Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Boeman
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av Boeman »

Jag blir fan sjuk av den här soppan. Inte nog med att omvärlden är upp och ner. Men när det ska krånglas och vara fram och tillbaka inom idrotten och horribla sportjournalister ska utrycka sin okännsla för hockey. Ja då blir jag på dåligt humör. Eller nej jag blir uppgiven och ledsen. Och jag hatar att pengar förstört idrottsvärlden, sjukt att det var så mycket bättre bara så sent som på 90-talet. Godnatt
Calle
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Calle »

Här är det svart på vitt - pengarna är viktigare än det idrottsliga. Åtminstone i Malmö:

"Malmö-ordföranden Tommy Qvarfort och resten av styrelsen ställer sig till den inte alltför stora skaran som vill ha 14 SHL-lag redan nästa säsong.
- I styrelsen är vi helt överens. Vi tycker det är orimligt att vänta till säsongen 2015/16 bara för att det finns en paragraf som säger att man ska ha spelreglerna klara före säsongen, säger Tommy Qvarfort till Sydsvenskan och fortsätter:
- Allt för stora värden står på spel. Svensk hockey mår inte bra ekonomiskt."

Tragiskt!

(Från dragskott.nu)
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
Kall-El skrev:Wennerholm är ju en jävla råtta så det är väl i sig ingen överraskning.

I övrigt tror jag ett inlägg ovan har helt rätt. SHL är livrädda för att det inte blir några lag från huvudstaden i SHL kommande säsong.

Ett ganska troligt scenario är att Råtta ryker och ersätts av Karlskoga eller Karlskrona. Skulle dessutom Örebro falla igenom och hamna i Allsvenskan också så att Karlskoga och Karlskrona gick upp ja då blir Allsvenskan genast väldigt het.

AIK, DIF, MIF, Löven, VIK, Rögle, SSK.... Ganska bra grund att bygga en serie på.

Skulle man sedan kunna få upp ett gäng som Vita hästen istället för t ex Troja... ja då jäklar hade det kunnat blir riktigt kul.
Precis, har sagt det förr: Om detta sker måste vi stänga allsvenskan och skydda den från brödlagen från åshöjden!
Ja, för huvudsaken är att det är RÄTT lag i rätt serier. Inte att de lagen som faktiskt spelar till sig platsen får den. Det är ju inte sport vi sysslar med!
Jag förstår inte vad ni får allt ifrån. Sport definieras verkligen inte av öppna seriesystem. Det finns tusentals exempel på ständga ligor och tävlingssystem som är oerhört populära och i alla sammanhang kallas för sport.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
MarcusDaze

Inlägg av MarcusDaze »

Det verkar som om att kraven för elitlicens ska skärpas rejält, för att kunna ge ut "wild cards" till DIF och Malmö..

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a ... 8250754.ab
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Min personliga uppfattning är att vi för att ha en livskraftig och konkurenskraftig svensk ishockey måste ha en högsta liga som mår bra på alla plan. En välmående liga är inte bara en liga där landets bästa ishockey spelas, utan också en liga med mycket publik, stort intresse från media, sponsorer och "omvärlden". En liga med drag kring - helt enkelt.

Visst är det så att det i den bästa av världar är att föredra att de lag som i ett öppet seriesystem på lika villkor spelar sig till en plats i den högsta ligan är de som får en plats där. Problemet är bara att det i den verkliga världen i Sverige idag inte finns några lika villkor. Ett öppet seriesystem idag är allt annat än rättvist.

I stockholm finns inte lika bra förutsättningar att bedriva ungdomsverksamhet, breddidrott eller elitishockey som det finns i många landsortskommuner eller "mindre städer". Det är ett faktum. Djurgårdens A-lag har inte en en egen isyta att träna på, vi har ingen egen arena som bidrar till föreningens intäkter, barn och ungdomar i huvudstaden har inga möjligheter att bedriva spontan- eller motionsidrott då antalet isytor och bollplaner i relation till befolkningen kraftigt minskar. Dessutom har vi här i Stockholm få politiker och lokalt näringsliv som ser en idrottsförening som något viktigt att satsa på medan vissa orter i Sverige inte har något annat än just en idrottsförening (ofta en förening som bär samma namn som den lilla orten) för vilken det lokala näringslivet och de lokala politikerna är beredda att göra allt - inklusive tveksamma skatteupplägg, dolda kommunala subsidier, märkliga fastighetsupplägg och ekonomisk doping med skattemedel.

