DIF i Media
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: DIF i Media
Vi har politiker som kan förlora val på en arenasatsning. Landsbygden har politiker som vinner val på arenasatsningar.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
-
Säffle är säkert fint det med på sommaren, men varför kan inte staden lyfta hockey som signum. För mycket jante och andra trängande behov troligt.Lee Harvey Oswald skrev:Tror det är svårt att försöka jämföra lokala politikers tankebanor, det lär skilja en hel ocean av alternativ hur man väljer att fördela pengarna om vi jämför Ö-vik, Skellefteå osv med Stockholm.
I landsbygd/glesbygd finna oftast en stor förening som är lite av navet i den orten, lite det som sätter byn på kartan.
Det är följaktligen helt självklart att den föreningen/klubben då alltid finns med i diskussionen.
Finns det någonting som pekar på att just elitishockey skulle vara viktigare än nåt annat i Stockholm?
Tror det enkla svaret är nej, för en icke hockeyälskare det finns egentligen bara viktigare hål att täppa till.
Ännu en nackdel med att ha sitt hjärta förankrat i en storstad, det är dyrt, skitigt, våldsamt, ytligt, trångt, stressigt.
Men det är fint på sommaren, iaf sett ifrån vattnet
Suck!
Skickas från min iPhone via Tapatalk
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Avskaffa tre mot tre.
Att Stockholm är i pressande behov av istider för vår bredd- och ungdomsishockeyn lär vi ju alla vara överrens om. Det gäller förvisso i andra idrotter också precis som på många andra kommunala områden, men ändå. Beträffande stöd till elitverksamheten däremot får ju faktiskt särskilja två saker - vad som ligger inom Stockholm Stads med omnejds kompetens och vad som ligger i Stockholm Stads politikers intresse.
Beträffande den första frågan om kompetensen är det ju en inte helt enkel juridisk fråga och jag är ingen jurist, men here goes - ur KomL 2 Kap. 1, 7-8 §:
Redan RÅ. 1909 ref. 2 konstaterar att det är okej att ge bidrag till idrottsverksamhet (nu är ju iofs inte vi en förening utan bolag, men nåja). RÅ 1970 C 85 konstaterar att det faller inom den kommunala kompetensen att uppföra idrottsanläggningar, RÅ 1970 C 86 att kommunala borgensåtaganden är okej, RÅ 1972 C 85 att det är okej att till och med betala ut stora penningbidrag åt en golfklubb för att uppföra sin anläggning.
Jämför man sedan med hur det på kommunens bekostnad i modern tid uppförts ishockeyarenor i Timrå, Jönköping, Luleå m.m. kan man konstatera att det finns ett ganska brett handlingsutrymme för kommunerna. Kalmars rejält vidlyftiga lån och bidrag i samband med att man byggde arena åt sitt fotbollslag var föremål för prövning, men friades i kammarrätten och medgavs aldrig prövningstillstånd i RegR. (Nuvarande HFD). Rättspraxis torde vara rätt klar ändå.
Därmed finner man ju ett visst lackmustest för politikernas intresse i det om de ser lagstiftingen som ett hinder eller något att skydda sig bakom. I övriga landet är det ofta kommuninvånare som anmäler kommunernas förfarande med att stödja elitidrotten, i Stockholm är det tvärtom kommunen som inför medborgarna hävdar att det inte vore helt korrekt att stödja elitidrotten. Personligen förstår jag politikerna däremot, jag vill inte att mina skattepengar ska gå till något särintresse jag inte delar och jag förstår om andra personer inte vill att deras pengar ska gå till mitt särintresse i form av hockeyn. Kanske borde man kliva ner från den höga hästen och ge sig in i huggsexan om kommunens medel istället.
Beträffande den första frågan om kompetensen är det ju en inte helt enkel juridisk fråga och jag är ingen jurist, men here goes - ur KomL 2 Kap. 1, 7-8 §:
Att t.ex. hålla sig med isytor för kommunens barnidrott är således inga problem, att pumpa pengar in i ett vinstdrivande elitidrottsbolag som Djurgården Hockey AB är mycket mer tveksamt. Det är trots allt inte en tydlig kommunal angelägenhet att vara representerad i högstaligan, även om det kan ha fördelar för intresset för breddidrott. Att sen grotta ner sig i vad t.ex. "synnerliga skäl"i 8:e paragrafen skulle kräva en mindre uppsats, så nöjer jag mig med en kort överblick ur Regeringsrättens årsbok som kan vara relevanta för förhållandet kommun - ishockeysatsning.1 § Kommuner och landsting får själva ha hand om sådana angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till kommunens eller landstingets område eller deras medlemmar [...]
