OS 2014

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Henke95
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: OS 2014

Inlägg av Henke95 »

Finland har varit oerhört stabila turneringen igenom och har ett mycket bra lag. Lär bli en mycket tuff semifinal för Tre Kronor.
Victory is sweetest when you've known defeat.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Henke95 skrev:Finland har varit oerhört stabila turneringen igenom och har ett mycket bra lag. Lär bli en mycket tuff semifinal för Tre Kronor.
Kan Sverige bara se till så att vi inte behöver försvara oss i underläge hela tiden så kan det bli en spännande match.
Jag är inte arg, och inte besviken.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Vi har inte varit direkt varit mer än OK även om vi vunnit 4 raka. Många har mkt kvar att bevisa om vi ska kunna slå Finland som har varit riktigt bra!

Helt klart nu, det blir 13:00. Sen tycker jag att det här hela "flest-invånare-väljer-först" är bullshit - bäst placerade lag väljer först, ta den tid ni får och knip igen. Hade varit mer rättvisst!
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Haha, Södergren, ge mig mer :lol:
Om #87.
-Som man säger i NHL, en French-size player
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Lee Harvey Oswald skrev:Haha, Södergren, ge mig mer :lol:
Om #87.
-Som man säger i NHL, en French-size player
Jag hörde "french-eyed player".

Tog ett tag innan jag fattade att han menade franchise, haha!
förevigtdjurgården
Säsongskort: Ja

Inlägg av förevigtdjurgården »

ciirree skrev:Vi har inte varit direkt varit mer än OK även om vi vunnit 4 raka. Många har mkt kvar att bevisa om vi ska kunna slå Finland som har varit riktigt bra!

Helt klart nu, det blir 13:00. Sen tycker jag att det här hela "flest-invånare-väljer-först" är bullshit - bäst placerade lag väljer först, ta den tid ni får och knip igen. Hade varit mer rättvisst!
Håller med. Blev fan förbannad när jag såg att det INTE var så.
25/4-2025
mb81

Inlägg av mb81 »

Lee Harvey Oswald skrev:
mb81 skrev:Vill ju såklart att Sverige ska medalj eller allra helst guld.

Men unnar fan inte Mårts all kredd igen. Om man petar Hedman för Edler och Tallinder och nu petar ner Ekman-Larsson som sjunde back och sätter in Edler vet jag inte om han är värd guld.

Sen fick han så jävla mycket hyll för vm-guldet. På hemmaplan med massa nhl-proffs mot medelmåttiga lag. Vill fan inte se han glassa i glansen igen.

Blir väl Ryssland i semi om jag räknat rätt va? Då är det upp till bevis!
Njaa, sticker ut fethakan och hävdar att vi möter Finland.
Dom imponerade mot Kanada, trots förlust, spelade med stort tålamod och ännu större hjärta.
Hyfsad press på Ryssland
Hade iaf räknat rätt!

Men du ska ha hyll för att du såg att Finnarna skulle slå Ryssland. Även fast finnarna spelade bra i gruppspelet såg jag det inte komma.
Ryssarna har så mycket bättre lag på det berömda pappret att´de bara ska vinna.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Ja tyvärr för oss blev det Finland, tror vi faktiskt haft större chans mot Ryssland.
Ryssland har alltid oavsett stjärnglans i truppen haft svårt att få alla att dra åt samma håll, det hade Sverige (precis som Finland idag) kunnat utnyttja.

Finland är av en annan sort, dom funderar inte så mycket utan kör bara.
Att sedan få chansen att slå ut Tre Kronor ses säker som en rejäl bonus då Finland precis som Norge verkar lida av ett oerhört lillebrorskomplex.
Historiskt kan vi hitta Svenska klassiska vändningar mot Finland, i avgörande matcher.
Men det finns lika många exempel på det omvända, att Finland helt enkelt äger oss totalt.

Formmässigt är det väl 70-30 för Finland, men med ickelogisk sportlogik är det snarare 50-50.
Vi har inte gjort en hel bra match hittills, borde kanske komma en nu?
Finland har spelat prickfritt mot både Kanada och Ryssland, kommer en lite dipp i koncentrationen här?

Det blir till att sluta vid lunch på fredag
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Spöar vi finnarna förlorar vi finalen. Förlorar vi semin tar vi brons. Det är svensk logik.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Kanada-Lettland blev återigen en påminnelse om varför jag aldrig någonsin kommer ha sympatier för något hockeylag från Kanada.
Södergren var inne på det området under själva matchen.

Så länge allt går enligt plan så snackas det alltid om de sportsliga värdena inom hockeyn och att Kanada då gärna ser sig själva som en representant för dessa.
Att tex aldrig röra målvakten, aldrig sparka mot en spelare, aldrig använda klubban som ett spjut, respektera domslut bla bla bla….
Listan är lång på hur nationen som uppfann sporten anser att den faktiskt alltid bedrivs på andra sidan Atlanten.
Sedan väl i Europa när någon motståndare hittar en väg in under skinnet på Kanada, eller ibland bara helt enkelt är lite bättre, jag då gäller ingenting av ovanstående ”värden” längre.

Det märkligaste av allt är att domarna alltid står på Kanadas sida när det börjar spåra ur.
Som att det finns en överenskommelse.
-Låt oss bara göra det som krävs, då kommer vi tillbaka till internationella mästerskap igen och förgyller era turneringar.

