Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av pulverapa »

Mattias_87 skrev:Varför ha regler om man ska dela ut dispens hur som helst? Då kan man ju ta bort den regeln direkt istället.
Vi hade ju dispens i fotbollen i ett antal år... Men jag kan ju hålla med, det känns lite onödigt att ha den regeln när alla vet att det kommer delas ut dispens. VIK tror jag däremot har en SHL-duglig arena.
Användarvisningsbild
4.9.5

Re: Sv: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av 4.9.5 »

pulverapa skrev:
Mattias_87 skrev:Om det blir så att två av dom sex bästa i Kvalserien går till SHL och tabellen slutar såhär:

1. Karlskoga
2. Karlskrona
3. Västerås
4. Malmö
5. Djurgården
6. Rögle

Dom tre översta uppfyller ju inte kraven som ni säger och då går ju platserna till DIF och MIF, inte handplockade utan för att lagen ovan helt enkelt inte klarar att upprätthålla en SHL standard på arenor.
Självklart kommer det att delas ut dispens för detta.
Abb arena är ju helt nyrenoverad

skickat från min Xperia Z1 med Tapatalk
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
Calle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Calle »

Ang det mest troliga förslaget om 14 lag i SHL ser det ut som att jumbolagen där slipper kvala och de allsvenska lagen som sagt helt enkelt får slåss om de två nya platserna. Detta för att slippa strul i kvalet från Div 1 till HA.

Det innebär i sådana fall att Djurgården just nu är klara för Kvalserien.

För sex lag istället för fyra från HA kommer då få kvala - om nu Kvalseriens form ska bestå och reglerna där inte ändras förstås, men det lär det inte finnas tid till. Beslut väntas ju redan inom en vecka.

Tror dock mest på att det inte händer någonting, det är för tajt. För övrigt ligger vi (typ) i samma läge som Örebro förra året och Rögle året innan så jag räknar kallt med att vi har de mest optimala förutsättninagrna att gå upp iaf. :D
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av minalman »

Jag tror det blir en kvalserie utan SHL-lag om två SHL-platser. Två sista SHL-lagen blir kvar utan att behöva kvala. Lag 1-3 i playoff plus lag 1-3 i HA spelar KS om två SHL-platser. Vi har absolut en möjlighet att gå upp på sportsliga meriter, men det krävs att hela laget funkar samtidigt.
Alternativt kan de andra KS-lagen lägga sig litet gentlamannamässigt för mesta mästarna.
Alltså blir det både playoff och kvalserie som det varit bestämt sedan tidigare, men KS är sex HA-lag. Playoff blir litet svårmotiverat med allt intensivt matchande bara för att utse en sjua. Men jag tror det måste spelas ändå pga det inte kan ändras så här sent.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
ciirree

Inlägg av ciirree »

Morwin skrev:
ciirree skrev:Det känns riktigt nära, i artikeln så säger han ju: " – Ja man kan säga så här, de allsvenska lagen spelar om två platser i SHL, så ser seriebestämmelserna ut just nu. Så om du tar upp två lag från allsvenskan så har de ju fått spela om två platser, säger Christer Englund" så just nu är det iaf så dem tänkt!

Jag tror dem ser det publikmässigt. Sen är det annat som måste stämma in, arenakapaciteten och så vidare. Västerås, Malmö och DIF skulle SHL må bra av tror jag iallafall. Inte Karlskrona eller BIK.
varken Karlskoga eller karlskrona har väl arenor tillräckligt för SHL ens, isf tar dem väl upp VIK och MIF inte fan kommer vi få gratis biljett även fast vi krossar alla i Ha publikmässigt.

Skickat från min C6603 via Tapatalk
Tror du missade det jag menade.
Dem kommer inte bara plocka upp lag hur som helst för publiken utan jag tror att de vill "sprida ut" hockeyn mer på fler håll och öka publikmässigt - därav 14 lag. Sen anser jag, och Boork sa samma sak, att både Karlskrona och BIK är inte anpassade för att spela i SHL, inte nu iallafall. Men som de flesta säger, det kommer väl ges ut dispens i vanlig ordning - så varför ens ha regeln om kapaciteter osv?

Helt ärligt så tror jag att det diskuteras ganska friskt nu huruvida man vill riskera att spela SHL med 14 lag utan ett lag i Stockholm. Därav tankegångarna att de två sista i SHL slipper kvala, eftersom AIK troligtvis hamnar där.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Blir det sex lag från allsvenskan så är vi nog inte klara än. De lär köra playoff där tre av fyra lag går vidare till KS... Alla vet ju hur det kommer sluta.......
mb81

Inlägg av mb81 »

Jag tycker det är bra att elitserien utökas och tycker de borde gjort det länge. Även då vi låg där.

