Hemsidan
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Re: Förbättra sidan
Det vore jätteroligt om ni kunde börja posta laguppställningarna på hemsidan igen. Gärna med en förklaring till varför frånvarande spelare inte är med.
Typ:
Ej med:
Nyberg (sjuk)
Ahlén (skadad)
osv. Eller om spelarna är "healthy scratch" satt säga.
Typ:
Ej med:
Nyberg (sjuk)
Ahlén (skadad)
osv. Eller om spelarna är "healthy scratch" satt säga.
Expert.
- Daniel942
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Att en hemsida om ett hockeylag kan sakna en sådan viktig sak som en TABELL är ett under för mig.
DIF!
Re: Sv: Förbättra sidan
GnällbengtDaniel942 skrev:Att en hemsida om ett hockeylag kan sakna en sådan viktig sak som en TABELL är ett under för mig.
Skickat från min HTC One via Tapatalk
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- DIF_Soldier
Det märkliga är ju att fliken "Statistik" har funnits under "Matcher". Men inte längre.Daniel942 skrev:Att en hemsida om ett hockeylag kan sakna en sådan viktig sak som en TABELL är ett under för mig.
Säg den glädje som varar
- AdamPickard
Känns som de bara gått över i "textintervjuer" nu förtiden, mycket roligare med videos. Tycker jag.
- -daniel-
Det är inte första gången det engelska ordet "well" felaktigt översätts till "väl".
Som i Johner intervjun där Dustin förmodligen svarar "We played well". Kanske en detalj men stör mig oerhört på det.
Som i Johner intervjun där Dustin förmodligen svarar "We played well". Kanske en detalj men stör mig oerhört på det.
Avstör dig då för det är helt OK att göra den översättningen. Well betyder väl/bra osv.-daniel- skrev:Det är inte första gången det engelska ordet "well" felaktigt översätts till "väl".
I played well = jag spelade väl/bra...
Satsdelen i sig är ett adverbial (sätts-) som svarar på frågan "Hur spelade vi?" Jo, "vi spelade bra/väl".
Varför anser du att det är fel?
(I engelskan använder man mer korrekt "well" för bra än det mer talspråkliga "good")
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- -daniel-
Det låter inte klokt. Man skriver inte "väl" på svenska i det sammanhanget.
Man översätter "We played well" till vi spelade bra, inget annat. Oavsett vad ordet "well" praktiskt kan översättas till. Enligt mig kan tilläggas.
Man översätter "We played well" till vi spelade bra, inget annat. Oavsett vad ordet "well" praktiskt kan översättas till. Enligt mig kan tilläggas.

- DIF_Soldier
Äh, "väl" fungerar utmärkt i sammanhanget, trots att ordet möjligtvis är något förlegat. Konstig kritik från din sida faktiskt.-daniel- skrev:Det låter inte klokt. Man skriver inte "väl" på svenska i det sammanhanget.
Det som istället kanske bör nämnas är hur de och dem används i artiklarna. Många gånger står det "dem" istället för "de" vilket är synd.
Säg den glädje som varar
- -daniel-
Det låter fortfarande inte klokt, oavsett vad du eller någon annan tycker.
Däremot håller jag verkligen med dig om de / dem. Används konstant fel överallt och det gör mig galen.
Däremot håller jag verkligen med dig om de / dem. Används konstant fel överallt och det gör mig galen.
- -daniel-
Gah! 

Visst är det främst yngre personer som av någon märklig anledning har svårt med de/dem?-daniel- skrev:Gah!
Eller är det vi äldre (snart 40..) som använder de/dem fel?

Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
De flesta unga har problem med de/dem, men det är för att de lärt sig att man får skriva "dom"... Samma sak som när de skriver "mej/dej" istället för "mig/dig", det är utbildningen det är fel på!sensei skrev:Visst är det främst yngre personer som av någon märklig anledning har svårt med de/dem?-daniel- skrev:Gah!
Eller är det vi äldre (snart 40..) som använder de/dem fel?
Hade problem med de/dem fram tills jag var... 14 ungefär, då kom jag på att de=jag, dem=mig och sen dess har jag inte haft några problem med det!
Men "we played well" kan översättas till "Vi spelade väl", väl och bra är för mig inte samma sak. Väl är mer... "fint, det var väl helt okej" medan bra är... bra helt enkelt!