Kvalserien 2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

mb81 skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
Salas skrev:Känner bara ett stort tvi just nu över att aik möter Rögle borta i sista omgången. Inte alls bra, om Rögle ska fortsätta på den inslagna vägen.
Att vi ska lyckas ta oss upp är förstås fortfarande ganska osannolikt, men nu har vi gett oss själva chansen. Seger på torsdag, och det bäddas för en makalöst psykiskt jobbig avslutning.

Skulle vi kunna få med oss lite resultat från torsdagens matcher, förutsatt att vi vinner, kan det vara ruggigt jämnt i toppen.

Västerås - Örebro
Malmö - aik
Djurgården - Rögle

Skulle aik ta sista chansen, samtidigt som Västerås slår Örebro, så skulle vi ha en tabell som sett ut så här:

Rögle 10 poäng
Örebro 10 poäng
Västerås 10 poäng
Djurgården 9 poäng
Malmö 8 poäng
aik 7 poäng

Nu är det väl kanske mer troligt att Malmö slår aik, men hur som helst, så är vi i värsta fall endast två poäng från en andraplats vid seger under ordinarie tid.
Nu ska jag sova gott, över vetskapen att aik med absolut största sannolikhet spelar i allsvenskan nästa säsong. Sen börjar nervladdningen inför torsdag, och det är bara att hålla tummarna för att grabbarna verkligen ger sig själva chansen på riktigt. Då kan man börja tro på att det ska kunna gå vägen igen.
Kommande omgång måste vi naturligtvis vinna.

Sedan håller jag båda tummarna för Aik och att de slår Mif.

Ett avhängt Aik tror jag verkligen inte vi gynnas av. Bättre då att alla lag fortsätter att kämpa allt det går. Då har vi en bättre chans.

Skulle vara lite kul om Vik vinner mot Örebro också. Vad händer med dem ifall kvalseriespöket börjar knacka på dörren på allvar. Det har gått lite väl enkelt i början och då kan två raka förluster skapa lite oreda där med.
Solna kommer såklart inte ta en poäng till. Det finns ingen heder alls i den föreningen. Så det kan vi glömma. Vi måste klara det här helt på egen hand om vi ska gå upp och hoppas på att några resultat går med oss.
11-12 poäng till är minimum för att kunna gå upp. Då förstår man hur jävla tufft det är. Framförallt då alla motståndarlag har minst 3 gratispoäng att hämta mot solna.
Det är ju min poäng :wink: . Men kommande match har de ju fortfarande chansen. Större under har väl hänt än att ett lag tar 5 raka segrar?

Klart de kommer köra fullt mot Mif.
Men förlust i den matchen? Ja då kan vi inte hämta något från dem.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
förevigtdjurgården
Säsongskort: Ja

Inlägg av förevigtdjurgården »

dutti skrev:
Praetori skrev:
jensa öhling skrev:Vi måste ta två raka mot Rögle. Då är vi med på allvar.
Drömmen vore att vinna Rögle hemma och borta och sänka Örebro på hemmaplan, då har vi förhoppningsvis allt i egna händer mot malmö borta och vinner vi den så kan vi eventuell bestämma de onämnbaras definitiva öde i sista hemmamatchen mot VIK även om de genom något mirakel lyckas gripa sista halmstråna.
Lugna er nu, det är farligt med drömmar. Jag räknar stenhårt med torsk mot Rögle på torsdag, främst baserat på det faktum att vi måste ta två raka mot dem.

Vi är Djurgårn. Gud har sedan länge bestämt att hålla oss nere på jorden..
HEMMAPLAN är vårt stora hopp.
25/4-2025
ciirree

Re: Sv: Kvalserien 2014

Inlägg av ciirree »

förevigtdjurgården skrev:
dutti skrev:
Praetori skrev:
Drömmen vore att vinna Rögle hemma och borta och sänka Örebro på hemmaplan, då har vi förhoppningsvis allt i egna händer mot malmö borta och vinner vi den så kan vi eventuell bestämma de onämnbaras definitiva öde i sista hemmamatchen mot VIK även om de genom något mirakel lyckas gripa sista halmstråna.
Lugna er nu, det är farligt med drömmar. Jag räknar stenhårt med torsk mot Rögle på torsdag, främst baserat på det faktum att vi måste ta två raka mot dem.