Men fan vad fega shl-lagen är! Att inget elitserielag ska behöva spela kvalserie är så jävla töntigt. Nu är ju inget bestämt men får man ens ändra reglerna mitt under pågående säsong? Det är isf en riktigt stor skandal.
Det finns lag som skulle satsat ännu mer i allsvenskan. Eller aik kanske hade försökt spara ännu mer i shl denna säsong om de visste att de var garanterade spel nästa säsong.

Om det nu måste vara 6 lag i kvalserien så är iaf det positivt för oss om vi nu tar oss dit. Chansen blir iaf betydligt större!
Calle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Calle »

pulverapa skrev:Blir det sex lag från allsvenskan så är vi nog inte klara än. De lär köra playoff där tre av fyra lag går vidare till KS... Alla vet ju hur det kommer sluta.......
Du har naturligtvis helt rätt, my bad.

Men det ser ju iofs bättre ut med detta upplägg att nå kvalserien. Gillar iofs inte upplägg som gör det "lättare". Men inte bittra ur, klart vi biffar det i sådana fall. Och går upp! Positiv, positiv... :D

Men om vi ändå tänker så - att det inte går; Är det helt fel med fyra derbyn i ett fullsatt Globen nästa år (om AIK halkar ner vilket de säkerligen gör)? Sköna slantar in i kassan och HA är garanterat hetare än SHL. Kanske förvisso pga av faktorer som dessa som gör att de hetsar så mycket med regeländringar nu.
Användarvisningsbild
sthlm1891

Inlägg av sthlm1891 »

Är helt med på att SHL ska utökas det är egentligen flera år försent men ändå.
Sen blir det ju knepigt med vilka so mfår vilka platser, vettigast vore väl ändå att köra kvalserie osv som vanligt men att fler lag har chansen att gå upp.
Gillar inte riktigt iden där säg nu örebro och aik slipper kvala, kör kval som vanligt, känns som mest rättvist.
Glory1

Inlägg av Glory1 »

Hoppas verkligen inte det utökas i år, för då kommer vi nog inte gå upp..

Nästa år så vi kan bränna ordentligt med stålar. Då får vi fans se till att det kommer in ORDENTLIGT med pengar till Djurgårdshjälpen också, vi får dricka bärs så in i helvete
Användarvisningsbild
Malto

Inlägg av Malto »

För att det ska vara någon ide att utöka serien måste man ha 14 lag som kan bidra med de kommersiella faktorer som krävs. Det vettigaste skulle då vara att dra ett streck över historien, välja ut 14 lag som baserat på publikintresse mm tros klara av det och skita helt i vilken serie de ligger i idag.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Malto skrev:För att det ska vara någon ide att utöka serien måste man ha 14 lag som kan bidra med de kommersiella faktorer som krävs. Det vettigaste skulle då vara att dra ett streck över historien, välja ut 14 lag som baserat på publikintresse mm tros klara av det och skita helt i vilken serie de ligger i idag.
Vet inte om du missat det men just det här opponerade ju sig samtliga supporterklubbar mot och det fick Hockeyligan att ändra sig. Så det kan du glömma.

Jag vet inte vad jag skall tycka om de här desperata (eventuella) ändringarna under pågående säsong. Är det inte bättre att ta det nästa så alla vet förutsättningarna redan från start? Känns väldigt, väldigt desperat.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Wennerholm visar på sin intelligens som vanligt... Han totalsågar förslaget om att DIF och Malmö ska få gratisplats i SHL men vill samtidigt ge aik och Örebro gratisplats inför nästa säsong. Hur blåst är inte den gubben?
super85

Inlägg av super85 »

Jag håller med om det att ändringarna är inte nödvändigtvis dåliga, men ytterst märkligt att man vill göra dem NU och inte innan säsongen startade. Jag blir väldigt överraskad om ändringarna går hem redan i år, eller om de ändrar detta först till nästa säsong.

Intressant är det i alla fall.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

pulverapa skrev:Wennerholm visar på sin intelligens som vanligt... Han totalsågar förslaget om att DIF och Malmö ska få gratisplats i SHL men vill samtidigt ge aik och Örebro gratisplats inför nästa säsong. Hur blåst är inte den gubben?
Han tillsammans med Magnus Nyström är världshistoriens största kappvändare inom idrottsjournalistiken. Hatar bägge med en väldigt stark passion.
Låst