Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Edin
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av Edin »

Mattias_87 skrev:
Edin skrev:Jag tycker att förändringen är bra, att spela en kvalserie är ingen bra lösning rent sportsligt, den är alldeles för viktig för att kunna lämnas åt slumpen. Det blir jävligt skevt när vissa lag kan vara helt körda med 3-4 omgångar kvar, så en typ slutspelsserie mellan lagen är betydligt bättre.

Sen vet jag inte om jag köper argumentet att det här nya systemet gör det omöjligt för SHL-lag att åka ur, klart att det blir svårare, men omöjligt? Jag tror att Leksand hade slagit Rögle i 7 matcher i förra årets kval.
Håller faktiskt med dig om att förra kvalseriesystemet var värdelöst. Det här är inte helt bra, men finns fördelar också som att man har allt i egna händer och inte behöver bry sig om andra matcher.

Det jag däremot verkligen tycker är fel är att SHL lagen ska ha hemmaplansfördelen i första matchen och i en sjunde avgörande. Det borde lottas eller göras om. Kanske så vinnaren av HA får hemmafördel mot lag 14 och att lag 2 i HA får hemmanackdel i sin serie.
Bra förslag, det ger ytterligare incitament att vinna HA och att inte bli jumbo i SHL.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Edin skrev:Jag tycker att förändringen är bra, att spela en kvalserie är ingen bra lösning rent sportsligt, den är alldeles för viktig för att kunna lämnas åt slumpen. Det blir jävligt skevt när vissa lag kan vara helt körda med 3-4 omgångar kvar, så en typ slutspelsserie mellan lagen är betydligt bättre.

Sen vet jag inte om jag köper argumentet att det här nya systemet gör det omöjligt för SHL-lag att åka ur, klart att det blir svårare, men omöjligt? Jag tror att Leksand hade slagit Rögle i 7 matcher i förra årets kval.
I bäst av 7 matcher kommer ett elitserielag att förlora 4 matcher mot ett Allsvenskt lag max en gång på 50...

Rent publikt är upplägget urkorkat då det redan finns statisk som visar att de första matcherna i en serie över 7 matcher inte lockar direkt mycket publik. Detta skall sedan då jämföras med kvalserien som blir mer och mer poppis.

Vill man promt ha denna typ av slutspelsmatcher kör då serien i bäst av tre eller ännu hellre gör som i fotbollen och kör bäst av två och börja räkna målskillnad i värsta fall. 7 matcher är szzzzznark.

Kan det för övrigt bli rättvisare än en serie över x-antal matcher där alla möter alla hemma och borta? Jag tycker i alla fall inte det. Dessutom överjävligt mer kul och intressant än att möta samma lag upp till sju gånger på bara två veckors tid. Dessutom öppnar en serie upp ytterligare en nivå vilken gör tävlingsformen än mer intressant nämligen möjligheten att få hjälp från andra lag. Till detta skall det sägas att du fortfarande från början har ödet lika mycket i din egna händer som i en slutspelmatchserie mot bara ett lag.

Finns som jag ser det bara fördelar med seriespel. ( I alla fall om man kommer dit som "underdogs" )
ciirree

Inlägg av ciirree »

Jag börjar faktiskt tänka lite positivt på beslutet ändå.
Jag är lite inne på det som Lückner säger. Att det handlar mycket om att man måste vara redo.
Vinner man HA så har man spelat mot ett mycket enklare motstånd om man jämför med SHL. I en matchserie i bäst-av-7 så kommer det riktiga testet, är laget redo? Klarar laget av ett SHL motstånd?
Likadant åt andra hållet. Har man som sista lag i SHL varit så dåliga så man hamnat sist, då får laget verkligen se svart på vitt om man är bättre eller sämre än första laget i HA.
Att det kommer bli svårare är ganska självklart men 1 på 50 är lite att ta i. Både Malmö i år och Leksand ifjol hade haft stor chans att slå AIK respektive Rögle i bäst av 7.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Ju mer jag tänker på förslaget desto säkrare blir jag på att detta blir publikdöden i svensk hockey. Citera mig gärna om 4-6 år då bästa publiklaget i SHL (grundserien) kommer ha en beläggning på ca 45%...
2014-04-07, vad hände?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

ciirree skrev:Jag börjar faktiskt tänka lite positivt på beslutet ändå.
Jag är lite inne på det som Lückner säger. Att det handlar mycket om att man måste vara redo.
Vinner man HA så har man spelat mot ett mycket enklare motstånd om man jämför med SHL. I en matchserie i bäst-av-7 så kommer det riktiga testet, är laget redo? Klarar laget av ett SHL motstånd?
Likadant åt andra hållet. Har man som sista lag i SHL varit så dåliga så man hamnat sist, då får laget verkligen se svart på vitt om man är bättre eller sämre än första laget i HA.
Att det kommer bli svårare är ganska självklart men 1 på 50 är lite att ta i. Både Malmö i år och Leksand ifjol hade haft stor chans att slå AIK respektive Rögle i bäst av 7.
Du inser vad det kommer krävas i en serie över 7 matcher va?

