Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av pulverapa »

Honken skrev:
pulverapa skrev:Vad jag kan se har man skapat fler streck än tidigare (fler lag har chansen att gå upp) och för mig handlar hockey på våren om slutspel. Då tycker jag bäst av 7 är bra. Jag tror inte det kommer att bli väldigt mycket svårare att gå upp än idag. Skillnaden mellan lagen kommer minska eftersom att det blir fler lag som delar på tv-pengarna.

Man behöver inte måla fan på väggen bara för att någonting är nytt.
Fler lag = Fler tittare = Mer pengar

Finnarna har nått liknande system.
Inget lag har gått upp sedan 1996 (tror det var då det infördes).
Nya systemet i Finland infördes 2009 står det på wikipedia. KalPa gick upp 2005.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

pulverapa skrev:
Kall-El skrev:
pulverapa skrev:Jag förstår varför man vill förändra. Det gäller att behålla kontinuiteten i högstaligan. Nu jävlar gäller det att vi klarar av det här i år eller nästa år, sen blir det svårt. Jag är ändå positiv till förslaget. Kvalserien är bara skit. Aldrig gillat den. Nu är det upp till oss själva att klara av detta. Det måste vi göra. Är vi inte bland Sveriges 14 bästa lag är det skandal.

De nya hårdare licenskraven kommer säkerligen stoppa lag som BIK, Karlskrona och Asplöven från att gå upp.

KHL löser ingenting. Då är nog konkurs bättre. I alla fall i dagsläget.
Kontinuitet är så inåthelvete överskattat i detta fall.

Detta förslag kommer leda till sjunkande publiksiffror på sikt på för SHL och med relativ omdelbarhet i Allsvenskan.

Vilket TV-bolag kommer vara intresserat av att dega upp pengar för att visa en serie som Allsvenskan?

Vilken publik kommer lockas till Allsvenskan för att följa sitt lag när man vet att det spelar ingen roll om vi vinner eller inte för i slutändan kommer vi ställas i en serie om bäst av 7 matcher mot ett SHL-lag?

Vilken anledning finns det för Allsvenska lag att satsa när de vet att det mer eller mindre är omöjligt att ta klivet upp till SHL?

Detta förslag kommer snabbt döda Allsvenskan i hockey och sedan kommer det ta 4-5 säsonger sedan kommer SHL-lagen få känna på hur det känns med ordentligt sjunkande publiksiffror....

Kontinuitet gynnar inte i detta fall, det dödar och det är väldigt blodtörstigt.

Dessutom torde detta få enormt negativa effekter för nyrekrytering av spelare då de Allsvenska lagen knappast kommer ha råd eller intresse av att satsa pengar på en ungdomsverksamhet.

I övrigt förvånar det mig att du är emot KHL. Detta borde ju rimligtvis vara din dröm. En stängd serie som dessutom sportsligt är den bästa tänkbara utanför NHL.
Jag har lagt ned mycket tid på att utvärdera KHL, pratat med kunniga ryssar och följer med i vad som händer där borta. Den vetskapen jag har om KHL ihop med vad vi vet om förutsättningarna vi har här i Stockholm gör att jag ser det som ett omöjligt steg att flytta till KHL. Kanske om 10 år.

Vad jag kan se har man skapat fler streck än tidigare (fler lag har chansen att gå upp) och för mig handlar hockey på våren om slutspel. Då tycker jag bäst av 7 är bra. Jag tror inte det kommer att bli väldigt mycket svårare att gå upp än idag. Skillnaden mellan lagen kommer minska eftersom att det blir fler lag som delar på tv-pengarna.

Du kan inte på fullaste allvar mena att det skulle bli enklare att ta klivet upp från Allsvenskan om man tvingas spela mot ett SHL lag bäst av 7 jämfört med en KS där man bara möter de lagen två gånger.

Att ekonomin mellan SHL-lagen och de Allsvenska skulle sjunka köper jag inte heller. Snarast tvärt om. Vilka personer kommer lockas av att köpa säsongsplåt till en serie där det inte spelar någon roll hur det slutar för man kommer inte fixa kvalet i alla fall? Även om TV-pengen kommer bli lite mindre för SHL-lagen är det ingenting mot hur mycket pengar de Allsvenska lagen kommer tappa, inte bara på publikintäkter utan också på sitt TV-avtal för vilket kanal kommer dega för en serie som ingen är direkt intresserad av?

Det där med 7-matcherserier har inte det ganska tydligt visats i biljettförsäljning att åskådarna skiter rätt rejält i de första två matcherna då dessa ändå känns "överflödiga".

