Kvalserien 2014
Re: Kvalserien 2014
Man får ju även säga att det är rätt dålig service mot sina egna fans som inte har möjlighet att ta sig dit.
Vi gjorde ju indirekt samma sak iom kravet på medlemskap men då fick iaf alla egna supportrar möjlighet att köpa.
Vi gjorde ju indirekt samma sak iom kravet på medlemskap men då fick iaf alla egna supportrar möjlighet att köpa.
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Jag har svårt att tro att rövle har några fans utanför en radie på två km från biljettluckan.crike skrev:Man får ju även säga att det är rätt dålig service mot sina egna fans som inte har möjlighet att ta sig dit.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- Tessan
- Medlem: Ja, ständig medlem
Var laddad att köpa plåtar och sen boka upp hela min Skåne-helg. Men Rögle sabbade allt! Man kanske får ha is i magen och vänta in att de släpper plåtar. För inte kommer de fylla arenan bara med egna supportrar? JK har inte fått några plåtar, utan allt säljs i biljettluckan. Så dåligt!
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Finns faktiskt en hel del rövle fans i hbgminalman skrev:Jag har svårt att tro att rövle har några fans utanför en radie på två km från biljettluckan.crike skrev:Man får ju även säga att det är rätt dålig service mot sina egna fans som inte har möjlighet att ta sig dit.

"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Någon vänlig själ med Aftonbladet Plus som kan kopiera in texten om Kvalserien "”Tycker man det är jobbigt så...(Sportbladet ställer de sex lagen mot väggen)” 

Senast redigerad av DIF#1 den 2014-03-16 23:53:55, redigerad totalt 1 gånger.
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Skön film! Rysningar.. nu kör vi!!
Jag håller inte med de som tycker vi har ett dåligt spelschema, av 5 bortamatcher är, 2 på fre, 1 lör, 1 sön och sen AIK-matchen som ju är hemma, gör det som gjort för stora bortaföljen vilket är en klar fördel eller som spelarna brukar säga, hemmaplan on the road 

Idag brakar Kvalseriehockeyn igång på allvar.DIF#1 skrev:Någon vänlig själ med Aftonbladet Plus som kan kopiera in texten om Kvalserien "”Tycker man det är jobbigt så...(Sportbladet ställer de sex lagen mot väggen)”
Sportbladet har ställt samtliga sex tränare för kvalserielagen mot väggen.
Hur tacklar ert lag ett Stockholmsderby? Vilka måste kliva fram? Vilka spelar i SHL nästa säsong?
AIK – Rikard Franzén
Varför spelar AIK i kvalserien?
- Vi hade färre poäng är de andra lagen. För det första har vi inte kommit upp i nivå. Det finns orsaker till det då vi har haft lite otur med skador och sjukdomar vilket drabbat oss hårt under säsongen. Vi hade inte den bredd i vår trupp som många andra SHL-lag kanske hade. Det tror jag är den stora anledningen till att vi hamnade i kvalserien.
Vem eller vilka spelare ser du som nyckelspelare i AIK och varför?
- Först och främst ser jag målvakterna (Alexander Hamberg, Daniel Larsson och Niklas Lundström). Danne har stått mest och kommer antagligen fortsätta göra det också. Målvakten är alltid en viktig spelare. Sedan tror jag att det handlar om hela laget. Vi har en ganska bred trupp nu och det är några som ska upp och leverera. Sedan beror det på vilka som kommer få mest tid i special teams för det är nog i det spelet som det kommer att avgöras. Men framförallt måste hela laget vara med och vara på tårna.
Kan man coacha på samma sätt i en intensiv kvalserie som man gör i vanliga seriespelet?
- Ja, det är ingen skillnad. Det är sextio eller sextiofem minuter hockey. Beroende på hur det ser ut med poängen och tabellplaceringarna är det klart att man kanske coachar på ett annat sätt. Men, nej, det blir nog ingen skillnad i coachingen.
Vilka lag från kvalserien spelar i SHL nästa säsong?
