Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
ciirree
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av ciirree »

Nu tror inte jag stenhårt på det här heller men nåt skumt är det. Om SHL redan tagit fram en plan för hur det komma skall så skulle den finnas över hela Sportbladet och MrMadhawk.

Scanariot kan ju faktiskt också vara så att AIK och Örebro FÅR kvala men att det går upp totalt 4 lag ist för två. Det ser jag fullt möjligt!
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Det tar emot att länka till aftonbladet, men gör ett undantag

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8471204.ab

De som har orkat läsa något av mina inlägg känner genast igen resonemanget. I min värld är det ingen tvekan om att den bästa vägen framåt är en stängd elitserie.

Ofta får man motargumentet att allsvenska lag då inte har "något att spela för". Är inte detta motsägelsefullt nästan på ett komiskt plan? Jag menar vad har isåfall SHL-lagen att spela för om fenomenet uppflyttning är den enda betydelsefulla belöningen för en lyckad säsong?

Andra blandar in känslomässiga resonemang som "lag x förtjänar att åka ur...", men det har ju heller ingen som helst bäring. Det är ju knappast så att spelarna sitter och gråter för att laget har åkt ur; de har redan samma kväll fixat nytt kontrakt i någon annan klubb. Det är istället den uppbyggda organisationen som får lida och ett existerande publikunderlag som bara kastas bort som om det saknade värde.

Självklart, allting är inte perfekt i en stängd liga och det finns kluriga frågor att lösa. Men om SHL skall fortsätta utvecklas så måste det ske betydliga regeländringar för att försvåra upp och ned-flyttning. Lag som hör hemma, dvs har en kostym som passar, skall också spela i högsta ligan.

Sannolikt har "bomben" som diskuteras ovan något med detta att göra.
Senast redigerad av sensei den 2014-03-03 19:16:08, redigerad totalt 2 gång.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
medu82
Säsongskort: Ja

Inlägg av medu82 »

förevigtdjurgården skrev:
seppuko skrev:Nu tror jag inte på det där, men ponera att det faktiskt skulle bli sådär. Då lät de där gamla wild cardsen helt plötsligt rättvist.
De skulle få utstå så mycket kritik om Örebro och ajk skulle få frikort (vilket det ju de facto blir) så jag tror inte att de skulle göra det.
Speciellt eftersom att ajk inte har någon som helst publik...
O isf så skulle dem inte ha investerat så mkt i spelare(Örebro)...

Men varför lyssna på nån random tomte på twitter?
Skulle det vara galenhöken så skulle jag kunna tro lite på det iaf... Men detta? Nä.
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

medu82 skrev:
förevigtdjurgården skrev:
seppuko skrev:Nu tror jag inte på det där, men ponera att det faktiskt skulle bli sådär. Då lät de där gamla wild cardsen helt plötsligt rättvist.
De skulle få utstå så mycket kritik om Örebro och ajk skulle få frikort (vilket det ju de facto blir) så jag tror inte att de skulle göra det.
Speciellt eftersom att ajk inte har någon som helst publik...
O isf så skulle dem inte ha investerat så mkt i spelare(Örebro)...

Men varför lyssna på nån random tomte på twitter?
Skulle det vara galenhöken så skulle jag kunna tro lite på det iaf... Men detta? Nä.
Det är dock inte första gången ett liknande rykte kommer från just Örebro. Osäker på om det kommer från samma "tomte" men det är andra gången jag hör ett likadant rykte. Men som jag skrev ovan tror jag inte på det nu och inte då heller för den delen.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Hade det där stämt så hade både AIK och Örebro vetat om det som "delägare" i SHL. Och hade det varit så att Örebro och AIK skulle slippa kvala så hade de INTE värvar inför transferfönster. Så med det i tanken så är det där enbart skitsnack! Utesluter dock inte att FYRA lag går upp från KS. SHL har blivit en sån pajasliga att de infört en sån sak så tätt inpå KS.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Det där ryktet har kommit från flera håll senaste tiden, inga jag skulle lita på sådär värst mycket. Dock känns det lite som att man ändå undrar...ligger det någon sanning i det? :?

Någon påstod att Solna Aik & Örebro skall ha fått garantier redan för X antal veckor sedan att de inte kommer kunna åka ur, men det kan ju alla räkna ut är en ren & skär lögn för då hade de såklart inte gjort de panikvärvningar som bägge lagen gjort.

