DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
beamish

Re: DIF i Media

Inlägg av beamish »

Dom ni verkligen ska vara förbannade på och be dra åt helvete är de ansvariga personer som skrev det här kontraktet.
Är man en sådan jävla klåpare att man inte kan utforma ett tydligare och bättre kontrakt (antagligen för att man aldrig räknade med att allsvenskan skulle bli aktuell) så ska man fan få löpa gatlopp inrullad o tjära & fjädrar.

Det är DIF som gjort fel. Det är faktum. Sen få man tycka vad man vill om Mackan. jag tycker han är en trött snubbe. Men för honom handlade väl det här om att ha rätt och fel mot en fd arbetsgivare.

Hur många av er hade gett bort pengar gratis till er arbetsgivare? För det är väl bara så han ser på DIF - ett jobb.
Användarvisningsbild
sm910
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av sm910 »

Stulle skrev: Att detta nu har klubbats i arbetsdomstolen gör ju att alla spelare som har hockeyligans rekommenderade avtal måste skrivas om.
Som en parentes kan ju vara värt att notera att det i det avtal - också det ett standardavtal - som Nilson slöt med Hv71 redan 2012 uppdaterats med en passus om att det vid flerårskontrakt bör regleras villkor kring seriedegradering.
puttedif2

Inlägg av puttedif2 »

beamish skrev:Dom ni verkligen ska vara förbannade på och be dra åt helvete är de ansvariga personer som skrev det här kontraktet.
Är man en sådan jävla klåpare att man inte kan utforma ett tydligare och bättre kontrakt (antagligen för att man aldrig räknade med att allsvenskan skulle bli aktuell) så ska man fan få löpa gatlopp inrullad o tjära & fjädrar.

Det är DIF som gjort fel. Det är faktum. Sen få man tycka vad man vill om Mackan. jag tycker han är en trött snubbe. Men för honom handlade väl det här om att ha rätt och fel mot en fd arbetsgivare.

Hur många av er hade gett bort pengar gratis till er arbetsgivare? För det är väl bara så han ser på DIF - ett jobb.
Alla spelare i DIF som hade flerårskontrakt hade kunnat stämma DIF men bara en valde att göra det. Dessutom så var det ett standardavtal och vi är inte den första klubben som åkt ur serien. Däremot verkar Nilsson vara den förste som drar sin klubb inför AD.
Användarvisningsbild
Davva

Inlägg av Davva »

Jag har verkligen ingen koll på detaljerna, vilket man egentligen bör ha om man ska uttala sig.

Oavsett den rent juridiska frågan så är det rikigt sniket agerat av en lagkapten att först smita iväg utan ett ord efter att ha spelat ner sin klubb från högsta serien och sedan kräva mellanskillnaden på sin elitserielön i efterhand.

Sedan kan jag mycket väl tänka mig att denna strid först och främst drivits av Unionen, precis som någon redan nämnt. Jag har varit med om liknande sak då Syndikalisterna försökte sänka min arbetsgivare med vidriga metoder och där handlade allt bara om en sak: att krama ut så mycket cash som möjligt. Dessa processer är en bra inkomstkälla skulle jag tro.

Så även om MN mot bättre vetande kanske initierat detta, gissar jag att det är Unionen som dragit detta hela vägen in i mål.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Det öppna seriesystemet visar återigen prov på hur illa det går när man kombinerar elitidrott med proffesionella yrkesspelare med den gammelsvenska åshöjden-romantiken. Efter det här kommer framtida kontrakt begränsas så det blir det ännu svårare att skriva långtidskontrakt.

Jaja, det som har hänt var tvunget att hända förr eller senare, ser inte att någon part har gjort något speciellt fel. DIF borde nu satsa på att få kompensation av Hockeyligan/SHL som, vad jag förstår, har tagit fram (den felaktiga) mallen för det aktuella kontraktet.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

sensei skrev:Det öppna seriesystemet visar återigen prov på hur illa det går när man kombinerar elitidrott med proffesionella yrkesspelare med den gammelsvenska åshöjden-romantiken. Efter det här kommer framtida kontrakt begränsas så det blir det ännu svårare att skriva långtidskontrakt.

Jaja, det som har hänt var tvunget att hända förr eller senare, ser inte att någon part har gjort något speciellt fel. DIF borde nu satsa på att få kompensation av Hockeyligan/SHL som, vad jag förstår, har tagit fram (den felaktiga) mallen för det aktuella kontraktet.
Problemet med den färdiga mallen är att den tydligen kan tolkas på olika sätt, vilket gjort att denna process dragit igång.

Djurgården tolkade mallen till deras fördel, och förmodligen gjorde Hockeyligan det med.

Edit: Avtalet är väl skrivet ur dåvarande Elitseriens perspektiv och har inte lagt någon vikt vid en eventuell degradering. Detta borde således inte ligga i <hockeyligans intresse utan i varje enskild klubbs. Dock kan jag tycka att det borde framgå mer tydligt att man inte tar upp en degradering.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Ett väntat utslag som ger Nilson rätt då hans arbetsgivare försökt trolla bort delar av hans lön.

Det man kan man diskutera är kanske DIF:s naivitet i detta ärende, försvarsrepliker så som
-Praxis brukar ju vara att man går ner i lön vid degradering, -Det borde Marcus förstått osv lär ju inte stått sig så bra när Nilsons argument lades fram.