I den verkliga världen, Sverige idag, är det ett under att ishockeyföreningar som Djurgårdens IF överhuvudtaget existerar då man konkurera på så extremt orättvisa villkor jämfört med många andra föreningar. Det är givetvis dåligt för Djurgården är man har dåliga förutsättningar, men det är minst lika dåligt för vår högsta liga som är beroende av lag som Djurgården för att skapa det där draget, intresset och publiktillströminingen som krävs för att ligan ska må bra och kunna utvecklas över tid.

I ljuset av hur ojämlika villkor föreningarna i Sverige konkuererar på idag skulle jag inte tycka att det skulle vara det minst orättvist om Djurgården, Malmö eller Frölunda (om de hade halkat ut) lyftes upp på andra meriter än sportsliga till SHL nästa år. Svensk ishockey behöver för sin överlevnad och attraktionkraft klassiska lag, med stort publikunderlag, många åskådare och stolta traditioner från de största städerna i den högsta serien.

I ljuset av de ojämlika förutsättningarna som råder mellan olika klubbar skulle jag inte heller tycka att det vara det minsta orättvist med en högsta liga där inte enbart spotsliga resultat avgjorde vilka som spelade där. Snarare skulle det vara mer rättvist då det skulle stoppa ekonomisk dopade och skattefinansierade elitlag utan verklig ekonomisk bärkraft, traditioner och med få medlemmar och obefintlig publik från att "köpa sig in" i högsta serien. Dessutom skulle det på sikt vara bra för svensk ishockey, och den högsta serien, om lag som inte bara spelade bra ishockey utan som också bidrog till sunda och goda långsiktiga förutsättningar för hockeyn som helhet spelade där.

Avslutningsvis vill jag bara poängtera att jag själv inte tagit ställning till hur kval mellan serier bäst ser ut (eller om en helt stängd liga är bäst) min poäng är bara att det inte är orättvist att värdera inte bara sportsliga resultat och att ligan som helhet mår bäst av att ha en väl sammansatt grupp lag som har förmågan att tillsammans göra ligan "het".
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Bra skrivet Andy! Skulle funka som en debattartikel i DN eller SvD till och med!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
BigJ

Inlägg av BigJ »

Andy skrev:Text.
Helt riktigt, mycket bra beskrivet.

Jag tror dessutom, som jag nämnt tidigare, att SHL har stora bekymmer i sina diskussioner med CMore om hur mycket de ska gå in med nästa gång. SHL har tappat i attraktion sedan vi föll ur och om aik åker ur dessutom och malmö m.fl blir kvar så blir ju Hockeyallsvenskan "hetare" än SHL.

Det här är självklart ingen bra utveckling, skulle intresset för Hockeyallsvenskan bli lika stor eller större än SHL så kommer HockeySverige ha oändligt mycket större problem än nu.
ciirree

Re: Sv: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av ciirree »

MarcusDaze skrev:Det verkar som om att kraven för elitlicens ska skärpas rejält, för att kunna ge ut "wild cards" till DIF och Malmö..

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a ... 8250754.ab
Precis. Och det låter mer och mer som att de bara vill styra de mindre klubbarna för att få upp lag som Malmö och Djurgården. Precis samma sak som att de inte vill ha ner AIK och då vill införa att inget SHL lag ska behöva kvala!
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Jag tror de flesta är rörande överens om att en välmående liga med storlag är det bästa för svensk hockey. Men få är beredda att offra grunden i svensk idrott - att alla ska ha "samma chans" att avancera i seriesystemen. Moment 22.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Ja asså det blir ju lite av en dubbelmoral eller nån sån smörja.
Eftersom Karlskrona exempelvis är mer än värda att gå upp. Men tänk så får dem avslag efter de nya reglerna om hårdare krav? Men samtidigt så vet man ju förusättningarna innan säsongen: Har vi kapacitet för SHL? ca 3500 platser, svar NEJ.
Men eftersom alla tidigare lag har fått dispens så tänker nog alla så nu, att man automatiskt får dispens.
Ergo: Kraven blir hårdare nu och KHKs drömspel har varit i onödan! Men absolut, man förstår ju, ska vi ha en SHL arena med 7000 pers eller en bondestuga med 3500 och inte ens en kiosk. Det är en självklarhet.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Skulle khks finansiärer förstå att SHL ställer höga krav på mer än bara sport (vilket de måste göra för att bibehålla marknadsvärdet på ligan) så hade khk heller aldrig fått de resurser som resulterat i att de gjort så bra sportsliga resultat.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Glory1