En liten ankedot är att de senaste två åren har dem som vunnit bortatabellen i KS gått upp (det snackades om de i Viasat studion. Vet inte om det gäller ALLA 4 lag senaste två åren). Men kort och gott, det har varit på bortaplanen man avancerar - sen säger ju inte statistik allt, iaf inte i denna rekordjämna tabell.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

ciirree skrev:
förevigtdjurgården skrev:
dutti skrev:
Praetori skrev:

En liten ankedot är att de senaste två åren har dem som vunnit bortatabellen i KS gått upp (det snackades om de i Viasat studion. Vet inte om det gäller ALLA 4 lag senaste två åren). Men kort och gott, det har varit på bortaplanen man avancerar - sen säger ju inte statistik allt, iaf inte i denna rekordjämna tabell.
Det är så mycket som ska gå vår väg för att SHL drömmen ska slå in. Marginalerna behöver vara med oss och turen att slippa skador/sjukdomar.
Därför vågar jag knappt tänka längre än till imorgon.

Men vi kommer att behöva vinna borta mot antingen Rögle eller Mif, kanske båda två.
Sedan var vi hämtat poäng (hemma/borta) spelar ju ingen roll i slutändan när placeringarna är klara.

Gissar på att 18 p kommer att räcka, men det återstår att se.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Jag står fast vid att 16-17 poäng kommer räcka. Antagligen 16 och bra målskillnad, men det skulle betyda 17 poäng för oss!
mb81

Inlägg av mb81 »

Axel_K skrev:Jag står fast vid att 16-17 poäng kommer räcka. Antagligen 16 och bra målskillnad, men det skulle betyda 17 poäng för oss!
Men 11 poäng till innebär 4 segrar(en i förlängning) på 5 matcher. Så det är ändå rätt höga krav!
ciirree

Inlägg av ciirree »

Det man får tänka på är att vi är bara 6 lag i serien. Ju fler poäng vi tar desto mindre får övriga 5, sånt märks fort i en sån här liten serie. Vi kan sno poäng från alla lag som ligger ovanför oss (Rögle till och med 6p).
Dessutom kan AIK sno poäng av alla utom oss.

Exempel: Tar vi 5 av 6p från Rögle så kommer våran och Rögles MAXpoäng efter dessa bli 20p var.
Samtidigt möter Västerås Örebro två gånger nu och där skiljer 3p.

So like it or not. Så länge som vi tar poäng (helst fullt såklart) så är det bäst för oss om Råttorna tar sina poäng.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

ciirree skrev:Det man får tänka på är att vi är bara 6 lag i serien. Ju fler poäng vi tar desto mindre får övriga 5, sånt märks fort i en sån här liten serie. Vi kan sno poäng från alla lag som ligger ovanför oss (Rögle till och med 6p).

Exempel: Tar vi 5 av 6p från Rögle så kommer våran och Rögles MAXpoäng efter dessa bli 20p var.

So like it or not. Så länge som vi tar poäng (helst fullt såklart) så är det bäst för oss om Råttorna tar sina poäng.
Självklart vore det bra om Aik vinner över Mif.
Skulle skåningarna vinna hemma lär de ju även ta ett avsågat Aik på bortaplan och få en rejäl skjuts i tabellen. Dessutom är det inte omöjligt att Örebro tar 6 p i dubbelmötena med Vik.

Man behöver inte vara professor i ishockey för att förstå att de två dubbelmötena kommer att avgöra vilket/vilka lag som får allt i sina egna händer inför avslutningen.
Sedan brukar alltid något lag slarva bort sin "säkra" plats i slutet. Tyvärr lär ju inte vi ha den turen att något lag viker ned sig och vi smiter förbi. Känns som att vi aldrig får något gratis.