- AIK svarar jag först och främst. Det kommer bli tufft och det är många bra lag, men jag tror att vi och Örebro klarar av det.
Ser du det som en fördel eller nackdel att det blir derbyn mot Djurgården?
– Jag vet inte om det är en fördel eller nackdel eller om det är en fördel att vi spelar mot Djurgården eller inte. Det är tio tuffa matcher som ska spelas och vi måste vara bra i alla dem. Jag kan varken svara bu eller bä på din fråga. Det som kan bli kul är att det är derbymatcher, bra stämning och mycket folk.
Skadeläget?
- Det är egentligen bara Patric Blomdahl som inte är på banan. Sedan har vi Fredrik Carlsson som varit borta länge och han kommer inte tillbaka mer i år.
Djurgården – Hans Särkijärvi
Varför spelar Djurgården i kvalserien?
– Det är för att vi gjort en bra grundserie och framförallt en bra spurt. Vi har ett bra lag med ett brett material från målvakter till anfallsspelare.
Vem eller vilka spelare ser du som nyckelspelare i Djurgården och varför?
– Klart att vi har en del nyckelspelare, men jag ser framförallt till laget och den samarbetsförmågan vi har haft då vi har jobbat tillsammans i grupp. Det är också framförallt det som jag värdesätter som vår största kraft.
Kan man coacha på samma sätt i en intensiv kvalserie som man gör i vanliga seriespelet?
– Ja, men det är klart att det är en kortare serie vilket man bör ha med i beaktande. Det handlar om varje enskild match, men det gör det också i vanliga serien. Fast där går det kanske att reparera misstag. Här är det svårare att reparera dåliga insatser.
– Det kan ingen svara på utan det får vi se den 7:e april då vi spelat klart. Vi startar på lika många poäng alla lag, noll. Sedan ska vi spela om det. För vår del kommer det handla om en match i taget. Sedan får vi räkna den 7:e april hur det slutar.
Hur stor viktig har Tony Zabel för det här lagets framgångar och vilka skruvar har du skruvat på sedan du klev in i båset?
– Vad Tony betytt kan jag inte svara på. Jag kan bara för mig själv. Jag har försökt vara väldigt positiv och framförallt då delat med mig av positiv energi. Det är där som jag har lagt ner den största energin. Man glömmer också lätt Stefan Nyman som lagt ner ett fantastiskt jobb i bakgrunden med video och framförallt med hans taktiska kunnande. I båset sköter Stefan backar och jag forwards. Det har fungerat så här långt rätt bra.
Skadeläget?
- I dagsläget är det Mattias Guter och Philip Holm som är borta och kommer vara det hela kvalserien. Vi har ändå ett brett material där vi har elva backar som har spelat till och från. Då räknar jag med juniorbackarna som var med då vi hade som mest skador. Vi har 14-15 forwards som är aktuella för spel och tre målvakter. Vi känner att vi har en väldigt bra trupp även om det är bra spelare som vi har skadade.
Malmö – Mats Lusth
Varför spelar Malmö i kvalserien?
- Vi vann serien, vi har gjort det bäst och med det förtjänat att spela i kvalserien.
Vem eller vilka spelare ser du som nyckelspelare i Malmö och varför?
- Jag måste nog säga målvakterna, Pontus Sjögren och Robin Rahm. Jag tycker att vi har kvalseriens bästa målvaktspar. Det tror jag kommer att fälla avgörande. Killarna tävlar verkligen mot varandra. När Robin kom hit före jul tog Pontus fram tävlingsinstinkten. Båda pushar och drillar varandra vilket har gjort att båda två är väldigt heta.
- Det kommer att bli skillnad. Jag kan inte säga vad det kommer att bli för skillnad, men det bli alltid mer taggat eftersom det är sista som händer under säsongen. Allt blir tajtare, noggrannare och tuffare. Samma sak gäller för oss ledare som för spelarna på isen.
- Malmö, men sedan vet jag inte.
Hur har du jobbat för att killarna ska palla mentalt för det tryck som alltid finns på Malmö för att ta sig till SHL?
