Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kungen
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Kungen »

pulverapa skrev:Spelare som är för dyra:

Dustin Johner
Sam Lofquist
Timmy Pettersson

Jag gissar att Timmy P är över 100k/mån och Johner ligger runt 100k/mål. Lofquist kanske ligger runt 80k/mån. Här kan vi spara mycket pengar om vi värvar rätt nästa säsong. (Förutsätter att åtminstone Johner rör på sig).
Satan. Då får inte Johner göra några fler mål i år, blir ju ruinerade.

;)
Användarvisningsbild
crike
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av crike »

sm910 skrev:
crike skrev:Får ju ändå säga att alla har en väldigt stor möjlighet att vara med och påverka men om ni vill det så får ni skynda er.
Imorgon är sista dagen för ansökningar till tjänsten som Ekonomichef i Djurgården Hockey.
http://www.difhockey.se/artikel/2598/
Påverka kan man göra genom årsmötet, vill man ta det ett steg längre genom att söka en förtroendepost eller starta upp kringinitiativ för föreningens bästa. Som ekonomichef däremot ska vi inte ha någon som vill påverka, där ska vi ha en professionell tjänsteman som kan dels rapportera ett så relevant, informativt och korrekt underlag till ledning/styrelse, dels kan i praktiken realisera ledning/styrelses ambitioner på det ekonomiska området, i vilket det såklart delvis ligger att identifiera och ta initiativ till möjliga effektiviseringar men inte att styra verksamheten åt endera håll. En lydig och kompetent tjänsteman helt enkelt, varken mer eller mindre.
Nu var inlägget delvis ironiskt men jag menade inte påverkan i den formen som man har på ett årsmöte utan påverkan i form av att dagligen styra den löpande verksamheten, ekonomiskt.

I min värld är inte en ekonomichef enbart den nickedockan som jag tycker du får det att låta. För det första ska ekonomichefen vara en del av ledningen och på så sätt vara delaktig i de strategiska besluten. Han/hon ska ha kompetensen och även mandatet att göra de förändringar som behövs för att säkra bolagets/föreningens fortlevnad.

Jag kan dock tänka mig att problemet i en svensk elitförening är att ekonomichefen inte används som en ekonomichef ska användas utan rollen ses mest som ett nödvändigt ont för att någon måste göra boksluten och ha kontakten med revisorerna nu när många föreningar drivs som ABn. När vi var förening hette det kassör, nu heter det ekonomichef.

Ursäkta om jag e luddig, skriver från telefonen.
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

crike skrev:
sm910 skrev:
crike skrev:Får ju ändå säga att alla har en väldigt stor möjlighet att vara med och påverka men om ni vill det så får ni skynda er.
Imorgon är sista dagen för ansökningar till tjänsten som Ekonomichef i Djurgården Hockey.
http://www.difhockey.se/artikel/2598/
Påverka kan man göra genom årsmötet, vill man ta det ett steg längre genom att söka en förtroendepost eller starta upp kringinitiativ för föreningens bästa. Som ekonomichef däremot ska vi inte ha någon som vill påverka, där ska vi ha en professionell tjänsteman som kan dels rapportera ett så relevant, informativt och korrekt underlag till ledning/styrelse, dels kan i praktiken realisera ledning/styrelses ambitioner på det ekonomiska området, i vilket det såklart delvis ligger att identifiera och ta initiativ till möjliga effektiviseringar men inte att styra verksamheten åt endera håll. En lydig och kompetent tjänsteman helt enkelt, varken mer eller mindre.
Nu var inlägget delvis ironiskt men jag menade inte påverkan i den formen som man har på ett årsmöte utan påverkan i form av att dagligen styra den löpande verksamheten, ekonomiskt.

I min värld är inte en ekonomichef enbart den nickedockan som jag tycker du får det att låta. För det första ska ekonomichefen vara en del av ledningen och på så sätt vara delaktig i de strategiska besluten. Han/hon ska ha kompetensen och även mandatet att göra de förändringar som behövs för att säkra bolagets/föreningens fortlevnad.

Jag kan dock tänka mig att problemet i en svensk elitförening är att ekonomichefen inte används som en ekonomichef ska användas utan rollen ses mest som ett nödvändigt ont för att någon måste göra boksluten och ha kontakten med revisorerna nu när många föreningar drivs som ABn. När vi var förening hette det kassör, nu heter det ekonomichef.