Vet inte vad jag skall tro... är det så att Aik & Örebro får stanna kvar utan kval så kräks man ju rätt rejält, 4 lag av 6 möjliga som går upp känns väl mer rimligt så fall men fortfarande ett skämt att ändra under pågående säsong.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:Det tar emot att länka till aftonbladet, men gör ett undantag

De som har orkat läsa något av mina inlägg känner genast igen resonemanget. I min värld är det ingen tvekan om att den bästa vägen framåt är en stängd elitserie.

Ofta får man motargumentet att allsvenska lag då inte har "något att spela för". Är inte detta motsägelsefullt nästan på ett komiskt plan? Jag menar vad har isåfall SHL-lagen att spela för om fenomenet uppflyttning är den enda betydelsefulla belöningen för en lyckad säsong?

Andra blandar in känslomässiga resonemang som "lag x förtjänar att åka ur...", men det har ju heller ingen som helst bäring. Det är ju knappast så att spelarna sitter och gråter för att laget har åkt ur; de har redan samma kväll fixat nytt kontrakt i någon annan klubb. Det är istället den uppbyggda organisationen som får lida och ett existerande publikunderlag som bara kastas bort som om det saknade värde.

Självklart, allting är inte perfekt i en stängd liga och det finns kluriga frågor att lösa. Men om SHL skall fortsätta utvecklas så måste det ske betydliga regeländringar för att försvåra upp och ned-flyttning. Lag som hör hemma, dvs har en kostym som passar, skall också spela i högsta ligan.

Jag kan, som vanligt, inte hålla med om ett enda av dina argument som du lyfter fram gällande en stängd liga. Lagen i högsta serien har förstås en titel att spela om. Det går inte att hitta på en titel för dom hockeyallsvenska lagen bara sådär och bestämma att dom minsann aldrig får spela i högsta ligan oavsett hur mycket de vinner.

Och jo, självklart finns det spelare som gråter när deras lag har åkt ur. Det har vi ju sett massor av exempel på i direktsänd TV. Inte för att det har någonting med saken att göra. Men det stämmer ändå inte.

Jag tror att SHL skulle få en extremt negativt utveckling av stängd liga. Lagen som inte slåss om SM-guldet har inget att spela för och har därför svårt att locka publik till arenorna. Lagen i botten skulle då också börja sälja av sina lag då det inte finns något att frukta i botten. Se på Finland. Det är ju ett skämt hur den serien har funkat.

Jag kan bara gått till mig själv, jag skulle ha svårt att motivera mig att gå på Djurgårdens matcher i SHL om det inte fanns någon risk för nedflyttning. Serien skulle kännas som en serie av träningsmatcher bara. Ingen slåss för sin överlevnad. Och om DIF spelade i hockeyallsvenskan och hade noll chans att gå upp så tror jag inte ens vi hade fått se 1000 åskådare på Hovet. Fullt seriöst.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Det där ryktet har kommit från flera håll senaste tiden, inga jag skulle lita på sådär värst mycket. Dock känns det lite som att man ändå undrar...ligger det någon sanning i det? :?

Någon påstod att Solna Aik & Örebro skall ha fått garantier redan för X antal veckor sedan att de inte kommer kunna åka ur, men det kan ju alla räkna ut är en ren & skär lögn för då hade de såklart inte gjort de panikvärvningar som bägge lagen gjort.

Vet inte vad jag skall tro... är det så att Aik & Örebro får stanna kvar utan kval så kräks man ju rätt rejält, 4 lag av 6 möjliga som går upp känns väl mer rimligt så fall men fortfarande ett skämt att ändra under pågående säsong.
Hoppas verkligen inte de ändrar det mitt under en säsong bara för att exempelvis DIF och Malmö som de vill ha upp skulle hamna i KS. Vore extremt pinsamt om vi gick upp för att man skräddarsydde ett sätt för att just vi skulle ta oss upp.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:Det där ryktet har kommit från flera håll senaste tiden, inga jag skulle lita på sådär värst mycket. Dock känns det lite som att man ändå undrar...ligger det någon sanning i det? :?