Fattar fortfarande inte vad som hände borta mot Vik. Var fanns glöden? Kraften?
Örebro var däremot ett skickligare lag där vi hade behövt en hel del tur för att vinna.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Axel_K skrev:Jag står fast vid att 16-17 poäng kommer räcka. Antagligen 16 och bra målskillnad, men det skulle betyda 17 poäng för oss!
Aldrig att 16p räcker. Det är ju totalt 90p att spela om fördelat på 6 lag, vilket blir 15p per lag. Rent matematiskt kommer minst 3 lag alltid ha över 15p i en sådan här serie. Det troliga är att lag 2 kommer ligga på 18p eller bättre.
Användarvisningsbild
18DIF91

Inlägg av 18DIF91 »

Horungarnas målis gråter i AB om att publikpressen gav fördelar för DIF rent domarmässigt eftersom publiken påverkade domarna och att det var väldigt orättvist.

Han verkar ha glömt att de hade exakt samma upplägg på "sin" hemmamatch.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
ciirree skrev:Det man får tänka på är att vi är bara 6 lag i serien. Ju fler poäng vi tar desto mindre får övriga 5, sånt märks fort i en sån här liten serie. Vi kan sno poäng från alla lag som ligger ovanför oss (Rögle till och med 6p).

Skulle skåningarna vinna hemma lär de ju även ta ett avsågat Aik på bortaplan och få en rejäl skjuts i tabellen. Dessutom är det inte omöjligt att Örebro tar 6 p i dubbelmötena med Vik.

Man behöver inte vara professor i ishockey för att förstå att de två dubbelmötena kommer att avgöra vilket/vilka lag som får allt i sina egna händer inför avslutningen.
Sedan brukar alltid något lag slarva bort sin "säkra" plats i slutet. Tyvärr lär ju inte vi ha den turen att något lag viker ned sig och vi smiter förbi. Känns som att vi aldrig får något gratis.

Örebro var däremot ett skickligare lag där vi hade behövt en hel del tur för att vinna.
Efter att ha sett den eländesmatchen fanns det bara en tanke, det är denna match vi kommer se tillbaka på när KS summeras och tänka,
-faan vad onödigt, VIK var ju inte ens bra, hade vi bara tagit poäng där så.....osv.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Lee Harvey Oswald skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:

Efter att ha sett den eländesmatchen fanns det bara en tanke, det är denna match vi kommer se tillbaka på när KS summeras och tänka,
-faan vad onödigt, VIK var ju inte ens bra, hade vi bara tagit poäng där så.....osv.
Jag tror också det kan bli så.

Vårt spel är långa stunder riktigt bra. Men vi är sköra på något konstigt sätt. Igår när Hank blev utvisad 12 min, och vår checking-lina tillika vår nuvarande ledande kedja blev bruten, sjönk vi ihop. Borta mot Vik saknade vi Johner och vi blev "små" och orkeslösa då kedjorna vaskades om.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Är inte den största missen egentligen match 1 mot Råtta där vi är bättre än dem i typ 55 minuter, men bara får in ett mål. Hade vi utnyttjat chanserna där hade vi haft en ledning med 3-0 inför tredje och matchen hade redan varit avgjord.

Sedan spelade vi inte bra mot VIK den saken är säker, men jag är faktiskt mer "missnöjd" med "slutresultatet" av det första derbyt.
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henkos »

Jo, kan nog hålla med om det.

Sura med vik-matxhen var ju att vi bjöd på deras mål.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Kall-El skrev:Är inte den största missen egentligen match 1 mot Råtta där vi är bättre än dem i typ 55 minuter, men bara får in ett mål. Hade vi utnyttjat chanserna där hade vi haft en ledning med 3-0 inför tredje och matchen hade redan varit avgjord.

Sedan spelade vi inte bra mot VIK den saken är säker, men jag är faktiskt mer "missnöjd" med "slutresultatet" av det första derbyt.
Vi borde absolut ha vunnit första matchen om vi lyckats sätta våra chanser. Men där gav vi verkligen allt och gjorde en bra match. Tyvärr förlorade vi vilket kändes förjävligt på många sätt.

Men Vik borta gav vi liksom bara bort matchen utan kamp. Vi var inte där mentalt på något märkligt sätt. Fanns inget hetta i närkamperna, ingen kraft. Såg viljelöst ut.
Därför är jag så fundersam över den matchen.
Skriv svar