När jag var ung (då cyklarna hade stora framdäck) fanns det spelare som var lojala mot sin klubb hela karriärer, i vått och torrt.
Idag är det bara ett jobb/ en marknad, klart man inte skänker bort delar av sin lön bara för att vara snäll och bli populär.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
ciirree

Inlägg av ciirree »

Jag tror varenda en här inne och även Ölvestad och Fimpen hade skänkt alla pengar om det var nån av oss som satt i denna sits, speciellt om man visste hur DIFs ekonomi är.

Jag säger inte att DIF inte gjort fel - jag säger att Nilson kunde haft mer överseende!
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

ciirree skrev:Jag tror varenda en här inne och även Ölvestad och Fimpen hade skänkt alla pengar om det var nån av oss som satt i denna sits, speciellt om man visste hur DIFs ekonomi är.

Jag säger inte att DIF inte gjort fel - jag säger att Nilson kunde haft mer överseende!
I en Bullerbyvärld eller sett ur ett DIF-fans perspektiv, visst.
Men Nilson spelar hockey för pengar, så enkelt är det
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

LHO har rätt i sak, absolut och jag håller med. DIF har en fullkomligt inkompetent styrelse som bevisligen inte skriver kontrakt som är vattentäta. Naivt och pinsamt.

Men Marcus Nilson har tjänat över 50 MSEK under sin NHL-karriär; han borde kunna struntat i det här och accepterat läget utan att gnälla. Jag får dock en känsla att det är hans fackliga representant som tagit upp fallet och pushat på för att få ett prejudikat för framtida liknande situationer...

EDIT: Det jag menar är att för MN borde det här var peanuts, struntpengar i sammanhanget. Ger ett löjes skimmer över hans s.k "Djurgårdshjärta", hur fel han än tycker sig ha blivit behandlad.
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

Men shit.. är det verkligen någon av er som skulle säga "ähfan, jag tycker om Telenor så mkt att de kan behålla mina stålar nu när Telia ändå pejjar rätt bra!"

Allvarligt, vakna upp och inse att hockey är ett JOBB, hjärta hit och dit.. det är bara vi supporters som sätter laget före vår egen familj.. för de som spelar är det ett jobb och jävligt sällan något annat!

Bra jobbat MN, helt sjukt att du ens bryr dig att vara lite bussig, det hade jag ALDRIG gjort mot en fd arbetsgivare som sparkat mig! Cudos till dig!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
4.9.5

Re: Sv: DIF i Media

Inlägg av 4.9.5 »

captcash skrev:Men shit.. är det verkligen någon av er som skulle säga "ähfan, jag tycker om Telenor så mkt att de kan behålla mina stålar nu när Telia ändå pejjar rätt bra!"

Allvarligt, vakna upp och inse att hockey är ett JOBB, hjärta hit och dit.. det är bara vi supporters som sätter laget före vår egen familj.. för de som spelar är det ett jobb och jävligt sällan något annat!

Bra jobbat MN, helt sjukt att du ens bryr dig att vara lite bussig, det hade jag ALDRIG gjort mot en fd arbetsgivare som sparkat mig! Cudos till dig!
jo men lägg till att innan du började på Telenor jobbade du på Microsoft med 500 000 i månaden under flera år

Swype:at från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
beamish

Inlägg av beamish »

puttedif2 skrev:
beamish skrev:Dom ni verkligen ska vara förbannade på och be dra åt helvete är de ansvariga personer som skrev det här kontraktet.

Alla spelare i DIF som hade flerårskontrakt hade kunnat stämma DIF men bara en valde att göra det. Dessutom så var det ett standardavtal och vi är inte den första klubben som åkt ur serien. Däremot verkar Nilsson vara den förste som drar sin klubb inför AD.
Standardavtal? Vad spelar det för roll?

Det är ju fortfarande en klåpare som utformat kontraktet. Det är fakta ingen kan förneka.
Användarvisningsbild
captcash

Re: Sv: DIF i Media

Inlägg av captcash »

4.9.5 skrev:
captcash skrev:Men shit.. är det verkligen någon av er som skulle säga "ähfan, jag tycker om Telenor så mkt att de kan behålla mina stålar nu när Telia ändå pejjar rätt bra!"

jo men lägg till att innan du började på Telenor jobbade du på Microsoft med 500 000 i månaden under flera år

Swype:at från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Och? Mina pengar är mina pengar, jag skiter väl fan i om jag har 10k på kontot eller 10mille... sluta vara så blåögda och tro att "spelarna lever för DIF"... det är ett jobb, hur svårt är det att inse?
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag tycker faktiskt det är en skillnad i det här fallet jämfört med knegar-Benke eller liknande. Nilson fick en stor del av sin hockeyuppfostran i den här klubben, och den har utan tvivel bidragit till att han så småningom slog igenom och fick lukrativa NHL-kontrakt där han tjänat kring 50 MSEK under karriären. Att "betala tillbaka" till klubben som gav honom chansen att slå igenom genom en stämning när det som allra minst behövs stinker rätt illa i min bok...

Visst är hockey ett jobb, men någonstans handlar det också om att kunna låta udda vara jämnt och inte bete sig som ett praktarsle i alla situationer.
Skriv svar