Spyr så hårt över detta

Hoppas US and A nu sköljer över dessa hycklare helt i semin.
USA har en fart i spelet jag inte sett hos några andra lag, det klart bästa laget hittills.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Jag håller med om att USA är bäst, men självklart skall ett bra hockeylag spela på att störa i motståndarens målområde samtidigt som man gör allt för att förhindra motståndaren att göra det samma..?

Ser inget moraliskt problem alls här. När du spelar schack så blir du upprörd när motståndaren attackerar din kung, men desto gladare när du själv attackerar din motsåndare, inte sant?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

sensei skrev:Jag håller med om att USA är bäst, men självklart skall ett bra hockeylag spela på att störa i motståndarens målområde samtidigt som man gör allt för att förhindra motståndaren att göra det samma..?

Ser inget moraliskt problem alls här. När du spelar schack så blir du upprörd när motståndaren attackerar din kung, men desto gladare när du själv attackerar din motsåndare, inte sant?
Haha, anade att just du inte skulle förstå vad jag menade :wink:
Men bra att du sög i dig från USA-berömmet,

Det jag stör mig på är att Kanada alltid är smutsigast och tillåts vara det av domarna.
Klart dom var överlägsna igår och borde vunnit med 7-1, men det tillhör liksom spelet att ibland kör man fast.
Att efter blockering hela tiden hacka/speara målvakten och bara ”råka” sparka på plockhandsken är aktioner som för alla andra lag ger minst 2 min utv , i vissa fall matchstraff.
Men Kanada klarar sig alltid undan detta och går oftast segrande ur striden.
Det är en sista nödlösning när inget annat fungerar, för detta funkar ju alltid.
Det kombinerat med snacket om att målvakten är helig gör att jag tom mår bra när Kanadensare skadar sig.
Så djupt rotat sitter det, från barnsben :lol:

Gör gärna jämförelsen med Tennisens John McEnroe.
Innan regelverket styrdes upp sent 70 tidigt 80-tal så var han ju en mästare på att vända motgång till medgång genom minst sagt tvivelaktiga metoder, som inte alls tillhörde själva spelet men som domarna tillät.
-för det var ju John, vi vet ju hur han är ….osv
John gick obestraffad mentalt stärkt ur situationen och lyckades nästan alltid vända matchen till vinst
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Lee Harvey Oswald skrev:
sensei skrev:Jag håller med om att USA är bäst, men självklart skall ett bra hockeylag spela på att störa i motståndarens målområde samtidigt som man gör allt för att förhindra motståndaren att göra det samma..?

Haha, anade att just du inte skulle förstå vad jag menade :wink:
Men bra att du sög i dig från USA-berömmet,

Det jag stör mig på är att Kanada alltid är smutsigast och tillåts vara det av domarna.
Klart dom var överlägsna igår och borde vunnit med 7-1, men det tillhör liksom spelet att ibland kör man fast.
Att efter blockering hela tiden hacka/speara målvakten och bara ”råka” sparka på plockhandsken är aktioner som för alla andra lag ger minst 2 min utv , i vissa fall matchstraff.
Men Kanada klarar sig alltid undan detta och går oftast segrande ur striden.
Det är en sista nödlösning när inget annat fungerar, för detta funkar ju alltid.
Det kombinerat med snacket om att målvakten är helig gör att jag tom mår bra när Kanadensare skadar sig.
Så djupt rotat sitter det, från barnsben :lol:

Gör gärna jämförelsen med Tennisens John McEnroe.
Innan regelverket styrdes upp sent 70 tidigt 80-tal så var han ju en mästare på att vända motgång till medgång genom minst sagt tvivelaktiga metoder, som inte alls tillhörde själva spelet men som domarna tillät.
-för det var ju John, vi vet ju hur han är ….osv
John gick obestraffad mentalt stärkt ur situationen och lyckades nästan alltid vända matchen till vinst

Klart jag förstår vad du menar, men vi kan ju inte bara sitta och hålla med varandra om allting hela jäkla tiden.

Du är lite mer helylle-svensk kanske än vad jag är. När du beskriver de "onda" kanadensiska spelarna, så ser jag en beskrivning av vinnare, och vinnare vinner ju oftast på ett sätt eller annat. Kanske ska tillägga att jag inte såg den aktuella matchen, dock.

Saknar McEnroe något enormt, by the way.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

sensei skrev: Klart jag förstår vad du menar, men vi kan ju inte bara sitta och hålla med varandra om allting hela jäkla tiden.

Du är lite mer helylle-svensk kanske än vad jag är. När du beskriver de "onda" kanadensiska spelarna, så ser jag en beskrivning av vinnare, och vinnare vinner ju oftast på ett sätt eller annat. Kanske ska tillägga att jag inte såg den aktuella matchen, dock.

Saknar McEnroe något enormt, by the way.
Agree.
Har sett väldigt lite tennis sedan han slutade.
I en tid då tennisen var på väg att bli en materialsport och de flesta nya spelarna stöptes i samma form så stod John kvar där och smekte in välplacerade passerslag längst linjerna.
Någon undrade varför domarna tog så många felbeslut just på hans slag.
-Jag siktar ju alltid på linjerna, klart det blir fler diskussioner då

En legend
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Så det första riktiga testet för Tre Kronor blir i SEMIFINAL, och då är det ett Finland utan sina fyra tilltänkta centrar som står för motståndet. Antingen har Sverige bara en jävla flyt eller så är det någon hockeygud som verkligen vill att vi ska lyckas.
Expert.
Skriv svar