Hoppas verkligen inte de ändrar det mitt under en säsong bara för att exempelvis DIF och Malmö som de vill ha upp skulle hamna i KS. Vore extremt pinsamt om vi gick upp för att man skräddarsydde ett sätt för att just vi skulle ta oss upp.
Det är i stort sett enda anledningen till att jag ändå tror lite på de här ryktena; det kan liksom inte bli så mycket mer jackpot för ligan om man ser till lagen som just nu ligger i KS...

Samtidigt orkar jag inte riktigt bli så upprörd över det, är trots allt ganska stor skillnad på direktuppflyttning och det sker fortfarande på sportsliga grunder. Men visst skulle det vara skevt att ändra under pågående säsong.
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Det sportsliga har i dagens idrott liten betydelse...Allt handlar om ekonomiska intressen. Ser paniken hos SHL-ägarna om DIF O aik skulle hamna i allsvenskan. Ska bli intressant att se hur ansvariga hanterar detta...Svaret kommer nog i morgon kväll tror ingen i ansvarig ställning hos SHL direkt jublar om BIK o Rögle hamnar i kvalserien ....
ciirree

Inlägg av ciirree »

Som sagt. Jag kan inte sitta här och säga att jag till 99% vet att det inte blir så.
Jag håller fortfarande detta som anledning: Varför har ingen nyhet kommit angående de nya reglerna och hur de skulle göra angående antal lag i SHL?

Jag tror knappast att Örebro och AIK får frikort in men en liten del av mig tror iallafall att 4 av 6 lag går upp.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Jag förstår inte hur man på fullaste allvar ens kan överväga tanken av en stängd liga. Usch säger jag bara. Den dagen SHL (med eller utan DIF) stängs slutar jag omedelbart att följa svensk hockey.

Fatta hur det hade sett ut med transfers inför varje säsongsslut med stängd liga. Alla lag som med största sannolikhet vore avsågade hade tömt spelarförrådet år efter år, och det långsiktiga arbetet hade bara mynnat ut i en pajkastning.

Sen ska vi inte prata om de 20 sista omgångarna i serien för de avsågade lagen. Kul, helt fantastiskt. Publiken hade strömmat till arenorna runt om i landet...

Sen att aik och Örebro skulle få gratisplatser är ju bara löjligt. aik har sålt runt 1000 kvalseriekort. Dom ska spela kvalserien, det är ganska uppenbart.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:

Jag kan, som vanligt, inte hålla med om ett enda av dina argument som du lyfter fram gällande en stängd liga. Lagen i högsta serien har förstås en titel att spela om. Det går inte att hitta på en titel för dom hockeyallsvenska lagen bara sådär och bestämma att dom minsann aldrig får spela i högsta ligan oavsett hur mycket de vinner.

Och jo, självklart finns det spelare som gråter när deras lag har åkt ur. Det har vi ju sett massor av exempel på i direktsänd TV. Inte för att det har någonting med saken att göra. Men det stämmer ändå inte.

Jag tror att SHL skulle få en extremt negativt utveckling av stängd liga. Lagen som inte slåss om SM-guldet har inget att spela för och har därför svårt att locka publik till arenorna. Lagen i botten skulle då också börja sälja av sina lag då det inte finns något att frukta i botten. Se på Finland. Det är ju ett skämt hur den serien har funkat.

Jag kan bara gått till mig själv, jag skulle ha svårt att motivera mig att gå på Djurgårdens matcher i SHL om det inte fanns någon risk för nedflyttning. Serien skulle kännas som en serie av träningsmatcher bara. Ingen slåss för sin överlevnad. Och om DIF spelade i hockeyallsvenskan och hade noll chans att gå upp så tror jag inte ens vi hade fått se 1000 åskådare på Hovet. Fullt seriöst.
Ok. Men hur tycker du att SHL har utvecklats senaste tiden i förhållande till konkurrerande ligor i utlandet? Är det öppna seriesystemet på elitnivå värt att "dö för", så att säga, dvs allt annat och alla nackdelar är sekundärt?

Det ställs så otroligt höga krav på professionalitet av publiken, både på funktionärer som klubbar som tvingas fungera i ett trasigt system, men när väl klubbarna går ihop och kommer med förbättringsförslag med åtgärder som de känner är nödvändiga så klagas det bara. Det känns som elithockeyn för evigt är dömd till den "pajasnivå" som det talas om ovan.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Jag hoppas vi blir automatiskt uppflyttade utan kval.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Aldrig att de stänger SHL med oss i HA och gnaget i SHL. Då dör Stockholmshockeyn.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Låst