förevigtdjurgården skrev:I år väntas ju dock Kvalserien vara tätast någonsin, experterna hävdar att 17p räcker.
Jag ser det som att det lag som snor flest poäng av Örebro följer med dem till SHL. Alla (andra) lag kommer ta poäng av varandra, med Örebro som en solklar etta.
Spelar vi som igår så tror jag vi har stor chans att ta full pott hemma, det är ju 15p. Tar vi 1p borta mot Örebro är jag riktigt glad med tanke på deras lag.
Såhär tippar jag våra poäng i bortamatcherna:
VIK 3p
Örebro 0p
Malmö 1p
RBK 3p
Troligen kommer poängen fördelas jämnare än någonsin. Tar alla lika många poäng så får lagen 15 p. Så jämnt blir det knappast, men inte långt därifrån.
Nu närmast Vik och Örebro borta. Jag tror vi behöver minst 3 p från de mötena för att fortsatt ha allt i egna händer. Vore grymt att vinna imorgon. Då är vi på allvar med och utmanar.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
förevigtdjurgården skrev:I år väntas ju dock Kvalserien vara tätast någonsin, experterna hävdar att 17p räcker.
Jag ser det som att det lag som snor flest poäng av Örebro följer med dem till SHL. Alla (andra) lag kommer ta poäng av varandra, med Örebro som en solklar etta.
Spelar vi som igår så tror jag vi har stor chans att ta full pott hemma, det är ju 15p. Tar vi 1p borta mot Örebro är jag riktigt glad med tanke på deras lag.
VIK 3p
Örebro 0p
Malmö 1p
RBK 3p
Få inte hybris nu. Det där skulle alltså innebära att vi får 22 poäng. Är överlycklig om vi hamnar på 17-18 poäng och sen bara hoppas det räcker!
Magnutz skrev:gnihets Aikm Allihu har lirat klart. Knät sopade igen i matchen mot oss. Nån som såg incidenten?
Det var en situation framför vårat mål. Inget som helst oschysst eller så, lite gruff så fastnade han med ena skridakon.
Ren otur (för honom). Som för oss med Guter.
Man måste inse att de flesta hockeyspelare som nått tjugo-tjugofem har knän som inte precis börjar om på 100% styrka varje höst. Det behövs inte mycket för att det till slut brister, även fast man inte har en aning om när, hur och på vem.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
18 poäng skulle ha räckt alla år för att ta en 2: plats.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande. Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
beamish skrev:
va?
hur tänker du nu? Det är ju bara 2 år 18 hade räckt.
Du behöver inte slå 2an för att komma tvåa, det räcker med att slå trean.
Precis så tänker jag.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande. Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
VIK 3p
Örebro 0p
Malmö 1p
RBK 3p
Få inte hybris nu. Det där skulle alltså innebära att vi får 22 poäng. Är överlycklig om vi hamnar på 17-18 poäng och sen bara hoppas det räcker!
Jag har faktiskt väldigt svårt att tro vi skulle tappa mycket mer än 2-3 p hemma om vi spelar som igår! Svårast mot Örebro men annars ser jag stor chans till full pott!
Förutsatt att vi kan fortsätta på den inslagna vägen även om Heinerö och Johner är borta!
beamish skrev:
va?
Precis så tänker jag.
Visst är det så, bara det att ifall tvåan tar mindre poäng än "vanligt" eller mindre än tidigare år ska ju de poängen fördelas till andra lag. Det gör att fler lag lär hamna inom samma poäng och målskillnad blir en möjligt avgörande faktor.
Helt klart är att vi behöver stjäla 5-6 p borta. Vågar inte hoppas på full pott hemma, trots att vi ser riktigt starka ut där.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
beamish skrev:
va?
Precis så tänker jag.
Visst är det så, bara det att ifall tvåan tar mindre poäng än "vanligt" eller mindre än tidigare år ska ju de poängen fördelas till andra lag. Det gör att fler lag lär hamna inom samma poäng och målskillnad blir en möjligt avgörande faktor.
Helt klart är att vi behöver stjäla 5-6 p borta. Vågar inte hoppas på full pott hemma, trots att vi ser riktigt starka ut där.
Full pott hemma är kanske att hoppas på för mycket. Men med samma tryck vi hade igår så blir det svårt för motståndarna att stjäla poäng från oss
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Grejen med en kort och jämn serie som inte märks lika mycket under en lång och ojämn, är att när vi tar poäng blir någon annan utan. Allt är sexpoängsmatcher.
Hovet MÅSTE fortsätta vara vår borg serien ut om det ska gå vägen. Då räcker det förmodligen med att sno poäng i 2 bortamatcher.
De senaste 5 hemmamatcherna har vi 15p, och 21-6 i målskillnad.
Inleder vi med att plocka poäng mot Västerås imorgon så har vi ett väldigt bra utgångsläge. Då är vi förbi den "svåra" starten, spelar mot Örebro på Söndag (som är en definitiv nyckelmatch för alla - de som vinner/tar poäng mot Örebro följer förmodligen med dem upp) och sen har vi Hovet, Hovet, Lindab, Hovet, Malmö Arena, Hovet.
minalman skrev:Grejen med en kort och jämn serie som inte märks lika mycket under en lång och ojämn, är att när vi tar poäng blir någon annan utan. Allt är sexpoängsmatcher.
minalman skrev:Grejen med en kort och jämn serie som inte märks lika mycket under en lång och ojämn, är att när vi tar poäng blir någon annan utan. Allt är sexpoängsmatcher.
Indeed!
Man tar ju lika mycket potentiella poäng av motståndaren som man får egna riktiga poäng.
Indeed!
Man tar ju lika mycket potentiella poäng av motståndaren som man får egna riktiga poäng.
Det som gör kvalserien så speciell.
Men av alla bortamatcher känns kvällens på något vis extra viktig. Borde vara "lättare" mot Vik än Örebro, även om Örebro förhoppningsvis är lite segermätta efter tre raka segrar (jag ser gärna att de vinner ikväll).
Kanske inte segermätta, men omedvetet kan det smyga sig in en avslappnad attityd.