2 § Kommuner och landsting skall behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat.
[...]
7 § Kommuner och landsting får driva näringsverksamhet, om den drivs utan vinstsyfte och går ut på att tillhandahålla allmännyttiga anläggningar eller tjänster åt medlemmarna i kommunen eller landstinget.
8 § Kommuner och landsting får genomföra åtgärder för att allmänt främja näringslivet i kommunen eller landstinget.
Individuellt inriktat stöd till enskilda näringsidkare får lämnas bara om det finns synnerliga skäl för det.
Redan RÅ. 1909 ref. 2 konstaterar att det är okej att ge bidrag till idrottsverksamhet (nu är ju iofs inte vi en förening utan bolag, men nåja). RÅ 1970 C 85 konstaterar att det faller inom den kommunala kompetensen att uppföra idrottsanläggningar, RÅ 1970 C 86 att kommunala borgensåtaganden är okej, RÅ 1972 C 85 att det är okej att till och med betala ut stora penningbidrag åt en golfklubb för att uppföra sin anläggning.
Jämför man sedan med hur det på kommunens bekostnad i modern tid uppförts ishockeyarenor i Timrå, Jönköping, Luleå m.m. kan man konstatera att det finns ett ganska brett handlingsutrymme för kommunerna. Kalmars rejält vidlyftiga lån och bidrag i samband med att man byggde arena åt sitt fotbollslag var föremål för prövning, men friades i kammarrätten och medgavs aldrig prövningstillstånd i RegR. (Nuvarande HFD). Rättspraxis torde vara rätt klar ändå.
Därmed finner man ju ett visst lackmustest för politikernas intresse i det om de ser lagstiftingen som ett hinder eller något att skydda sig bakom. I övriga landet är det ofta kommuninvånare som anmäler kommunernas förfarande med att stödja elitidrotten, i Stockholm är det tvärtom kommunen som inför medborgarna hävdar att det inte vore helt korrekt att stödja elitidrotten. Personligen förstår jag politikerna däremot, jag vill inte att mina skattepengar ska gå till något särintresse jag inte delar och jag förstår om andra personer inte vill att deras pengar ska gå till mitt särintresse i form av hockeyn. Kanske borde man kliva ner från den höga hästen och ge sig in i huggsexan om kommunens medel istället.
Helt rätt, skattepengar ska inte gå till elitidrott, vare sig i Stockholm eller någon annanstans.
- minalman
Idag säger Montén i Radio Stockholm att Stockholmshockeyn lever på lånad tid. Med de träningsförutsättningar vi har jämfört med småstäderna är det bara en tidsfråga innan det är över för oss.
Det låter lite överdrivet, men situationen är ju inte optimal direkt...minalman skrev:Idag säger Montén i Radio Stockholm att Stockholmshockeyn lever på lånad tid. Med de träningsförutsättningar vi har jämfört med småstäderna är det bara en tidsfråga innan det är över för oss.
- minalman
Re: Sv: DIF i Media
Han menar förstås slutet för Stockholmslag i högsta serien.pulverapa skrev:Det låter lite överdrivet, men situationen är ju inte optimal direkt...minalman skrev:Idag säger Montén i Radio Stockholm att Stockholmshockeyn lever på lånad tid. Med de träningsförutsättningar vi har jämfört med småstäderna är det bara en tidsfråga innan det är över för oss.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Syftar han på våra representationslag är han inte så fel ute.pulverapa skrev:Det låter lite överdrivet, men situationen är ju inte optimal direkt...minalman skrev:Idag säger Montén i Radio Stockholm att Stockholmshockeyn lever på lånad tid. Med de träningsförutsättningar vi har jämfört med småstäderna är det bara en tidsfråga innan det är över för oss.
Att däremot ungdomshockeyn kommer försvinna låter magstarkt.
Men händer inget som vänder vinden är det nog snart ute med DIF och Aik i de högsta serierna.
Utvecklingen senaste 15 åren pekar nedåt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- minalman
Ungdomshockeyn fortsätter förstås. Stockholms kranskommuner är superviktiga för rekrytering till alla hockeygymnasierna ute i småstäderna.
- Andy
Visst är det så att ett Stockholmslag i högsta ligan bara är att glömma på sikt om inget händer. Där har Monten helt rätt. Det finns helt enkelt i dagsläget förutsättningar att konkurera på lika villkor med landsortsklubbarna.