Ursäkta om jag e luddig, skriver från telefonen.
Jag tror vi är rätt överens i sak, bredde på lite extra i tjänstemanna-riktningen bara för att markera så ingen kommer in och misstolkar ditt inlägg för bokstavligt. Det är klart ekonomichefen kommer ha stort inflytande över den löpande verksamheten och som en del av ledningen ingår ju de strategiska verksamhetsfrågorna - i vilket det uttryckligen i annonsen står att ekonomichefen behandlar dessa i samråd med en finanskommitté.
bubba

Inlägg av bubba »

Har länge funderat över Djurgårdens verksamhet. En sak som jag verkligen blir förvånad över är att man inte är bättre på att skaffa sponsorer. Det är många personer högt upp i näringslivet som är djurgårdare samt att man trots allt är ett lag från Stockholm. Utan att lägga någon form av värdering i hur Janne Viktorsson och Christian Due-Boje är som företagssäljare, så skulle man gärna se att det skulle finnas B2B-säljare med bakgrund från näringslivet och ett brett kontaktnät. Tror enkla saker som provionssättning kan göra underverk.

En annan fundering jag har haft under en längre tid gäller evenemangen runt matcherna. Det borde kunna göras mycket mer ur ett försäljningssynpunkt. Ett konkret exempel som jag har tänkt på, är en sådan enkel sak som att folk står och köar i pauserna för öl och diverse. Förlorar säkert stora intäkter på att folk inte orkar vänta. Vad hände med killarna som sprang runt med ölbrickor? En mer digital version av dessa skulle vara att utveckla en app där man kan realtids beställa från baren och/eller reservera dryck och mat i pausen. Detta är ett exempel och det finns många fler känns som att evenemangen har sett ungefär likadana ut under 30 år.

Jag tror att DIF skulle behöva ta in kompetens som har jobbat med försäljning, både B2B och B2C. Gör man det tror jag det skulle gå att göra underverk på den totala omsättningen. Känns som att vi fokuserar mer på att ta in gamla spelare snarare än att göra en effektiv organisation.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

viewtopic.php?f=5&t=1236

Takes me back...
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
minalman

Re: Sv: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av minalman »

DIF_Soldier skrev:viewtopic.php?f=5&t=1236

Takes me back...
Då, när vi upplevde serien som stängd. Vi var odödliga.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Går något rykte om att a i k vill möta DIF i en träningsmatch under OS-uppehållet. Förstärkning av respektive klubbkassa kanske vore en lysande ide. Lite hets innan så kanske det gick att fullsmocka Globen.. Nån som hört ngt :shock:
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Doyle skrev:Går något rykte om att a i k vill möta DIF i en träningsmatch under OS-uppehållet. Förstärkning av respektive klubbkassa kanske vore en lysande ide. Lite hets innan så kanske det gick att fullsmocka Globen.. Nån som hört ngt :shock:
Ska vi ge dem gratis HA-spelsförberedelser? Eller spela SHL-liknande hockey för att narras?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Doyle skrev:Går något rykte om att a i k vill möta DIF i en träningsmatch under OS-uppehållet. Förstärkning av respektive klubbkassa kanske vore en lysande ide. Lite hets innan så kanske det gick att fullsmocka Globen.. Nån som hört ngt :shock:
Nej fan usch. Tror aldrig det skulle bli fullsatt heller.
Expert.
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

Gå på en match som inte har någon betydelse? Låter konstigt.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Mattias_87 skrev:Gå på en match som inte har någon betydelse? Låter konstigt.
Vore visserligen ett test på hur det skulle vara att spela i en stängd serie, inte ens ett derby skulle locka fullsatt då.
Expert.
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Mmmm...Blev väl jordens kaosmatch och böter som barskrapade klubbkassorna i stället :lol:
Användarvisningsbild
Zephyrox

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Zephyrox »

Låter som en lysande idé, sen kan vi slå ihop kanslien för att spara pengar, göra en gemensam AIK-Djurgårdshjälpen!
Nästa låt kan vara We shall overcome.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av Zephyrox den 2014-02-02 17:30:38, redigerad totalt 1 gånger.
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

SirDIFalot skrev:
Vore visserligen ett test på hur det skulle vara att spela i en stängd serie, inte ens ett derby skulle locka fullsatt då.
Nu överdriver du. För då spelar man ändå för att komma upp i tabellen. Träningsmatcher är totalt meningslösa.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Mattias_87 skrev:
SirDIFalot skrev:
Nu överdriver du. För då spelar man ändå för att komma upp i tabellen. Träningsmatcher är totalt meningslösa.
Inte om vi möts i Allsvenskan. Men ja, i SHL vore det mer lockande.
Expert.
Skriv svar