Inlägg av Glory1 »

pulverapa skrev:Jag tror de flesta är rörande överens om att en välmående liga med storlag är det bästa för svensk hockey. Men få är beredda att offra grunden i svensk idrott - att alla ska ha "samma chans" att avancera i seriesystemen. Moment 22.
Så länge vi är med i finrummet är jag med på det. Är desperat att komma ifrån den här jävla skitligan, tvi!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
Kall-El skrev:Wennerholm är ju en jävla råtta så det är väl i sig ingen överraskning.

I övrigt tror jag ett inlägg ovan har helt rätt. SHL är livrädda för att det inte blir några lag från huvudstaden i SHL kommande säsong.

Ett ganska troligt scenario är att Råtta ryker och ersätts av Karlskoga eller Karlskrona. Skulle dessutom Örebro falla igenom och hamna i Allsvenskan också så att Karlskoga och Karlskrona gick upp ja då blir Allsvenskan genast väldigt het.

AIK, DIF, MIF, Löven, VIK, Rögle, SSK.... Ganska bra grund att bygga en serie på.

Skulle man sedan kunna få upp ett gäng som Vita hästen istället för t ex Troja... ja då jäklar hade det kunnat blir riktigt kul.
Precis, har sagt det förr: Om detta sker måste vi stänga allsvenskan och skydda den från brödlagen från åshöjden!
Ja, för huvudsaken är att det är RÄTT lag i rätt serier. Inte att de lagen som faktiskt spelar till sig platsen får den. Det är ju inte sport vi sysslar med!
Jag förstår inte vad ni får allt ifrån. Sport definieras verkligen inte av öppna seriesystem. Det finns tusentals exempel på ständga ligor och tävlingssystem som är oerhört populära och i alla sammanhang kallas för sport.
Hmm det är garanterat mer norm än undantag att det förekommer upp- och nedflyttning inom lagidrott. Överallt då utom i Nordamerika, men där är allt å andra allting bara plastigt och vidrigt med lag som över en natt kan flytta från en kust till en annan.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Är personligen emot att former av uppflyttning som inte baserar sig på sportsliga kriterier.

Precis av samma orsaker vore det vidrigt om man ändrade regler under en säsong samt gav SHL-lagen som hamnar sist en friplats till nästa säsong.

Därmed inte sagt att det sportsliga skall vara alenarådande, men det måste komma i första hand.

Andra saker som absolut måste räknas med i sammanhanget är att klubben som tar klivet upp i SHL måste uppfylla vissa minimikrav beträffande arenan de spelar i, inte minst ur säkerhetssynpunkt.

Ekonomin bör också ställas vissa krav på samt viktigast av allt; Alla former av kommunaldopning måste bort eller regleras enormt tydligt.

Följer man dessa enkla krav blir det rättvisa förhållanden som råder. Tyvärr verkar ju inga någonstans vara intresserade av att ens ta upp det sista punkten utan de koncentrerar sig alltid på det sportsliga. Att sedan det sportsliga blir enormt påverkat av de ekonomiska förutsättningarna väljer de att helt bortse ifrån.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Kall-El skrev:Alla former av kommunaldopning måste bort eller regleras enormt tydligt.
Om vi tog bort kommunaldopningen så skulle SHL dö ut ännu mer tyvärr. Varken HV, FBK, Växjö, Leksand, Modo, Linköping, Luleå och Skellefteå hade haft något ishockeylag värda namnet utan sin kommun. Då hade SHL varit precis som HA och spelat i gamla lador med 2000 i publiksnitt tyvärr. Men begränsningar håller jag med om. Frågan är vart den ska gå.
Avskaffa tre mot tre.
Låst