Det som behövs för att locka folk är spänning och spänning skapas inte av detta system, snarast tvärtom det dödar alla former av spänning.

Antalet streck är för övrigt helt ointressant om strecken i sig inte betyder något.

Och med detta system kommer strecken inte betyda ett skit.

Detta system är SHL lagens eget Samhall dvs en skyddad verkstad där det blir mer eller mindre omöjligt att åka ur samtidigt som lag som vill ha minsta chans att ta sig upp måste kunna konkurrera med ett lag vars lönebudget kommer vara 24-25 miljoner högre....

...Att dessutom plocka bort KS som är riktigt populär är bara sinnesrubbat.

All rätt att vara negativta till detta ty detta är dödsstöten för svensk hockey...
Honken
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Honken »

pulverapa skrev:
Honken skrev:
pulverapa skrev:Vad jag kan se har man skapat fler streck än tidigare (fler lag har chansen att gå upp) och för mig handlar hockey på våren om slutspel. Då tycker jag bäst av 7 är bra. Jag tror inte det kommer att bli väldigt mycket svårare att gå upp än idag. Skillnaden mellan lagen kommer minska eftersom att det blir fler lag som delar på tv-pengarna.

Fler lag = Fler tittare = Mer pengar

Finnarna har nått liknande system.
Inget lag har gått upp sedan 1996 (tror det var då det infördes).
Nya systemet i Finland infördes 2009 står det på wikipedia. KalPa gick upp 2005.
Kanske blandade ihop det med Schweiz.
Får leta efter artikeln när jag kommer hem.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
Salas

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av Salas »

Jag gillar inte alls det nya upplägget, tycker det känns helt åt helvette. Dom kan lika gärna stänga SHL officiellt, för det är precis vad dom gör.

Att ett SHL lag, sett över 7 matcher med hemmafördel, ska åka ut mot ett allsvenskt lag vars spelarbudget är tre gånger så liten, är mer eller mindre omöjligt. Ska till ett praktfiasko utan dess like. Hade varit lite acceptabelt om allsvenska lagen åtminstone fick hemmafördel, men icke.

Det är fegt av SHL, och det här tar död på mycket av spänningen. Det naturliga vore att ettan och tvåan i allsvenskan gör upp om en direktplats, samtidigt som de två sista lagen i SHL gör upp. Vinnaren där hamnar i kvalet, förloraren direkt ner till allsvenskan.

Givetvis är det fel att satsa med pengar man inte förfogar över, men helt ärligt finns det ingen anledning att inte gå 100% all in nästa säsong. Jag ser hellre en "huvudlös" toksatsning för att gå upp nästa säsong, än att spela efter vår budget. För i slutändan handlar det ändå bara om en sak nästa säsong, att gå upp. Misslyckas man med det, är det skitsamma om Djurgården Hockey går i konkurs eller inte. Vem fan kommer vilja se 52 omgångar i allsvenskan, för att sedan om man når slutkvalet, ställas inför en i praktiken helt omöjlig uppgift? Inte jag i alla fall, det är ett som är säkert.

Går vi inte upp i år, så hoppas jag att externa finansiärer gör allt som dom kan för att skjuta till pengar, samt att Djurgården Hockey tömmer vartenda konto för att kunna få ihop ett så slagkraftigt lag som möjligt. Moraliskt rätt eller fel, det kvittar. Det är en kamp för överlevnad, och då krävs det att man tar alla risker man bara kan.

SHL och allsvenskan är för övrigt vidrigt naiva som tror att lag inte kommer att toksatsa nästa säsong. Det är troligtvis sista chansen att gå upp tills dess att en ny förändring sker, och att inte ta den ser jag som ett hån mot oss supportrar.

http://bloggar.expressen.se/montanlund/ ... sk-hockey/
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Är enig, finns egentligen bara två vägar att gå.

1: Satsa allt och alla på sista chansen
2: Förlika sig med en utdragen existens i en icke-serie utan drömmar, kvalité eller publik
JLindgren

Inlägg av JLindgren »

Ja går vi inte upp i år är det fan i mig all in nästa säsong!
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Detta var en riktigt tråkig nyhet. Känns som liga förbund mfl vill förstöra det som gör svensk hockey unikt. Känslor, inlevelse, intresse riskerar att försvinna. Snart står vi kvar med ett tomt skal likt NHL, ingen ståplats, ingen hockeykultur. En grundserie som kommer betyda mindre än den redan gör i SHL. Det här beslutet känns som ett slag i ansiktet på supportern som lever i och med sitt lag. Man kunde gjort förändringen så enkelt och så bra. Visst ser de förstå året bättre ut, men åker ett lag ändå ut så är det godnatt.