Dessvärre tror jag att det på sikt också blir svårt att bedriva bred ungdomsverksamhet. Det finns helt enkelt för få isytor i förhållande till antalet barn och ungdomar. För att inte tala om bristen på isytor för spontanidrott och motionsidrott - de existerar väl knappast överhuvudtaget (om man undantar isbanan i Kungsan). Befolkningen växer, isytorna misnska i antal - det är en ekvation som inte går ihop.
I västerås har man gått andra vägen och slängt upp enkla, billiga "ishallar" som saknar en vägg på långsidan och därmed blir billigare att slänga upp samtidigt som de inte behöver fläktsystem och annat som drar kostnader för driften. Sådanna anläggningar finns runt stan på flera ställen, bland annat i Råby och Skulltuna. "Hallarna" ligger samgrupperade med superfina omklädningsrum, duschar, förråd och konstgräsplaner. Så ser det ut på många håll i landet där man väljer att gå den andra vägen jämfört med Stockholm.
Slutsatsen är att det i Stockholm är både elitverksamheten, ungdoms och barnverksamheten såväl som motions och spontanidrotten som blir drabbade.
Dessvärre tror jag att det på sikt också blir svårt att bedriva bred ungdomsverksamhet. Det finns helt enkelt för få isytor i förhållande till antalet barn och ungdomar. För att inte tala om bristen på isytor för spontanidrott och motionsidrott - de existerar väl knappast överhuvudtaget (om man undantar isbanan i Kungsan). Befolkningen växer, isytorna misnska i antal - det är en ekvation som inte går ihop.
I västerås har man gått andra vägen och slängt upp enkla, billiga "ishallar" som saknar en vägg på långsidan och därmed blir billigare att slänga upp samtidigt som de inte behöver fläktsystem och annat som drar kostnader för driften. Sådanna anläggningar finns runt stan på flera ställen, bland annat i Råby och Skulltuna. "Hallarna" ligger samgrupperade med superfina omklädningsrum, duschar, förråd och konstgräsplaner. Så ser det ut på många håll i landet där man väljer att gå den andra vägen jämfört med Stockholm.
Slutsatsen är att det i Stockholm är både elitverksamheten, ungdoms och barnverksamheten såväl som motions och spontanidrotten som blir drabbade.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Sen har vi kommuner som Vallentuna som har två helt okej hallar, men två föreningar som kört skiten ur lagen. Trott att de är elitlag och bänkat barn i alldeles för tidig ålder. Och nu står man där med två föreningar och för lite spelare.. Hockey ska vara kul för ungdomar och inte ses som ett jobb innan man iaf nått 15års ålder.. Där har Stockholm mycket att jobba på!Andy skrev:Visst är det så att ett Stockholmslag i högsta ligan bara är att glömma på sikt om inget händer. Där har Monten helt rätt. Det finns helt enkelt i dagsläget förutsättningar att konkurera på lika villkor med landsortsklubbarna.
Även att få bort alla föräldrar från att vara inne och pilla i verksamheten är viktigt på sikt. Då det ofta är föräldrarna som tror att det är Anaheim som möter Chicago när det egentligen är Väsby som möter Brinkens u11 trupp. Jag som är relativt ung kommer ihåg från när jag spelade. Man va ju livrädd och varje match handlade om "så mycket"... Fast det egentligen bara handlade om att ha kul och utvecklas!
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
- minalman
Jag har drömt om att typ Vallentuna skulle vara träningsanläggning för DIF med bibehållen ungdoms- och juniorverksamhet för DIF/VBK-combo. A-laget tränar där mer eller mindre obegränsat på dagtid och spelar match på Hovet. Då skulle Andy få sin träningsanläggning också. VBK i ettan blir farmarlag.
- minalman
Ros skriver i sin krönika i pappersAB (jag hittar ingen länk) att vi inte klarar oss långt i en eventuell kvalserie. SHL-lagen är för bra. Det är bra för den karln har aldrig rätt.
Framförallt kommer han likt Wennerholm vända kappan och skriva "Att DIF har ett lag för SHL, det har jag aldrig tvivlat på och det var mitt tips under säsongen" om det mot all förmodan hade varit så att vi gått upp.minalman skrev:Ros skriver i sin krönika i pappersAB (jag hittar ingen länk) att vi inte klarar oss långt i en eventuell kvalserie. SHL-lagen är för bra. Det är bra för den karln har aldrig rätt.