Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av minalman »

ciirree skrev:Ni pratar fortfarande statistik och att man inte "vill förstöra genom att ta in nån ny" men säg mig detta, om Adam i KS släpper in såna enkla mål vart tror ni detta slutar? Adam började bli bättre när vår defensiv blev bättre - alltså hela defensiven höjde sig, inte bara Adam. Och ni stirrar er blind på 92% och 1,80 GAA - ja jätteduktig, men han är FORTFARANDE INTE, den matchvinnande målvakten som man behöver in KS.

Om vi leder en match med 2-0 och har 20-5 i skott (då deras 5 har varit halvdåliga skott) då ska han fasiken ta det sjätte och sjunde skottet med och hålla oss kvar i ledning när Englund och Lidström blir uppsnurrade. Detta var bara ett av många exempel där han bevisat att han inte är bäst när det gäller.
Jag tror tvärtom att det är laget som tar oss till KS och vidare, inte individerna. Att byta ut den viktigaste länken nu skulle vara en osäker chansning. Om inte Lundqvist är ledig och billig förstås.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Manijock

Inlägg av Manijock »

ciirree skrev:Ni pratar fortfarande statistik och att man inte "vill förstöra genom att ta in nån ny" men säg mig detta, om Adam i KS släpper in såna enkla mål vart tror ni detta slutar? Adam började bli bättre när vår defensiv blev bättre - alltså hela defensiven höjde sig, inte bara Adam. Och ni stirrar er blind på 92% och 1,80 GAA - ja jätteduktig, men han är FORTFARANDE INTE, den matchvinnande målvakten som man behöver in KS.

Om vi leder en match med 2-0 och har 20-5 i skott (då deras 5 har varit halvdåliga skott) då ska han fasiken ta det sjätte och sjunde skottet med och hålla oss kvar i ledning när Englund och Lidström blir uppsnurrade. Detta var bara ett av många exempel där han bevisat att han inte är bäst när det gäller.
Ett så kallat wörd på denna.

Reideborn är inte den målvakt som tar oss någonstans, sanna mina ord. Han är acceptabel i ett lag utan några som helst krav och förväntningar. Upp till er andra om ni vill klassa DIF som ett sådant lag. Personligen så har jag lite för mycket saknad av de forna glansdagarna för att nöja mig med en allsvensk medelmåtta som förstakeeper. Med Reideborn i mål mot Björklöven i lördags så förlorar vi, det är ingen avancerad chansning utan det är tamefan glasklart med hederlig styrka/svaghet matematik. Friläget där Mattsson håller kvar benet, kan ingen härinne påstå att Adam är kapabel till att ta. Han glider utanför kassen i det läget nio ggr av tio.

Vill dock inte heller värva någon ny målvakt. Mattsson är keepern som med lite tur kan fixa oss till en kvalserie. Prickar han formen kan han bli ett ruskigt otäckt spöke framöver. Reideborn har inte den nivån i sitt spel. Tyvärr så kan Johan imponera gång efter annan utan att få förnyat förtroende. En del får allt serverat på silverfat medan andra får stora feta plintar slängda på vägen framför sig. Har vi något öre kvar, så är det ännu en back som ska in, ingen ny målvakt.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Så kan man knappast resonera. Det hänger väl också på hur den 6e och 7e chansen ser ut.

Snackar vi rena frilägen kan man knappast lasta målvakten för om det blir mål.

Har man 20-5 i skott borde snarast offensiven mäktat med att avgöra matchen.

Det intressanta måste väl vara det kollektiva försvarspelet, eller snarast samarbetet mellan backar och målvakt och där tycker jag det brister. Vi saknar helt enkelt rätt defensiva backar och så länge som dessa saknas spelar det nog tyvärr ingen större roll vem som ställs i målet för det kommer läcka in en del baljor bakåt i alla fall. Sedan finns det saker som båda målvakterna kan förbättra, men att bara säga att en målvakt skall ta skott 6 och 7 för att de första 5 varit svaga avslut känns väldigt märkligt resonerat.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Befängt och orimligt att ens tänka tanken på att byta ut målvakten nu. Släpp det. Det skulle skapa osäkerhet och rasera gruppen. Tänk lite.

Det är inte Adams shut-outs som tar oss uppåt. Det är laget. Vi måste göra mer än 1 mål per match och vi måste spela bra defensivt och vi måste hålla rent framför målvakt. Om sedan Adam släpper ett eller två skott förbi sig så är det fullt acceptabelt. Hade han spikat igen hela tiden hade han lirat i SHL/NHL.

Laget tar oss upp. Eller inte.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Fast statistiken är en av få vettiga metoder du har att göra en "nykter" bedömning av Adams insatser! Allt annat är färgat av stundens hetta och att han precis som alla andra målvakter ibland inte tar en puck som man tycker är matchavgörande själv.