Du skall som ett lag från Allsvenskan möta ett lag med en budget antagligen 3 gånger större än din egen.

Jämför det med en kvalserie där du "bara" behöver möta dessa lag 4 gånger.

Självfallet skall dessutom vinnaren av en serie bli uppflyttade direkt.

Är fullständigt övertygad om att detta kommer bli döden för Allsvenskan i hockey och även för DIF oss om vi inte tar klivet upp inom två säsonger.

SHL måste rimligtvis stå för Samhalls hockeyliga för det är vad det kommer att bli i praktiken när / om dessa förändringar går igenom.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Jepe skrev:Ju mer jag tänker på förslaget desto säkrare blir jag på att detta blir publikdöden i svensk hockey. Citera mig gärna om 4-6 år då bästa publiklaget i SHL (grundserien) kommer ha en beläggning på ca 45%...
Hur stor arena kommer vi ha då egentligen? :lol: :lol:
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Dubbelinlägg
Senast redigerad av minalman den 2014-03-13 23:53:59, redigerad totalt 1 gånger.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Se ovan
Senast redigerad av minalman den 2014-03-13 23:54:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

SHL gör detta för att vi ska komma och böna och be om Wild Card och stängd liga.
ciirree

Re: Sv: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av ciirree »

Kall-El skrev:
ciirree skrev:Jag börjar faktiskt tänka lite positivt på beslutet ändå.

Du skall som ett lag från Allsvenskan möta ett lag med en budget antagligen 3 gånger större än din egen.

Jämför det med en kvalserie där du "bara" behöver möta dessa lag 4 gånger.

Självfallet skall dessutom vinnaren av en serie bli uppflyttade direkt.

Är fullständigt övertygad om att detta kommer bli döden för Allsvenskan i hockey och även för DIF oss om vi inte tar klivet upp inom två säsonger.

SHL måste rimligtvis stå för Samhalls hockeyliga för det är vad det kommer att bli i praktiken när / om dessa förändringar går igenom.
Jag kan väl egentligen hålla med om att ett förstalag i HA är värd en plats i SHL utan kval. Men jag tycker att båda lagen i SHL samt resterande HA lag ska kvala för att förtjäna sin plats.

Jag är kluven. På ett sätt tycker jag faktiskt det är bra och på ett annat lite dåligt!
Kanske att segrare i HA får direktplats men att lagen som kvalar med SHL lagen gör upp i en mindre matchserie, typ bäst av 5. Men principen med att slå ett SHL lag flera gånger tycker jag är en bra idé.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Ganska glasklart att detta försvårar avancemang framöver, synd och lite typiskt att denna ändring kommer först efter DIF åkt ur.
Jag hade inte gråtit om vi fått en Bäst av 7-serie istället för KS mörkrets vår 2012.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Kall-El skrev:

Är fullständigt övertygad om att detta kommer bli döden för Allsvenskan i hockey och även för DIF oss om vi inte tar klivet upp inom två
Äsch. När lag från allsvenskan kommer upp med självförtroende efter att ha vunnit massor så är budget av mindre betydelse. Det kommer hända grejer ska du se.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Om transferfönstret stängde tidigare för SHL än för HA så skulle oddsen vara bättre för lag som vill upp.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Och där har du ett skäl till varför SHL-lagen gynnas.

Om SHL-laget vet med sig att de "bara" behöver smiska ett Allsvenskt lag i en matchserie över 7 omgångar kan samma lag komma att tokförstärka inför dessa matcher. ( betydligt mer än nu då riskerna för SHL-laget blir mindre. ) Ett allsvenskt lag har knappast samma möjlighet att göra samma sak rent ekonomiskt.

Sedan får man då inte heller glömma bort att SHL-laget är vana vid ett tuffare motstånd rent hockeymässigt över en hel säsong medan ett absolut topplag i Allsvenskan kan ha kunnat "lekt" hem en del poäng...

...Det finns orsak till varför SHL bossen är nöjd och varför Allsvenskans dito är väldigt tyst just nu.
Användarvisningsbild
minalman

Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av minalman »

Man måste ju försvara sin SHL-plats i matchserien mot HA-laget med samma trupp som spelat laget till 13-14 plats i grundserien. Allt annat är osportsligt.
Jag är så djävla naiv om jag tror på att det blir så.
Låst