Nej, det här var absolut inte den förändring som svensk hockey behövde. Snart har samtliga arenor samma publiksiffror som på AIKs matcher.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Kall-El skrev:
pulverapa skrev:
Kall-El skrev:
pulverapa skrev:Jag förstår varför man vill förändra. Det gäller att behålla kontinuiteten i högstaligan. Nu jävlar gäller det att vi klarar av det här i år eller nästa år, sen blir det svårt. Jag är ändå positiv till förslaget. Kvalserien är bara skit. Aldrig gillat den. Nu är det upp till oss själva att klara av detta. Det måste vi göra. Är vi inte bland Sveriges 14 bästa lag är det skandal.

De nya hårdare licenskraven kommer säkerligen stoppa lag som BIK, Karlskrona och Asplöven från att gå upp.

KHL löser ingenting. Då är nog konkurs bättre. I alla fall i dagsläget.
Kontinuitet är så inåthelvete överskattat i detta fall.

Detta förslag kommer leda till sjunkande publiksiffror på sikt på för SHL och med relativ omdelbarhet i Allsvenskan.

Vilket TV-bolag kommer vara intresserat av att dega upp pengar för att visa en serie som Allsvenskan?

Vilken publik kommer lockas till Allsvenskan för att följa sitt lag när man vet att det spelar ingen roll om vi vinner eller inte för i slutändan kommer vi ställas i en serie om bäst av 7 matcher mot ett SHL-lag?

Vilken anledning finns det för Allsvenska lag att satsa när de vet att det mer eller mindre är omöjligt att ta klivet upp till SHL?

Detta förslag kommer snabbt döda Allsvenskan i hockey och sedan kommer det ta 4-5 säsonger sedan kommer SHL-lagen få känna på hur det känns med ordentligt sjunkande publiksiffror....

Kontinuitet gynnar inte i detta fall, det dödar och det är väldigt blodtörstigt.

Dessutom torde detta få enormt negativa effekter för nyrekrytering av spelare då de Allsvenska lagen knappast kommer ha råd eller intresse av att satsa pengar på en ungdomsverksamhet.

I övrigt förvånar det mig att du är emot KHL. Detta borde ju rimligtvis vara din dröm. En stängd serie som dessutom sportsligt är den bästa tänkbara utanför NHL.
Jag har lagt ned mycket tid på att utvärdera KHL, pratat med kunniga ryssar och följer med i vad som händer där borta. Den vetskapen jag har om KHL ihop med vad vi vet om förutsättningarna vi har här i Stockholm gör att jag ser det som ett omöjligt steg att flytta till KHL. Kanske om 10 år.

Vad jag kan se har man skapat fler streck än tidigare (fler lag har chansen att gå upp) och för mig handlar hockey på våren om slutspel. Då tycker jag bäst av 7 är bra. Jag tror inte det kommer att bli väldigt mycket svårare att gå upp än idag. Skillnaden mellan lagen kommer minska eftersom att det blir fler lag som delar på tv-pengarna.

Du kan inte på fullaste allvar mena att det skulle bli enklare att ta klivet upp från Allsvenskan om man tvingas spela mot ett SHL lag bäst av 7 jämfört med en KS där man bara möter de lagen två gånger.

Att ekonomin mellan SHL-lagen och de Allsvenska skulle sjunka köper jag inte heller. Snarast tvärt om. Vilka personer kommer lockas av att köpa säsongsplåt till en serie där det inte spelar någon roll hur det slutar för man kommer inte fixa kvalet i alla fall? Även om TV-pengen kommer bli lite mindre för SHL-lagen är det ingenting mot hur mycket pengar de Allsvenska lagen kommer tappa, inte bara på publikintäkter utan också på sitt TV-avtal för vilket kanal kommer dega för en serie som ingen är direkt intresserad av?

Det där med 7-matcherserier har inte det ganska tydligt visats i biljettförsäljning att åskådarna skiter rätt rejält i de första två matcherna då dessa ändå känns "överflödiga".

Det som behövs för att locka folk är spänning och spänning skapas inte av detta system, snarast tvärtom det dödar alla former av spänning.

Antalet streck är för övrigt helt ointressant om strecken i sig inte betyder något.

Och med detta system kommer strecken inte betyda ett skit.

Detta system är SHL lagens eget Samhall dvs en skyddad verkstad där det blir mer eller mindre omöjligt att åka ur samtidigt som lag som vill ha minsta chans att ta sig upp måste kunna konkurrera med ett lag vars lönebudget kommer vara 24-25 miljoner högre....

...Att dessutom plocka bort KS som är riktigt populär är bara sinnesrubbat.