Det är inte direkt så att han pendlar mellan 75% och 100% utan han plockar faktiskt 92+ puckar av 100 vilket är klart godkänt. I våra riktiga plattmatcher har han ändå legat över 85% och som matcher igår där han fick 15 skott på sig släpper han sällan mer än en enstaka puck förbi sig.
Om vi inte klarar av att vinna med sådana förutsättningar är det inte målvakten det är fel på.

Med den rådande inställningen borde börja fundera på att byta ut Johner, Saviano, Guter, Honken mfl som bränner chans på chans och missar "givna" mål, eller så kan man inse att vi har jävligt duktiga lirare och en OK målvakt som får tredje minst skott mot sig i snitt per match av alla seriens målvakter och ändå ligger femma. Adam släpper in näst minst mål per match av alla målvakter i snitt och kan vi inte vinna med 1.84 mål i baken i snitt så är det inte målvakten som är problemet.

Jag håller med om att Adam i nuläget inte är en superkeeper och ibland känns det som att man blir gråhårig men väldigt mycket är "känsla" för statistiken säger annorlunda.
Men vi kommer aldrig kunna hitta en bättre målvakt i dagsläget som A: är ledig och B: som vi har råd med.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Magnutz skrev:Befängt och orimligt att ens tänka tanken på att byta ut målvakten nu. Släpp det. Det skulle skapa osäkerhet och rasera gruppen. Tänk lite.

Det är inte Adams shut-outs som tar oss uppåt. Det är laget. Vi måste göra mer än 1 mål per match och vi måste spela bra defensivt och vi måste hålla rent framför målvakt. Om sedan Adam släpper ett eller två skott förbi sig så är det fullt acceptabelt. Hade han spikat igen hela tiden hade han lirat i SHL/NHL.

Nog för att laget går före jaget, men man måste också inse att lagets viktigaste spelare som bekant är målvakten. Inget lag har nått framgångar utan en storspelande målvakt. Det finns liksom inte!

Anledningen till att vi ens är med i detta är inte Adam. Det är vårt försvarsspel som räddat oss från fullständigt havererat fiasko. Jag kan inte låta bli att tänka tanken hur bra vi legat till om vi haft en vettig målvakt. Eller åtminstone spelat med rätt burväktare! Det här laget har en bra potential, men denna säsong har vårt målvaktsspel hållit oss tillbaka, tyvärr...

Sen handlar det inte om procent hit och dit. Uppe i Umeå gör vi ingen jätteinsats, vi gör bara två mål framåt. Men vi vinner ändå! Vi får de där poängen trots att vi inte dominerar framåt. Varför? Jo för att vi har en målvakt som gör de där avgörande räddningarna. Vi rånar Björklöven, och dessa poäng man vinner i dessa matcher när man inte är på topp, det är de poängen som topplag vinner. Med Reideborn vinner man på tok för få sådana matcher, då han helt enkelt släpper in de där 50/50 puckarna.
Senast redigerad av Manijock den 2014-02-25 12:19:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Går det att gå upp med en målvakt som Adam? Ja. Går det med Tim Sandberg så går det med Adam .

Finns det en handfull bättre målvakter i hockeyallsvenskan? Ja.

Är det något sent att röra om bland målvakterna nu? Ja.
Expert.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Jag börjar tro att Manijock heter Mattsson i efternamn... Maken till att se allt svart eller vitt.
Killarna är i princip lika bra, men Adam har något längre erfarenhet och har därför, för att stärka hans självbild och få honom att höja sig ett snäpp, fått förstaspaden.
Adam lär spela i SHL nästa år oavsett om vi går upp. Bra att vi har Johan då, om han vill stanna.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Praetori skrev:

Fast statistiken är en av få vettiga metoder du har att göra en "nykter" bedömning av Adams insatser! Allt annat är färgat av stundens hetta och att han precis som alla andra målvakter ibland inte tar en puck som man tycker är matchavgörande själv.

Det är inte direkt så att han pendlar mellan 75% och 100% utan han plockar faktiskt 92+ puckar av 100 vilket är klart godkänt. I våra riktiga plattmatcher har han ändå legat över 85% och som matcher igår där han fick 15 skott på sig släpper han sällan mer än en enstaka puck förbi sig.
Om vi inte klarar av att vinna med sådana förutsättningar är det inte målvakten det är fel på.

Med den rådande inställningen borde börja fundera på att byta ut Johner, Saviano, Guter, Honken mfl som bränner chans på chans och missar "givna" mål, eller så kan man inse att vi har jävligt duktiga lirare och en OK målvakt som får tredje minst skott mot sig i snitt per match av alla seriens målvakter och ändå ligger femma. Adam släpper in näst minst mål per match av alla målvakter i snitt och kan vi inte vinna med 1.84 mål i baken i snitt så är det inte målvakten som är problemet.