- Vi är flera ledare som jobbar, men för min del har jag varit med länge i Malmö. Jag har spelat SM-finaler och Europafinaler. Jag har även varit med och förlorat finaler så jag vet hur det är på den här nivån. Det jag försöker göra är att dela med mig av erfarenheterna jag fått från det här. För att palla trycket måste man släppa loss och spela ut. Går man ut och tycker att det är jobbigt blir det inget roligt att spela. Vi är där man tränat i elva månader för att vara. Nu är vi i allsvenskan och vill gå upp i SHL. Vi har kommit till kvalserien och vi har förberett oss väl. Nu är det bara att gå ut och släppa loss. Solen skiner och fåglarna kvittrar. För mig handlar det om att förmedla den känslan till killarna i laget.
Skadeläget?
- Det ser bra ut. Vi har börjat få tillbaka alla utom Björn Karlsson.
Rögle – Magnus Bogren
Varför spelar Rögle i kvalserien?
- Därför att vi lyckades spela en riktigt bra ishockey i playoff och vinna sex matcher. Trots att vi kanske var uträknade i och med att vi kom in i play off med bara en poäng lyckades vi få ihop det. Det är därför vi är här idag.
Vem eller vilka spelare ser du som nyckelspelare i Rögle och varför?
- Det är ett antal, självklart. Jag brukar alltid säga att laget är det absolut viktigaste. Klart att tittar man på det här med poängen så har vi en förstakedja med Dennis Everberg, ”Jacke” Johansson och Daniel Zaar som har gjort mycket både i powerplay och spelet fem mot fem. Jag tycker främst ändå att vi är ett fantastiskt homogent lag och på något sätt är det anledningen till att vi är där vi är.
- Jag har aldrig varit i en kvalserie som coach, men det tror jag inte. I kvalserien får man nog coacha lite mer match till match. Det handlar om att vinna matcherna, vilket det självklart gör i serien också. Där har du många omgångar så att säga vilket du inte har här i kvalserien. Jag tror att man måste coacha lite annorlunda. Precis som vi gjort i playoff.
- Jag hoppas självklart att vi är ett av lagen. Sedan tror jag att det blir Örebro.
Hur kommer du jobba för att laget inte ska bränna alla sin energi på derbyna mot Malmö?
- Jag kommer prata om att vi måste ta en match i taget hela tiden. Vi kan inte titta längre än så. Vi är i omgång fyra när vi möter Malmö. Har vi då redan förlorat tre matcher så står vi där. Det är, som sagt var, fokus på en match i taget och inget annat.
Skadeläget?
- Som det är nu så har vi Viktor Lindgren skadad sedan tidigare. Sedan har vi Tobias Törnqvist som är borta hela säsongen. Ett litet frågetecken är det för Jesper Jensen. Han har inte spelat två senaste matcherna. Det är lite dag för dag på honom.
Västerås – Joakim Fagervall
Varför spelar Västerås i kvalserien?
- För att vi varit oerhört jämna under resans gång. Vi har inte haft någon större dipp samtidigt som vi har haft en bra högsta nivå.
Vem eller vilka spelare ser du som nyckelspelare i Västerås och varför?
- Jonas Fransson självklart. Han har varit Hockeyallsvenskan bästa målvakt och jag tycker att han även är kvalseriens bästa målvakt. Sedan är vår backsida stark, men det ser jag ingen speciell som nyckelspelare. När man talar om speciella spelare så säger jag Luca Caputi och Jeremy Williams eftersom de båda producerar mycket offensivt.
- Ja, det tycker jag. Man kan coacha hårdare i och med att det är en kortare serie. Man behöver inte tänka så långt fram eftersom det bara är tio matcher. Jag tycker nog jag jobbar på samma sätt i båset, där är det ingen skillnad. Däremot kan du använda manskapet mer än vad man gör i början av en serie. Det kan bli tuffare med speltid på vissa.
- VIK är ena laget. Malmö blir det andra.
Jonas Fransson har varit en viktig kugge i seriespelet, men vad talar för att han även håller mot SHL-lagen?
