väldigt många har jag frågetecken om jag ska vara ärlig.
D: Norell, Englund, Högström. Dessa tre är jag säkra på håller och även kan utvecklas i SHL. Vi kan inte bara ha dyra guldklimpar, utan något långsiktigt att bygga på också. Man BÖR ge Norell massor med förtroende, då kommer han bli så bra som han kan bli.
Resten: Osäker. Håller Nisse i en elitserie? Holm har en elitseriesäsong med 50 matcher på kontot med +4. Timmy håller inte och Falk gör det definitivt inte. Lidström skulle absolut kunna bli en stabil spelare om han slutar skita på sig så fort det kommer publik till matcherna. Nä jag vet inte, det är nog bara 3 stycken jag kan se tydliga tendenser till att hålla just nu.
F: Här är det ju ännu svårare. Ska vi plocka bort spelare som tagit upp oss? Vilka kan utvecklas och vilka håller absolut inte? Spontant skulle Honken och Hank göra okej ifrån sig baserat på rutin och att Hank har en specifik roll. Ahlen skulle nog få det svårare. Saviano har speeden för SHL, 30 poäng på ca 100 SHL matcher skrämmer väl dock inte. Heinerö är den andra jokern som säkert kan utvecklas enormt med mycket förtroende. Det är fan ordentligt svårt att att sia om vilka som skulle växa och vara grymma i SHL till nästa säsong. På väldigt många har jag frågetecken om jag ska vara ärlig.
Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in
Men flera av våra spelare är ju bara här på lån, Jakobs till exempel.
Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in
Givetvis, satte mig inte in i detalj huruvida de är på lån, har kontrakt m.m. Ville mest få fram mina synpunkter på vilka jag tror kan hålla och vilka jag ställer mig tveksam tillpulverapa skrev:Men flera av våra spelare är ju bara här på lån, Jakobs till exempel.

Och flera av våra spelare uppvaktas friskt av SHL lag. Ett nordligt lag rycker tex i Norell. Har dock också hört att Palmebjörk är nära DIF (vilket nämnts tidigare i tråden).
Jag känner lite samma där.. Den enda jag inte kan hålla med om är Nyberg. Han är fortfarande junior och har en väldigt stor potential till att bli viktig för Djurgården i framtiden. Med de folk jag pratat med tror att han har chans att bli en ny Jimmy.. Det är inte för ens nu han har börjat få chansen på riktigt! Likaså Kalin....macin skrev:Vid spel i HA:
Annars tycker jag att Jakobs har varit riktigt bra på sluten men även Högström som sagt! Synd att Heinerö haft problem med skador, men tror att även han kan ha stor potential här i Djurgården, om det blir allsvenskan eller SHL.