Jag håller med om att Adam i nuläget inte är en superkeeper och ibland känns det som att man blir gråhårig men väldigt mycket är "känsla" för statistiken säger annorlunda.

Men vi kommer aldrig kunna hitta en bättre målvakt i dagsläget som A: är ledig och B: som vi har råd med.
Det här har varit mitt största irritationsmoment med diskussioner kring DIF Hockey hela säsongen.

Vi kan spela matcher där vi skjuter 40 skott, gör 1 mål, släpper in 2, och på något oförklarligt sätt så är det ÄNDÅ Adams sätt att vi förlorar. Står Johan sen en match och släpper en eller två puckar ska vi "förstå" det för att han inte står jämt.

Vi har inte bättre målvakter än Adam och Johan i dagsläget, tyvärr har vi inte det, men det är absolut ingen omöjlighet att gå upp med detta lag. 1.84 i AGA är absolut inte dåligt, som tidigare fastställt, och vinner man inte matcher med ett sånt snitt så vinner man inte matcher alls - i princip. Kan komma ihåg en enda 1-0-match denna säsong och det var Rögle hemma första vändan. Man vinner inte på en balja framåt, man gör inte det.
25/4-2025
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Den enda målvakten ovanför oss som är riktigt bra är Västerås målis. De andra är inte bättre eller mycket bättre än Adam/Johan. I dagens hockey hänger allt på försvaret, målvakterna är såpass duktiga. Dock håller jag med om att de två kanske inte gör de där matchavgörande räddningarna lika ofta som man vill, men våra forwards gör inte de matchavgörande målen heller. Kan vara en inställningsfråga, typ Sandberg i Örebro förra året.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Manijock

Inlägg av Manijock »

minalman skrev:Jag börjar tro att Manijock heter Mattsson i efternamn... Maken till att se allt svart eller vitt.
Killarna är i princip lika bra, men Adam har något längre erfarenhet och har därför, för att stärka hans självbild och få honom att höja sig ett snäpp, fått förstaspaden.
Adam lär spela i SHL nästa år oavsett om vi går upp. Bra att vi har Johan då, om han vill stanna.
Förra säsongen kallades jag Eriksson, denna är det Mattsson. Kalla det vad du vill, Mattsson är en matchvinnartyp, Reideborn är det inte. Helt säker på att vi kommer bli varse om det än mer längre fram här. Lite frustrerande att veta men förhoppningsvis lär folk sig av sina misstag...
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Manijock skrev:
minalman skrev:Jag börjar tro att Manijock heter Mattsson i efternamn... Maken till att se allt svart eller vitt.
Förra säsongen kallades jag Eriksson, denna är det Mattsson. Kalla det vad du vill, Mattsson är en matchvinnartyp, Reideborn är det inte. Helt säker på att vi kommer bli varse om det än mer längre fram här. Lite frustrerande att veta men förhoppningsvis lär folk sig av sina misstag...
Jag tror att du jinxar Adam... Men det är OK, om du erkänner det sen, när han tagit upp oss ;-)
Senast redigerad av minalman den 2014-02-25 12:48:43, redigerad totalt 1 gånger.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Manijock skrev:
Vad har du för belägg för att Mattsson och inte Reideborn är en matchvinnare? Intresserad av att höra resonemanget..
25/4-2025
Honken

Inlägg av Honken »

Manijock skrev:
Magnutz skrev:Befängt och orimligt att ens tänka tanken på att byta ut målvakten nu. Släpp det. Det skulle skapa osäkerhet och rasera gruppen. Tänk lite.

Nog för att laget går före jaget, men man måste också inse att lagets viktigaste spelare som bekant är målvakten. Inget lag har nått framgångar utan en storspelande målvakt. Det finns liksom inte!

Anledningen till att vi ens är med i detta är inte Adam. Det är vårt försvarsspel som räddat oss från fullständigt havererat fiasko. Jag kan inte låta bli att tänka tanken hur bra vi legat till om vi haft en vettig målvakt. Eller åtminstone spelat med rätt burväktare! Det här laget har en bra potential, men denna säsong har vårt målvaktsspel hållit oss tillbaka, tyvärr...
Nej det är målskyttet som inte har fungerat.
Hade DIF haft samma Scoring efficiency som snittet av MIF,BIK,KAR 10,89,
drygt 1 procent högre än de 9,61 DIF har idag. Hade 20 fler mål gjorts och ett stort antal X hade blivit segrar.
Då är dessa siffror bättre nu än innan årsskiftet.
Efter årsskiftet ligger DIF Scoring efficiency på 10,72. Hur har det gått då, bara segrar.
Detta trots att SVS% och GAA är något sämre för denna period.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
mb81

Inlägg av mb81 »

Reideborn har 19-15 i segrar/förluster. Mattsson 9-6. Inget som utmärker att Mattsson skulle vara en så mycket större matchvinnare. Nån ynka procent.
Låst