All rätt att vara negativta till detta ty detta är dödsstöten för svensk hockey...
Nej jag påstår inte att det kommer bli enklare att gå upp. Var fick du det ifrån? Jag tycker nya planerna är helt okej. Jag tror vi klarar gå upp inom två-tre år.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Expressensnubben har helt rätt i sin artikel för övrigt.

Märkligt att inte fler journalister insett detta redan nu, men det säger väl mer om journalisterna än något annat. Att sopan på Pajasbladet hyllar förändringen säger väl allt.

Finns bara en sak som gäller in med utav helvete från extern håll. Alltså personer med DIFhjärtan och feta plånböcker. Skulle spontant gissa att vi realistiskt sett skulle behöva 15-20 miljoner in direkt extra till spelarbudget för att ha en god chans att ta sista chansen.

Att AEG borde gå in med miljoner borde vara självklart för vill de tappa en hyresgäst som bokar upp Hovet runt 25-30 kvällar per säsong?

Att inte upprördheten bland andra fans är större är för min obegripligt, men det säger väl det mesta när nötter som kommenterat exempelvis Pajasbladets artikel menar att dessa förändringar är gjorda för att hjälpa lagen från Stockholm.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

"Jag tror inte det kommer att bli väldigt mycket svårare att gå upp än idag. Skillnaden mellan lagen kommer minska eftersom att det blir fler lag som delar på tv-pengarna."

Du skriver ju själv att du tror att skillnaderna mellan lagen kommer minska...

OM skillnaderna minskar måste det väl rimligtvis innebära att du menar att det kommer bli enklare att ta sig upp eller?
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Kall-El skrev:"Jag tror inte det kommer att bli väldigt mycket svårare att gå upp än idag. Skillnaden mellan lagen kommer minska eftersom att det blir fler lag som delar på tv-pengarna."

Du skriver ju själv att du tror att skillnaderna mellan lagen kommer minska...

OM skillnaderna minskar måste det väl rimligtvis innebära att du menar att det kommer bli enklare att ta sig upp eller?
Skillnaderna tror jag minskar, men bäst av 7 är ju lite svårare än KS.
Användarvisningsbild
Malto

Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av Malto »

Vetefan om det i praktiken blir svårare. Trycket på se sista lagen i elitserien kommer ju bli djävligt jobbigt att hantera medan de underifrån har allt att vinna och kan spela mer avslappnat. Inte säkert att löneskillnader har så stor betydelse då. Eller ens skicklighet...
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Jag tycker att förändringen är bra, att spela en kvalserie är ingen bra lösning rent sportsligt, den är alldeles för viktig för att kunna lämnas åt slumpen. Det blir jävligt skevt när vissa lag kan vara helt körda med 3-4 omgångar kvar, så en typ slutspelsserie mellan lagen är betydligt bättre.

Sen vet jag inte om jag köper argumentet att det här nya systemet gör det omöjligt för SHL-lag att åka ur, klart att det blir svårare, men omöjligt? Jag tror att Leksand hade slagit Rögle i 7 matcher i förra årets kval.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Edin skrev:Jag tycker att förändringen är bra, att spela en kvalserie är ingen bra lösning rent sportsligt, den är alldeles för viktig för att kunna lämnas åt slumpen. Det blir jävligt skevt när vissa lag kan vara helt körda med 3-4 omgångar kvar, så en typ slutspelsserie mellan lagen är betydligt bättre.

Sen vet jag inte om jag köper argumentet att det här nya systemet gör det omöjligt för SHL-lag att åka ur, klart att det blir svårare, men omöjligt? Jag tror att Leksand hade slagit Rögle i 7 matcher i förra årets kval.
Håller faktiskt med dig om att förra kvalseriesystemet var värdelöst. Det här är inte helt bra, men finns fördelar också som att man har allt i egna händer och inte behöver bry sig om andra matcher.

Det jag däremot verkligen tycker är fel är att SHL lagen ska ha hemmaplansfördelen i första matchen och i en sjunde avgörande. Det borde lottas eller göras om. Kanske så vinnaren av HA får hemmafördel mot lag 14 och att lag 2 i HA får hemmanackdel i sin serie.
Avskaffa tre mot tre.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Edin skrev:Jag tycker att förändringen är bra, att spela en kvalserie är ingen bra lösning rent sportsligt, den är alldeles för viktig för att kunna lämnas åt slumpen. Det blir jävligt skevt när vissa lag kan vara helt körda med 3-4 omgångar kvar, så en typ slutspelsserie mellan lagen är betydligt bättre.

När du beskriver det så och man tänker efter så absolut.
Malmö hade slagit AIK i bäst av 7 med tror jag!
Låst