- Fransson har stått 51 omgångar i grundserien och höll. Damtidigt har han gjort den här resan förut. Styrkan hos honom är att han är så otroligt jämn. Han ser likadan ut hela tiden, träning som match. Han har inte ens någon dipp träning utan är lika bra där som på matcherna.
Skadeläget?
- Det är bara Jeremy Williams som inte är tillgänglig. Vi tar det från dag till dag.
Örebro – Kent Johansson
Varför spelar Örebro i kvalserien?
- Vi hade tio lag som var bättre och framför oss i SHL. En serietabell ljuger aldrig. Vi spelar bra mot många lag, men vi har en del uddamålsförluster. Det är självklart ett tecken på att man inte räcker till. Jag har ingen bra förklaring varför utan det är bara att konstatera att vi inte räckt till sett över hela säsongen. Nu ser vi fram emot det här istället som är ett litet mini-slutspel. Det är något positivt att vara med om det här samtidigt som det är en fantastiskt rolig serie.
Vem eller vilka spelare ser du som nyckelspelare i Örebro och varför?
- Jag ser att hela laget måste prestera. Det viktigaste är att man gillar läget. Man får prata om att det är en fest trots att vi kommer uppifrån även om det är en ännu större fest för lagen som kommer underifrån. Jag försöker i alla fall prata om att det inte är alla som får vara med om det här heller och om att det kommer bli en rolig serie där många anrika lag är med. Det är en positiv serie och vi ska göra allt för att ha med Örebro i SHL nästa år också.
- Det blir som en liten miniserie och du kan inte coacha för hårt i början eftersom man spelar varannan dag. Det är väldigt tätt på given och jag ser det som att man ska ta med de vanor man har från serien in i kvalserien. Det är ändå en trygghet att ha med sig i spelet. Jag tycker inte att man ska hålla på att ändra för mycket.
- Örebro och AIK.
Hur påverkas Örebros möjligheter att bli kvar i SHL i och med skadan på Marko Antilla?
- Det hoppas jag inte ska betyda så mycket. Antilla har gjort mycket mål, men det gör andra spelare också. Jag tror att andra kommer kliva fram och ta över målskyttet så det kommer att spridas på andra spelare.
Skadeläget?
- Marko Antilla är borta och imorgon saknas även Conny Strömberg. Han har varit borta några veckor nu. Det handlar om en sträckning.
@easer90 Tack så mycket! 

"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Gillar hur Säcken aldrig spekulerar i något eller lyfter fram vissa.
Ända sedan han tog över så har han svarat såhär "neutralt" och typ, vi tar en match i taget svar och det är exakt så dem har gjort!
Ända sedan han tog över så har han svarat såhär "neutralt" och typ, vi tar en match i taget svar och det är exakt så dem har gjort!
Om AIK kommer skapa en någorlunda bra stämning idag så kommer de få jättemycket cred av typ SB och andra medier. Det kommer störa mig eftersom vi haft sån underbar publik hela säsongen, medans dem har det i den mest uppenbara publikmatchen!
Drömscenariot vore ju en 3-0 ledning så Gnagarna buar ut sina egna!
The cruelest boo of all -- the home boo.ciirree skrev:Om AIK kommer skapa en någorlunda bra stämning idag så kommer de få jättemycket cred av typ SB och andra medier. Det kommer störa mig eftersom vi haft sån underbar publik hela säsongen, medans dem har det i den mest uppenbara publikmatchen!

Vaya con huevos, my darling.
Re: Sv: Kvalserien 2014
Que?angus skrev:The cruelest boo of all -- the home boo.ciirree skrev:Om AIK kommer skapa en någorlunda bra stämning idag så kommer de få jättemycket cred av typ SB och andra medier. Det kommer störa mig eftersom vi haft sån underbar publik hela säsongen, medans dem har det i den mest uppenbara publikmatchen!
Drömscenariot vore ju en 3-0 ledning så Gnagarna buar ut sina egna!![]()

Gå med ägg, val? It's a long story.