Kall-El skrev:BigJ skrev:Man måste nog försöka tänka hur det ser ut framåt i tiden för att förstå varför förslag om stängd serie mm förs fram.
Sverige var länge den näst största serien i världen, bara NHL var större, sedan kom KHL och gick snabbt förbi och idag lockar ligorna i Schweiz, Tyskland o.s.v. över svenska spelare som skulle platsa i vilket SHL lag som helst.
Så vad händer om ingenting görs, ja risken är ju att utvecklingen ovan fortsätter och att SHL blir en förhållandevis liten liga. De bästa (bäst betalda i varje fall) väljer ligor i andra länder och standarden på SHL sjunker och då är ju frågan om Sverige fortsätter att få fram så många duktiga hockeyspelare som idag.
Någon framförde ett förslag att höja standarden ytterligare för HA men det gör ju att intresset för sponsorer till SHL blir mindre intresserade av att sponsra med de stora belopp man ger idag. De vill självklart ha något tillbaka för sin sponsring och jag tror detta är ett problem redan idag. Med DIF och MIF framförallt i HA så har HA blivit en stark serie som det skrivs i princip lika mycket om i kvällstidningar osv. Varför ska CMore betala så mycket mer i sponsring än Viasat? Det kan ju omöjligt vara lönsamt och det är ju lönsamhet som styr i vilka sporter och med vilka belopp etc de går in.
Man kan ju naturligtvis tycka att det inte spelar ngn roll om SHL blir säg 5-6 liga i världen och att de bästa spelarna snabbt försvinner, det funkar ju i fotbollen där ju Allsvenskan är en ganska medioker serie om man jämför med andra europeiska ligor men publiken strömmar ju till trots detta. Frågan är ju dock vad som händer med vårt landslag och vår internationella status, om vi kan fortsätta hålla en så bra klass som nu? Jag tror inte det, däremot vilken medicin som är den bästa (minst dåliga) är värt att fundera över
Har ohyggligt svårt att se att en stängd liga skulle innebära en ökad möjlighet att konkurrera med andra ligor i Europa.
Vi kan oavsett ligaupplägg aldrig konkurrera med länder som Tyskland eller KHL. Varför, jo deras publikunderlag är så ruskigt mycket större. Dessutom har de potential att håva in mycket större summor pengar från sponsorer eller halvgalna ägare.
Schweiz har väl kvar sina utlänningsregler vilket medför att klubbarna där kan vara villiga att betala väldigt höga löner till de bästa utlänningarna. Där finns alltså en efterfråga som vida överskrider tillgången på "bra spelare" vilket gör att denna liga kan locka bra svenska spelare som inte vill eller riktigt platsar i KHL.
Jag tror snarast att en stängd liga skulle innebära en svagare liga mot andra länder av den enkla anledningen att en stängd liga skulle betyda mindre publik vilket i sin tur betyder mindre pengar till spelarlöner vilket i förlängningen innebär sämre serier jämfört med andra länder.
När det kommer till Sverige och lagidrott kan man nämligen tydligt dra den slutsatsen att spänning och stämning är långt mycket viktigare förutsättningar för att locka publik jämfört med den faktiska kvalitén på underhållningen som bjuds. Varför tror ni publiksiffrorna sjunker för många lag i Elitserien? Svaret är med största säkerhet att åskådarna tröttnat på att uppleva 60 matcher som i princip inte gäller något alls då lagen man stödjer antingen går till slutspel eller hamnar i KS. Det finns helt enkelt för få streck och för få spänningsmoment för att locka personer att betala 200 kronor plåten, inte minst då samtliga matcher i lugn och ro kan avnjutas framför TV:n.
Att stänga SHL skulle därmed i alla fall enligt mig bli dödsstöten för svensk hockey. Dels skulle lagen i SHL tappa mer publik eftersom spänningsmomenten skulle bli än färre vilket i längden skulle innebära en sämre liga totalt sett då spelarbudgetarna skulle sjunka. Det största dråpslaget skulle dock inträffa mot Allsvenskan för vilken publik skulle vara intresserad av att gå och titta på sina lag i den serien med vetskapen om att resultaten inte spelar minsta roll för vi har ingen möjlighet till uppflyttning i alla fall?
Skulle inte bli det minsta förvånad om Allsvenskan i ett slag tappar 50% av sina besökare vid en sådan förändring vilket självfallet skulle leda till konkurser för ett flertal lag. Värst skulle det dock drabba nyrekryteringen av svenska spelare för väldigt många unga spelare fostras i Allsvenskan och försvinner de Allsvenska lagens möjligheter att göra dessa satsningar kommer svensk hockey att bli lidande inte bara på landslagsnivå utan också på lagnivå då det kommer komma fram betydligt färre bra svenska spelare.
Kort sagt jag kan inte se några vinster alls med en stängd liga vare sig på kortare eller längre sikt vare sig för klubblag eller landslag.
Som sagt, jag ville bara säga varför jag tror att debatten om en stängd liga överhuvudtaget kommit upp. Om stängd liga är rätt eller fel kan jag inte uttala mig om.
Jag tror att SHL har stora problem i sina diskussioner med CMore om de stora TV pengar man får idag. HA med framförallt Viasat har växt och blivit för "stora", med det menar jag att när vår andraliga får lika mycket uppmärksamhet som SHL medialt så måste ju CMore fundera på om det är värt för dem att gå in med så väldigt mycket mer pengar än vad Viasat o co gör för andraligan.
Varför har då HA blivit så populär? Ja dels så har man ju infört detta med kvalserien och playoff vilket gör att intresset hålls uppe hela säsongen nästan men framförallt så är det ju för att publiklag som framförallt DIF men också MIF, VIK i år och LIF, AIK osv förr om åren spelat denna liga. Vem hade känt till Bofors om inte vi spelat här?
Om alla publiklag spelat SHL så hade inte diskussionen funnits, då hade aldrig HA blivit så stor som den är idag och jag gissar att det är det SHL vill få till. Man har föreslagit stängd liga, man har föreslagit att få välja ut 2 lag för uppflyttning själva osv för att de ser att risken finns att SHL inom en framtid består av alltför många "ointressanta" lag vilket förstör deras produkt inför sponsorer som de ju faktiskt lever av.
En åsikt som jag har är att med dagens system där många landsortsklubbar framförallt, både får stora bidrag av sina kommuner och mycket lägre kostnader än storstadsklubbar är helt åt skogen och är en stor anledning att vi är där vi är idag. Just denna utveckling är nog det sämsta för SHL på lite sikt då det gynnar landsortslag med generösa kommuner.